Sony: "Inte säkert att Playstation 5 blir fullt bakåtkompatibel med Playstation 4"

Sony: "Inte säkert att Playstation 5 blir fullt bakåtkompatibel med Playstation 4"

Bakåtkompatibilitet med föregående generation är bekräftat för Playstation 5. Samtidigt aviserar företaget att 100 procent kompatibilitet inte är garanterat.

Läs hela artikeln här

Skrivet av Nyhet:

Hur viktigt är bakåtkompatibilitet mellan Playstation 5 och Playstation 4 för dig?

Helt avgörande. Blir inget köp om inte de PS4-titlar jag är intresserad av stöds av PS5:an.

Skrivet av Dunder:

Helt avgörande. Blir inget köp om inte de PS4-titlar jag är intresserad av stöds av PS5:an.

Fast det är klart att du i slutändan ändå kommer köpa PS5, precis som att folk uppgraderade från PS3 till PS4 trots avsaknad av kompatibilitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Citat:

Hur viktigt är bakåtkompatibilitet mellan Playstation 5 och Playstation 4 för dig? Är det viktigt att även de tidigare generationerna stöds?

Nästan avgörande. Den måste stödja alla ospelade spel jag äger i mitt PSN bibliotek.

Okej, jag förstår problemet men de kan fan inte säga att "konsolen blir bakåtkompatibel" och sen flera månader senare säga "...kanske". Isf borde de sagt "kanske" från början.

Senast redigerat 2019-10-10 08:01
Skrivet av Mocka:

Nästan avgörande.

Okej, jag förstår problemet men de kan fan inte säga att "konsolen blir bakåtkompatibel" och sen flera månader senare säga "...kanske". Isf borde de sagt "kanske" från början.

Naje, men så har de väl ändå inte sagt, att den kanske blir bakåtkompatibel? De säger att de kanske inte blir 100% bakåtkompatibel.
Dvs den blir det, men kanske inte för ett fåtal titlar.

Skrivet av Mocka:

Nästan avgörande.

Okej, jag förstår problemet men de kan fan inte säga att "konsolen blir bakåtkompatibel" och sen flera månader senare säga "...kanske". Isf borde de sagt "kanske" från början.

En sak man gör är ju att gardera sig för eventuell framtida huvudvärk. Säger man "kanske" tre år innan någon upptäcker att inte hela biblioteket av spel går att göras kompatibelt, så slipper man repressalier eller krav att gottgöra det.

Var ju samma med PS2, bakåtkompatibel med PSX med några få undantag.

Bakåtkompatibla PS3an hade ju dock en hel PS2 i sig också, så var ju snarare 2 maskiner än en bakåtkompatibel Är ju inte den billigaste lösningen direkt.

Skulle gissa att som med PS2 och psx så kommer 99,99% av spelen fungera.

För mig är bakåtkompabilitet inget som kommer stoppa mig från att köpa en PS5. Det kan däremot göra att jag köper en mycket tidigare än jag gjort med de två senaste generationerna där jag väntat 3-4 år in i dess cykel.

Skrivet av hakro807:

Fast det är klart att du i slutändan ändå kommer köpa PS5, precis som att folk uppgraderade från PS3 till PS4 trots avsaknad av kompatibilitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, men i slutet av dess livscykel och så blir det en PS4 nästa år istället.

Konstigt, om den är baserad på x86 så förstår jag inte direkt varför det inte ska fungera. Mina spel från 90-talet fungerar på min moderna PC idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite oroväckande då jag mer eller mindre tänkt ersätta min PS4 med en PS5. Men om det blir på detta vis kanske jag måste ha kvar PS4an, ifall att.

Skrivet av NodCommander:

Konstigt, om den är baserad på x86 så förstår jag inte direkt varför det inte ska fungera. Mina spel från 90-talet fungerar på min moderna PC idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Spel från sent 90-tal kan fungera, men då beror det ju på att de använder directX emellan som kompatiblitetslager.
Att få ett spel innan directX (eller opengl)-tiden att fungera på ny hårdvara utan en emulator som dosbox är oftast omöjligt.

Konsoller är ju low level programmerade för att fungera på ett specifikt sätt på en specifik hårdvara, inte riktigt samma grej. Är mycket närmare mantle än directX/opengl om något

@NodCommander: PC-spel för Windows är kodade mot generaliserade gränssnitt med tillhörande grafikdrivrutiner som står för stödet för aktuella grafikkort, processorer, med mera. Konsolutvecklare kodar i regel mot mer hårdvarunära gränssnitt, i fallet Playstation 4 gränssnitt vid namn GNM och GNMX.

Utvecklare kan även välja att förbigå dessa och koda direkt mot hårdvaran, vilket ställer högre krav på deras kompetens och resurser men låter dem kräma ur mer prestanda ur hårdvaran. Just den hårdvarunära utvecklingen gör koden beroende av saker som instruktionsuppsättningar i både processor- och grafikdel, vilket kan göra att vissa hårdkodade PS4-spel inte fungerar på PS5 där den saknar aktuella instruktioner (eller utför dem på annat sätt).

Ett exempel jag funderade över medan jag skrev artikeln var instruktionen FMA4 som är en del av av PS4:ans Jaguar-kärnor, men som inte officiellt stöds i Zen-arkitekturen. Som jag har förstått det stöds instruktionen egentligen i Zen men inte officiellt, vilket fick mig att fundera på om Sony kan nyttja den i PS5 för bakåtkompatibilitet med PS4, trots att den egentligen inte ska stödas. Oklart. Men det finns andra instruktioner som kapats från Bulldozer-arkitekturen till Zen, exempelvis XOP och LWP, och har utvecklare hårdkodat mot dessa kan det kanske ställa till med bekymmer med bakåtkompatibilitet.

Men det är bara jag som "tänker högt" här, återstår att se vad Sony landar i gällande bakåtkompatibilitet.

Skrivet av Klubba:

Var ju samma med PS2, bakåtkompatibel med PSX med några få undantag.

Bakåtkompatibla PS3an hade ju dock en hel PS2 i sig också, så var ju snarare 2 maskiner än en bakåtkompatibel Är ju inte den billigaste lösningen direkt.

Skulle gissa att som med PS2 och psx så kommer 99,99% av spelen fungera.

Fast PSX var väl en PS2 i grunden?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av backlulund:

Fast PSX var väl en PS2 i grunden?

Skickades från m.sweclockers.com

psx är förkortningen för sonys första playstation, på senare tid har det kanske blivit vanligare att skriva PS1 men absolut ingen skrev PS1 förr, och jag är obstinat och vägrar ändra mig

Har för mig att PS2 hade en psx-cpu i sig dock, men ändå fungerade den inte med riktigt alla psx-spel

@Klubba: extra bökigt blev det i och med att Sony släppte en mediacenter-fokuserad version av Playstation 2 i Japan som kallades just PSX, vilket kanske är vad @backulund syftar på?

Skrivet av Klubba:

psx är förkortningen för sonys första playstation, på senare tid har det kanske blivit vanligare att skriva PS1 men absolut ingen skrev PS1 förr, och jag är obstinat och vägrar ändra mig

Ah, du menar så, det stämmer att ps1 hade kodnamnet Playstation X där förkortningen kan ha levt kvar.
Men den officiella PSX var ju en PS2 med DVD och hårddisk, men den lanserades nog bara i Japan.

Men då är jag med hur du tänker.

Skickades från m.sweclockers.com

Som det också står på wikipedia så är det ett vanligt namn för första Playstation. "Alla" skrev PSX förr i tiden.

"The PlayStation[a] (officially abbreviated as PS and commonly known as the PS1 or its codename PSX) is a home video game console developed and marketed by Sony Computer Entertainment."

https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_(console)

Men angående bakåtkompabiliteten så är det för mig faktiskt väldigt viktigt denna gång. Eftersom jag har slutat spela på min Ps4 och den numera bara samlar damm så är det flera Ps4-spel jag tänker plocka upp och (förhoppningsvis) spela i 60fps på Ps5 sen när den släpps.

Några exempel är Uncharted 4, FFVII Remake och TLOU 2.

Skrivet av Reaverinc:

Naje, men så har de väl ändå inte sagt, att den kanske blir bakåtkompatibel? De säger att de kanske inte blir 100% bakåtkompatibel.
Dvs den blir det, men kanske inte för ett fåtal titlar.

Det är väl det som återstår att se, de står ju att de utvärderar läget och inget säger vilken % kompatibilitet det blir, kan bli mycket eller lite. Aja, man får vara optimistisk antar jag.

Då blir det "inte säkert" PS5 för mig.

Å andra sidan så kanske PS Now på PC blir bra nog för PS5 spelen. Då blir det definitivt inget PS5.

PS Now Anywhere vore ju drömmen.

PS now på PC har gjort att man kan skippa PS5 vilket är nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Och där vann Microsoft återigen.

Sony börjar jag nu tappa förståndet på hur dom i dessa aspekter aldrig kan gå framåt medan Microsoft har bevisat raka motsatsen.

För mig känns det som ett sätt för Sony att försöka hålla liv i PS4 lite längre, dvs hoppas på att folk inte bara säljer av och väntar på nästa konsol, utan faktiskt investerar lite mer pengar i nuvarande. Men man kan ha fel?

Det kommer säkerligen komma remasters på Ps4-spel till Ps5: God of War 4, Last of Us 2, Spiderman, Days Gone, Cyberpunk 2077, Death Stranding, Red Dead Redemption 2 m.m. Om så är fallet kan jag förstå att sony inte vill att man ska kunna köpa Ps4-versionerna (som kommer vara mkt billigare) och spela dem på Ps5.

Varför är folk så sugna på bakåtkompatibilitet? Verkar oekonomiskt att köpa en PS5 för att spela ps4 spel

Skrivet av Sebastian V:

Och där vann Microsoft återigen.

Sony börjar jag nu tappa förståndet på hur dom i dessa aspekter aldrig kan gå framåt medan Microsoft har bevisat raka motsatsen.

Återigen? När vann dem sist?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av bobish:

kan jag förstå att sony inte vill att man ska kunna köpa Ps4-versionerna (som kommer vara mkt billigare) och spela dem på Ps5.

Haha, är det den slutsatsen du drar av den här nyheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av BasseBaba:

Varför är folk så sugna på bakåtkompatibilitet? Verkar oekonomiskt att köpa en PS5 för att spela ps4 spel

Hur så?

Ett PS5 är väl billigare än att köpa ett PS4 plus ett PS5?

Skrivet av Dunder:

Hur så?

Ett PS5 är väl billigare än att köpa ett PS4 plus ett PS5?

Ja men jag förstår inte vad det är för PS4 spel man ska sitta och spela på PS5:an? Är det typ folk som spelar FIFA och NHL som inte klarar sig tills första generationen släpps på PS5:an?