Får inte igång Plex media server på Asustor nas efter flytt

Permalänk
Medlem

Får inte igång Plex media server på Asustor nas efter flytt

Hej!

Har hängt runt och läst här länge men här kommer första tråden, ursäkta om det är en upprepning på tidigare men har sökt och sökt utan att hitta svaret. Börjar bli galen!

Jag har ett Asustor nas modell as1002t som jag har satt i ett skåp.
Jag har tre hål i väggen från comhem.
Jag har bryggat compal modemet/routern från comhem och använder min asus rt-ac68u som router.
Jag har borrat ett hål genom en betongvägg och skarvat en ethernetkabel genom till skåpet.

Mitt nas dyker upp när jag kopplar in det i skåpet.
Jag har lagt till nätverksplatser m.m. Fine and dandy.
Ethernetkabeln fungerar bra när jag testar att koppla in datorn där också.

När jag installerar Plex media server på naset så står det att jag ska öppna port 32400. Jag gör detta i min router.

Trots detta så är porten stängd enligt "Canyouseeme" med flera sidor.

Min ip utåt är 188. ... något.

När jag startar appen Plex media server i mitt nas så öppnas ett nytt webbläsarfönster: 192.168.1.145:32400/web
Här får jag felmeddelande "connection refused" eller liknande.

VAD är fel? Är det något i mitt nas? Samma nas har fungerat med plex tidigare där jag bodde innan.
Enligt comhems hemsida så är det inte en blockerad port.
Plex media server fungerar bra på min laptop.

Hoppas någon kan förbarma sig över mig, jag har säkert missat något superenkelt..... Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medelm8:

Hej!

Har hängt runt och läst här länge men här kommer första tråden, ursäkta om det är en upprepning på tidigare men har sökt och sökt utan att hitta svaret. Börjar bli galen!

Jag har ett Asustor nas modell as1002t som jag har satt i ett skåp.
Jag har tre hål i väggen från comhem.
Jag har bryggat compal modemet/routern från comhem och använder min asus rt-ac68u som router.
Jag har borrat ett hål genom en betongvägg och skarvat en ethernetkabel genom till skåpet.

Mitt nas dyker upp när jag kopplar in det i skåpet.
Jag har lagt till nätverksplatser m.m. Fine and dandy.
Ethernetkabeln fungerar bra när jag testar att koppla in datorn där också.

När jag installerar Plex media server på naset så står det att jag ska öppna port 32400. Jag gör detta i min router.

Trots detta så är porten stängd enligt "Canyouseeme" med flera sidor.

Min ip utåt är 188. ... något.

När jag startar appen Plex media server i mitt nas så öppnas ett nytt webbläsarfönster: 192.168.1.145:32400/web
Här får jag felmeddelande "connection refused" eller liknande.

VAD är fel? Är det något i mitt nas? Samma nas har fungerat med plex tidigare där jag bodde innan.
Enligt comhems hemsida så är det inte en blockerad port.
Plex media server fungerar bra på min laptop.

Hoppas någon kan förbarma sig över mig, jag har säkert missat något superenkelt..... Tack!

Vad rapporterar din router för utsidesadress och är den samma som via exempelvis whatsmyip.org?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

@whisky: Den rapporterar samma som whatsmyip.org, en adress som börjar med 188.149.63.... kommer inte ihåg riktigt.

Tack för svar!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

För info:
Intern IP till din NAS? Om du går in på plex.tv och loggar in, funkar det?
Om du inte bryggar comhem-modemet? Är comhem-modem verkligen bryggat?

Permalänk
Medlem

@tcntad:
Interna IP till min NAS är 192.168.1.145.
Om jag loggar in på plex.tv så funkar hemsidan som vanligt men ingen server dyker upp.

Jag har försökt utan att brygga comhem-modemet det senaste året i princip och tänkte att det var comhem som blockerade porten.
Jag pratade med dom då mitt modem hängde sig helt häromdagen och då bad jag dom att brygga det. Det fungerade tillfälligt, sen var jag tvungen att göra det själv igen efter en factory reset.

Nu kommer jag åt compal (comhem-modemet) genom 192.168.100.1 (tidigare 192.168.0.1, innan brygga) och det står att Nat är av (bridge mode).

Det känns som att det är mitt nas som ställer till det?