Steams distributionsavtal förhindrar lång exklusivitet för Red Dead Redemption 2

Permalänk
Melding Plague

Steams distributionsavtal förhindrar lång exklusivitet för Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2 släpps snart till PC och blir inledningsvis exklusiv Rockstars och Epics butiker, men Valves distributionsavtal gör att det kort därefter kommer till Steam.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt, då behöver man bara vänta 1 månad extra för att få det på Steam.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Avstängd

Kommer att bli kaos, årets mest sålda spel?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det var en trevlig överraskning av Rockstar att tvinga alla som köpt GTA V på Steam för flera år sedan att nu även installera och köra RGL parallellt med Steam.

**bort/mod** jag uppmanar härmed alla andra att starkt överväga att inte stödja dem ekonomiskt när de beter sig som astronomiska analöppningar.

Redigerat bort regelbrott
Permalänk
Medlem

Innan någon gnäller på Valves större andel av försäljningen för att försvara exklusivitet: det är gratis att sälja nycklar till Steam. Rockstar skulle tekniskt sett kunna sälja Steamnycklar på sin egen hemsida från dag ett, utan att en enda krona går till Valve. Vill man stödja utvecklare men samtidigt ha spel på Steam, köp nycklar från deras egna hemsidor om det finns.

https://partner.steamgames.com/doc/features/keys

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Varför satte dom inte gränsen till 0 dagar istället? Är Valve för fega för det?

Permalänk
Medlem

Blir Steam för mig, av de tre plattformarna är det den enda som överhuvudtaget bryr sig om GNU+Linux-spelare.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Mycket bra ändring av Valve får man säga. Detta innebär att RDR 2 släpps någon gång mellan den 1: a december till den 5: e, troligtvis den 5: e till Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Blir Steam för mig, av de tre plattformarna är det den enda som överhuvudtaget bryr sig om GNU+Linux-spelare.

Nu visar Valve mer av sitt rätta ansikte där skaparna måste släppa det till steam också och annars blir portade. Jag kommer absolut att köpa ifrån andra portaler såsom Rockstars egna om möjligt, istället för via steam.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Nu visar Valve mer av sitt rätta ansikte där skaparna måste släppa det till steam också och annars blir portade. Jag kommer absolut att köpa ifrån andra portaler såsom Rockstars egna om möjligt, istället för via steam.

Ja, men du använder ju Windows.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Förövrigt inget nytt, klausulen är över 2 år gammal.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Ja, men du använder ju Windows.

Det var den konstigaste liknelsen. Förklara hur du menar.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Hedersmedlem

Oj då.
Då får inte red dead redemption 2 släppas på steam alls.
Det har varit konsolexklusivt längre än en månad redan...

Sedan kan man såklart själv tycka att "ja men det gäller såklart inte konsoler".
Men den typen av undantag tas inte upp i texten vad jag kan se.
Om Steam menar allvar med den paragrafen så ska de inte släppa spelet på sin plattform.
Det är inget jag hoppas på. Tror bara att den paragrafen är rent skitsnack.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tycker det var en trevlig överraskning av Rockstar att tvinga alla som köpt GTA V på Steam för flera år sedan att nu även installera och köra RGL parallellt med Steam.

**bort/mod** jag uppmanar härmed alla andra att starkt överväga att inte stödja dem ekonomiskt när de beter sig som astronomiska analöppningar.

Och tidigare krävdes social club, så vad är det som plötsligt blev problemet nu då?

Redigerat bort regelbrott i citat
Permalänk
Medlem

Om det nu prompt måste finnas 10 launchers, kan inte alla spel släppas överallt samtidigt så får alla själv avgöra var de vill handla/spela skiten?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det var den konstigaste liknelsen. Förklara hur du menar.

Läs hans tidigare svar till dig.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det var den konstigaste liknelsen. Förklara hur du menar.

Jag öppnade ju med att säga att jag väljer Steam just för att Valve är de enda som bryr sig om Linux. Din kontring är ju helt irrelevant för mig och likaså är min ståndpunkt om GNU+Linux irrelevant för dig som inte använder det operativsystemet.

Vidare tycker jag att du är för hård mot Valve, de är ett vinstdrivande företag så självfallet vill de göra vinst genom att binda sina kunder till Steam-tjänsten. Det hade varit mer förvånande om Valve tillät Rockstar att nonchalera dem. Det har väl inget med att "visa sitt rätta ansikte" att göra för ett företag att vilja dra in pengar? Valve har aldrig påstått sig vara en välgörenhet.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Innan någon gnäller på Valves större andel av försäljningen för att försvara exklusivitet: det är gratis att sälja nycklar till Steam. Rockstar skulle tekniskt sett kunna sälja Steamnycklar på sin egen hemsida från dag ett, utan att en enda krona går till Valve. Vill man stödja utvecklare men samtidigt ha spel på Steam, köp nycklar från deras egna hemsidor om det finns.

https://partner.steamgames.com/doc/features/keys

Sjukt många som inte förstår detta.....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Om det nu prompt måste finnas 10 launchers, kan inte alla spel släppas överallt samtidigt så får alla själv avgöra var de vill handla/spela skiten?

Det hade ju tvingat alla dessa aktörer att konkurrera med hjälp av pris, funktion och service som i en väl fungernade marknadsekonomi och så kan vi ju inte ha det.

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Och tidigare krävdes social club, så vad är det som plötsligt blev problemet nu då?

RGSC var integrerat i GTA V som ett stöd för att hålla rätt på vänner och stats, senaste gången det krävde en separat klient var på GFWL-tiden (före 2015), vilket har otroligt lite med att de tvingar kunder som köpt ett spel på Steam att köra deras distributionsklient också att göra.

Det är en otroligt skamlös promotion när man ändrar funktionaliteten i en gammal transaktion på det här sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Jag öppnade ju med att säga att jag väljer Steam just för att Valve är de enda som bryr sig om Linux. Din kontring är ju helt irrelevant för mig och likaså är min ståndpunkt om GNU+Linux irrelevant för dig som inte använder det operativsystemet.

Vidare tycker jag att du är för hård mot Valve, de är ett vinstdrivande företag så självfallet vill de göra vinst genom att binda sina kunder till Steam-tjänsten. Det hade varit mer förvånande om Valve tillät Rockstar att nonchalera dem. Det har väl inget med att "visa sitt rätta ansikte" att göra för ett företag att vilja dra in pengar? Valve har aldrig påstått sig vara en välgörenhet.

Att vilja dra in pengar är en sak, men nu är det ju ett illa dolt hot. "Antingen släpper ni hos oss också eller så är ni inte välkomna". Det finns många sätt att markera på, men det här är iaf för mig tydligt att det handlar om att skrämma skapare till att använda Valve - något som dom förmodligen inte hade gjort iom att vissa andra tar mindre betalt för varje såld licens. Är jag hård i kritiken? Ja. Kan jag ha uttryckt mig tydligare, också ja. Står jag för den? Ja.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Att vilja dra in pengar är en sak, men nu är det ju ett illa dolt hot. "Antingen släpper ni hos oss också eller så är ni inte välkomna". Det finns många sätt att markera på, men det här är iaf för mig tydligt att det handlar om att skrämma skapare till att använda Valve - något som dom förmodligen inte hade gjort iom att vissa andra tar mindre betalt för varje såld licens. Är jag hård i kritiken? Ja. Kan jag ha uttryckt mig tydligare, också ja. Står jag för den? Ja.

Det har du rätt att tycka, du kanske till och med har rätt. Men det spelar ändå ingen roll för mig eftersom jag måste köpa det via Steam om jag vill kunna spela det utan att installera ett operativsystem jag starkt ogillar.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Det har du rätt att tycka, du kanske till och med har rätt. Men det spelar ändå ingen roll för mig eftersom jag måste köpa det via Steam om jag vill kunna spela det utan att installera ett operativsystem jag starkt ogillar.

Har du testat med t.ex. Wine, PlayOnLinux, Lutris?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Om det nu prompt måste finnas 10 launchers, kan inte alla spel släppas överallt samtidigt så får alla själv avgöra var de vill handla/spela skiten?

Exclusives är väl inte så kul direkt. I get it.
Really. Var en gång i tiden sur på microsoft när xbox knep exklusivitet för stortitlar från playstation back in the days.
Men jag har funderat mer på det och förstår problembilden lite bättre nu.

Anledningen till att Epic använder exklusiviteten är ju för att det är den enda biljetten in i leken.

Ingen annan launcher har lyckats ta upp fighten med Steam att sälja andras stortitlar än så länge.
Origin säljer sina egna grejer. Och andras småsatsningar kanske. Samma sak för Uplay.

GOG då? Ja de säljer andras grejer men det är knappast där GTA eller call of duty lanseras när de är nya.
App app app! Witcher då (kanske någon tänker)? Ja GOG är en del av project red som också står bakom witcherspelen.

Det är helt enkelt förbenat svårt att locka till sig utgivare av stortitlar att sälja på en mindre platform. Utgivarna väljer steam om spelet är stort. Så har det sett ut fram tills nu. Eller ja, det är bara att ge utgivarna pengar så kommer de ju. Men om man då också tillåter spelen att sälja på andra plattformar från start så köper ju folk inte spelen på Epic ändå. Alltså även om plattformen nu hade haft mer lull-lull och var on par med Steam. Är plattformen liten så blir den också ointressant. Likt GOG - alltså för stortitlarna vid nylansering.

Jag ser inte hur man annars ska kunna attrahera ett gäng stortitlar till sin launcher när Steam är så dominerande helt enkelt.

Sedan tror jag inte det är hållbart att betala för exklusivitet i längden.
Det kostar massa extra pengar samtidigt som de tar ut låga andelar på försäljningspriset. Man byter bort vinst mot breddning av kundbas. Så det här är en introduktionsfas.
Tror jag iaf.

Aja.
Jag håller med dig om att det hade varit skönt att slippa nuvarande upplägg också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Låter lite enligt artikeln som att det inte finns några andra butiker där man kan köpa spelet men på rockstars egna sida skriver de tydligt att det släpps i alla butiker samtidigt, bara steam som får vänta. Gillar man inte epic kan man t.ex. köpa det från humble eller greenman istället. Blir fortfarande rockstar launcher i slutändan ändå. -_-!

"Red Dead Redemption 2 for PC will also be available to pre-order at the Epic Games store, Greenman Gaming, the Humble Store, GameStop and additional digital retailers starting October 23rd with a pre-order bonus of 25 Gold Bars for Red Dead Online. Red Dead Redemption 2 for PC will also be available to purchase on Steam this December."
[KÄLLA]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Har du testat med t.ex. Wine, PlayOnLinux, Lutris?

Javisst! Wine och Lutris, tycker dock Lutris har varit knöligt att få vissa titlar att gå igång. Och precis som du väljer bort Steam på grund av deras ställningstaganden väljer jag Steam för att de är de enda som faktiskt bryr sig om att göra det enkelt för Linux-spelare som jag. Med Steam behöver jag bara kryssa i att använda deras lösning och sedan fungerar det i de flesta fall. Detta gäller tyvärr ej Lutris och de andra "launchersarna" försöker ju inte ens. Därför vill jag belöna Valve med mitt köp.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Javisst! Wine och Lutris, tycker dock Lutris har varit knöligt att få vissa titlar att gå igång. Och precis som du väljer bort Steam på grund av deras ställningstaganden väljer jag Steam för att de är de enda som faktiskt bryr sig om att göra det enkelt för Linux-spelare som jag. Med Steam behöver jag bara kryssa i att använda deras lösning och sedan fungerar det i de flesta fall. Detta gäller tyvärr ej Lutris och de andra "launchersarna" försöker ju inte ens. Därför vill jag belöna Valve med mitt köp.

Dömmer inte att någon annan gör andra val än mig själv. Däremot är det viktigt att kunna diskutera, och där har du ju ett rätt hyffsat argument - att det fungerar. Det är det som har fått mig att stanna vid Windows av samma anledning

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Att vilja dra in pengar är en sak, men nu är det ju ett illa dolt hot. "Antingen släpper ni hos oss också eller så är ni inte välkomna". Det finns många sätt att markera på, men det här är iaf för mig tydligt att det handlar om att skrämma skapare till att använda Valve - något som dom förmodligen inte hade gjort iom att vissa andra tar mindre betalt för varje såld licens. Är jag hård i kritiken? Ja. Kan jag ha uttryckt mig tydligare, också ja. Står jag för den? Ja.

Valve har ganska begränsade verktyg för att påverka. De kan inte påverka utvecklares avtal med andra butiker, då det handlar om avtal mellan två helt utomstående parter (ur Steam:s perspektiv), utan bara sätta press på utvecklarna genom "hot".

De flesta välkomnar nog mer konkurrens, men sättet Epic försöker ta över marknaden på är inte snyggt. De mutar ju i princip utvecklarna för att hålla sig borta från Steam i upp till ett år. GOG lyckades existera i harmoni med Steam under många år, så varför kan inte Epic klara det? Om Epic Store nu är så fantastiskt bra för utvecklarna, varför behövs då ens mutor och exklusivitet? De borde väl flockas till butiken ändå?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Dömmer inte att någon annan gör andra val än mig själv. Däremot är det viktigt att kunna diskutera, och där har du ju ett rätt hyffsat argument - att det fungerar. Det är det som har fått mig att stanna vid Windows av samma anledning

Vad bra att vi kan se öga till öga

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Att vilja dra in pengar är en sak, men nu är det ju ett illa dolt hot. "Antingen släpper ni hos oss också eller så är ni inte välkomna". Det finns många sätt att markera på, men det här är iaf för mig tydligt att det handlar om att skrämma skapare till att använda Valve - något som dom förmodligen inte hade gjort iom att vissa andra tar mindre betalt för varje såld licens. Är jag hård i kritiken? Ja. Kan jag ha uttryckt mig tydligare, också ja. Står jag för den? Ja.

Det är ju så Epic gör. Släpp det exklusivt i 1 år hos hos eller inte alls hos oss.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB