Ny på server - feedback på min komponenter

Permalänk
Medlem

Ny på server - feedback på min komponenter

Hej,

Så jag har suttit en del och plockat ihop det billigaste jag kan för en server som ska stå hemma och vara lite gömd.
Hoppas detta kommer funka.

Vad är min server till för?

Jag har på senaste tid fått ett intresse för en hemma server. Nu i början ska den funka som backup och plex(1080p) server.
Med tiden hoppas jag kunna utforska mer och lägga till som VPN eller mer. En leksak för att börja leka.
Är fullt medveten om att jag kanske har för mycket krav enligt listan och är villig på att offra på några punkter.

Min kravlista har varit följande:

  1. Garanti för utökning och fler uppgifter ju mer jag lär mer. Så den ska vara lite framtidsgaranterad.

  2. ILiten och kompakt

  3. Så tyst det bara går

  4. Fungera som en media PC (om det går samtidigt som backup och plex server)

https://komponentkoll.se/bygg/ZuvmO/

Tar gärna emot feedback på mitt ihop plock av hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riddleme:

Hej,

Så jag har suttit en del och plockat ihop det billigaste jag kan för en server som ska stå hemma och vara lite gömd.
Hoppas detta kommer funka.

Vad är min server till för?

Jag har på senaste tid fått ett intresse för en hemma server. Nu i början ska den funka som backup och plex(1080p) server.
Med tiden hoppas jag kunna utforska mer och lägga till som VPN eller mer. En leksak för att börja leka.
Är fullt medveten om att jag kanske har för mycket krav enligt listan och är villig på att offra på några punkter.

Min kravlista har varit följande:

  1. Garanti för utökning och fler uppgifter ju mer jag lär mer. Så den ska vara lite framtidsgaranterad.

  2. ILiten och kompakt

  3. Så tyst det bara går

  4. Fungera som en media PC (om det går samtidigt som backup och plex server)

https://komponentkoll.se/bygg/ZuvmO/

Tar gärna emot feedback på mitt ihop plock av hårdvara.

Ja, vad din server är till för, vet nog bara du själv. Men som en riktlinje så är en server en maskin som antingen gör enkla saker åt många människor eller kan göra komplicerade saker bredvid någon annan. Tittar man på dina komponenter så kommer den i nuläget kunna ta en backup av en annan dator eller spela upp filmer / ljud alternativ streama dom till en hemmabio-anläggning.

Några saker du antagligen kan göra:

Webb: Du kan använda den som server för din hemsida. med en Linux-dist och en apache II - demon. En hemsida kräver ganska lite utrymme, några MB räcker. Så några GB beroende på vilket OS du använder. Så din M.2 disk räcker och blir över här.

Den största flaskhalsen kommer vara din processor och din internetleverantör om du skulle få flera hundra besök om dagen. I ditt lokala nätverk så kommer din hemsida att laddas inom några sekunder från en annan dator.

Backup / filserver: Här kan du med en Linux-dist och open-SSH-server dela ut datorn (eller snarare din hårddisk) till andra datorer och masslagra kopior av dom andra datorerna, alternativt använda den som NAS till andra datorer.

Flaskhalsen kommer vara att disken är ensam (samt dess storlek) och att du inte har en snabbare nätverksport än 1Gbit vilket ger 100MB som bäst i teorin, vilket kommer ge ca 50 - 70 MB / sek i praktiken som bäst. Att säkerhetskopiera flera datorer var för en kommer att fungera, men storleken kommer att vara en stor flaskhals. Räkna 5 ggr storleken per dator du ska säkerhetskopiera så får du utrymmet du behöver samt lite mellanrum och en möjlighet lagra inkrementella backupper. D.v.s backupper där du kan ångra flera gånger bakåt i tiden.

Bästa lösningen här är en rsync till en katalog som bara ändrar / kopierar och tar bort filer som inte längre finns och sedan komprimera backupkatalogen i en tar.gz-fil. Då kan du sedan vart efter kasta den femte äldsta filen och ha den nyaste backupen i en katalog.

En server behöver inte så kraftfull dator. Men fler kärnor och mer ram för fler användare samt om datorn ska exempelvis tugga långtidsprojekt, som att slutrendera en 4k film. En 4K film på ca 1 timme blir ca 18GB på disken och kräver ungefär samma i RAM när den renderas, så räkna 32GB+ RAM. Din server skulle klara av detta, men ditt ramminne behöver i så fall bli 32GB+.

Servern jag har behandlar en 4K film på 1 timme på ungefär samma tid och äter upp (utan att rapa) ca 24GB RAM.

Processorkärnor gör i princip hur många som använder datorn.
RAM och hårddiskar beroende på hur många program som ska köras på datorn och hur mycket filer som ska skrivas / läsas.
Ju mer ram desto mer cache. Räkna +1GB per TB diskar, förutom grunden för operativsystemet. Jämför man 16 / 32 / 64 GB RAM så känner man skillnaden speciellt när man ska göra flera saker samtidigt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Ska du ha billigt tycker jag du ska kolla på begagnatmarknaden. Köpte en dator för 500 kr från kommunens återbruk för ett par år sedan som jag har som brandvägg. Det var ändå en Core i5 2400 i den och den har gått problemfritt.

Du skriver Plex. Om du ska köra transcoding behöver du hyfsat bra CPU
https://support.plex.tv/articles/201774043-what-kind-of-cpu-d...

Kolla lite på sweclockers marknad. Går nog att hitta bra begagnade prylar.

Eller kanske denna (skippa windows och kör Linux så kostar den 1294 kr)
https://shop.inrego.se/stationara/hp-pro-3500-microtower
Edit: Hmmm max 8GB minne är kanske begränsande och den är inte jätteliten. Se det som exempel

Mera minne köper du till själv begagnat i marknaden eller på ebay