Ert dyraste ” datormisstag”?

Permalänk
Medlem

Tappade en träskruv (höll på att snickra ihop något vid skrivbordet) som föll ner genom fläkthål på chassits "tak" landade på baksidan av grafikkortet 7600gs, fick massa artefakter på skärmen sedan dog datorn.

I desperation av att få igång skiten så ändrade jag switchen bak på nätaggregatet till 110v (var runt 12år gammal så hade ingen koll på sånt)

Blev ett nytt grafikkort och nätaggregat kanske inte så dyrt men för en 12åring är det stora pengar. Köpte nytt nätaggregat först och körde med mitt gamla 4600TI som inte hade funktioner nog att köra BF2. Sparade några månader sen kunde jag köpa ett 7600gs ddr2 för runt 1200kr hos den lokala datorbutiken.
En vän hade köpt 7600gt GDDR3 för under 1000kr strax innan på nätet. Men jag låtsades väl som att jag gjort en bra affär ändå. Kunde inte köpa grejer online.
Allt detta fick ske i hemlighet så att min far inte fick reda på det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Katten välte ut ett glas dricka över tangentbordet, införskaffade mig nytt tangentbord och bara en vecka senare lyckades han med samma sak igen.
(Båda va mekaniska brytare)

Han ska alltid inspektera vad det är jag dricker så nu är allt som har med vätska att göra oåtkomligt för kissekatten!
Båda tangentborden fungerar fortfarande men ena är numpad-delen trasig och på det andra minns jag ej för jag sålde det billigt till en vän.

Permalänk
Medlem

Inga tabbar alls förutom att man tappat några headsets i golvet som gått sönder.
Nu mer köper jag inte billigt "gaming"skräp utan kör på ordentliga grejor.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Ett par pinnar har lossnat på 2-3st AMD cpu genom åren, inget fel jag gjort utan dåliga lödningar antar jag eller moderkortet som nyper för hårt?
Sedan voltmoddade jag ett grafikkort på fyllan en gång när jag var runt 17år, lödkolven var för kall (dålig effekt) så jag var tvungen att ligga på för länge med den och brände PCBn var bara att kasta om jag minns rätt var det ett Radeon 9800 Pro som var "svindyrt" då men idag med priserna på grafikkort så kan man skratta sig lycklig.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av Hugashaka:

mitt dyraste misstag var att försöka bygga min första dator... vet inte hur mycket pengar som gått åt sedan man fick denna hobby...

Skickades från m.sweclockers.com

Utveckla gärna. Var det innan youtube eran? Eller körde du lite hardcore. Instruktioner är för fegisar.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Minns att jag en gång satte i en repig skiva under ett lan, det lät som en jävla motorsåg som gick upp till 80000 varv och slutade med en explosion när skivan sprängdes och hela CD-läsaren bokstavligen talat sprängdes i tusen bitar och luckan flög loss och det sprutade ut massa delar av den föredetta skivan xD

Satte i en CD-skiva som saknade en skärva i läsaren en gång förut. Ingen explosion men den lät som en motorcykel som varvade upp.

Permalänk
Avstängd

Har alltid vart väldigt försiktig så några dyra misstag har aldrig hänt. Dock så har man väl glömt att koppla ur routern vid åska och tappat min andra telefon jag hade i marken.

Permalänk
Skrivet av Xaio:

Katten välte ut ett glas dricka över tangentbordet, införskaffade mig nytt tangentbord och bara en vecka senare lyckades han med samma sak igen.
(Båda va mekaniska brytare)

Han ska alltid inspektera vad det är jag dricker så nu är allt som har med vätska att göra oåtkomligt för kissekatten!
Båda tangentborden fungerar fortfarande men ena är numpad-delen trasig och på det andra minns jag ej för jag sålde det billigt till en vän.

