Hårddisk formaterad av Zyxel NAS326. Ohanterbar utanför NAS

Permalänk
Medlem

Hårddisk formaterad av Zyxel NAS326. Ohanterbar utanför NAS

Jag har en hårddisk som är formaterad av min NAS326. Den har givits filsystemet ext4 (Linux-typ). Ingen RAID på denna disken alls.
Saken är den att jag nu har tagit ut den från nasen vilken har fyllts med två andra diskar.

Jag vill komma åt innehållet på disken utanför NASen. Jag har satt den i en hårddisk kabinett vilken jag försökt koppla till tre enheter.

NAS via USB

Anslutning

Resultat

USB till NAS

Otillåtet filsystem. USB-anslutna hårddiskar till NAS skall ha NTFS

USB till PC

Otillåtet filsystem. Windows läser inte ext4

USB till Mac

Otillåtet filsystem. Detta förvånade mig. Läser alla gamla macar ext4?
Orsakas detta eftersom hårddiskoen är formaterad på NASen? Blir det någonting specifikt av det?

Såhär beter sig den i Windows. Disk 1. Tre partitioner, vilket är förvånande.

Länk till NASens manual (pdf)

Permalänk
Medlem

Använd Linux.

Citat:

PC läser inte ext4

Windows läser inte ext4.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Låter enklast att ladda ner en kopia av Ubuntu (etc) och köra LiveCD/USB, och kopiera över filerna därifrån.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Peta tillbaka disken, läs ut datan, ryck disken, formatera.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Peta tillbaka disken, läs ut datan, ryck disken, formatera.

Jag hade gjort detta. Mitt problem är att de nya diskarna till vilka jag skall överföra datan fyller båda slots i min NAS. Jag kan inte avvara en enda slot eftersom de körs i RAID.

Dessutom vet jag inte om man kan överföra data mellan diskar som sitter i NASen.

Det är 2TB data jag har inlåst just nu. Min laptops hårddisk på 256GB är för liten att vara mellanhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Låter enklast att ladda ner en kopia av Ubuntu (etc) och köra LiveCD/USB, och kopiera över filerna därifrån.

Jag tror tyvärr detta kommer att leda till samma resultat som med Macen

Permalänk

Bara att använda ett program likt ext2fsd, Diskinternal Linux Reader eller Ext2Explore.

Alla dessa låter dig montera Linux system under Windows.

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro 13.3" 2020 M1
Casual: Mac Mini 2020 M1
Workstation: HP Z6 G4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag tror tyvärr detta kommer att leda till samma resultat som med Macen

Varför det tänket ?? ext4 är en av linux huvudfilsystem och definitivt kan använda dem eftersom den är skapad för just linux!.

Linux har idag bra stöd för NTFS numera och man kan hämta data från din disk med ext4 i diskdocka och skriva dessa till en extern USB-disk med NTFS om du vill. Detta kan man göra med att starta en live-ubuntu från en USB-sticka och du behöver inte installera något alls på dina diskar i din dator. Fördelen med färdig distribution som ubuntu är att den kommer att autodetektera och montera diskarna av sig själv utan att du egentligen behöver göra något alls.

---

Om man skall flytta data mellan olika filsystem så är linux som har den bredaste urvalet av olika filsystem och det är nog svagast mot apple och dess APFS för närvarande av anledningen att Apple inte vill berätta hur dessa fungerar ( så var det med NTFS också och det tog ganska många år innan man reverse-engineerat fram en tillräckligt säker drivrutin för att både läsa och skriva mot NTFS)

Permalänk
Medlem

Hårddisken kunde inte läsas av Ubuntu. Som jag misstänkte läser Mac och Linux på samma sätt.
Hårddisken som formaterats på NASen måste haft någon inställning som gör att den bara kan läsas där. Eventuellt någon RAID jag inte visste om.

Hur som helst så satte jag tillbaka den i NASen där den läses av ordentligt. Jag sparade 250GB av det viktigaste till min laptop. Jag förlorar resten av datan. Men det är lika bra att gå vidare.

Permalänk
Medlem

Låter konstigt - ubuntu brukar vara väldigt bra på att känna igen olika diskformat och montera dessa automatiskt och de flesta köpeNAS har till nästan 100% alltid en linux i botten.

och går inte automagiskt det får man prova med mount i en terminal (som root, förstås) och se vad som eventuellt gnölar och protesterar över.

det som kan stöka är eventuell Raid-mode men även dessa brukar monteras automagiskt om man koppla in samtliga diskar som ingår i RAID samtidigt, men om det ena halvan av en RAID1 så kanske man måste montera dem manuellt då det anses vara it ett felläge.

