Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Jo det blir det. Här är en video som förklarar fördelarna med att hellre ha tjockare väggar än massor med infill.

https://www.youtube.com/watch?v=AmEaNAwFSfI&feature=youtu.be&...

Länken tar dig till den del av videon där han går igenom och testar olika tjocklekar på ytterlagrerna.

Tycker att även videon är väldigt tydlig med att ökad infill generellt ger ökad styrka, hela vägen upp till 100%:

Dipparna där runt 30-50% kan väl förmodligen tillskrivas det ganska klena statistiska underlaget, han printade väl inte hur många krokar som helst.

Tror kort sagt du missförstår mig. Har inte påstått att hållfökningen är proportionell mot infillmängden - tvärtom, läs gärna mitt förra inlägg igen - eller att det alltid skulle vara bättre att blasta på med infill än att öka antalet shells när det handlar om en avvägning mellan styrka och materialåtgång. Jag jobbar likadant i den lägre infillhäraden, slänger oftast hellre på ett par extra shells än att peta upp infillmängden. Det enda jag hävdade är att 100% infill alltid ger den starkaste utskriften i absoluta tal, vilket även din länk bekräftar

Vad som däremot förvånar är grafens exponentiella karakteristika. Hade förväntat mig något åt det logaritmiska hållet, där vidare ökningar i den högre häraden i princip inte skulle ge något alls. Kanske en fråga om specifik applikation, materialval, osv?

Hehe, de där blir man tokig på ganska snabbt, sjukt störigt med lösa krokar

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hehe, de där blir man tokig på ganska snabbt, sjukt störigt med lösa krokar

Tycker nog det är mer störigt med en krok där man måste vara varsam på hållfastheten. Jag har helst en handdukskrok som tål t.ex. att man torkar händerna även om man är stressad och gör det lite ryckigt, att man snabbt drar av handduken från kroken för att torka något som spillts, eller för den delen om ett barn eller en katt eller hund drar tag i handduken (nu kanske inte de senare förekommer i din lägenhet, men den ska ju ändå tåla det om man får besök t.ex.). Den ska också tåla en att utsättas för fyfisk påfrestning upprepade (hundratals, tusentals?) gånger, utan att hållfastheten försämras.

Men jag förstår att ditt projekt var mer ett konstnärligt engångsexperiment än något som faktiskt är praktiskt användbart i längden.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Tycker nog det är mer störigt med en krok där man måste vara varsam på hållfastheten. Jag har helst en handdukskrok som tål t.ex. att man torkar händerna även om man är stressad och gör det lite ryckigt, att man snabbt drar av handduken från kroken för att torka något som spillts, eller för den delen om ett barn eller en katt eller hund drar tag i handduken (nu kanske inte de senare förekommer i din lägenhet, men den ska ju ändå tåla det om man får besök t.ex.). Den ska också tåla en att utsättas för fyfisk påfrestning upprepade (hundratals, tusentals?) gånger, utan att hållfastheten försämras.

Men jag förstår att ditt projekt var mer ett konstnärligt engångsexperiment än något som faktiskt är praktiskt användbart i längden.

Well, nu var det ju inte mitt projekt, och jag hade nog valt PETG eller nylon snarare än PLA till det, samt gjort en helt annan design med hållfasthet i fokus om det vore så, men man ska inte underskatta 3d-prints, de kan faktiskt vara riktigt hållbara

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

grymt:) snyggt!

Visa signatur

Intel Core I7 9700k | EVGA GTX 1070 sc (8gb) | G.Skill 32Gb 3000Mhz