Permalänk
Medlem

Byggt ny dator, får ingen bild

Jag har byggt ihop en ny dator till min son, men får ingen bild när jag slår igång den. Jag har byggt ett antal datorer tidigare och har aldrig haft några problem förut.

När jag slår på datorn så går chassifläktarna igång och jag hör hårddiskarna ticka lite, men monitorn reagerar inte ö.h.t.

Jag har testat att byta grafikkort, skärm och kablar mellar skärm och dator (DVI/HDMI). Har även testat omplacera RAM-stickorna. Alla strömkablar ser ut att sitta ordentligt (PSU/CPU/GPU/Moderkort).

Jag använder följande komponenter:

Moderkort: MSI B450 Tomahawk Max
CPU: AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz
RAM: G.Skill Flare (F4-3200C14D-16GFX)
PSU: Seasonic Focus Plus Gold 850W

Jag har kört fast och har heller inga ytterligare komponenter som jag kan byta ut och testa med. Delarna är köpta från lite olika håll så det finns ingen butik som kan hjälpa till heller. Börjar misstänka CPU eller RAM, men det är ju bara en gissning. Någon som har några förslag eller idéer?

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men du har anslutit skärmen till grafikkortet och inte moderkortet antar jag? Moderkortets grafikutgångar är ju bara för processorer med integrerad grafik, vilket 3600 inte har.

Permalänk
Medlem

Stödjer moderkortet 3600 direkt ur lådan?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Max-korten borde ju komma med BIOS som har stöd för Zen2, men det skadar kanske inte att prova att flasha in senaste BIOS m.h.a. MSI's USB-Flashback.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk

Hur har du satt ram minnena? Vissa moderkort kan vara kinkig med hur man placerat dom, kolla så dom verkligen sitter i ordentligt och sitter i port 4 och 2 räknat från CPU(där ett är närmast)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

mm prova med ett ram minne först
som jag förstår ska det moderkortet stödja 3600 out of the box
https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK-MAX#sup...

något som däremot inte var supported var minnena... men tvivlar att det inte skulle fungera...
https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK-MAX#sup...

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen och för att svara på frågorna:

Ja, skärmen är ansluten till grafikkortet.

Ja, moderkortet ska stöda Ryzen 3600 direkt ur box. Det är hela poängen med just Tomahawk MAX.

Ja, RAM-minnena sitter enligt moderkortet i platser 2 och 4 från CPU:n.

Nej, jag har inte provat med bara en RAM-sticka. Jag har som sagt redan testat att omplacera dem men kan testa med bara en sticka för att se vad som händer.

Jag vet också att just dessa RAM-stickor inte är med i moderkortets lista över stödda RAM-minnen, men de kan ju inte testa precis alla RAM-stickor som finns, och just dessa Flare-minnen är specifikt optimerade för Ryzen så har svårt att tro att de inte skulle fungera ö.h.t.

Ska testa med en RAM-sticka men fler tips tas gärna emot.

Permalänk
Medlem

https://forums.tomshardware.com/faq/no-post-system-wont-boot-...

Det är ju böjda pins på CPU och någon kortslutning/felvänd kontakt som kan strula. Typ kablar från annat fabrikat till PSUn.
Med breadboarding verkar man kunna starta bygget utan delar som GPU även om det bara ger fel-beeps om det nu är så att PSU'n inte orkar med just den.

Permalänk
Medlem

Jag byggde en burk här om dagen med exakt samma problem, trippelkollade att RAM satt i som det skulle, men efter plockat ut dem och satt i dem igen säkert 3-4 gånger så fick jag bild. Så kolla så att ditt RAM sitter i rätt, och säkert har "klickat" och att det inte är något skit på remsorna.

Permalänk
Medlem

@Mortac: Kollat att power till CPU / GPU är helt intryckt? Vet att den kan kännas helt intryckt utan vara det, vilket ger dina problem.

Kolla även att grafikkortet är helt intryckt i porten. samt att det har power.

Har moderkortet distanser på rätt platser?

Är I/O-plåten helt intryckt? Kan ge skumma fel annars, exempelvis att datorn startar om när man när man sätter i en kabel eller USB-sticka.

Kollat att ingen skruv eller annat fastnat bakom moderkortet?

Provat starta moderkortet utanför chassit?

Kollat att CPU-fläkten är på rätt plats och åt rätt håll?

Vilka dioder lyser på moderkortet?

Har möjlighet att ta lite bilder på delarna?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Jag har identifierat problemet. Eller snarare, problemen.

Jag började med att testa en RAM-sticka i taget, men det hjälpte inte. Dock hittade jag signallampor på moderkortet som visade vad som var problemet. Den pekade på RAM-minnet. Så jag flyttade över en RAM-sticka från min andra dator och då pekade varningslampan på grafikkortet istället. Dock så hade jag ju redan testat flytta över grafikkortet en gång tidigare utan att det fungerade och då blev man lite fundersam.

Men när flyttade jag över grafikkortet igen så startade datorn som den skulle!

Testade då att flytta tillbaka RAM-stickorna igen och det visade sig att det fungerar med den ena stickan och inte den andra. Så alltså är både den ena RAM-stickan samt det tänkta grafikkortet trasiga. Surt, men nu vet jag iaf vad som är felet, och RAM-minnena är nya så de kan jag byta.

Tack åter igen för alla tips!

PS: Någon som har ett billigt grafikkort att sälja kan ju PM:a mig. Behöver inte vara något modernt kort.