Moderna köpeNAS för lite större/fler diskar har numera kombinationen ext4 som systemdisk och BTRFS som filformat för själva lagringen - men när jag sökte på angivna modell i TS så verkar det inte vara en sådan.

slutligen - externa USB-surrdiskar 1-2 TB storlek är inte speciellt dyra och borde kunnat skapa plats för och inte förlora dina data pga. platsbrist - du behöver också backup till nasen och en 5TB 2.5" disk såg jag nu gick på bara 1290:- på elgiganten

Permalänk
Medlem

@Zipparn: Köp en extern usb-disk.
Är datan på nasen viktig vill du ändå ha backup.
Slaska över allt dit, och byt sedan

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Hoppar in och lånar tråden lite om det är ok.

Jag har en Netgear stora som jag pensionerat. Jag skulle först bara ta ur diskarna och testa i min usbdock men det valet fanns inte i mystoraprogrammet. Jag formaterade dom och plockade ut dom ändå.

I usbdockan kopplad till min pc så hittar diskhanteraren den men det går inte att formatera den eller så. Samt att det står att det är "Inget medium" på den.

Körde diskpart i windows 10 men den säger följande när jag ska göra en partition på den.

No usable free extent could be found. It may be that there is insufficient
free space to create a partition at the specified size and offset. Specify
different size and offset values or don't specify either to create the
maximum sized partition. It may be that the disk is partitioned using the MBR disk
partitioning format and the disk contains either 4 primary partitions, (no
more partitions may be created), or 3 primary partitions and one extended
partition, (only logical drives may be created).

När jag ska formatera den säger den.

Virtual Disk Service error:
Det finns inget medium i enheten.

Några tips där?

Permalänk
Medlem

skriv över MBR/GPT med '0', som i nuläget gör att windows går fel.... windows övertolkar så förbaskat mycket och man kan hamna i rävsaxar som du är i nu.

I linux använder man 'data destroyer' (nicknamn för kommandot 'dd' - då använd fel så blir det blodigt...) för att rensa början av disken och skriva nollor där enligt:

dd if=/dev/zero of=/dev/sdx bs=1024k count=10

'/dev/sdx är egentligen typ /dev/sdb eller /dev/sdc för den inkopplade disken - kolla väldigt noga med 'lsblk' före att det är rätt disk och är du osäker så kopplar du ur _alla diskar_ där du är rädd om innehållet - dvs. rycka ur SATA-sladden ur dem och montera bort eventuella m.2-diskar - därefter startar en lämplig räddningsversion av Linux på USB-sticka och gör jobbet därifrån i en shell.

---

därefter så bör windows uppfatta disken som tom igen och du kan börja partitionera upp den på vanligt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airflowfredde:

Hoppar in och lånar tråden lite om det är ok.

Jag har en Netgear stora som jag pensionerat. Jag skulle först bara ta ur diskarna och testa i min usbdock men det valet fanns inte i mystoraprogrammet. Jag formaterade dom och plockade ut dom ändå.

I usbdockan kopplad till min pc så hittar diskhanteraren den men det går inte att formatera den eller så. Samt att det står att det är "Inget medium" på den.

Körde diskpart i windows 10 men den säger följande när jag ska göra en partition på den.

No usable free extent could be found. It may be that there is insufficient
free space to create a partition at the specified size and offset. Specify
different size and offset values or don't specify either to create the
maximum sized partition. It may be that the disk is partitioned using the MBR disk
partitioning format and the disk contains either 4 primary partitions, (no
more partitions may be created), or 3 primary partitions and one extended
partition, (only logical drives may be created).

När jag ska formatera den säger den.

Virtual Disk Service error:
Det finns inget medium i enheten.

Några tips där?

Låter som att diskarna antagligen inte har en känd MBR/GPT-tabell för windows. Prova att från en Linux-live ISO skapa en ny GPT-tabell med GParted. Fungerar inte det så kan du skriva över första Gigabyten med nollor med programmet dd.
kan du ta fram en skärmdump så kan jag lista ut vilken disk du ska rensa.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon