xampp i misslyckade försök att få online.

Permalänk
Medlem

xampp i misslyckade försök att få online.

Hej !

Min första dag på det här forumet och även mitt första inlägg. Jag behöver hjälp och jag vet inte var jag ska vända mig. Håller på med en utbildning "webbserverprogrammering" som en del i sammanhanget webbutveckling. Vi har övat oss fram med xampp från den första htmlsidan, css, javascript och ett thema i wordpress. Vidare mot serverdelen sql, tabeller och databas. Allt har gått bra och det är roligt förutom nu sista meningen i sista uppdraget inför examinationen, " se till att sidan är online". Började med ett starkt försök på ett antal timmar med sökning på internet och testade lite olika tutorials på youtube osv (har testat alla relevanta nu) med att skapa en virtuell server på routern( en huawei b525) med ipadressen på min anslutning. öppnat port 80 i servern som också är samma som xampp använder. Localhost från datorn är inga problem men jag får avbruten anlutning om jag provar med ip :80 ( som jag får från what´s my ip) i webbläsaren. Med enbart ip´t utan kolon 80 så hamnar jag på routerns sida för inloggning där.

Försöker jag däremot från min telefon kommer jag till min första html-sida men utan nån css och klickar jag på nån av länkarna får jag "webbplatsen kan inte nås".

Naturligtvis har jag mailat mina lärare i kursen men får inget svar från dem och klockan tickar. Jag förstår inte hur det här ska göras men göra det måste jag och jag börjar bli trött. Började igår morse och har hållit på hela natten, sovit en par timmar på förmiddagen och nu försöka igen men nu börjar det bli dags att fråga efter hjälp. Chansar att det finns någon på detta forum som vet eller har någon idé vad som kan vara felet.

Permalänk
Medlem

När du testar från mobilen, är du uppkopplad via något Wifi då?

Att dina länkar samt CSS inte laddas hintar om att länkarna är kodade så att de funkar lokalt men inte publikt på detta sätt. Utan att se någon källkod blir det svårt att avgöra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Det kan vara så enkelt att du inte har publik IP-adress på routern och att det därför inte fungerar

Permalänk
Medlem

Eftersom du kommer åt din router om du surfar in på http://ip så låter det som att du inte fått port-forwarding att fungera som den ska. Jag skulle testa att öppna en random port t.ex. 12945 utifrån till port 80 internt på internip:n för att se om det fungerar då.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.