Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Återköp måste godkännas?

Återköp måste godkännas?

Hej!

Jag köpte ett gigabyte rtx 2070 super som jag hört skulle vara knäpptyst (vilket är det jag vill ha).
Men det låter på tok för mycket. Kanske är jag bortskämd då mitt gamla gtx 1080 var väldigt tyst.
I alla fall jag skulle vilja byta ut det emot msi rtx 2070 super trio (vilket jag hoppas ska vara tystare).

Nu kontaktar jag chat på inet som säget att jag måste göra en förfrågning om att göra ett återköp.
"Du kommer inom några dagar efter vi godkänt ditt återköp få en bekräftelse per epost som även innehåller en eventuell returfraktsedel"

Och efter det 7 dagar plus 3 dagar för banken. Så ungefär 2 veckor utan grafikkort för min del.

Jag valde att handla hos inet för att allt verkade så bra och enkelt.
Men hade jag vetat detta hade jag aldrig handlat på inet.

Kan inte bara han jag pratade med skicka en returfraktsedel till min email. Jag fattar inte var problemet är?

Vad är det du vill ha svar på? Den rutin du beskriver framgår ganska tydligt i deras försäljningsvillkor.

Skrivet av iFraja:

Vad är det du vill ha svar på? Den rutin du beskriver framgår ganska tydligt i deras försäljningsvillkor.

Jag förklarade i chatten varför jag ville göra ett återköp.
Varför kan inte han då skicka mig en fraktsedel?
Varför ska jag vänta flera dagar?

Allt verkade så bra innan jag beställde.

"Fria returer
Om du behöver skicka tillbaka en produkt, antingen i retur eller för service, så står vi självklart för returfrakten."

Jag var osäker innan jag köpte gigabyte kortet. Då jag helst ville köra på msi kortet, men det får inte plats i mitt chassi. Så jag tänkte jag testar gigabyte kortet och blir jag inte nöjd så kan jag säkert byta ut det emot msi kortet plus ett nytt chassi enkelt och smidigt.

Lika enkelt och bra som netonnet och elgiganten. Inte 2 veckor. Hade jag vetat det hade jag aldrig köpt kortet.

Senast redigerat 2019-10-09 11:48

@robalm: För att Inet har den rutinen -> anmäl via deras E-tjänst -> få retursedel och instruktioner -> alla på ett företag ska inte ha tillgång till att skapa fraktsedlar hur som helst. Att de erbjuder returfrakt är en extra service men handla på andra butiker som inte erbjuder detta du Antingen skickar du själv nu direkt på egen bekostnad eller använder deras E-tjänst vilket man brukar få svar <24h

Handla på faktura om du inte kan vara utan pengar ett tag

Har alltid fått retursedeln inom 1 dag från att jag anmält det, gjorde det senast igår på kvällen och retursedlarna låg där idag.

Sen är 7 dagar i värsta tänkbara scenario, typ att du lämnar in fredag kväll efter stopptid för Postnord och att paketet blir försenat någon dag innan det når Inet. I normalfall så tar det 2-3 dagar, men alla företag måste ta hänsyn till utomstående problem, just för att om man säger 3 dagar och det sen råkar ta 4 dagar pga peak eller försening utanför ens kontroll så blir kunden arg.

Sen har ju alla större 14-60 dagars faktura, så du kan lätt beställa ett annat kort idag och byta dom imorgon/fredag och hinna få tillbaka pengarna och betala fakturan i tid. Så förstår inte riktigt problemet?

Skrivet av r_b89:

Har alltid fått retursedeln inom 1 dag från att jag anmält det, gjorde det senast igår på kvällen och retursedlarna låg där idag.

Sen är 7 dagar i värsta tänkbara scenario, typ att du lämnar in fredag kväll efter stopptid för Postnord och att paketet blir försenat någon dag innan det når Inet. I normalfall så tar det 2-3 dagar, men alla företag måste ta hänsyn till utomstående problem, just för att om man säger 3 dagar och det sen råkar ta 4 dagar pga peak eller försening utanför ens kontroll så blir kunden arg.

Sen har ju alla större 14-60 dagars faktura, så du kan lätt beställa ett annat kort idag och byta dom imorgon/fredag och hinna få tillbaka pengarna och betala fakturan i tid. Så förstår inte riktigt problemet?

Men jag fattar inte hur det kan ta så lång tid att skicka mig en retursedel?
1 dag det borde gå på 1 min...

@robalm: Förmodligen så granskar dom alla ärenden manuellt, för att kunna be om mer information direkt och stoppa felaktiga reklamationer där det är uppenbart att man själv orsakat problemet till exempel.

Sen kan du ju alltid som @andra94 säger skicka med egen frakt om det nu är panik. Ser dock inte vad problemet är, om det tar 1minut eller 4h att få retursedlarna. För ingen butik kan ju ge dig ett nytt kort oavsett om du returnerar i butik eller inte då banken tar 1-3 dagar.

Så oavsett vem du handlat från så hade du fått ligga ute med pengar om du nu inte väljer faktura. Sen att det tar några dagar extra när paketet måste skickas, kontra lämnas in i butik är ju ganska uppenbart när man handlar online.

Skrivet av robalm:

Men jag fattar inte hur det kan ta så lång tid att skicka mig en retursedel?
1 dag det borde gå på 1 min...

För att de inte sitter 24/7 och är redo att skriva ut en ny fraktsedel? Om det är så hemskt att handla över nätet, åk till en butik då.

Förstår faktiskt inte vad problemet är, det är så bara oavsett vad om du vill eller inte. Inet har det så, istället för att klaga borde du vara glad att Inet ens skickar retursedlar, de har ingen skyldighet att göra det.

Skrivet av robalm:

Men jag fattar inte hur det kan ta så lång tid att skicka mig en retursedel?
1 dag det borde gå på 1 min...

Personligen så får jag ryck på företag som skickar retursedel digitalt. Är så jävla mycket mer mek då, då väntar jag hellre en vecka på en retursedel...

Folk kan verkligen gnälla på allt nuförtiden...

Du får gratis returfrakt för att du ångrar dig. Är det så bråttom åk till en butik och handla då. Fast då gnäller du väl över att det kostar mer och bensinpengar...

De gånger jag behövt anmäla återköp eller reklamation hos inet har det gått snabbt.

Skrivet av Philip320:

Förstår faktiskt inte vad problemet är, det är så bara oavsett vad om du vill eller inte. Inet har det så, istället för att klaga borde du vara glad att Inet ens skickar retursedlar, de har ingen skyldighet att göra det.

"Fria returer
Om du behöver skicka tillbaka en produkt, antingen i retur eller för service, så står vi självklart för returfrakten."

Vilket inte stämmer. Det borde stå..
Om du behöver skicka tillbaka en produkt, antingen i retur eller för service, så står vi självklart för returfrakten om vi godkänner vilket tar 1 till 3 dagar.

Skrivet av robalm:

"Fria returer
Om du behöver skicka tillbaka en produkt, antingen i retur eller för service, så står vi självklart för returfrakten."

Vilket inte stämmer. Det borde stå..
Om du behöver skicka tillbaka en produkt, antingen i retur eller för service, så står vi självklart för returfrakten om vi godkänner vilket tar 1 till 3 dagar.

Det stämmer visst, ta det lungt så kommer en fraktsedel snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av robalm:

"Fria returer
Om du behöver skicka tillbaka en produkt, antingen i retur eller för service, så står vi självklart för returfrakten."

Vilket inte stämmer. Det borde stå..
Om du behöver skicka tillbaka en produkt, antingen i retur eller för service, så står vi självklart för returfrakten om vi godkänner vilket tar 1 till 3 dagar.

Fria returer finns det inget lagkrav på i Sverige/EU precis som @Philip320 säger. Nu är ju dock Inet generösa och erbjuder detta. Det står även i deras Försäljningsvillkor att du måste anmäla ditt återköp.

"För att erhålla fri retur och fri returfrakt skall du anmäla ditt återköp inom 30 dagar på /service och erhålla en returfraktsedel. Skickar du in din vara med ett fraktsätt där du själv står för frakten ersätter Inet AB inte denna frakt."

Det är det som gäller och det du godkänt i kassan när du betalt.

Skrivet av robalm:

Men jag fattar inte hur det kan ta så lång tid att skicka mig en retursedel?
1 dag det borde gå på 1 min...

Skrivet av r_b89:

@robalm: Förmodligen så granskar dom alla ärenden manuellt, för att kunna be om mer information direkt och stoppa felaktiga reklamationer där det är uppenbart att man själv orsakat problemet till exempel.

Sen kan du ju alltid som @andra94 säger skicka med egen frakt om det nu är panik. Ser dock inte vad problemet är, om det tar 1minut eller 4h att få retursedlarna. För ingen butik kan ju ge dig ett nytt kort oavsett om du returnerar i butik eller inte då banken tar 1-3 dagar.

Så oavsett vem du handlat från så hade du fått ligga ute med pengar om du nu inte väljer faktura. Sen att det tar några dagar extra när paketet måste skickas, kontra lämnas in i butik är ju ganska uppenbart när man handlar online.

Som r_b89 skiver/administration/utredningar tar tid https://driva-eget.se/kalkyler/vad-kostar-en-anstalld/ , att ha en anställd som alltid sitter i standby för att hantera allting på 1minut, där även åf förväntas att ta alla kostnader utan någon form av granskning hade antagligen slagit hårt på slutpriset, generellt vill ju alla betala så lite som möjligt så den butiken hade nog haft svårt att konkurrera.

@robalm:

Fast det står också;

"Vi har kostnadsfri retur på inet.se och du behöver bara göra en återköpsanmälan för att få en kostnadsfri retursedel mejlad till dig."

Mao. Följ våra rutiner, det är inte en ett vanligt kundtjänst ärende för vi vill ha den personalen till annat eller välja att prioritera på ett visst sätt osv.

Vilket är helt förståeligt, de snappar också upp om det eg kanske borde vara ett garantiärende, om produkten inte omfattas av fri retur eller vad det nu kan vara och kan då ha specifik personal till detta, varpå det går fortare i det hela för alla.
De vill förmodligen också ha en en koppling mellan returen och ärendet så paketet hamnar rätt direkt baserat på sitt post id, vilket de mycket väl kan ha integrerat mellan anmälningsdokumentet och fraktsystemet, och det då blir extra tid om kundtjänst ska ut en fraktsedel manuellt eller registrera ärendet för köparen.

Skrivet av robalm:

"Fria returer
Om du behöver skicka tillbaka en produkt, antingen i retur eller för service, så står vi självklart för returfrakten."

Vilket inte stämmer. Det borde stå..
Om du behöver skicka tillbaka en produkt, antingen i retur eller för service, så står vi självklart för returfrakten om vi godkänner vilket tar 1 till 3 dagar.

din argumentation känns inte rimlig... att sagt företag skulle ha x antal anställda som ska svara direkt, samma sekund och skicka en frakthandling kan man ju räkna ut mellan tummen och pekfingret att det inte är realistiskt.
Sen kan inte ett företag beräkna hur många som skickar in ärenden, det kan va 5 idag och 500 ärenden imorn?
man får räkna med ledtid. oavsett var du handlar.

Har själv gjort ett Återköp på inet ett par gånger, sist så tog det ca 1h så hade jag allt jag behövde, valde dock att åka in med kortet direkt istället och fick det löst på 1,5h TOTALT.

så nja, du får nog lugnt vänta lite på att de bearbetar din förfrågan, att det kan ta tid kan eventuellt bero på om de vill ha mer info om de t.ex. måste skicka in hårdvaran på RMA, om det nu skulle vara så att hårdvaran är trasig.
eller om det handlar om ett enkelt återköp.

De här ett typiskt "Ilandsproblem"...
Att Inet tar lite tid på sig är ju helt klart normalt. Att de tar en stund innan man får sin retur godkänd är ju inte direkt konstig. Precis som att de tar en stund innan din order skickas från butiken när du beställt från butiken. Om man har så jäkla bråttom att kunna göra en retur om de så behövs så är de snabbaste sättet att handla direkt i butik istället för på nätet.

Snacka om att göra en höna av en fjäder...

Om det är riktigt brådis kan du väl åka förbi en butik och lämna tillbaks kortet?
Att du inte gillar deras rutiner ger ingen grund att de ska göra gräddfil åt dig. Som sagt ovan så kan inte den personen som sitter i chatten ordna en fraktsedel, utan det är flera rutiner som de ska gå igenom innan de skickar retursedel.

Köp ett annat kort på faktura så länge om du inte kan ligga ute med pengarna?
Annars kan du ju själv stå för frakten och skicka på en gång.

Brukar ta mindre än ett dygn i min erfarenhet att få godkänd retur av dem. Brukar vara lagom att ansöka om retur på kvällen, sova, åka o jobba, och sen när man kommer hem så kan man packa paketet och lämna in det.

Om du har bråttom så beställ nya kortet direkt, kanske från annan butik om du känner dig för det.

Hade ett felärende hos Inet och allt som allt tog det ca 10 dagar innan jag hade ersättningsvara.
Lite tråkigt att vara utan dator 10 dagar men...
Det som jag hängde upp mig på mest var att via chat fick man ett besked och när man ringde fick man ett annat.

personligen när jag skickar tillbaka varor oavsett butik så räknar jag typ med att de ska ta minst 7 dagar allt snabbare än det är bara bonus.

1 dag administration och utskick av fraktsedel till min mail.
1-5 dagar med Postmord till butiken
1 dag undersökning av varan hos butiken
(1 dag administration/mailkonversation om de hittar fel på varan eller tillbehör som saknas och vill göra avdrag.)
1-3 dagar återbetalning av pengarna

@robalm: har aldrig skickat retur utan lämnat i butik, då har det inte varit några problem alls. Men du kanske inte bor nära ett utlämningsställe.

Kom på ett tilläggs till originalfrågan om vad problemet är, det är ganska mycket med olika cash-back eller koder som följer med olika varor, har de nyttjats kan returen stoppas, och då måste de ta emot varan, betala för frakten och sedan lösa frakten tillbaka till personen om det skickats in.

som sagts tidigare, det finns massor av orsaker att de har detta system, och mycket av det jag läser och tänker själv får mig att inse att det är jättebra för oss som köpare även om det tar lite längre tid än att få en fraktsedel direkt, i längden minskar det handläggningen för en själv och alla andra.

Har inte fått något svar än, trotts att chatt killen sa en par timmar.
Har ingen skrivare hemma så jag kan inte skicka..

Skrivet av robalm:

Har inte fått något svar än, trotts att chatt killen sa en par timmar.
Har ingen skrivare hemma så jag kan inte skicka..

Har du ens gjort en anmälan själv eller antar du att personen från chatten skall göra det?

Du kan vandra iväg till posten och bekosta frakten själv eller be dem skriva ut etiketten som inet skickar till dig.
***bort/mod***

Till alla ni som sa att inte vem som helst kan skicka en retursedel. Jag fick det nu via chatten.

Nu får vi se hur allt går. Håller tråden uppdaterad.

Skrivet av Lodisen:

Har du ens gjort en anmälan själv eller antar du att personen från chatten skall göra det?

Du kan vandra iväg till posten och bekosta frakten själv eller be dem skriva ut etiketten som inet skickar till dig.
***bort/mod***

Jag gjorde en själv.

Hej,

Ber om ursäkt om det var otydligt på chatten som det verkar ha blivit.
Behöver du hjälp med att skapa en retursedel så kan vi absolut hjälpa er, i det här fallet verkar det som du ville endast ha informationen på hur du skapar ett återköp och får en retursedel mejlad till dig. Efter du har ansökt om ett återköp på vår hemsida så skickas det ut en retursedel till er mejl inom 24h på vardagar med en retursedel som du får använda om du vill ha fri retur.

Ett återköp hanteras inom 2-7 vardagar från och med att vi har fått in produkten.

Du är varmt välkommen att dra iväg ett PM till oss om något är oklart så hjälper vi dig gärna vidare!

Vänligen,

Skrivet av Inet:

Hej,

Ber om ursäkt om det var otydligt på chatten som det verkar ha blivit.
Behöver du hjälp med att skapa en retursedel så kan vi absolut hjälpa er, i det här fallet verkar det som du ville endast ha informationen på hur du skapar ett återköp och får en retursedel mejlad till dig. Efter du har ansökt om ett återköp på vår hemsida så skickas det ut en retursedel till er mejl inom 24h på vardagar med en retursedel som du får använda om du vill ha fri retur.

Ett återköp hanteras inom 2-7 vardagar från och med att vi har fått in produkten.

Du är varmt välkommen att dra iväg ett PM till oss om något är oklart så hjälper vi dig gärna vidare!

Vänligen,

7 dagar för att testa produkten?