Permalänk
Medlem

Är Logitech MX518 Hero värd pengarna?

Jag är på jakt efter en ny mus och undrar om Logitech MX518 Hero är värd 599 kr, eller kan man lika gärna köpa denna? Corsair Gaming Harpoon Pro

Permalänk
Medlem

Om du gillar MX518 köp, annars inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag är på jakt efter en ny mus och undrar om Logitech MX518 Hero är värd 599 kr, eller kan man lika gärna köpa denna? Corsair Gaming Harpoon Pro

Jag har alltid gillat denna serie har haft fler av modellen sen mx500 kom och gillar man den så är den värd det skön att hålla i och ligger bra i min hand iaf,

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk

inte testat nya mx518 men de äldre i mx5xx serien är helt underbara.

såvida de inte skjutit sig totalt i foten med sensorn eller dåliga brytare med den nya känns det som ett relativt säkert kort om man gillar de äldre varianterna i samma skal.

kan tänka mig att den eventuellt använder samma eller liknande kretsar som G502 då specarna ser ganska lika ut om man bortser från antalet knappar

dock märks det på prislappen att de äldre varit populära och tyvärr verkar priset stiga med typ 50:- för varje ny version av mx 5xx serien.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Som en MX518 fantast som har ägt/äger bl.a. MX510, MX518 "Gaming Grade" aka första generation, 2a generationen av MX518 och G400s och nu MX518 Legendary så skulle säga den är värd pengarna ifall du älskar formen. För mig är det fortfarande den bästa formen jag nånsin testat och testat en hel del, passar som handen i handsken.

Dock skulle jag säga att den nyaste är inte riktigt av samma kvalité som de äldre. Var lite mer premium känsla på något sätt. Tycker speciellt scrollen känns inte så bra i den nya (saknar lite precision i hur det reagerar på scrollandet) och den har ju mera ljud än förut också. Sen för min smak gillar jag den äldre MX518 känsla i klickandet, det är ett väldigt snabbt och tyst och lite motstånd i klickandet, den nya har mera ljud helt klart men så är det ju överlag med Omron, jag prioriterar nog tysthet i keyboard (varför jag inte använder mekaniskt) och möss. Skulle kanske också säga att jag gillar sidoknapparna en aning mera i den gamla men det är ingen större skillnad där, kanske ytmaterialet känns nästan litemer "gummiaktigt" på något sätt i den gamla vilket ger bättre feeling (önskade man gjorde gummi material på sidoknappar istället för plast). Personligen tycker jag kontroversiellt kanske också att första generations MX518 med de mindre plastfötterna hade bättre glid (åtminstone på de tygmattor jag använt) varför jag fortfarande använder min första generations MX518 med sina kanske 12 år på nacken som huvudmus fast den ser ut som frankensteins monster vid dethär laget, men den funkar!

Det positiva är väl sensorn + vikten. Fast det är fråga om sådär 6-7g så känner man nog att den är en aning lättare, tycker Legendary känns mera "ideal" från den synpunkten, inte för att jag skulle säga de äldre kändes för tung inte, var precis där på gränsen för mig men den nya är mera åt det optimala enligt min smak.

Är man MX518 fantast kan nog det va värt det ändå trots priset och som jag berättade att vissa saker kunde vara bättre utfört men har man inte fastnat för formen tidigare finns det nog säkert andra bra alternativ också.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Jag tycker scrollhjulet är rätt dåligt på... well.. alla MX518, även Legendary. Annars är det absolut inget fel på prestandan på den nya, och formen är mycket upp till en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag tycker scrollhjulet är rätt dåligt på... well.. alla MX518, även Legendary. Annars är det absolut inget fel på prestandan på den nya, och formen är mycket upp till en själv.

Scrollhjulet på gamla mx518 var dåligt så bra att veta att den nya versionens scrollhjul också är dåligt.

Är det någon som kan tala om ifall denna musen är något att ha. Jag spelar en del quake champions

Logitech G203 Prodigy

Permalänk
Medlem

om jag var dig skulle jag åka in och känna på g403 hero ännu mer ergonomisk än mx518 och lägre vikt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addiox:

om jag var dig skulle jag åka in och känna på g403 hero ännu mer ergonomisk än mx518 och lägre vikt:)

Håller verkligen inte med dig där, hade hoppats att G403 är ersättaren men var inte alls lika ergonomisk som MX518 för mig.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional