Sony bekräftar Playstation 5 till julen 2020

Permalänk
Melding Plague

Sony bekräftar Playstation 5 till julen 2020

Nästa generations Playstation får ett officiellt namn – Playstation 5. Samtidigt bekräftas ytterligare detaljer om stödet för ray tracing och en ny handkontroller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mmm, kam bli bra detta. En xbox scarlett till julklapp och sen en begagnad ps5 som någon annan fick i julklapp

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Har de sagt att de blir bakåtkompatibelt med PS4 spel? Så man vet om man kan göra sig av med PS4 Pro?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Markusas: ja i den första intervjun med Wired när PS5 bekräftades berättade Mark Cerny att den blir bakåtkompatibel med PS4.

Vidare bekräftas också det många spekulerat i, nämligen att systemet blir bakåtkompatibelt med spel till Playstation 4. Då föregångaren använder en systemkrets med processor- och grafikdel från AMD antogs det att Playstation 5 skulle bli bakåtkompatibel, vilket nu alltså bekräftas. Likaså bekräftar Sony att Playstation VR är fortsatt kompatibel med nästa generations Playstation-konsol.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Då blir det att avsluta Playstation 4 med att spela igenom The Last of Us 2 och sedan sälja den, blir ett perfekt avslut.

Permalänk
Medlem

"Sonys blogginlägg illustrerar detta med att en tackling på en fotbollsplan ska kännas annorlunda än att krascha en bil in i en bergvägg, vilket dagens skakfunktion inte kan särskilja."

"Rocket league" löser redan problemet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Markusas: ja i den första intervjun med Wired när PS5 bekräftades berättade Mark Cerny att den blir bakåtkompatibel med PS4.

Vidare bekräftas också det många spekulerat i, nämligen att systemet blir bakåtkompatibelt med spel till Playstation 4. Då föregångaren använder en systemkrets med processor- och grafikdel från AMD antogs det att Playstation 5 skulle bli bakåtkompatibel, vilket nu alltså bekräftas. Likaså bekräftar Sony att Playstation VR är fortsatt kompatibel med nästa generations Playstation-konsol.

Men bakåtkompatibilitet med PS3/PS2 är rykten som slopats helt eller?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@YamahaDGX630: Sony har inte uttalat sig om det, och nu när strömmande speltjänsten PS Now finns lanserad på ett flertal internationella marknader tror jag inte att de har särskilt stor anledning till att kämpa med emulering av, framför allt, PS3. Microsoft genomförde något av en herkulisk bragd när de lyckades få till emulering av Xbox 360-kod på Xbox One, och då är processorn i Xbox 360 mindre knepig än Cell-processorn i Playstation 3. Även om Sony skulle kunna få till rimlig prestanda i sådan emulering, vilket jag inte tror att de kan, gör PS Now att de har väldigt lite incitament att tillägna det de resurser som skulle krävas.

Men, det är bara spekulering från min sida, de har inte uttalat sig officiellt i frågan.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv

Tror att det skulle vara ett ekonomiskt misstag att göra PS5 bakåtkompatibel med PS2/PS3. Då kan de ju inte kränga PS Now. Däremot är väl emuleringen redan skapad i och med det, men man får väl anta att datacentret har bättre prestanda än kommande PS5

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av anon193054:

Tror att det skulle vara ett ekonomiskt misstag att göra PS5 bakåtkompatibel med PS2/PS3. Då kan de ju inte kränga PS Now. Däremot är väl emuleringen redan skapad i och med det, men man får väl anta att datacentret har bättre prestanda än kommande PS5

Sony använder faktiskt serverblad med PS3-hårdvara, inklusive Cell-processorn, i PS Now-servrarna så emulering är faktiskt inte inblandad där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Lite sugen på playstation....

Men jag har två xbox one kontroller redan. Xboxen ska vara kompatibel med tidigare generations kontroller. Det gör att jag slipper köpa två extra kontroller. Sparar > 1200 spänn där. Det blir lite mer svårmotiverat att köpa en playstation då....

Permalänk
Medlem

Lite lustigt hur man trycker på att SSD skulle vara något revolutionerande, det är ju ingen ny teknik direkt även om det förstås innebär ett rejält lyft i laddningstider. Syftar de kanske till att OSet fungerar annorlunda för att dra nytta av SSDn?

Nu hade jag inte min PS4a till så mycket spelande, men av det jag minns att jag såg och läste gav inte SSD samma enorma lyft som det gjorde på min PS3an.

Det intressanta är ju att se vad priset blir för de nya generationens konsoler. Klarar de 4995:- för instegsmodellen? Tveksamt med våra skatter och svaga krona?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

Sony använder faktiskt serverblad med PS3-hårdvara, inklusive Cell-processorn, i PS Now-servrarna så emulering är faktiskt inte inblandad där

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror (läs hoppas) de sitter på kod, de vågar inte säga det officiellt bara

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av anon193054:

Jag tror (läs hoppas) de sitter på kod, de vågar inte säga det officiellt bara

Ingen hade blivit lyckligare än jag om Cerny och hans kumpaner i hemlighet trollat med koden 😀

Men med tanke på den exotiska strukturen i Cell-processorn och hur vissa utvecklare, t.ex. Naughty Dog, skrev maskinnära kod för att kräma ut minsta lilla droppe prestanda ut PS3 tror jag tyvärr att det är oerhört svårt att få till tillräckligt bra och stabil prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jag antar att det här verkar rimligare då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyhet:

Sony introducerar även ny teknik i spelkonsolens nya handkontroller. Här ersätts den befintliga skakfunktionen (eng. rumble) i dagens Dual Shock 4-kontroller med haptisk återkoppling.

...

Den andra nyheten för handkontrollerna gäller deras så kallade trigger-knappar, kallat L2/R2 på Playstation-kontroller. Dessa bestyckas här med adaptivt motstånd, vilket ger mer dynamisk känsla i återkopplingen. Detta kan exempelvis användas för att öka motståndet i takt med att spelaren spänner en pilbåge, eller att nedtryckningen blir trögare i takt med att en bil accelererar.

Dessa saker var nyheter för mig.
Återstår att se hur bra det blir i verkligheten.
Men det låter åtminstone coolt och som något som eventuellt kan förhöja känslan i åtminstone vissa spel.

Att PS5 får UHD Blu Ray låter också trevligt.
Undrade varför PS4 / PS4 PRO inte hade det när Xbox One S / Xbox One X hade det.

Jag har varken PS4 eller Xbox One, men har PS3 och Bluetooth fjärrkontrollen till den.
Har förutom spelande använt min PS3 till filmtittande.
Om PS5 funkar bra till DVD/Blu Ray/UHD Blu Ray och bättre stöd för strömningstjänster så är det ytterligare en anledning att ersätta PS3:an.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

Ingen hade blivit lyckligare än jag om Cerny och hans kumpaner i hemlighet trollat med koden 😀

Men med tanke på den exotiska strukturen i Cell-processorn och hur vissa utvecklare, t.ex. Naughty Dog, skrev maskinnära kod för att kräma ut minsta lilla droppe prestanda ut PS3 tror jag tyvärr att det är oerhört svårt att få till tillräckligt bra och stabil prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske ligger nåt i det 15 fps och massa buggar.
https://www.youtube.com/watch?v=Nlo62h_tjPA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Lite lustigt hur man trycker på att SSD skulle vara något revolutionerande, det är ju ingen ny teknik direkt även om det förstås innebär ett rejält lyft i laddningstider. Syftar de kanske till att OSet fungerar annorlunda för att dra nytta av SSDn?

Nu hade jag inte min PS4a till så mycket spelande, men av det jag minns att jag såg och läste gav inte SSD samma enorma lyft som det gjorde på min PS3an.

Det intressanta är ju att se vad priset blir för de nya generationens konsoler. Klarar de 4995:- för instegsmodellen? Tveksamt med våra skatter och svaga krona?

De har sagt tidigare att det inte är en vanlig SSD lösning utan något nytt och galet snabbt. De kommer ut med fler detaljer senare. Jag gissar på att det är M.2.

PS4 har inga som helst optimeringar för SSD, därav så tjänar man väldigt lite på att slänga in en SSD i en PS4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

De har sagt tidigare att det inte är en vanlig SSD lösning utan något nytt och galet snabbt. De kommer ut med fler detaljer senare. Jag gissar på att det är M.2.

PS4 har inga som helst optimeringar för SSD, därav så tjänar man väldigt lite på att slänga in en SSD i en PS4.

Troligtvis blir det PCI-E 4.0 ansluten SSD.
När Sony först började prata om att PS5 skulle ha ny häftig SSD som var snabbare än dagens PC SSD så var det innan Ryzen 3000 serien och X570 moderkort var släppta.
Så när Sony först började prata om det så var det PCI-E 3.0 för PC.

Permalänk
Medlem

Någon plug n play lär vi väl inte se men jag hoppas på obefintliga installationstider. De få gånger jag lyckats övertala tjejen att vi ska lira nåt på PS4an och jag stoppar i skivan så ska först operativsystemet uppdateras, sen ska spelet installeras från skivan, sen ska spelet uppdateras och sen har det hunnit bli morgon och vi har båda hunnit glömma bort att vi dagen innan fick ett spontant infall där vi hade tänkt spela spel tillsammans för ovanlighetens skull.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Troligtvis blir det PCI-E 4.0 ansluten SSD.
När Sony först började prata om att PS5 skulle ha ny häftig SSD som var snabbare än dagens PC SSD så var det innan Ryzen 3000 serien och X570 moderkort var släppta.
Så när Sony först började prata om det så var det PCI-E 3.0 för PC.

Ja det är väl exakt vad M.2 är.
Jag har ingen aning vad du ville ha sagt med det efter SSD.. PS5 kommer vara baserad på Zen 2 och kommer nog ha teknologi från den perioden. Men vi får se vad deras custom cpu\gpu och lagring är för något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Ja det är väl exakt vad M.2 är.
Jag har ingen aning vad du ville ha sagt med det efter SSD.. PS5 kommer vara baserad på Zen 2 och kommer nog ha teknologi från den perioden. Men vi får se vad deras custom cpu\gpu och lagring är för något.

Nej det är inte exakt vad m.2 är, m.2 kan lika gärna vara sata. M.2 är ju bara en formfaktor, kan ju lika gärna vara en lödd historia i en egen formfaktor egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så jäkla underbart att få det mesta här bekräftat och det man hoppats på. Kommer köpa dag 1.
Grejen är att jag köpt och sålt flera ps4'er. Senast här i våras - ps4 pro. Fast jag nyligen skaffade ett RTX 2080S till burken är jag sjukt sugen på en ps4 IGEN.

Köper nog en pro igen till BF. Kan inte hålla ut till ps5 och bara måste lira TLOU och Horizon som ligger på mitt Sony konto, vilket jag aldrig kom in i. Sen Days Gone är väldigt lockande, fast det fått mediokra betyg men men

Permalänk
Medlem

Undra hur många spel det får plats på SSD'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Dessa saker var nyheter för mig.
Återstår att se hur bra det blir i verkligheten.
Men det låter åtminstone coolt och som något som eventuellt kan förhöja känslan i åtminstone vissa spel.

Att PS5 får UHD Blu Ray låter också trevligt.
Undrade varför PS4 / PS4 PRO inte hade det när Xbox One S / Xbox One X hade det.

Jag har varken PS4 eller Xbox One, men har PS3 och Bluetooth fjärrkontrollen till den.
Har förutom spelande använt min PS3 till filmtittande.
Om PS5 funkar bra till DVD/Blu Ray/UHD Blu Ray och bättre stöd för strömningstjänster så är det ytterligare en anledning att ersätta PS3:an.

Presis detta var verkligen nyheter och gör mig bara ännu mera sugen, Fan att den inte släpps redan i år haha. Nåja får skaffa en ps4 pro igen. Bara värt att köpa för ett av världen bästa spel för en uppföljare - TLOU - äntligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Lite lustigt hur man trycker på att SSD skulle vara något revolutionerande, det är ju ingen ny teknik direkt även om det förstås innebär ett rejält lyft i laddningstider. Syftar de kanske till att OSet fungerar annorlunda för att dra nytta av SSDn?

Nu hade jag inte min PS4a till så mycket spelande, men av det jag minns att jag såg och läste gav inte SSD samma enorma lyft som det gjorde på min PS3an.

Det intressanta är ju att se vad priset blir för de nya generationens konsoler. Klarar de 4995:- för instegsmodellen? Tveksamt med våra skatter och svaga krona?

Observera att han menar för marknaden. SSD:er har tidigare inte använts på konsolmarknaden tidigare och verkar komma som standard med både PS5 och Xbox Scarlett.

Angående skatter och svag krona så verkar det inte direkt gjort någon skillnad med Xbox One eller PS4 Pro utan den summan verkar slukas upp av företag.. antagligen pga. en hyfsad overhead.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordmax:

Undra hur många spel det får plats på SSD'n.

1.

Med tanke på att de tydligen redan gjort en poäng av funktionen att kunna installera halva spel den här gången, (som i att inte behöva ta med MP eller DLC tex) så är det nog att vänta att utrymmet inte kommer bli lika väl tilltaget som nuvarande generation. Iallafall inte relativt sett, nu när spelen kan levereras på 100GB blueray. Förhoppningsvis kommer de flesta utvecklare åtminstone nöja sig med en..

Men, gissar jag, kommer det gå att lägga till en gammal hederlig skivdisk (intern eller extern) som spelet man vill köra för tillfället mer eller mindre automatiskt då flyttar över till SSDn.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Troligtvis blir det PCI-E 4.0 ansluten SSD.
När Sony först började prata om att PS5 skulle ha ny häftig SSD som var snabbare än dagens PC SSD så var det innan Ryzen 3000 serien och X570 moderkort var släppta.
Så när Sony först började prata om det så var det PCI-E 3.0 för PC.

Jag tänker mig att PS5 är en massmarket variant av Radeon Pro SSG:
https://www.google.com/amp/s/www.digitaltrends.com/computing/...
Dvs AMD har "övat" på det här sen länge.

Stora grejen med SSD här tror jag dock inte har med hårdvara att göra, utan mjukvara. Och att mjukvaran, inkl OS och framförallt spelet som sådant, är helt anpassad är något nytt. Iaf för spel. Mark Cerny har gett endel exempel redan.

Så det här "vadå SSD är ju inget nytt, jag har haft det i min PC lääänge"; ja då har man nog inte riktigt fattat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Krav på skiva för spel? BLÄH!

Permalänk

Eller så köper man inte konsol, utan köper ett grafikkort istället