Intel core i7-4790k byta eller ha kvar? :s

Permalänk

Intel core i7-4790k byta eller ha kvar? :s

Sitter på en intel core i7-4790k som jag har börjat fundera på att byta ut mot Ryzen 5 3600X eller kanske ett tack upp.

Efter att ha fått använda min Laptop hela sommaren är jag bortskämd med DDR4 och hur snabb det är på allt fast att den är lite sämre med ett 1060 6GB mot mitt 980TI i stationära. O med med alla lov ord Ryzen får samt det låga priset så är jag lite sugen på att göra ett byte nu när Black Friday kommer.

Men hur står sig i7 4790 idag? Vet att den var ett monster länge när det kommer till prestanda men då jag siktar på 1440p gaming så känns det som att en 5 år gammal cup borde ha halkat efter en del.

Eller tänker jag fel o borde istället gå för en ny GPU först o sedan moderkort, CPU o RAM?

All input o feedback är väldigt välommen!

MVH Emil

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Round_Lake:

Efter att ha fått använda min Laptop hela sommaren är jag bortskämd med DDR4 och hur snabb det är på allt fast att den är lite sämre med ett 1060 6GB mot mitt 980TI i stationära.

Vänta va? Vad gör du med datorn som gör att du märker av skillnaden mellan DDR3 och DDR4? När jag byte till DDR4 och 8600K från min 4690K så märkte jag bara skillnaden av att ha en snabbare processor som hade 2 kärnor extra för att rendera i inventor.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Spelar du med en 4790 på 1440p så duger det utmärkt. Än flaskar inte din cpu. Uppgradera grafikkort istället.

Förövrigt så tvivlar jag starkt på att du märker prestandaskillnad på ddr3 mot ddr4. Mer troligt så har du ett fräschare windows på din dator med ddr4 då den troligtvis är nyare. Prova ominstallera din stationära och eventuellt inhandla en ssd om du inte har det.

Permalänk

@Vzano: Du har säkert helt rätt. De ända att jag trodde de var Ramen som gjorde skillnaden var för att de är de som skiljer på min laptop och desktop.

Men har som du ni säger också ett mycket nyare Windows på laptopen samt en "mini" ssd för Windows (vet ej vad de kallas) samt en vanlig för spel medans min andra är gammal SSD och mekanisk hårddisk så kanske mer troligt att de är de som gör det

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk

@Wasp: Vet att min ska vara bra klockad men inget jag vågar mig på så därför jag antog att en ny skulle göra bättre ifrån sig märkbart.

Men kollat lite på prestanda tester och verkar ju vara så att 4790 flaskar lite på 1080p och 1440p men visserligen var detta mot en av de nya bättre i7:orna så rysen kanske är mer jämn

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Medlem

@Wasp:
Prova limitera dina snabba DDR4 minnen till 1600mhz och känn skillnaden själv

Permalänk
Medlem

Nu vet vi ju inte vilken MHz hans olika minnen körs i så det är ju lite svårt att analysera.
Och en laptop kommer ju sällan med prestandaminnen..

MEN, det ÄR stor skillnad på tex DDR3 1333 och DDR4 3200-3600 i många spel. Tex Overwatch, där man kan få 30+% högre fps med snabba minnen.

Däremot är ju cpu och gpu det första man ska kolla på när man vill uppgradera. Och det finns många olika val där ute och vad man ska välja beror helt på vad man själv är ute efter för prestanda och hur mycket cash man har att leka med.

Själv uppgraderade jag från 7700k till 3600 vilket inte är en jättestor uppgradering kanske men absolut värt det för mig som spelar BF5 som använder alla 6 kärnor 12 trådar (60-90% cpu usage).

Dock så var jag redan inställd på att uppgradera ganska snart till 8/12 eller 16 kärnor. Om man däremot inte vill uppgradera inom 3 år så skulle jag absolut rekommendera 3700x. De 2 extra kärnorna kommer göra dig gott i framtida spel då de KOMMER använda mer o mer trådar. Det är givet att framtiden ser ut så, inget snack om saken. Så vill man ha en framtidssäker cpu så är 8c/16t verkligen minimum.

