Ny disk för lagring

Permalänk
Medlem

Ny disk för lagring

Tja. Har köpt helt ny burk och det ända som nu saknas är disk för lagring.
Jag har idag en 250gb Samsung EVO SSD och gammal 750gb HDD för lagring lokalt för downloads. Sen har jag en NAS som jag lägger över det jag verkligen vill spara.

Nu har jag som sagt uppgraderat lite och köpte mig en 250gb M2 som jag tänkte ha för windows etc. SSD-disken blir för webbprojekt bilder, dokument etc.. Vad ska jag köpa för disk till lagring?

Först tittade jag på vanlig HDD, men dessa är inte så himla mycket billigare, sen sittade jag på SSHD (hybrid) men dessa verkar inte ha slagit så bra. Sen hoppade jag vidare till SSD då det inte skiljer så mycket i pris ändå. Jag behöver ca 500gb.

Vad ska man satsa på? HDD, SSD, M2?
Det går att få billiga SSD 500gb för ca 700kr, men en Samsung EVO känns kanske bättre. (ca 1000kr), är det värt skillnaden?
Eller ska man slå på stort och köra M2 även som fillagring? (ca 1400kr)

Visa signatur

xciso

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av xciso:

Vad ska man satsa på? HDD, SSD, M2?
Det går att få billiga SSD 500gb för ca 700kr, men en Samsung EVO känns kanske bättre. (ca 1000kr), är det värt skillnaden?
Eller ska man slå på stort och köra M2 även som fillagring? (ca 1400kr)

Vad ska du använda lagringen till? Vad har du för budget?

M.2 är en formfaktor och det finns SSD med SATA-eller PCIe-gränssnitt. 860 EVO finns i 2,5" och M.2 formfaktor.

Vilken Samsung EVO syftar du på? Det finns många fler än bara en....

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

I den storleksklassen hade jag valt SSD, tystare och snabbare. Hade du behövt kring 2 TB eller mer då hade jag kanske kollat på HDD.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Slog till på en 2.5" Samsung 860 EVO 500gb.

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem
Skrivet av xciso:

Slog till på en 2.5" Samsung 860 EVO 500gb.

Är du nöjd med SSD disken och hur tycker du det fungerar att använda den som lagringsdisk, är själv inne på att skaffa en att ha som lagringsdisk.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ironwolf 10TB här, 7200rpm. Fungerar utmärkt i pc

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova