Söker ergonomiskt stol - Värt att lägga extra?

Permalänk
Medlem

Söker ergonomiskt stol - Värt att lägga extra?

Hejsan mina vänner!

Återigen en ung man med ryggskador. Jag vill först börja prata smått om mina problem jag har justnu och vad jag håller på med sedan en liten diskussion på vad man bör köpa.

Mina problem började för drygt 1.5 år sen då jag skadade knät. Blev tipsat över vårdcentralen att vila så ska det gå över men så blev det inte. Gick vidare till sjukgymnast och fick massor med övningar att träna som jag än idag fortsätter men samtidigt med dem övningar började känna att det har kommit mer smärta i ryggen pga. det. Enligt sjukgymnast så är det "normalt" då det sker än ändring från knät som är kopplat till rygg (?). Nu har knät blivit en aning bättre dock så är det ryggen som irriteras väldigt mycket på sistone och det är oftast en stor smärta i ländryggen/lite åt höger. Det känns som en spänning enligt mig.

Vad jag jobbar med: Jag har eget företag där jag programmerar åt människor. Snabbt och enkelt så sitter jag väldigt mycket vid datorn och jag skulle säga att jag sitter inte på bästa stol. Jag sitter på en trästol med liten underlag på rumpan men jag testade att flytta till en gaming stol men även det hjälpte det inte mig heller så mycket. Smärtan kommer och går men ibland blir det så pass hög smärta att jag kan verkligen inte ens sitta.

Så min idé är självklart att strecha mycket och fortsätta besöka sjukgymnast men jag känner att det kan vara stolens fel från början.

Jag har läst lite runt och det sägs att ändring på stol kan göra väldigt mycket och jag själv är runt 186 cm och väger runt 100kg (Tränar väldigt ofta så please, säg inte att jag är tjock! :'( )

Jag har kollat igenom på modell som heter Herman Miller Aeron storlek C som är på ett prisklass runt 6000:- vilket är väldigt mycket för en stol och jag är såklart inte säker på ifall det skulle hjälpa. Finns även stolar i Ikea som går för mycket mindre men som sagt, jag är väldigt förvirrad och irriterat över vad jag ska göra. Smärtan är extremt och jag tror att byta stolmiljö skulle hjälpa mig enormt mycket.

Min fråga till er är helt enkelt vad tycker ni jag borde köpa för stol utifrån dem skadorna jag har justnu? Priset önskar jag vara helst under 7000kr men... Ni kan förmodligen mycket bättre än vad jag kan!

Uppskattar all hjälp! <3

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

Har också tittat lite på Aeron stolen men var hittar du den för det priset? Nya hittar jag de från 11000kr och begagnade för kanske 7-8000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Har också tittat lite på Aeron stolen men var hittar du den för det priset? Nya hittar jag de från 11000kr och begagnade för kanske 7-8000kr.

Hej!

Lyckades hitta i Malmö begagnad i ett lagershop som köper och säljer. Lyckades såklart pruta ner det men... som sagt, inte säker på att ifall den stolen är det bästa för mig heller. så återstår kvar ifall det är värt för mina symptomer

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baarry:

Hej!

Lyckades hitta i Malmö begagnad i ett lagershop som köper och säljer. Lyckades såklart pruta ner det men... som sagt, inte säker på att ifall den stolen är det bästa för mig heller. så återstår kvar ifall det är värt för mina symptomer

Aha, tyckte väl att priset var i lägsta laget

Har du sett den här tråden? https://www.sweclockers.com/forum/trad/1467561-guide-for-kop-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Aha, tyckte väl att priset var i lägsta laget

Har du sett den här tråden? https://www.sweclockers.com/forum/trad/1467561-guide-for-kop-...

Kika precis! Tusen tack. Hör lite mixed information där. Vet dock inte hur pass problem andra har jämfört med mig :/

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

Kinnarps 9000, eller Kinnarps Capella, där har du stolar med redigt nice ergonomi

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Om det är värt det - alla dar i veckan. Jag köpte en Kinnarps för ca 9k som har 10 års garanti. Då du programmerar så antar jag att du du lägger minst det femdubbla över en 10 års period på dator och skärm mm.

Men du måste också ställa in den rätt. Där kan du ofta på tips från butiker men ofta har även tillverkarna videor på hur du ställer in.

Om du har eget företag kan du säkert även boka in någon med god kunskap om ergonomi som kommer till dig en timme och hjälper dig ställa in både stol och allt annat.

Edit: Jag var för övrigt på Kinnarps showroom i Jönköping där jag fick hjälp att ställa in och testa alla deras modeller. Jättebra service.

Skickades från m.sweclockers.com