Intel "Element" blåser liv i Razers modulära PC-koncept "Project Christine"

Permalänk
Melding Plague

Intel "Element" blåser liv i Razers modulära PC-koncept "Project Christine"

Konceptet för modulära PC-system som Razer introducerade under 2014 ansågs mer eller mindre dött och begravet. Intel återupplivar nu konceptet och kallar det Element.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fast över pci-e så blir det väl en flaskhals / ökad latens ?

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Kontot avslutas

Luktar gamla goa Altair 8800 om detta tycker jag! lol

Ett bakplan med instickskontakter, och sedan en CPU-modul och andra insticksmoduler för att konstruera ett komplett system. Altair i ett nötskal... Anno 1974!

Tiden är en cirkel!

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen tanken, om det bara blir öppet så man kan välja processorer, tex xeon s & dubbla eller olika val för hur mycket intern-minne osv annars så känns det ju bara som en bärbar dator i annat format.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Dagens moderkort är helt klart sub-optimala och tillför oftast ingen funktionalitet som inte sitter i CPU'n,
men detta kommer ju inte bli billigare till att börja med och de missar fundamentala saker
som att styra kylingen rakt genom pipes/thermal zones (som apple gör med sina nya grafikkort)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Dagens moderkort är helt klart sub-optimala och tillför oftast ingen funktionalitet som inte sitter i CPU'n,
men detta kommer ju inte bli billigare till att börja med och de missar fundamentala saker
som att styra kylingen rakt genom pipes/thermal zones (som apple gör med sina nya grafikkort)

Så du menar att minnesplatser, PCI-e-platser, anslutningar för lagring och externa anslutningar inte är bra funktioner på ett moderkort (som inte sitter i processorn)? Det enda som Intel möjligen löser med den moduluppbyggda idén är att man abstraherar sockel och styrkretsar från moderkortet som reduceras till ett bakplan för datatransport mellan de övriga komponenterna som datorn utgör. Med tanke på vad en processormodul skulle kosta jämfört med bara processorn så är lösningen troligen heller inte ekonomiskt fördelaktig utan snarare tvärt om. Har svårt att se en större marknad för denna typ av lösning faktiskt. I labbmiljöer där man enkelt vill kunna byta en specifik komponent (läs cpu) kan det vara intressant, men annars ser jag inte riktigt vitsen med det.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Ase:

Fast över pci-e så blir det väl en flaskhals / ökad latens ?

Bara instickskorten sitter på PCIe, CPU-modulen är ju helt enkelt ett krympt moderkort i en formfaktor som passar i kortplatser. Bakplan för kortplatser är ju inget nytt, PC-datorer har haft dem i alla tider. Har själv ett stengammalt i286 moderkort med ett antal ISA-platser som sitter på ett bakplan. (Det används inte till något... Det är en del av ett konstverk jag har på väggen.)

Så den här datorn kommer inte att vara flaskhalsad i någon större utsträckning än vilken annan PC som helst, typ. Undantaget för hur mycket kylning den där lilla fläkten mäktar med förstås, men det är väl en strömsnål xeon de placerar i den här mojen antar jag. Eller så viner den som en tandläkarborr i 12k RPM. Det är ju också en möjlighet.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Lego Master

Rätta mig om jag har fel, men är inte en PC redan modulär? Vad fan sysslar annars Inet och de andra med som säljer datorkomponenter? =P

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Vad är vitsen med en mindre flexibel modularitet i en liknande formfaktor som fortfarande är ungefär lika dålig som den befintliga ATX..

Detta är ju ungefär som att trycka in ett gäng laptops i en låda och kalla det ett rack.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Rätta mig om jag har fel, men är inte en PC redan modulär? Vad fan sysslar annars Inet och de andra med som säljer datorkomponenter? =P

mjae, inte riktigt. modularitet innebär att du ska kunna byta ut delar flexibelt och oberoende av varandra till stor grad. Den där sista delen är verkligen inte sant gällande vanliga datorer idag. Du behöver ett specifikt chipset till en specifik processor, och kan inte byta ut dessa oberoende av varandra tillräckligt för att jag skulle kalla det modulärt. För att det ska betraktas modulärt så skulle man behöva kunna byta ut prollen utan att moderkortet måste bytas ut samtidigt, vilket är sant i 90% av fallen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Mithras:

mjae, inte riktigt. modularitet innebär att du ska kunna byta ut delar flexibelt och oberoende av varandra till stor grad.

Det är ju dock sällan som enterprise-kunder uppgraderar sina datorer dock. De brukar ju köra dem tills serviceavtalet gått ut eller de är gamla, sletna och energiineffektiva, och då byter de hela rasket.

För vad är vitsen med att byta en eller ett fåtal komponenter och sedan behålla allting gammalt som kommer närmare och närmare punkten då de rasar? Gäller ju inte minst nätdelar, som ju kan ställa till med mycket bekymmer om de blir instabila med ökande ålder, men i stort sett allt med elektrolytkondingar speciellt har ju begränsad livstid.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Det är ju dock sällan som enterprise-kunder uppgraderar sina datorer dock. De brukar ju köra dem tills serviceavtalet gått ut eller de är gamla, sletna och energiineffektiva, och då byter de hela rasket.

För vad är vitsen med att byta en eller ett fåtal komponenter och sedan behålla allting gammalt som kommer närmare och närmare punkten då de rasar? Gäller ju inte minst nätdelar, som ju kan ställa till med mycket bekymmer om de blir instabila med ökande ålder, men i stort sett allt med elektrolytkondingar speciellt har ju begränsad livstid.

Du har väl rätt i det du säger, jag ser dock inte alls vad det har med ordet modularitet att göra. Dagens PC'n 'är inte modulära, det är allt jag svarade på. S

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Om de kan lyckas göra delarna mindre så absolut.
Men om det innebär att varje del är dubbelt så stor inklusive kopplingar, hölje m.m. Så nej tack.
Moduläritet så att externa grafikkort blir snabbare och smartare absolut. Om jag accepterar att datorn ska bli slöare vill jag samtidigt att den ska bli mer portabel.
Så om jag kan slänga på en fet cpu och gpu på en laptop när jag kommer hem så är jag på tåget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Intel ser dock inte att partnertillverkare utvecklar egna Element-produkter...

Så det kommer bli ett sätt att låsa in en helt i Intels utrustning...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.