Något för dig kanske?

https://youtu.be/1Af6bhAkZF0

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Har lyckats att bränna en hårddisk jag skulle ansluta till datorn tillfälligt.
Kopplade in disken och lade den i botten av chassit. Tänkte inte riktigt att jag lade disken. Kretskort under disken fick kontakt med exponerad metall i chassits botten pga. att det var något som stack upp, minns inte exakt vad. När jag startade datorn det lät ZAP! från disken och datorn stängde av. Disken dog men datorn klarade sig. Det måste ha vart kring 2003-2005.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

Ingen på redaktionen som har något mustigt? Tappat en 20k CPU eller böjt pins på ett dyrt mobo?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ingen på redaktionen som har något mustigt? Tappat en 20k CPU eller böjt pins på ett dyrt mobo?

Skickades från m.sweclockers.com

Det var väl drivrutinernas fel och inte redaktionen, men i alla fall ...

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Avstängd

Jag har pajat lite hårdvara men inget spektakulärt egentligen. Tjejen dammsög bakom datorn en gång och lyckades få det att ryka från nätagget på något sätt.

Men i jobbet lyckades jag en gång peka om en ganska stor och välanvänd site till testdatabasen över en natt. Jag lyckades få till det mesta ganska bra, flytta över allt som hade hänt och så, men alla som hade skapat konto den natten, ett tjugotal personer, kunde jag ju inte få in i produktionsmiljön med deras satta lösenord. Jag fick till det genom att helt enkelt tvinga dem att byta lösenord vid nästa inloggning. Fick lite panik på natten när jag kom på det i alla fall.

Permalänk
Medlem

Har nog varit ett par misstag genom åren.

Mina misstag:
110 volt på första datorn - PANG sa det.
böjda pins på en cpu - Lyckades däremot att böja tillbaka alla utan bestående men.
Lyckats förstöra windows ett par gånger - För mycket pill på saker man inte ska ändra
Chassi getto mods - har varit ett par som man kanske inte har varit så nöjd med i slutändan
Ett par tangentbord - CS fram mellan 1.0-1.6 så rök ett par tangentbord.
Hörlurar - Vanliga att den har trasslat in sig i stolen så åker de i golvet (händer ibland även nu)

Vänners misstag:
Tappad dator - Hade en vän som tappade datorn i en ganska lång trappa på väg till ett lan. Den åkte väldigt snabbt ner och in i en betongvägg. Vet inte allt som gick sönder men det var nog ett par tusenlappar där.
CPU blyertspenna - Kommer inte ihåg vilken CPU det var men hade en vän som lyckades klocka sin CPU med blyertspenna men det gick ett par månader sedan rök den har jag för mig.

Det jag kom på just nu.

Däremot har jag inte förstört något som man har byggt till en vän eller bekanta. Kanske är lite för vårdslös mig mina egna saker..

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Det dyraste misstaget jag gjort var nog på Dreamhack 2001(?). Glad i hågen hade jag åkt buss anordnad av några medlemmar här på forumet ner till Jönköping, och för säkerhets skull hade jag monterat av foten på skärmen. Väl på plats ställde jag upp skärmen med rutan på bordet. Det här var en skärm som var rundad på alla håll och kanter, och det var väl den minst rundade. Skulle sedan vända mig om för att plocka upp skärmfoten ur väskan, och fastnade väl i en fast monterad kabel, och vips så hör jag en omissigenkännelig krasch bakom mig ...
Lyckligtvis hade en Swecare som jag inte riktigt kommer ihåg nicket på (och än mindre namnet) (Chainsaw Charlie eller något sådant vill jag minnas) med sig en extra skärm som jag fick låna under lanets fortsättning.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Dödat ett moderkort på en dator jag fick när jag var 13-15 ( fick en gammal landstings dator av mormor ) Packard Bell??. Stoppade i en extra ramsticka med strömmen på. Tvärdog startade inte efter det.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Utveckla gärna. Var det innan youtube eran? Eller körde du lite hardcore. Instruktioner är för fegisar.

Jo, det var under youtube-eran. Dock så använde jag inte det för att bygga datorn. Det stora misstaget var ju att när man väl hade börjat bygga själv så har man inte kunnat sluta. Det i tur har gjort att man köper nytt hela tiden för att uppgradera.
På den tiden som man köpte färdiga burkar så höll man fast i dem tills de inte längre klarade av att driva favoritspelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Det dyraste misstaget jag gjorde var att be om råd om villa dator delarna skulle ha till uppgradering och slutade med säkert 6 uppgraderingar på 2 år.
Gör aldrig om det igen. 😂🤧

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Knotvillage:

Ingen på redaktionen som har något mustigt? Tappat en 20k CPU eller böjt pins på ett dyrt mobo?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, inte vad jag kan komma ihåg. Närmsta är väl när jag skulle streama lite GTA V med SpelClockers så kände jag att det började lukta lite bränt, sen dog datorn. visade sig att en komponent på grafikkortet brann upp

Vi får ju ibland att saker gå sönder men det är faktiskt sällan vi själva orsakar felen... famous last words

Permalänk
Skrivet av Vargas:

Det var väl drivrutinernas fel och inte redaktionen, men i alla fall ... https://www.youtube.com/watch?v=sRo-1VFMcbc

Elektronikrök luktar både gott och dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Det dyraste misstaget jag gjorde var att be om råd om villa dator delarna skulle ha till uppgradering och slutade med säkert 6 uppgraderingar på 2 år.
Gör aldrig om det igen. 😂🤧

Det är så det går när man sätter för låg budget gång på gång. Har byggt min dator i 2 stora eller många små steg sedan 2011.
Sen relativt små steg lite då o då med största uppgraderingarna 2014 GPU och 2018 CPU + GPU.

Har själv aldrig tagit sönder något, ta i trä.
I skolan anno 2012 byggde vi ihop datorer med I7or och 16GB ram för våra program i skolan samt lärdom att bygga. En klasskamrat (alla runt 17-18 år) satte i både 8 och 24 pin bakofram på moderkortet. Datorn startade inte så att säga och kablar och mobo var helt kassa.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Blev inte så dyrt för min del, mer än mentalt. Men det känns väldigt tråkigt och onödigt nu såhär i efterhand.

1998 var året. Jag var 10 bast, och hade precis fått en dator av min systers kompis pappa. Oerhört snällt! Jag satte direkt igång och började pilla på datorn. Hittade en mapp där det fanns en fil som hette cmd.exe och lite annat smått och gott. Den filen tog jag bort, tillsammans med hela mappen, för jag ville ju inte ha Commandos-spelet som då var populärt, på min dator för det var ju ett våldsamt spel med elitstyrkor och mord. Sånt fick inte jag spela!

Det visade sig dock inte vara någon spelfil, som ni kanske förstår. Detta resulterade i att datorn inte gick att starta efter det. Ingen av min familj hade någon teknisk kunskap heller, så vi trodde datorn var helt trasig, redan efter första dagen då jag fick den. Den fick åka till skroten.

Permalänk
Medlem

Mitt dyraste misstag var när jag köpte en Atari TT för 27K eller nåt. Datorn var på hela 32MHz För dessa pengar hade jag haft en kalas PC idag, men det är svårt att se in i framtiden

Priserna var på en helt annan nivå och plastig va den med.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Bytte kylpasta på en intel P200MMX. I min iver/slarv så glömde jag att koppla in strömkontakten för CPU-fläkten. Hann väl starta upp till windows sedan var det tack och godnatt. Dyr läropeng.

Permalänk
Medlem

Kaffe vid datorn + datorn placerad under någon av skrivbordets kanter + fläktar i taket på datorn = tidsfråga.

Fast det luktade gott. Kom undan med ett nytt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är så det går när man sätter för låg budget gång på gång. Har byggt min dator i 2 stora eller många små steg sedan 2011.
Sen relativt små steg lite då o då med största uppgraderingarna 2014 GPU och 2018 CPU + GPU.

Har själv aldrig tagit sönder något, ta i trä.
I skolan anno 2012 byggde vi ihop datorer med I7or och 16GB ram för våra program i skolan samt lärdom att bygga. En klasskamrat (alla runt 17-18 år) satte i både 8 och 24 pin bakofram på moderkortet. Datorn startade inte så att säga och kablar och mobo var helt kassa.

Haha ja jag vet , bästa köpet var ju dator i sign, alla andra grejer som är nyare används för youtube eller om någon behöver något i familjen ^^
Haha det var ju trist med datorerna i skolan, själv har jag inte lyckats med något sånt än fast jag började som typ 11 år gammal eller liknande med att bygga men det kan ju hända alla. Lyckades ni lösa det med Datorerna då?

Permalänk
Medlem

Såg att någon annan tog med vänners tabbar så jag kan ta en också.

Jag och min polare hade precis kommit in på ett lan några från skolan hade i en brf-föreningslokal. Vi lastade upp våra skärmar (både var 19' CRT) och datorer på ett småskrangligt bord och jag vände mig om för att börja packa upp tangentbord och dyl. Vänder mig tillbaka och ser samtidigt min polare dra i ena sidan av bordet för att flytta in det till en vägg, men benen på andra sidan lutar ~20* utåt. Hinner inte reagera innan bordsbenen ger upp, varpå hela ena sidan på bordet kollapsar. Både våra riggar faller ned med bordet och kasar sedan ner i en hög på golvet.

Benen var av en typ som kan vikas in och hade inga stöd eller stabilisering, och var dessutom fastsatta direkt i bordskivan av typ masonit eller något. Masonitskivan hade två hål där benen suttit fast.

Mina saker klarade sig (de stod närmast kompisen), men kompisen fick åka och hämta en reservskärm hemmifrån, då den han hade med stod längst ut på den kollapsade sidan och mer eller mindre hade fritt fall från bordets normala höjd till golvet vilket, den inte klarade.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Hade ett snordyrt grafikkort gammal dubbelmacka från Nvidia. Det dog helt plötsligt och såg att en ohmplupp hade blivit svart.

Pga otålighet att använda garantin jag hade kvar tänkte jag, äsch löder dit en ny själv(fanns med samma värden på skolan).

Det sa PANG direkt och rök svart i burken vid start och det var stendött och garantin bortblåst.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Haha ja jag vet , bästa köpet var ju dator i sign, alla andra grejer som är nyare används för youtube eller om någon behöver något i familjen ^^
Haha det var ju trist med datorerna i skolan, själv har jag inte lyckats med något sånt än fast jag började som typ 11 år gammal eller liknande med att bygga men det kan ju hända alla. Lyckades ni lösa det med Datorerna då?

Vi alla byggde varsin, 22 stycken datorer men de hade köpt in för 24st så fanns extra delar ifall nåt skulle hända. Min startade utan problem. Det som ca 50% hade problem med var frontpanel-pinnarna. Dem flesta bytte plats på + och - vilket gav en röd lampa vid uppstart och blå vid problem istället för tvärt om. Det gav dock inga minuspoäng utan de flesta behöll det så då de tyckte "rött är coolare än blått".

Vi satt på rasterna och spelade på våra I7or och HD6670 eller vad vi fick för grafikkort. Nackdelen var att vi var de enda i skolan utan laptops. Så när lektionen inte var i den salen (8/10 var i den salen) så fick vi sitta med papper o penna eller mobiltelefon istället för dator som alla andra. Lärarna hade ju allt material digitalt också så de fick ju skriva ut bara för vår klass. Väldigt skoj! Klassen året efter fick laptops och stationär så skönt att de slapp den skiten.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Spillde cola på mitt Logitech G15. Inge mer cola framför tangentbordet efter det, spillde väl iaf 2 gånger efter det på mitt Ducky Shine 2 men vara bara att löda dit nya switchar.

Inget spill på mitt nuvarande Ducky One 2 TKL. Hoppas det håller sig så.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Jag är ganska säker på att @jacob har en historia om en viss bärbar dator och en lätt översvämning på vårat förra kontor