VMware ESXi, prestanda

Permalänk
Medlem

VMware ESXi, prestanda

Sökte men hittade ingen "stor" ESXI-tråd(?).

Skulle behöva hjälp med prestanda inifrån VM i ESXI.

Setup:
- ESXi 6.7.0 Update 3 (Build 14320388)
- Kör hårdvara som inte är på ESXI HCL
- Kör en Debian 10 VM för testning

Frågor:
1) Vad är en vettig benchmark att köra för CPU/mem?
2) Vad kan man förvänta sig för prestanda i en VM under ESXI kontra att installera samma OS direkt på hårdvaran?
3) Är det någon typ av bios-setup / ESXI-config som är kritisk för att få ut bra prestanda?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Sökte men hittade ingen "stor" ESXI-tråd(?).

Skulle behöva hjälp med prestanda inifrån VM i ESXI.

Setup:
- ESXi 6.7.0 Update 3 (Build 14320388)
- Kör hårdvara som inte är på ESXI HCL
- Kör en Debian 10 VM för testning

Frågor:
1) Vad är en vettig benchmark att köra för CPU/mem?
2) Vad kan man förvänta sig för prestanda i en VM under ESXI kontra att installera samma OS direkt på hårdvaran?
3) Är det någon typ av bios-setup / ESXI-config som är kritisk för att få ut bra prestanda?

Som du säkert redan känner till så är ESXI HCL bara vad som är testat och supporters av VMware själva. dock kan det ju självklart vara så att äldre system saknar instruktionssätt eller liknande för att köra med visa nya funktioner.

1) Det finns många verktyg. Ett som jag har haft bra erfarenheter med är Phoronix: http://www.phoronix-test-suite.com/
2) Sålänge man har hårdvara som har stöd för virtualisering så anses det vara okej att tappa upp till ca 10% prestanda på CPU/RAM. Hårddiskars pretanda är lite knepigare men generellt så skall man kolla efter så man kör direct IO samt kolla så man inte kör något disk format som komprimerar data vid skrivningar.
3) Installera "open-vm-tools" inne i Debian. Sedan så kan de även spela roll vilken format du sparar disken i etc.

VMware har själva släppt ett dokument med info kring vad dem rekommenderar om man vill gå djupare in i det hela: https://www.vmware.com/content/dam/digitalmarketing/vmware/en...

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

@bl0m1: Tack för feedback.
Guest-tools hade jag redan, missade den infon.

Lite mer bakgrund:
Valde Geekbench att testa med, främst eftersom det var det första jag hittade som funkade i cmd-line i linux.
Fick ungefär 20% resultat mot vad man ska förvänta sig av samma system bare-metal, därav min trådstart.

Hade även testat med phoronix, men alla test failar, antingen direkt där den säger nått i stil med att testet inte kan starta, eller att den bara fortsätter köra run efter run efter run och lägger till en "*" i status vid varje run, och aldrig blir klar.

Detta var bakgrunden till att jag undrar om testprogram som lämpar sig för virtualisering, varken geekbench eller phoironix verkar ju lira så bra i linux ovanpå vmware.

Framsteg idag:
Installerade istället upp en Win 10.
Nu kunde jag istället köra mjukvara jag är van vid, testade Cinebench R15 och Passmark CPU.

Cinebench gav mig 800/898 (multicore) och 171/180 (singlecore) där första siffran är mitt resultat i ESXI och den andra är vad man får bare metal, helt okej siffror alltså, runt 90%.

Passmark CPU gav mig 12434 / 12600, även här riktigt bra resultat, nästan för bra....(?).

Teori:
Det är helt enkelt något i hur Geekbench gör sina tester som inte riktigt verkar lira ovanpå en virtualisering.
Detta känner jag även blir mer bekräftat med när man tittar på monitoring för ESXi.
Som vi kan se på följande bild så kommer geekbench under hela sin testsvit aldrig upp i mer än 40% cpu, där både passmark och cinebench maxar ur 100%....

Kvar att göra:
Ska testa att confa om min linux-vm till att ha en vCPU med 8 cores istället för 8 cpu:er med 1 core och se om det löser problemen med att Phoronix kraschar.

EdiT:
Såhär beter sig Phoronix:

Den kör bara run efter run efter run med en * efter 3 st och blir aldrig klar?

Edit2:
Avsintallerade .deb-paketet och körde in från .gzip istället, då funkade det fint.
Resultaten i diverse test är som förväntat.
Lite långsam SSD men verkar även det vara förväntat.