Blizzard motverkar demokrati

Permalänk
Medlem

Tycker politik/ställningstagande/propaganda har inget att göra i ett spel, det är så skönt att iaf ha någon form av tillvaro där det bara är ett spel och att man kan hålla debatter som inte rör spelet/spelvärlden utanför.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

I vår tid så pudlar alla företag/politiker om allas lika värda, mänskliga rättigheter, demokrati, yttrandefrihet osv men dom striderna tar man bara när man inte har något att förlora dvs lätta/säkra kort... Men eftersom Kina är världens största marknad och det handlar om enorma pengar så helt plötsligt så väljer man att blunda för alla dom sakerna man hävdar är ens grundpelare för ingen vill förlora pengar genom att göra den kommunistiska diktaturen upprörd.

Jag menar bara titta nu vad som även händer i NBA då en GM Daryl Morey lägger upp Tweeten “fight for freedom, stand with Hong Kong.” Då drar den Kinesiska staten till med en snabb sanktion mot just NBA och speciellt laget Huston Rockets och inom 1 timme så har vi NBAs högsta höns som står och ber om ursäkt till sina kommunistiska mästare och beklagar sig hur olycklig hela den här händelsen är och alla tar avstånd från Daryl Morey på en gång.

Återigen när de gäller pengar så blundas de för allt och de gör även Blizzard som företag för cash is king!

Mvh Paw

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

En coach för ett nba lag i usa fick pudla efter att ha uttryckt stöd för Hong Kong protesterna. Det är helt galet.

Återstår att se om det i framtiden blir omöjligt att skriva kritiskt i forum som dessa.

Hahaha, uttrycksfrihet i USA har inte funnits på flera år.

Bend the Knee, remember?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Som svar på topiknamnet, NEJ, Blizzard motverkar inte alls demokrati. Spelaren hade accepterat reglerna och brutit mot dem. Solklart.
Klart han drar en snyftare som medierna hungrigt kastar sig över för att starta ännu ett "alternativ fakta" drev, för att tjäna pengar.
Nä, denna går vi inte på.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ok, hur gör du själv, du är medveten om att AMD har stor tillverkning i Kina

Vad menar du?

Det jag menar är att det är läskigt hur många företag tar en politisk ståndpunkt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vad menar du?

Det jag menar är att det är läskigt hur många företag tar en politisk ståndpunkt.

Ok, jag missuppfattade dig, peace

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Som svar på topiknamnet, NEJ, Blizzard motverkar inte alls demokrati. Spelaren hade accepterat reglerna och brutit mot dem. Solklart.
Klart han drar en snyftare som medierna hungrigt kastar sig över för att starta ännu ett "alternativ fakta" drev, för att tjäna pengar.
Nä, denna går vi inte på.

Tror du missförstått situationen lite... en spelare uttryckte i en intervju, uttryckte stöd för en frihetsrörelse som pågår i Hong Kong som kämpar för grundläggande mänskliga rättigheter, inte under ett spel. Tror inte någon hävdar att Blizzard gjort ett lagbrott då de har rätt att utesluta spelare av vilka anledningar som helst men bara för att man har legalt RÄTT att göra något betyder inte det att det är ett moraliskt acceptabelt agerande.

Kan också tillägga att Blizzard även bannade de två casters som intervjuade honom med motivationen att de inte tillräckligt snabbt stängt ner streamen.

Permalänk
Medlem

https://i.redd.it/thqorgthtdr31.png

Denna staty står utanför Blizzards huvudkontor, när det väl testas i praktiken så gäller det inte, skönt att veta vart Blizzard står.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Tror du missförstått situationen lite... en spelare uttryckte i en intervju, uttryckte stöd för en frihetsrörelse som pågår i Hong Kong som kämpar för grundläggande mänskliga rättigheter, inte under ett spel. Tror inte någon hävdar att Blizzard gjort ett lagbrott då de har rätt att utesluta spelare av vilka anledningar som helst men bara för att man har legalt RÄTT att göra något betyder inte det att det är ett moraliskt acceptabelt agerande.

Kan också tillägga att Blizzard även bannade de två casters som intervjuade honom med motivationen att de inte tillräckligt snabbt stängt ner streamen.

