Data storage ESXi

Permalänk
Medlem

Data storage ESXi

Har testat lite olika saker på servern och då skapat flera data storage på samma disk. Nu när jag vet hur jag vill ha det och ska göra en ny set-up så vägrar ESXi att skapa mer än en data storage på samma disk. Det står att det finns ledigt utrymme men det finns ingen LUN att välja som har ledigt utrymme.

De trådar jag hittat om detta pekar mot partition tabellen vilket har löst problemet innan men nu hjälper det inte. Kör ESXi 6.0 HPE, ominstallerat ESXi, nya partitions tabeller på berörda diskar, testat msdos och GTP, två olika diskar som storage.

Det som slår mig nu är att båda diskarna, ESXi och storage ligger mot samma kort men olika sata. Innan låg ESXi på USB med regelbundna uppstartsproblem vilket gjorde att jag vill ha ESXi på en intern hdd. Kan det vara det som orsakar problemet?

Servern jag har är HPE ML10 v2.

Permalänk
Medlem

Hade bootat något partitionshanteringsprogram och tagit bort alla partitioner och installerat om. Om det inte går så ta någon screenshot på hur det ser ut i esxi

Permalänk
Medlem

Löst

Testade att formatera med olika program och olika datorer, olika paritionstabeller och även fullständig wipe. Hela tiden samma beteende, när disken är blank kan den läsas men med en datastore är konf så blev det problem med att läsa disken. Förutom detta beteende fungerade allt perfekt förutom att Win7 inte gick att installera på disk2 som var ett test jag gjorde.
Så, enligt alla tips på forum så pekade det åt problem med partitionstabellen.

Men, samma problem på två olika diskar kan ju inte bero på disken. Testade då en annan utgåva av ESXi, samma problem. Hm, måste då vara HW server. Allt är OK.

Installerade Freenas direkt på disk1 och jail på disk2 utan problem med full funktionalitet. Va fa... . Nu övervägde jag om jag skulle vika ned mig ... Men, VM i ESXi eller Freenas är helt olika saker ... inget gångbart alternativ för mig.

Börjar samla info för att posta i VMware-forumet, slår mig då att man kan ju göra en factory reset på servern och där finns ett alternativ att tömma boot-minnet totalt. Gör så, ett par ombootningar eftersom man lyckas glömma någon inställning innan man är nöjd.
Ner med ESXi och allt fungerar ...

Hm, vet inte vad som orsakat felet men skulle tippa på att det inbyggda raidkortet flippade, fel instruktioner vid bootningen.

Återstår att hitta relevant SPP för att uppdatera till senaste status.

Skickades från m.sweclockers.com