Permalänk
Medlem

Telefonstorlekar

Ett återkommande klagomål vid telefonlanseringar är att det saknas moderna telefoner i mindre storlekar. Andra kontrar med att efterfrågan av mindre telefoner förmodligen är så liten att det inte är värt för tillverkarna att tillgodose den. Men det undrar jag om det är riktigt sant, för det är inte så jag upplever det i min bekantskapskrets, där många skulle föredra en kompetent mindre telefon. För att undersöka hur saken ligger till, i alla fall bland teknikintresserade, tänkte jag att det kunde passa med en omröstning!

Frågan gäller: Om du köpte en mobiltelefon idag, vilken storlek på telefonen skulle du föredra? Vi kan strunta i priset och anta att de har samma moderna high-end funktioner, "kant-till-kant"-skärm etc.

Permalänk
Medlem

Nexus 5 är den telefonen jag hittills av alla mina telefoner gillat mest, den var extremt liten och ändå 5 tums skärm samt var gjorda av billiga material som var billigt som skam att byta ut och hade massvis av prestanda och bra mjukvara

https://www.gsmarena.com/lg_nexus_5-5705.php

Har haft Nexus 4, Oneplus X, Nexus 5x, Z5 Compact, Honor 9, XZ2 Compact sen dess men ingen av dessa cirka 5 tums telefoner kan leva upp till nexus 5's lätthet.

https://www.gsmarena.com/lg_nexus_4_e960-5048.php
https://www.gsmarena.com/oneplus_x-7630.php
https://www.gsmarena.com/lg_nexus_5x-7556.php
https://www.gsmarena.com/sony_xperia_z5_compact-7535.php
https://www.gsmarena.com/honor_9-8704.php
https://www.gsmarena.com/sony_xperia_xz2_compact-9082.php

en sak är säker, har köpt min sista sony telefon, båda har pajat inom ett år för mig..

Oneplus börjar jag bli tveksam på också och huawei är lite småjobbigt även om jag gillar dom med handelskriget.

Känns ju lite som jag föredrar google lurar tillverkade at LG

Idag har jag en Oneplus 7T som jag knappt kan greppa runt bara för jag var otroligt sugen på en flaggskeppstelefon och att testa 90hz skärm, är väl sådär nöjd och det jag är absolut mest missnöjd med är den enorma skärmen med de idiotiska edge kanterna.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tycker 5.5-5.9 är en bra storlek på telefon. Har ingen sådan fin kant i kant telefon själv men fortfarande 5.5 tum och den är ju stor som en S10+ liksom fysiskt. Morsans S9 är en trevlig storlek tycker jag

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

Just nu har jag sambons gamla Iphone SE och den är smidig men lite liten skärm så jag gillar nog typ iphone 8 storleken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Måste säga att i mina ögon är dina "mellan"-telefoner stora. Men jag vill ha en större telefon än en iPhone 5 som jag håller med om var en liten telefon med smartphone-mått mätt. Så jag lägger min röst på något däremellan. Men jag förstår att verkligheten inte ser ut så, och "alla" vill springa runt med surfplattor som inte får plats i byxfickan

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Kategorierna i omröstningen är kanske inte så självklara, det hade kanske varit bättre med storleksintervall angivna i tum. Jag har i alla fall en Sony Z5 Compact just nu med 4.6" skärm och tycker det är en lagom storlek, så jag röstade på liten. Den har rätt stora kanter dock, så skulle jag byta telefon skulle jag vilja ha en som är ungefär lika stor men med en lite större skärm.

Permalänk
Medlem

Som redan påpekats, du får lägga till storleksintervall i din frågeställning istället för att förlita dig på att vi har koll på eller kollar upp skärmstorleken på de telefoner du listar.
Själv kommer jag aldrig skaffa mig en telefon som är större än att den passar vettigt i en ficka eller kan navigeras med en hand, det vill säga strax över fem tum som maxgräns.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Har P20 Pro idag som är 6,1" och vill absolut inte har mindre på nästa mobil. Helst 6,3 eller mer. Idag använder man ju ändå mobilen för allt från surfning till filmtittande och då ska skärmen va så stor som möjligt. Telefon/sms kan man ju mer klassa som sekundära funktioner

En sak jag verkligen inte gillar med vissa modeller är böjda glaskanter, blir fruktansvärda reflektioner i böjningen. Platt skärm is the way to go

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Som redan påpekats, du får lägga till storleksintervall i din frågeställning istället för att förlita dig på att vi har koll på eller kollar upp skärmstorleken på de telefoner du listar.
Själv kommer jag aldrig skaffa mig en telefon som är större än att den passar vettigt i en ficka eller kan navigeras med en hand, det vill säga strax över fem tum som maxgräns.

Då får du räkna med att köpa low end budgetmobiler i framtiden för det kommer inte finnas mindre än 6" på de mer påkostade mobilerna.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd

Xperia Active ftw! Fick ner den i alla fickor, tålde stryk, och var perfect för vad en mobil är tänkt för, nämligen RINGA OCH TA EMOT SAMTAL OCH SMS!
Fattar inte vad folk fyller sin mobil med för grejjer, som gör att snart ser en mobil ut som en ipad?

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Kategorierna i omröstningen är kanske inte så självklara, det hade kanske varit bättre med storleksintervall angivna i tum. Jag har i alla fall en Sony Z5 Compact just nu med 4.6" skärm och tycker det är en lagom storlek, så jag röstade på liten. Den har rätt stora kanter dock, så skulle jag byta telefon skulle jag vilja ha en som är ungefär lika stor men med en lite större skärm.

Ja, något oklar definition, men jag röstade på mellan då min Xperia ZR matchade iPhone 8 bäst.

Personligen förstår jag inte varför folk vill ha större telefoner och bli tvungna att använda två händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Kategorierna i omröstningen är kanske inte så självklara, det hade kanske varit bättre med storleksintervall angivna i tum.

Skrivet av twit:

Som redan påpekats, du får lägga till storleksintervall i din frågeställning istället för att förlita dig på att vi har koll på eller kollar upp skärmstorleken på de telefoner du listar.

Jo, kanske... problemet är att telefoner är kända efter sina skärmstorlekar, medan jag var mer intresserad av telefonstorleken, och hur specificerar man bäst den? Bredd, höjd, tjocklek, volym, vikt, diagonalen, g, tum, mm, cm^3? Att ha några exempel på typiska telefoner i kategorin tyckte jag verkade enklast, eftersom förmodligen ingen kan de övriga måtten utan att kolla upp.

En iphone SE har t.ex. en skärm på 4 tum, men skulle i princip rymma en 5.3 tums-skärm om den var från kant-till-kant istället för att ha en gigantisk ram. Skulle jag listat kategorin "liten" som 5 - 6 tums-telefoner skulle förmodligen de flesta missförstå det som att det var större telefoner än iphone 8 (4.7-tums skärm) som avsågs, etc.

Skrivet av Stefflo:

Just nu har jag sambons gamla Iphone SE och den är smidig men lite liten skärm så jag gillar nog typ iphone 8 storleken.

Man skulle som sagt få plats med en iphone 8-typ skärm på en iphone SE-stor telefon, om bara ramen var mindre. Nu finns det ju ingen sådan telefon, men frågan var mer tänkt att undersöka det potentiella intresset. Det känns inte som att det borde vara något tekniskt problem att tillverka en sådan telefon, så slutsatsen är att tillverkarna tror att efterfrågan (och därmed vinsten) skulle vara för liten.

Skrivet av Starric:

Måste säga att i mina ögon är dina "mellan"-telefoner stora.

Det tycker jag också, men det finns verkligen inte många telefoner längre under den storleksklassen. Sony Xperia Z* compact ligger väl snäppet under, men inte med mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Då får du räkna med att köpa low end budgetmobiler i framtiden för det kommer inte finnas mindre än 6" på de mer påkostade mobilerna.

Med tanke på att "low end budgetmobiler" presterar mer än tillräckligt bra för de mobilbehov jag (och, skulle jag vilja påstå, de flesta) har ser jag inget större problem med det. För krävande syften använder jag mig av en maskin i vettigare format, som en stationär eller bärbar dator.
Backar vi ett decennium så var det avsevärt mycket större relativ skillnad mellan en flagskeppstelefon och de modeller som kostade en fjärdedel av priset mot vad det är idag.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Den ska vara stor, för man är väl inget barn!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker 5.5" är perfekt, gärna kant i kant skärm och jag skippar gärna selfiekamera om det innebär en notch.

Min nuvarande telefon har 6.2" vilket är lite lite för stort för vissa jackor jag har.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker att telefontillverkarna missar att tillverka mindre telefoner. Dom borde använda teknologin att göra 5"-telefoner i iPhone5-storlek. Inte bara göra stora telefoner med 6"-skärmar och större.

Min Samsung 4 hade en bra storlek och kunde man fylla hela telefonen med skärm hade man ändå fått en telefon med en skärm på drygt 5".

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Nu är jag säkert gammal på det här forumet (jag gick på gymnasiet när Nokia 3210 var populär! ) Fanns även en Nokia 8210, och den var så liten att många hade svårt att använda knapparna.
Tänk vilken parentes i mänsklighetens historia när tidningar var fulla av reklam för utbytbara mobilskal och polyfoniska ringsignaler! Vi 80-talister har fått vara med om mycket spännande under vår uppväxt!

Nåväl, jag har en Galaxy S5 Neo (tror jag den heter?) och den tycker jag är för stor då jag inte kan hantera den bekvämt med en hand. S4 Active som jag hade före den funkade nästan helt OK med en hand. Som jobbtelefon har jag en Iphone 5 SE, och den är klockren att hantera med en hand. Jag gillar dock inte Apple. Ingen av telefonerna är stora nog att skriva på med någon hastighet eller ackuratess. Och får jag inte ned båda telefonerna i samma jeansficka är de för stora.

Telefonen har jag för att kunna kommunicera genom tal och SMS. Vissa appar jag har behov måste jag också ha med mig i fickan, därför en smartphone. Jag behöver kunna läsa mail, och i absoluta nödfall, inte ens en gång i veckan, svara kortfattat på ett mail. Jag hatar att kisa för att läsa en tiondels sida i taget av en teknisk manual t ex, då skriver jag ut den istället.

För att en telefon skulle vara så pass stor att den kunde vikariera hjälpligt för datorns funktioner för mig så skulle det behöva bli typ en Note eller motsvarande. Då känner jag att jag lika gärna kan ta med mig laptopen om jag ska på jobbresa och vet att jag kommer att behöva använda den mycket.

Men jag antar att 00-talister är mer vana med att man gör allt på mobilen och har lärt sig att leva med begränsningarna. Ni har väl också behovet av att kunna titta på film mm på telefonen på ett helt annat sätt.

Permalänk
Avstängd

Jag var länge för större telefoner, och blev hånad för det när jag köpte första Galaxy Note exempelvis. Min tanke var att telefonfunktionen var sekundär till surfande och dylikt och då är en stor skärm trevligt. Jag tycker fortfarande det i viss mån, men telefonerna idag har blivit så stora att det har blivit ett problem att ha dem i fickan eller att använda dem med en hand, speciellt om man vill ha en prisvärd telefon. Storleksmässigt hade en Pixel 3, S10 eller liknande passat mig ganska bra men jag vill inte lägga femsiffriga belopp på en telefon, således kollar jag på aningen mer obskyra märken men då finns det mestadels typ 6,4-tummare eller så, i alla fall om man vill ha några "flaggskeppsfunktioner" som trådlös laddning, vattentålighet och liknande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av patteSatan:

Xperia Active ftw! Fick ner den i alla fickor, tålde stryk, och var perfect för vad en mobil är tänkt för, nämligen RINGA OCH TA EMOT SAMTAL OCH SMS!
Fattar inte vad folk fyller sin mobil med för grejjer, som gör att snart ser en mobil ut som en ipad?

Det var länge sen man använde mobilen till att bara ringa och ta emot samtal. Kom med i matchen, farfar

Permalänk
Medlem

@anon42512:

Ge några exempel på saker som är absolut nödvändiga förutom att kunna använda sociala appar, parkeringsappar, swish och dylikt
Vad kan inte vänta till du är vid datorn?

Permalänk
Medlem

Jag tycker iPhone 5/5s/SE designen är kanske den bästa designen på en mobil telefon. Otroligt skön och säker att hålla i handen, liten o smidig, ser jäkligt snygg ut också än idag. Om de hade kunnat göra en ny sådan men ta bort alla bezels så hela fronten var skärmen vore det mums.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Föredrar ungefär 5.5 tum i storlek då min iPhone 7 passar utmärkt i handen och skulle nog inte vilja ha något större och "klumpigare". Mer skärmyta skulle vara trevligt men den överlever förhoppningsvis ett par år till innan jag uppgraderar till en ny 5.5 tum smartphone.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nils-Göte:

@Loxus:

Ge några exempel på saker som är absolut nödvändiga förutom att kunna använda sociala appar, parkeringsappar, swish och dylikt
Vad kan inte vänta till du är vid datorn?

Varför ska jag vara tvungen att vänta tills jag är vid en dator? Att alltid ha med sig sakerna i fickan är ju asbra.

Och det säger jag som verkligen inte använder telefonen fullt ut till allt man kan

Permalänk
Medlem

Någonstans mellan 5-6 tum tycker jag är lagom storlek. Beror helt på telefonens utformning dock skulle jag säga.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Allt under 5.5 tum tycker jag känns som en leksalstelefoner för småbarn.
Man vänjer sig fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Hedersmedlem

Nånstans mellan liten och mellan skulle jag föredra på nästa mobil jag köper.

Har en Oneplus 5 idag och stör mig på att den är för bred. Mina tummar är för korta för att räcka över till andra sidan vilket gör att det är jäkligt omständigt att skriva något med bara en hand.
Ska jag passa på att gnälla av mig så är den alldeles för halkig också. Hade en Nexus 4 innan och den var underbar med sin greppvänliga gummiaktiga kant.

Önskelista
Max 65mm bred
Bra halksäkert grepp
Stöttåligt byggd
Utbytbart batteri eller batteri som håller 4-5 år
3,5mm hörlursuttag
USB-C som inte börjar glappa
Bra kamera. Räcker gott med en kamera, ska jag fota på riktigt har jag bättre grejer till det.

Sen har jag inte förstått varför man ska ha mobilen att kolla på film/serier/Youtube/annat... det gör sig bäst på 55" eller större ändå.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nils-Göte:

@Loxus:

Ge några exempel på saker som är absolut nödvändiga förutom att kunna använda sociala appar, parkeringsappar, swish och dylikt
Vad kan inte vänta till du är vid datorn?

Få saker är absolut nödvändiga så det är ett väldigt högt krav att ställa. Men att surfa på telefonen gör väl de flesta exempelvis och en större skärm gör det förstås mycket trevligare. Jag menar, det gick att surfa (med WAP) på min gamla Nokia 3330 också, men det var inte kul. Visst kan man vänta tills man är vid datorn, men man kan ju vänta tills man är på biblioteket också så en dator hemma är ju inte heller nödvändigt, och surfande är väl inte strikt nödvändigt heller liksom.

Permalänk
Gallerikonnässör

Jag rockade en Huawei P10 tidigare, med en skärm på 5.1" som jag var väldigt bekväm med. När det sen var dags att byta ut den i våras var det svårt att hitta något som kunde passa.

Valet föll tillslut på en Huawei P30, som med sina 6.1" lät avskräckande först men efter jag klämt och känt pp den var det inte så farligt. Skillnaden låg framförallt på höjden och jag är ärligt talat inte uppe och pekar så mycket där, så jag är fortfarande bekväm med att använda en hand även med min P30.

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Jag rösta på iPhone 8 storlek dels för att den har vikten till sin fördel jämfört med större telefoner som därav känns otympliga samt jag vill kunna hålla och navigera mobilen med en hand på ett smidigt sätt.

Men ska även säga att jag gillar iPhone 5 design då den är smidig och snygg.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Är det inte så att de flesta använder sina mobiler på ett visst sätt endast för att möjligheten finns?

Och inte för att det finns ett verkligt behov.