Jag kommer uppgradera igen när Ryzen 4000 kommer, därför jag valde billigaste Ryzen 3000 nu

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

Har 1600mhz i stationära och 2666mhz i laptopen så lite skillnad är det och som @speedRebirth så kan det ge extra prestanda i vissa spel

Men de jag ser fram emot att spela i 1440p är framförallt RDR2, CyberPunk, Metro Exodus samt Destiny 2 hade inte varit dumt. Två av dessa är ju svåra att veta vad som krävs men i spel som dessa förväntar jag mig såklart inga mirakel då pengar styr prestanda.

Hade varit trevligt dock med runt 100 Fps iallafall:D
Sen att datorn håller lika många år som denna innan man börjar vilja byta ut allt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Själv uppgraderade jag från 7700k till 3600 vilket inte är en jättestor uppgradering kanske men absolut värt det för mig som spelar BF5 som använder alla 6 kärnor 12 trådar (60-90% cpu usage).

https://youtu.be/kngD86ar88s?t=141

Vart och när märker du skillnaden.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Round_Lake:

@Vzano: Du har säkert helt rätt. De ända att jag trodde de var Ramen som gjorde skillnaden var för att de är de som skiljer på min laptop och desktop.

Men har som du ni säger också ett mycket nyare Windows på laptopen samt en "mini" ssd för Windows (vet ej vad de kallas) samt en vanlig för spel medans min andra är gammal SSD och mekanisk hårddisk så kanske mer troligt att de är de som gör det

Antar att du syftar på PCIe SSD. SATA vs PCIe SSD är väldigt lika så länge du inte sitter och kopierar 20+ GB stora filer väldigt ofta. Bägge startar upp spel och windows inom få tal sekunder mellan varandra.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Round_Lake:

@Vzano: Du har säkert helt rätt. De ända att jag trodde de var Ramen som gjorde skillnaden var för att de är de som skiljer på min laptop och desktop.

Men har som du ni säger också ett mycket nyare Windows på laptopen samt en "mini" ssd för Windows (vet ej vad de kallas) samt en vanlig för spel medans min andra är gammal SSD och mekanisk hårddisk så kanske mer troligt att de är de som gör det

99% SSD som ger en snabbare upplevelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Nu vet vi ju inte vilken MHz hans olika minnen körs i så det är ju lite svårt att analysera.
Och en laptop kommer ju sällan med prestandaminnen..

MEN, det ÄR stor skillnad på tex DDR3 1333 och DDR4 3200-3600 i många spel. Tex Overwatch, där man kan få 30+% högre fps med snabba minnen.

Däremot är ju cpu och gpu det första man ska kolla på när man vill uppgradera. Och det finns många olika val där ute och vad man ska välja beror helt på vad man själv är ute efter för prestanda och hur mycket cash man har att leka med.

Själv uppgraderade jag från 7700k till 3600 vilket inte är en jättestor uppgradering kanske men absolut värt det för mig som spelar BF5 som använder alla 6 kärnor 12 trådar (60-90% cpu usage).

Dock så var jag redan inställd på att uppgradera ganska snart till 8/12 eller 16 kärnor. Om man däremot inte vill uppgradera inom 3 år så skulle jag absolut rekommendera 3700x. De 2 extra kärnorna kommer göra dig gott i framtida spel då de KOMMER använda mer o mer trådar. Det är givet att framtiden ser ut så, inget snack om saken. Så vill man ha en framtidssäker cpu så är 8c/16t verkligen minimum.

Jag kommer uppgradera igen när Ryzen 4000 kommer, därför jag valde billigaste Ryzen 3000 nu

Jag nekar inte att det finns prestandaskillnad imellan ddr3-4. Men jag tvivlade på att det var det som gjorde så han märkte skillnad.

Permalänk

Tack alla att ni har tagit er tiden att hjälpa till och kommit med bra svar!

Tror jag ska göra så att jag skaffar nya SSD's till stationära o sen blåsa om windows sen vänta o se vad RDR2 kommer kräva för prestanda innan jag köper ny GUP o CUP.

Kollat lite på 2070 men ska kolla lite på hur de presterar i 1440p. Hoppas dock slippa 80 korten, tyckte mitt 980ti var dyrt när jag skaffade det men nu kostar ju de dubbla....

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk

@Vzano: Trodde skillnaden skulle vara större mellan M.2 Nvme och SSD, glad jag valde en vanlig SSD till laptopen o spara lite pengar.
Såg dock att SSD'n som Windows sitter i jämfört med NVME'n som Windows sitter i laptopen har rätt stor skillnad i läs hastighet men inte så konstigt när den ena är 5 år

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Round_Lake:

@Vzano: Trodde skillnaden skulle vara större mellan M.2 Nvme och SSD, glad jag valde en vanlig SSD till laptopen o spara lite pengar.
Såg dock att SSD'n som Windows sitter i jämfört med NVME'n som Windows sitter i laptopen har rätt stor skillnad i läs hastighet men inte så konstigt när den ena är 5 år

Nämn gärna vilka SSDer du snackar om.

Det har inte med åldern att göra utan tekniken, i din stationära så begränsas SSDn av SATA och i din bärbara så är det PCIe gen 3 x2 eller x4 beroende på modell. Samsung XS1715 lanserades 2013 och hade läs/skrivhastigheter på 3000MB/s respektive 1400 MB/s men lär också ha kostat väldigt mycket också. NVMe SSDer har funnits ett tag men blev inte ekonomiskt rimliga för privatpersonen fören ett par år sen. Den höga sekventiella skriv/läs hastigheten är riktigt användbar om man har nytta av den men oftast gör det ingen skillnad i vardagliga situationer, ångrar lite själv att jag köpte en 970 EVO och inte 860 EVO.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

@Vzano: Hejsan ledsen för sent svar.

Sitter nu o kollar på hur min nya PC kan kommas att bli efter att RDR2 har visat vad de kräver. Men en sak jag kollar extra på är just hårdisk.

Funderar på ifall det är värt pengarna att skaffa en https://www.webhallen.com/se/product/296374-Samsung-970-EVO-P...

Eller liknade för att ha till windows främst o sedan en "vanlig" ssd på runt 1tb för spel o liknande. Är ju en väldigt skillnad i hastighet o kan ju vara trevligt när det kommer till att installera saker men hjälper det något alls när det kommer till prestanda i spel?

Försöker nämligen hamna under 17k för nya datorn så funderar på vad som är bäst att spara in på

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Round_Lake:

@Vzano: Hejsan ledsen för sent svar.

Sitter nu o kollar på hur min nya PC kan kommas att bli efter att RDR2 har visat vad de kräver. Men en sak jag kollar extra på är just hårdisk.

Funderar på ifall det är värt pengarna att skaffa en https://www.webhallen.com/se/product/296374-Samsung-970-EVO-P...

Eller liknade för att ha till windows främst o sedan en "vanlig" ssd på runt 1tb för spel o liknande. Är ju en väldigt skillnad i hastighet o kan ju vara trevligt när det kommer till att installera saker men hjälper det något alls när det kommer till prestanda i spel?

Försöker nämligen hamna under 17k för nya datorn så funderar på vad som är bäst att spara in på

Hjälper noll i spelprestanda. Enda som skiljer är typ laddningstiden, men den skillnaden märker du nog knappt mellan olika SSD:er, så länge dom är vettiga.

En Kingston A2000 eller två kanske https://www.webhallen.com/se/product/305422-Kingston-A2000-M-...

Permalänk

@anon42512: Ah okej ja då blir det nog att spara in pengarna på det o lägga på en ny skärm istället
Men en sådan du länka skulle vara fin men funderar på ifall jag ska köra på en "vanlig" ssd typ denna model:

https://www.webhallen.com/se/product/295572-Samsung-SSD-860-Q... Men ser att de kostar samma så blir lite fundersam på varför man skulle välja den ena över den andra då de skilljer en del i hastighet :s

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Inaktiv

Har man M.2 ser jag ingen anledning till att köra SATA