Permalänk
Hjälpsam

Satsa på 32 GB när du bygger nytt.

Sett på forumet hur en del köper asdyra minneskit på 16 GB för att vinna lite extra prestanda.
Det går att köpa skapligt snabba 32 GB minneskit för samma eller mindre peng.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s418164534&catId=1790&...

LIte snabbare minne ger lite snabbare prestanda, för lite minne sänker din prestanda totalt.
Gör dig själv en tjänst, satsa på 32 GB.
- "Varför då 32 GB?" säger någon, "jag skall bara spela och 16 räcker fint till dagens spel!"
Hm, ja till dagens spel, har du tänkt kunna spela även om två år?

Det finns tendenser på att prisena börjat öka, i alla fall på de minnen jag har bevakat.

En brasklapp.
Har du tajt budget eller skall du uppgradera en äldre maskin, visst då är det helt OK med 16 GB, det räcker som sagt fint i dag och även en bit framåt.

edit
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5034948
Är ett fynd för 1599 kr numera skitdyra, skall bli spännande att se vad de kostar om ett år, har priserna börja öka eller inte?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ballistix minnet är dessutom enkelt att klocka till cl16/3600mhz.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

låt oss inte glömma att dem nya konsolerna kommer mest troligen ha mer minne, Vilket i sin tur kommer öka kraven även på pc sidan.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag håller med om att 32 GByte kan vara vettigt men det finns dock en sak att tänka på och det är att vi snart lämnar DDR4 för DDR5 kommer troligen på allvar nästa år så det är inte helt enkelt att göra rätt när det gäller minne för nästa generation cpuer lär använda DDR5 och då kan man inte ta med sig sina DDR4 minnen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mrqaffe:

Jag håller med om att 32 GByte kan vara vettigt men det finns dock en sak att tänka på och det är att vi snart lämnar DDR4 för DDR5 kommer troligen på allvar nästa år så det är inte helt enkelt att göra rätt när det gäller minne för nästa generation cpuer lär använda DDR5 och då kan man inte ta med sig sina DDR4 minnen.

Förvisso, men bygger man nytt om tre år, vill man nog inte pansionera den gamla burken, den kan Farmor få glädje av, när hon spelar CS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

LIte snabbare minne ger lite snabbare prestanda, för lite minne sänker din prestanda totalt.
Gör dig själv en tjänst, satsa på 32 GB.
- "Varför då 32 GB?" säger någon, "jag skall bara spela och 16 räcker fint till dagens spel!"
Hm, ja till dagens spel, har du tänkt kunna spela även om två år?

16GB har väl varit mer eller mindre standard i snart 5 år? Och har levt genom både DDR3 och DDR4.
Mig veterligen så har inga spel ännu krävt 16gb för att kunna spelas (även om man räknar på det för att ha overhead för OS osv.)

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem

Köpa något NU när/om jag ska spela något om 2 år???? Nä, köper mer minne om det behövs då.

Verkar va någon typ av "framtidsäker-hets" på det här forumet... ByGg dIn fRaMtiDa DaToR nU!

Permalänk
Medlem

om nästa dator blir så långlivad(seglivad) som t.ex 2600k så är det nog inte så dumt att "fläska på" lite.
Men som vanligt är det svårt att sia om framtiden, det är inte säker att du som vanlig konsument någon gång kommer att upptäcka att minnet tar slut vid 16GB.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Hur säker är du? Om jag följer ditt råd och köper 32GB lite långsammare minne och det visar sig om två år att jag skulle fått bättre prestanda med bara 16GB snabbare minne - betalar du för stickorna då?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

att vi snart lämnar DDR4 för DDR5

Hur spelar det roll för någon som behöver köpa en dator idag?

Skrivet av mrqaffe:

kommer troligen på allvar nästa år

Kristallkulan framme och avputsad?

Skrivet av mrqaffe:

så det är inte helt enkelt att göra rätt när det gäller minne för nästa generation cpuer lär använda DDR5 och då kan man inte ta med sig sina DDR4 minnen.

Hur stor del av datorkostnaden utgörs av minnen, och hur stor prestandaökning skulle du uppskatta att man kommer få som är direkt relaterad till minnesstandarden?

2x16 GB DDR4-3200 går att köpa för 1700 spänn idag, så det är nog där man får fundera på om det är värt att sitta och vänta i ovisshet respektive lägga ut en mindre summa idag.

Permalänk
Medlem

Är väl aldrig fel med mycket minne. Men dom enda jag har sett som har behövt mer än 16GB är folk som behöver dom till arbetsprogram och folk som av någon anledningar har massa skit i bakgrunden när dom spelar som inte borde vara där alls.

Jag har heller inte sett någon indikation på att det snart kommer att ändras från 16GB till 32GB.
Konsoler och bärbara datorer håller tillbaka den utvecklingen och om det är bra eller dåligt vet jag inte riktigt.. det lutar åt att det är bra för vad skulle dom där 16GB extra göra för spelupplevelsen som vi fattas nu och något år framöver?