Återigen så vet inte jag av att Blizzard hävdat någon laglig rätt. Vi kan bryta ned det i punktform, även om det börjar kännas lite menlöst nu:

  • Personen ifråga vann turneringen och skulle intervjuas.

  • Kommentatorerna hade ingen aning om vad som skulle hända enligt rapporter.

  • Personen gör ett politiskt uttalande, klär sig i politisk mundering, och bryter mot Blizzards spelregler. Att personens hjärtefråga är Hong Kong blir mindre relevant när det kommer till Blizzards handlingar. Man har gjort ett politiskt uttalande, punkt.

  • Blizzard agerar enligt deras regelverk, som de har tolkningsrätt över.

  • Att inte agera enligt regelverket innebär att man gör det värdelöst. Man måste göra något.

Att kommentatorerna skulle avskedas låter som en överslagshandling någon dålig chef fattat av rädsla för repressalier. Jag står helt klart bakom budskapet, men jag kan samtidigt se varför Blizzard agerat så som de gjort. Ett företag har inte samma friheter som vi privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

https://i.redd.it/thqorgthtdr31.png

Denna staty står utanför Blizzards huvudkontor, när det väl testas i praktiken så gäller det inte, skönt att veta vart Blizzard står.

Underbart exempel på hur företag leker godhetens/moralens väktare samt hoppar på alla tänkbara politisk ståndpunkter när där inte finns någon risk eller något att förlora men när de gäller Kina som undanröjer allt som har med mänskliga rättigheter, demokrati och yttrandefrihet att göra så låter man sig kuvas för helt plötsligt så handlar de om pengar och då blundar man för allt och låtsas som allt är business as usual.

Samtidigt har man fräckheten att straffa/läxa upp vanligt folk men när de gäller dom själv så kan dom göra allt i pengarnas namn för de är trots allt det ända språket dom talar och det vet Kineserna mycket väl.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

Ett företag bör inte välja och godtyckligt straffa vissa politiska yttranden på deras platform medan andra får fortgå utan åtgärd - det är lika för alla, oavsett om de står och heilar på scen, skickar handhjärtan till Greta eller klagar på demokratin i Kina.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

I synnerhet med facit i hand så är det uppenbart att Blizzard överreagerade, man borde bättre kunnat förutspå reaktionerna, folk är idioter Som redan påtalats så tycker jag också att de bör beivra initiativ att använda spelturneringar som en megafon för icke-relaterade ämnen, alldeles oavsett ståndpunkten i sig.

Det som stör mig mest med det här är lätt överreaktionerna och den enorma bandvagnseffekt som uppstått. Alldeles oavsett hur diskussionerna gick bland de Blizzard-anställda som jobbade igenom den här handlingsplanen så gör man principiellt rätt genom att sätta ner foten.

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant att se att där finns dom som försöker på ett eller annat sätt rättfärdiga, förklara och kanske även försvarar blizzard och säger att det är principiellt rätt gjort från deras sida då regler är regler.

Otroligt förstår inte folk att det handlar om en renodlad censur från blizzards sida för att dom är rädda att förlora enorma summor pengar så i girighetens namn så väljer dom att böja sig inför sina kommunistiska mästare men på hemmaplan talar man om demokrati, allas lika värda, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet... skam säger jag bara samt en otrolig moralisk dubbelstandard utan motstycke.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Vilket är ett politiskt ställningstagande, vilket var emot Blizzards regler för denna tävling. Straffet är inte större än vad som står i reglerna, men handlingarna runtomkring, och det hetsiga rapporterandet, gör företaget en björntjänst.

Hela situationen är väldigt olycklig eftersom Blizzard inte kan vinna. Det är pest eller kolera för företaget att stå i valet mellan ett politiskt ställningstagande som jag misstänker att många individer på huvudkontoret stöder; på andra sidan har man alltså den situation vi ser nu.

De kan inte vinna. Jag tänker mer på det än att de ska ha gjort ett politiskt ställningstagande.

BS. Blizzard hade kunnat gett en varning. Halverat vinstpengarna osv
Men istället slog man med storsläggan på direkten för att statuera ett exempel. Tror knappast att någon hade blivit bannad om de hade haft tex prideflagga bakom sig.

Permalänk
Medlem

Detta är knappast ett ställningstagande har ju snarare mer och göra med den kinesiska lagarna.
Så är det med alla företag som säljer produkter på en viss marknad måste anpassa produkterna utifrån landets lagar, annars får de ju försäljningsförbud.

Även om hong kong är mer öppet och mer demokratiskt och har mer yttrandefrihet än fastlands kina så har det fortfarande stora brister i dessa områden om man jämför det mot typ väst, men även Europa har ju begräsningar i yttrandefriheten i lagtexten bara USA som har öppen yttrandefrihet i hela världen.

i USA så stoppar lagen regeringen från göra ingripande i yttrandefriheten, medans i Europa är yttrandefriheten given av staten, därmed inget som hindrar staten från ingripa och begränsa yttrandefriheten som i USA.

Skulle ju räcka med tillexempel att EU och dess medlemsländer kräver av blizzard bana folk som bryter mot yttrandefriheten även här för att blizard blir tvungen stänga av spelarna.

Permalänk
Avstängd

@Almtom:
@Yonie:
Att kommentatorerna inte hade någon aning känns lite bullshit och jag är väldigt säker på att asien-delen av blizzard känner likadant. Dom skrattar och gömmer sig innan det hände.

Permalänk
Medlem

Blizzards officiella kommentar på Weibo (typ kinesiska twitter): https://i.redd.it/3innty5cmjr31.jpg

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Blizzards officiella kommentar på Weibo (typ kinesiska twitter): https://i.redd.it/3innty5cmjr31.jpg

Ja vad ska man säga, Blizzard har helt gjort bort sig..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ok, jag missuppfattade dig, peace

Inga problem

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Skall försöka hålla mig borta från Blizzard i framtiden efter detta.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

Otroligt förstår inte folk att det handlar om en renodlad censur från blizzards sida

Hur kan det vara censur när Blizzard bara hindrar någon från att bryta mot deras regler?

Om jag släpper in dig på min hemmafest och gör klart att jag inte kommer tolerera att någon skriver slagord på väggarna, är det då censur av mig att kasta ut dig när du börjar göra det?

Tycker du att det vore lika okej om personen hade varit mot ett befriat hong kong och stöttat kina? Eller är det för att uttalandena går i linje med dina åsikter som du anser dem vara okränkbara?

Ska Blizzard behöva ta ställning till alla eventuella politiska uttalanden för att någon kanske kommer yttra sig om dem i intervjuer? Vad händer när någon börjar prata om aborträtt, dödsstraff, presidenter, eller något annat?

Om Blizzard ser genom fingrarna med vissa politiska uttalanden och förbjuder andra är det ett aktivt ställningstagande från deras sida som de nog vill undvika.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paw:

Riktigt intressant att se att där finns dom som försöker på ett eller annat sätt rättfärdiga, förklara och kanske även försvarar blizzard och säger att det är principiellt rätt gjort från deras sida då regler är regler.

Otroligt förstår inte folk att det handlar om en renodlad censur från blizzards sida för att dom är rädda att förlora enorma summor pengar så i girighetens namn så väljer dom att böja sig inför sina kommunistiska mästare men på hemmaplan talar man om demokrati, allas lika värda, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet... skam säger jag bara samt en otrolig moralisk dubbelstandard utan motstycke.

Det är väldigt vanligt att man tävlingsarrangörer sätter upp regler som begränsar politiska yttringar från tävlingsdeltagarna. Blizzard sticker inte direkt ut här. Jag har inte läst igenom alla avtal, men det här lär gälla alla större e-sport event. Men man ser sällan något av det här för vanligen följs väl regelverket ganska bra.
Det här kan vara av intresse att läsa kanske. Hur FIFA, UEFA och IOC utformat reglerna kring det här för sina domäner.
https://www.lawinsport.com/content/sports/item/politics-and-s...

Jag har skrivit ett inlägg på området av alternativ sedan innan som också är av relevans här:
#18100730
Har jag förstått det rätt så tycker du alternativ 1 och alternativ 2 är bättre än alternativ 3. Det där får man respektera.
Men har du förståelse för varför arrangörer väljer alternativ 3?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Har du möjligtvis någon bättre idé för hur man ska hålla undan politik från tävlingarna?

Alltså det finns väl 3 huvudspår här.

Antingen tillåter blizzard att deras tävlanden drar in politik och gör tävlningen till en politisk lekplats och de bryr sig inte om innehållet. Det alternativet är visserligen möjligt, men räkna med att fokus kommer omfördelas från själva tävlingen till politiken. Jag tycker det låter som en trist utveckling för tävlingar generellt och så även här.

Detta alternativet är verkligen svart / vitt, så fungerar inte världen och har aldrig fungerat. Blizzard drar in politik i deras spel / agenda så fort det passar dem med tex prideparad (lägger till / tar bort homosexuella beroende på vilken marknad), tar bort svarta karaktärer till den asiatiska marknaden osv osv. Men du menar nu att om de istället bara hade gett honom en varning (ta starkt avstånd till vad han sa) eller diskvalificerat honom så får nu alla prata om politik?

Skrivet av Söderbäck:

Alternativ 2 är att blizzard ska ta ställning till vilka åsikter de själva tycker om och släppa igenom den politik blizzard premierar och förbjuda motståndarpolitik. Det blir ett tämligen aktivt val för blizzard att själva bli politiska. Det ser jag också som ett lite märkligt val. Inte minst tror jag blizzard själva är ganska ointresserade att axla den rollen.

Detta alternativ är vad blizzard gör, de premierar på den politik som ger dem pengar, något fel med det? Jag anser egentligen inte det men jag förstår alla som nu tar bort sina konton (det är inte gamla blizzard längre).

Skrivet av Söderbäck:

Alternativ 3 är att förbjuda politik från deltagarna under tävlingarna. Och det är det här alternativet de har valt. Likt hur många andra tävlingar gör. Håll politiken borta från tävlingen och om det inte sköts så kommer du inte få vara med.
Det här är rimligt för att blizzard behöver inte välja politisk sida. Låt bli med politik annars blir det reprimander. Nackdelen är att man måste genomföra straffen också om de ska ha någon verkan. Även om man kanske tycker politiken är vettig i sig.

Så vad är vettigast att göra? En del kanske tycker att alternativ 1 är vettigast. Det är förståeligt. Men det där måste man som tävlingsarrangör kunna välja bort också. Alternativ 2 tror jag inte någon tycker är bra. Jag hoppas att det finns förståelse för att alternativ 3 väljs av väldigt många tävlingsarrangörer.

Situationen är inte helt lätt att hantera.

Jag håller med om att situationen inte är lätt att hantera men alternativ 3 finns inte på kartan för blizzard. Att de bara skulle göra spel!? Jag hade uppskattat att de höll borta all politik och gjorde vad de ansåg var det bästa för spelet men så är det inte och man kan inte använda det argumentet.

Det är nästan omöjligt att hålla bort varenda uns av politik eftersom det är människor som gör spel / tävlingar. Jag hade velat se han som sa free hong kong få något straff, kanske inte får vara med på fler intervjuer och att blizzard tar avstånd. Inte att han blir av med prispengar / inte får spela fler tävlingar av blizzard på ett år och att programeldarna får sparken. Jag undrar vad som hänt om någon sagt "black lives matter", hade han fått lika mycket straff? Tror inte det va.
Detta är iaf hur jag ser på hela situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

Riktigt intressant att se att där finns dom som försöker på ett eller annat sätt rättfärdiga, förklara och kanske även försvarar blizzard och säger att det är principiellt rätt gjort från deras sida då regler är regler.

Otroligt förstår inte folk att det handlar om en renodlad censur från blizzards sida för att dom är rädda att förlora enorma summor pengar så i girighetens namn så väljer dom att böja sig inför sina kommunistiska mästare men på hemmaplan talar man om demokrati, allas lika värda, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet... skam säger jag bara samt en otrolig moralisk dubbelstandard utan motstycke.

Du påstår alltså att folk som försöker rättfärdiga ett handlingsförlopp man redan beskrivit i sina regler är politiskt motiverad censur? Jag säger att det kan vara så, men att situationen är betydligt mer komplicerad än den svartvita verklighet du målar upp just nu.

Hur är det nu då, ska ni sluta konsumera kinesiska produkter och liknande med? Eller är detta som vanligt bara högljudd klagan för att sen återgå till era liv som vanligt? Jag föredrar att försöka hitta nyanserna i en olycklig situation.

För övrigt är det intressant hur Kinas inflytande ökat enormt senaste decenniet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Du påstår alltså att folk som försöker rättfärdiga ett handlingsförlopp man redan beskrivit i sina regler är politiskt motiverad censur? Jag säger att det kan vara så, men att situationen är betydligt mer komplicerad än den svartvita verklighet du målar upp just nu.

Hur är det nu då, ska ni sluta konsumera kinesiska produkter och liknande med? Eller är detta som vanligt bara högljudd klagan för att sen återgå till era liv som vanligt? Jag föredrar att försöka hitta nyanserna i en olycklig situation.

För övrigt är det intressant hur Kinas inflytande ökat enormt senaste decenniet.

Regeln blizzard använder är:
Competition Rules section 6.1, which forbids any act that "brings you into public disrepute, offends a portion or group of the public, or otherwise damages Blizzard image."
Den regeln har inte med politik att göra egentligen, de kan använda denna regel till nästan allt. Röd tröja som du visar? Många i USA tycker då att det är kommunism, bannad!
Visar din nya blonda hårfärg? Säkerligen någon grupp som blivit mobbad av någon som har blond hårfärg, bannad!

Så det "rättfärdiga handlingsförlopp" är tvivelaktigt men ändå självklart, Blizzard väljer själva vilka som ska vara med i deras egna turneringar. Så man ska ha straff om man skadar Blizzards image i Kina vilket är en väldigt stor marknad (hade imagen skadat om de hade uttryckligen skrivit att de inte står för hans ord?).

Jag kommer inte sluta handla kinesiska produkter för de äger lite av allt nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

Riktigt intressant att se att där finns dom som försöker på ett eller annat sätt rättfärdiga, förklara och kanske även försvarar blizzard och säger att det är principiellt rätt gjort från deras sida då regler är regler.

Otroligt förstår inte folk att det handlar om en renodlad censur från blizzards sida för att dom är rädda att förlora enorma summor pengar så i girighetens namn så väljer dom att böja sig inför sina kommunistiska mästare men på hemmaplan talar man om demokrati, allas lika värda, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet... skam säger jag bara samt en otrolig moralisk dubbelstandard utan motstycke.

Att Blizzard förbjudigt politiska utalanden eller ställningstaganden är inget nytt. Vem minns inte guilden "Sealcub klubbers club" i vanilla? De blev tempbannade och tvingades att byta guildnamn. Bakgrunden ar protesterna mot att Norge klubbade sälungar och många länder retade sig på det.

Blizzard vill INTE att deras spel skall fungera som politisk platform. Skall msn snacka politik, göra ett statement, protestera gör man det någon annan stans, punkt. Jag älskar det...jag vill inte ha en massa politik när jag spelar...det hör inte dit. Så tänker og de flesta. Det finns andra forum för sånt. Därför tycker jag att Blizzard agerar helt korrekt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Regeln blizzard använder är:
Competition Rules section 6.1, which forbids any act that "brings you into public disrepute, offends a portion or group of the public, or otherwise damages Blizzard image."
Den regeln har inte med politik att göra egentligen, de kan använda denna regel till nästan allt. Röd tröja som du visar? Många i USA tycker då att det är kommunism, bannad!
Visar din nya blonda hårfärg? Säkerligen någon grupp som blivit mobbad av någon som har blond hårfärg, bannad!

Så det "rättfärdiga handlingsförlopp" är tvivelaktigt men ändå självklart, Blizzard väljer själva vilka som ska vara med i deras egna turneringar. Så man ska ha straff om man skadar Blizzards image i Kina vilket är en väldigt stor marknad (hade imagen skadat om de hade uttryckligen skrivit att de inte står för hans ord?).

Jag kommer inte sluta handla kinesiska produkter för de äger lite av allt nuförtiden.

Den har inte uttryckligen med politik att göra, men alla tre punkter träffades ju galant av vår protesterande part:

  • Tävlingen hölls i Kina.

  • Man har alltså förolämpat kinesiska staten vilket innebär att public disrepute och stötande för en del av Blizzards tittar- eller spelarskara.

  • Eftersom tävlingen var sanktionerad av Blizzards kinesiska arm skadar det även företagets rykte.

Dina jämförelser kan kanske vara sanna, men jag vill samtidigt säga att du tagit väldigt förenklade och sannolikt otroliga exempel. Att bära en röd tröja i USA skulle på sin höjd få sig ett skämt:

- Höhö, kommunist-tischa på dig.

Ett bättre exempel är då att dra in människor från det s.k. alt-right eller Antifa. Om en spelare i en amerikansk turnering vinner och under segerintervjun basunerar sitt stöd för Antifa, klädd i typiska färger och kläder som speglar rörelsen. I det läget kan jag absolut tänka mig att vi ser ett liknande scenario som här.

Jag känner mig modig nog att säga följande: förmodligen står alla skrivare i tråden bakom åtminstone andemeningen från protesterna i Hong Kong, men det betyder inte att vi alla automatiskt hatar eller fördömer allting som på något sätt kan kopplas till "den store förtryckaren." Världen är tyvärr mer nyanserad än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Du påstår alltså att folk som försöker rättfärdiga ett handlingsförlopp man redan beskrivit i sina regler är politiskt motiverad censur? Jag säger att det kan vara så, men att situationen är betydligt mer komplicerad än den svartvita verklighet du målar upp just nu.

Hur är det nu då, ska ni sluta konsumera kinesiska produkter och liknande med? Eller är detta som vanligt bara högljudd klagan för att sen återgå till era liv som vanligt? Jag föredrar att försöka hitta nyanserna i en olycklig situation.

För övrigt är det intressant hur Kinas inflytande ökat enormt senaste decenniet.

Skrivet av KingCobra:

Att Blizzard förbjudigt politiska utalanden eller ställningstaganden är inget nytt. Vem minns inte guilden "Sealcub klubbers club" i vanilla? De blev tempbannade och tvingades att byta guildnamn. Bakgrunden ar protesterna mot att Norge klubbade sälungar och många länder retade sig på det.

Blizzard vill INTE att deras spel skall fungera som politisk platform. Skall msn snacka politik, göra ett statement, protestera gör man det någon annan stans, punkt. Jag älskar det...jag vill inte ha en massa politik när jag spelar...det hör inte dit. Så tänker og de flesta. Det finns andra forum för sånt. Därför tycker jag att Blizzard agerar helt korrekt.

Låt oss vara ärliga här, främsta anledningen till Blizzards agerande är pengar. Deras regler är luddigt skrivna och kan tolkas hursom och hade personen varit en individ ifrån något annat land och sagt något liknande mot den regimen tror jag knappast det blivit samma konsekvenser.
Blizzard har uppenbarligen en politisk åsikt i frågan, annars hade de inte dragit till med ett så oproportionerligt överdrivet straff mot spelaren och dom två taiwanesiska kommentatorerna som inte gjorde något fel överhuvudtaget. Blizzard har även själva gått ut på kinesiska sociala medier och sagt att de kommer göra vad som helst för att skydda Kinas intressen, vilket är ett tydligt politiskt ställningstagande.

Så ja situationen är precis så svart och vit som jag målar upp PENGAR styr allt och de här är ett perfekt exempel där ett företag rent utåt konstant signalerar hur dom står på godhetens/rättvisans sida för att vissa hur goda dom är men sen går man och kysser den kinesiska statens fötter då man vet att de handlar om världens största marknad och enorma pengar som man är rädd att förlora och då blundar man för allt.

Dags att sluta va naiva och låtsas att den här situationen är nyanserad eller komplicerad för när de gäller girighet så glömmer företag snabbt bort allt som har med moral och integritet att göra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Blizzards officiella kommentar på Weibo (typ kinesiska twitter): https://i.redd.it/3innty5cmjr31.jpg

Var väl ok skrivet tills man kom till sista meningen vilken känns något överdriven: "We will always respect and defend the pride of our country."

De känner alltså mer att de försvarat Kinas stolthet jämfört med att man inte bör blanda ihop spel/sport etc med politik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Var väl ok skrivet tills man kom till sista meningen vilken känns något överdriven: "We will always respect and defend the pride of our country."

De känner alltså mer att de försvarat Kinas stolthet jämfört med att man inte bör blanda ihop spel/sport etc med politik?

Mycket bra sagt va var även precis på väg att lägga upp samma sak.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •