AMD Ryzen Threadripper 3000 fungerar inte med äldre moderkort

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Threadripper 3000 fungerar inte med äldre moderkort

Den som sett fram emot att använda Ryzen Threadripper 3000 med sitt befintliga moderkort lär bli besviken, då allt mer pekar mot att AMD bryter kompatibiliteten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mindre trevligt för de som sitter med 1000 och 2000 seriens Threadripper, verkligen dåligt gjort av AMD om detta stämmer fullt ut.
Hur ska de butiker som sitter med dessa cpu:er bli av med dom om de inte sänker priserna radikalt.

Permalänk
Medlem

Trist alltså, men de har nog allt vad de kunnat med tanke på hur de gjort med AM4.

Skrivet av thomson:

Mindre trevligt för de som sitter med 1000 och 2000 seriens Threadripper, verkligen dåligt gjort av AMD om detta stämmer fullt ut.
Hur ska de butiker som sitter med dessa cpu:er bli av med dom om de inte sänker priserna radikalt.

Tur att de inte kostat som Intels iaf ... förhoppningsvis har man några extra 1000-lappar i kistan jämfört med di blåa. Men det är trist. Hade varit mycket bättre om det gått!!! De har säkerligen haft det som ambition.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Misstänker att det finns bra argument till varför de byter.

TR är också en dyr entusiast/workstation-plattform som köpes av personer som kanske inte har som mål att köpa en billig spelrigg. Det är inte lika starkt incitament att ge bakåtkompabilitet för denna målgrupp (även om det finns de som vill uppgradera endast cpu).

Personligen har jag aldrig stört mig på att Intel sällan är kompatibla bakåt. Men de har haft det systemet även i situationer när man inte förstår varför och för billiga konsumentprodukter. Inte riktigt samma sak som detta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

@thomson: Verkar ju ha å göra med att dom nya stödjer 8 minnes kanaler och på så sätt blir dom inte kompatibla. Men som det står oxå så verkar det ju inte helt klart om varför det inte stöds. Jag hade ju gärna sett att det funkade men då jag inte planerar att köpa så gör det inte jätte mycket, men hade varit en snygg grej om det funkade.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Spelar mindre roll byter oftas MB när jag byter cpu:n en gång om året ända så vad gör det , slippa en massa olika rev med bois fram och tillbaka för att det skall funka så här blir det ju bara plug and play

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Inaktiv

@thomson Varför är det dåligt med sänkta priser?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

@thomson Varför är det dåligt med sänkta priser?

Skickades från m.sweclockers.com

Handlar inte om att det är dåligt med sänkta priser. Men någon lär få ta smällen för detta och högst troligt blir det köparna i slutändan för inget är gratis.
Sedan så är det en dyr plattform, vem vill investera i något som är end of life?

Permalänk
Medlem

bokstavligen K--------KEN!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Spelar mindre roll byter oftas MB när jag byter cpu:n en gång om året ända så vad gör det , slippa en massa olika rev med bois fram och tillbaka för att det skall funka så här blir det ju bara plug and play

du kanske tycker de, men jag är inte sugen på att byta mitt mammakort just nu iaf.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomson:

Handlar inte om att det är dåligt med sänkta priser. Men någon lär få ta smällen för detta och högst troligt blir det köparna i slutändan för inget är gratis.
Sedan så är det en dyr plattform, vem vill investera i något som är end of life?

Sällan butiker har många Threadripper i lager.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@WDac:

därav finns ju Mainstream platformen som är mer vanlig , HEDT skall förnyas oftare tycker jag , det var ett jädra gnäll i den andra tråden när intel kör en vända till med x299, då var det ljud i själlan på amd folket det är en gammal platform etc, nu gnäller ni när amd byter ut sin gamla x399 platform , mem men ongen pajjkastning men det rimmar lite dåligt bara presterar dom nya threadripper så skall jag köpe et ex och testa , men det lutar åt att man behåller sin 7980xe eller ploppar i en 10980xe istället nu när det blev ett bra pris på den

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

du kanske tycker de, men jag är inte sugen på att byta mitt mammakort just nu iaf.

Det kan vara bra att vänta på bekräftad information, och inte ta Swec:s nya "Aftonbladetstuk" på alltför stort allvar.

Gigabyte har tex publicerat en chipset-driver till X399, som verkar stöda 3:e generationen "Ryzen".
https://www.gigabyte.com/ca/Motherboard/X399-AORUS-Gaming-7-r...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av thomson:

Mindre trevligt för de som sitter med 1000 och 2000 seriens Threadripper, verkligen dåligt gjort av AMD om detta stämmer fullt ut.
Hur ska de butiker som sitter med dessa cpu:er bli av med dom om de inte sänker priserna radikalt.

Ett svek av episka proportioner av AMD.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Mindre trevligt för de som sitter med 1000 och 2000 seriens Threadripper, verkligen dåligt gjort av AMD om detta stämmer fullt ut.
Hur ska de butiker som sitter med dessa cpu:er bli av med dom om de inte sänker priserna radikalt.

Ja Jösses!

Hur ska butikerna klara av ett plattformsbyte?
(Ledtråd, kanske det har skett förr?)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Tycker det låter bra med 8 minneskanaler, om ryktena stämmer.

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar lovande , (bakåtkompabilitet betyder inget nytt så själv tycker jag det blir mer intressant vad de hittat på pci-e4 såklart kanske 8 minnesplatser (kanaler) då saknas bara U.3 & TB + gärna nåt mer nytt ,roligt) Trist för de som trott att det går uppdatera hela tiden dock. Man får se om en månad.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det kan vara bra att vänta på bekräftad information, och inte ta Swec:s nya "Aftonbladetstuk" på alltför stort allvar.

Gigabyte har tex publicerat en chipset-driver till X399, som verkar stöda 3:e generationen "Ryzen".
https://www.gigabyte.com/ca/Motherboard/X399-AORUS-Gaming-7-r...

AMD kanske släpper en version av 3950x även till x399 fast inte en riktig threadripper med alla PCI banor och 4 minneskanaler? Blir intressant men själv har jag AM4 så det påverkar inte mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnarok:

Ett svek av episka proportioner av AMD.

dem har lovat att ryzen skulle vara backåt kompitabel inte Threadripper.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

dem har lovat att ryzen skulle vara backåt kompitabel inte Threadripper.

Så AMD ryzen ska vara bakåtkompatibel säger du?

Det är väl AM4 de har sagt ska leva fram till DDR5 kommer, bakåtkompatibilitet är väl något folk hoppas på bara?
De har ju ex inte släppts några a320 moderkort som stödjer 3000 serien vad jag vet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har dock läst flera rapporter som talar om olika krav på olika versioner av Threadripper där X399 nämndes som en platform med stöd så återstår att se vad som händer. Jag vill ju verkligen byta min

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det kan vara bra att vänta på bekräftad information, och inte ta Swec:s nya "Aftonbladetstuk" på alltför stort allvar.

Gigabyte har tex publicerat en chipset-driver till X399, som verkar stöda 3:e generationen "Ryzen".
https://www.gigabyte.com/ca/Motherboard/X399-AORUS-Gaming-7-r...

Tack, och jag håller med dig i vad du skriver.
Kanske det finns någon på redaktionen som har lust att förklara hur man tänkte vid publicering av artikeln.
Det kanske finns möjlighet att redigera så att det står "rykte" eller liknande istället för nuvarande.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det kan vara bra att vänta på bekräftad information, och inte ta Swec:s nya "Aftonbladetstuk" på alltför stort allvar.

Gigabyte har tex publicerat en chipset-driver till X399, som verkar stöda 3:e generationen "Ryzen".
https://www.gigabyte.com/ca/Motherboard/X399-AORUS-Gaming-7-r...

de är lite ljus i tunneln, synd att Asus inte har uppdaterat Chipset sedan 2019/01/22 för mitt mamma kort.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag tar detta med en nypa salt ... Om dom bryter bakåtkompatabiliteten med X399 så är det bäst att dom har en bra anledning. Jag gissar fortfarande att upp till 32 kärnor kommer funka med trx40/x399 och cpuer med fler kärnor endast kommer vara kompatibla med trx80. Men jag har haft fel förr Wrx80 vet jag inte vad jag ska tro om ännu...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ja Jösses!

Hur ska butikerna klara av ett plattformsbyte?
(Ledtråd, kanske det har skett förr?)

Vad rolig du är
och tror du inte jag fattar att de har klarat detta innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Jag tar detta med en nypa salt ... Om dom bryter bakåtkompatabiliteten med X399 så är det bäst att dom har en bra anledning. Jag gissar fortfarande att upp till 32 kärnor kommer funka med trx40/x399 och cpuer med fler kärnor endast kommer vara kompatibla med trx80. Men jag har haft fel förr Wrx80 vet jag inte vad jag ska tro om ännu...

jag håller tummarna för att de kommer fungera upp till 32, fetare CPU kommer jag nog inte ha råd med iaf

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det kan vara bra att vänta på bekräftad information, och inte ta Swec:s nya "Aftonbladetstuk" på alltför stort allvar.

Gigabyte har tex publicerat en chipset-driver till X399, som verkar stöda 3:e generationen "Ryzen".
https://www.gigabyte.com/ca/Motherboard/X399-AORUS-Gaming-7-r...

Undrar om inte den texten ("(Note) For 3rd AMD Ryzen CPU support.") kanske hamnat lite fel, skulle väl vara mer lämplig för ett AM4-moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NutCracker:

Undrar om inte den texten ("(Note) For 3rd AMD Ryzen CPU support.") kanske hamnat lite fel, skulle väl vara mer lämplig för ett AM4-moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju samma drivrutin som man har till just AM4. Jag tror inte heller att den texten säger något överhuvudtaget om kommande Threadripper.

Se t ex detta slumpvalda AM4-kort: https://www.gigabyte.com/ca/Motherboard/X570-AORUS-MASTER-rev...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Blir intressant och se vad som sker. Jag är en av dem som inte önskar uppgradera mitt moderkort och jag gamblade på att Threadripper 3000 serien skulle vara bakåtkomplatibel med X399 då jag tidigare i år införskaffade ett MSI x399 Creation tillsammans med en 1920x så att jag kunde uppgradera till 3000 serien när de kom ut. Var mycket väl medveten om att det var en chansning och you win some and lose some.

Har haft en del problem med min Threadripper som mest troligt beror på memory controllern och UMA/NUMA tillsammans med Windows och har tröstat mig i att jag snart skulle uppgradera till 3000 där den problematiken med största sannolikhet är löst sedan de har ändrat hur memory controllern är integrerad. Blir det så att jag måste uppgradera moderkort också får jag se över situationen och se ifall jag fortsätter med Threadripper eller inte.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Undrar om inte den texten ("(Note) For 3rd AMD Ryzen CPU support.") kanske hamnat lite fel, skulle väl vara mer lämplig för ett AM4-moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Thomas:

Det är ju samma drivrutin som man har till just AM4. Jag tror inte heller att den texten säger något överhuvudtaget om kommande Threadripper.

Se t ex detta slumpvalda AM4-kort: https://www.gigabyte.com/ca/Motherboard/X570-AORUS-MASTER-rev...

Ja, absolut!

Men min poäng är just denna:
Att inte dra alltför bestämda slutsatser, baserad på lösryckt information.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”