Det kommer en dag när 32GB är standard och en dag när det är fullt nödvändigt.
Dessa dagar är långt bort då som det nämndes först är ett byte till DDR5 och för att det ska ske behövs det rimliga priser på DDR5 när det är dags. Detta vet utvecklare av spel.
Helt nya avancerade grafikmotorer ska utvecklas med och det tar tid.

Med detta sagt så har du så du kan motivera ett köp så köp.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag håller med om att 32 GByte kan vara vettigt men det finns dock en sak att tänka på och det är att vi snart lämnar DDR4 för DDR5 kommer troligen på allvar nästa år så det är inte helt enkelt att göra rätt när det gäller minne för nästa generation cpuer lär använda DDR5 och då kan man inte ta med sig sina DDR4 minnen.

Vad jag har sett och hört lär det dröja till 2021 då de kommer till server/hedt, men om de kommer nästa år kommer de isf väldigt sent.
Men minst till 2021 eller kanske ett år till för desktop. Don´t hold your breath.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag sitter med samma 4c/8t 16GB minne idag som för sju år sedan och de räcker ännu rätt bra.

men när jag köpte det var resonemanget att "4c/4t räcker! behövs inte mer!" samt "4GB är lite lite, satsa på 8 för att vara säker!". Och ja, då var ju även 2GB grafikminne mer än tillräckligt, fanns ingen anledning att ha 4GB.

Har du råd?. Fläska på!

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Helt meningslöst med 32gb för spel idag.

OM det någon gång skulle behövas mer minne så är det bara att köpa ett kit till och stoppa i när /om det blir aktuellt!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte 16gb i datorn jag byggde 2011, det har räckt fram tills nu. Använder uppåt 40-50% med allt skrot som ligger igång konstant i bakgrunden.

Nästa dator blir minst 32gb, just för att slippa tänka på att det kanske tar slut.

Minne är historiskt sett väldigt billigt. Förr i tiden köpte man så mycket man hade råd med och det räckte ändå inte. Nu kan man köpa gott och väl det man behöver och det är ändå en relativt liten del av kostnaden på en dator.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Sweet spot är idag 16 GB. Att köpa 32 GB för framtiden finns inte. Då behövs bättre hårdvara.

Permalänk
Medlem

Hade 8GB fram till för en månad sen lite styvt och det gick fint. Ghost Recon Wildlands varnade att det började bli ont om det men gick fint att spela ändå. Utöver det inga protester i nya spel jag lirat. Har iofs inte mer än discord igång i bakgrunden då. Inte chrome med 127+olika flikar som av någon anledning vissa har

Så att 8GB är skralt köper jag rakt av, det är skralt numera helt enkelt även men går än med nöd och näppe. Men att 16GB ska vara för lite? Nah, köper jag inte för en sekund. Även om vi spolar fram tiden två år kommer 16GB vara helt lungt är vad min spåkula säger.

Visst, om nästa generations konsoler får mer än 16Gb kan det ev bli svettigt på sikt iofs. Men även då är det senare under nästa generationen och den kommer ju först slutet 2020 alt början 2021 såateh...två år framöver är det garanterat lungt, mest sannolikt bra mycket mer än så.

Återstå väl att se. Bokmärk tråden och ge mig ett "AHA! Vad var det jag sa!?" om två-fya år om jag har fel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Det är ju för att ni inte använder er dator till mer än en sak i taget. Jag har ingen burk med mindre än 32GB ram längre och viloläge för två av dem är ca 45% använd minne (14,6GB). Ladda in ett spel ovanpå det så ligger jag och nosar runt 90-93% utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Sett på forumet hur en del köper asdyra minneskit på 16 GB för att vinna lite extra prestanda.
Det går att köpa skapligt snabba 32 GB minneskit för samma eller mindre peng.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5034948
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s418164534&catId=1790&...

LIte snabbare minne ger lite snabbare prestanda, för lite minne sänker din prestanda totalt.
Gör dig själv en tjänst, satsa på 32 GB.
- "Varför då 32 GB?" säger någon, "jag skall bara spela och 16 räcker fint till dagens spel!"
Hm, ja till dagens spel, har du tänkt kunna spela även om två år?

Det finns tendenser på att prisena börjat öka, i alla fall på de minnen jag har bevakat.

En brasklapp.
Har du tajt budget eller skall du uppgradera en äldre maskin, visst då är det helt OK med 16 GB, det räcker som sagt fint i dag och även en bit framåt.

Jag körde 32GB redan 2011. Kan inte minnas att jag någonsin legat över 16GB minnesanvändning ändå om man räknar bort saker som lastas in i förebyggande syfte.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

En fördel med 2x16GB över 4x8GB är att det oftast är lättare att få två minnesmoduler att lira bra i hög hastighet jämfört med fyra. Köper man 2x8GB nu och tänker att man ska uppgradera med ytterligare 2x8GB i framtiden så kan det hända att man då får sänka hastigheten på minnena.

Jag säger inte att alla som bygger en ny dator i dagsläget borde satsa på 32GB, men tror man att man kommer behöva så mycket i framtiden och har råd så finns det absolut en anledning att köpa 32GB direkt. Och även om spel kanske inte behöver så mycket minne just nu så kan OS:et dra nytta av oanvänt minne som cache.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur säker är du? Om jag följer ditt råd och köper 32GB lite långsammare minne och det visar sig om två år att jag skulle fått bättre prestanda med bara 16GB snabbare minne - betalar du för stickorna då?

Nej

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Helt meningslöst med 32gb för spel idag.

OM det någon gång skulle behövas mer minne så är det bara att köpa ett kit till och stoppa i när /om det blir aktuellt!

Allt du gör allokerar minne, alltså är det ganska ointressant huruvida "spel" behöver mycket minne. Det är snarare frågan om hur mycket du vill behöva stänga av för att inte tappa prestanda p.g.a. att ditt operativsystem måste falla tillbaka på paging/virtuellt minne.

Att blanda minnen är ett klockrent sätt att få problem med minneskompatibilitet på DDR4, och det kommer sannolikt inte att bli bättre av högre frekvenser i framtiden.

Skrivet av Lorault:

Sweet spot är idag 16 GB. Att köpa 32 GB för framtiden finns inte. Då behövs bättre hårdvara.

Bättre hårdvara? Menar du att det finns någon slags prestandamässig sweetspot vid 16 GB RAM?

Permalänk
Medlem

Jag som fortfarande sitter på endast 8 GB, iofs så var detta precis i slutet av 8 GB eran så skyller på det.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Sweet spot är idag 16 GB. Att köpa 32 GB för framtiden finns inte. Då behövs bättre hårdvara.

Öh va? Vad är det för "bättre hårdvara" du syftar på? Är ju val av mjukvara som i första hand dikterar mängden RAM. Finns gott om prosumer scenarion redan idag som tuggar igenom långt över 16GB. Dock så är det ju inte svårare än så, att sysslar man med RAM-krävande mjukvara så köper man helt enkelt mer RAM.

Skulle väl säga att det är väl endast senaste två åren 8GB börjar bli lite snålt även för den "vanliga användaren", men 16GB känns väl inte direkt dumsnålt för ett nytt bygge idag. Kört 16GB sen 2011, och känner att det fortfarande räcker gott och väl så länge jag inte sitter med Adobe suiten igång samtidigt. Rubriken känns väl en aning lökig... Dock fick det iaf mig att inse att ett 32GB kit faktiskt är rätt rimligt idag sett till priset, så den lyckades ju med det iaf

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lodisen:

Jag körde 32GB redan 2011. Kan inte minnas att jag någonsin legat över 16GB minnesanvändning ändå om man räknar bort saker som lastas in i förebyggande syfte.

Att ha grejerna i minnet i stället för på disk, får väl ändå anses vara en stor fördel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

16GB känns väl inte direkt dumsnålt för ett nytt bygge idag. Kört 16GB sen 2011, och känner att det fortfarande räcker gott och väl så länge jag inte sitter med Adobe suiten igång samtidigt. Rubriken känns väl en aning lökig... Dock fick det iaf mig att inse att ett 32GB kit faktiskt är rätt rimligt idag sett till priset, så den lyckades ju med det iaf

Tycker du inte att det är lite motsägelsefullt? 16GB var knappast standard 2011 likväl som 32GB inte är standard idag så din historia tyder väl snarare på att det faktiskt är vettigt att satsa på 32GB redan nu även om du inte har behovet av det just idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

16 GB är idag inte det minsta tight för vanligt användande och spelande, så om två år kanske det är lite tightare, men jag tror det kommer räcka för i princip alla då också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Tycker du inte att det är lite motsägelsefullt? 16GB var knappast standard 2011 likväl som 32GB inte är standard idag så din historia tyder väl snarare på att det faktiskt är vettigt att satsa på 32GB redan nu även om du inte har behovet av det just idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast vad jag behöver och vad som "behövs" i en mer generell mening är inte samma sak. Jag köpte 16GB för att jag satt mycket i AE vid köpet av datorn. Som jag även skrev, finns behovet så är det klart man köper mängd efter det.

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: blir 16GB till nu när jag uppgraderar (4x8 B-die), mest för att villhöver det

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fast vad jag behöver och vad som "behövs" i en mer generell mening är inte samma sak. Jag köpte 16GB för att jag satt mycket i AE vid köpet av datorn. Som jag även skrev, finns behovet så är det klart man köper efter det.

Naturligtvis, men min poäng är att 16GB var overkill för de flesta 2011 precis som 32GB är overkill för de flesta idag. Ändå lägger du fram att du klarat dig på 16GB de senaste åtta åren som en anledning att inte gå upp till 32GB idag.

Hur hade det sett ut idag om du år 2011 hade sagt att 8GB inte alls varit dumsnålt, precis som du idag hävdar att 16GB inte är det? Hänger du med i resonemanget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz