Tappade min iPad i backen hade ett skärmskydd hjälpt?

Permalänk
Medlem

Tappade min iPad i backen hade ett skärmskydd hjälpt?

Paddan ramlade ur min väska då jag skulle slänga sopor , ungefär 1 meter i fallhöjd och hamnade på kanten på plattan. Glaset sprack så mycket att en ny platta gäller.
Skall jag köpa ett skärmskydd till den nya paddan eller kastar jag bara pengarna i sjön?

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

Det tycker jag verkligen att du borde göra. Ett skärmskydd av glas fungerar verkligen och brukar ta den största smällen, vid fallskador.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Vad är det för platta du tappade?

Permalänk
Hedersmedlem

Skärmskydd skyddar mest mot småsmällar och repor, men du kan ju kombinera det med ett vettigt fodral/bumparcase.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Gick displayen sönder eller bara glaset? För bara glaset brukar inte vara så dyrt att köpa om man kan fixa själv då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fernux:

hamnade på kanten på plattan

Ett skärmskydd hade inte hjälpt ett smack då kanten slår i backen. Dock finns heltäckande skydd/fodral som kanske hade kunnat undvika skadan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Sötast

It might, it might not.

Tappade min S10+ för första gången i klinkers häromdagen..
Den studsade två gånger utan en repa någonstans.

Kollar man hur det har gått för mina 4 senaste telefoner så borde jag verkligen skaffat ett rejält skydd till den..... jag hinner fortfarande.... innan jag tappar den igen.... men gissar på att jag tar risken ändå trots allt (IQ lyktstolpe)

Permalänk
Medlem

Säger mer att du ska satsa på ett riktigt skal med kant som går över glaskanten. Det är oftast där som den skadas. Ett skärmskydd hjälper mest mot repor eller fall mitt mot glaset. Om man ska ha ipaden ute och/eller som arbetsredskap hade jag kört på otterbox defender skal. Men för vanligt hemmabruk kan det upplevas som lite grovt och att den blir lite klumpig.

Permalänk
Medlem

@Christiaan:
iPad 6 gen

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

@Elektron:
Glaset i övrigt funkar plattan

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

Super tack för svaren, får bli ett bra skal till den nya.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk

Säljer du den skadade paddan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det ser säkert fjantigt ut. Men jag köper alltid ett läderfodral och säkrar min dyra telefon med ett töjbart snöre runt halsen. Det minskar risken för skador, kvarglömd telefon eller stöld.
Edit: Såg att det gäller Ipad. Där har jag satsat på en rejäl gummiram...

Permalänk
Medlem

Skärmskydd av den typ som man bara klistrar på ovanpå skärmen är helt värdelöst. Den typen av härdat glas som moderna mobiler/plattor använder är i princip omöjligt att repa, och skärmskyddet förstör kontrast, ljusstyrka och skärpa. Dessutom repas ju själva skärmskyddet då det ofta är i mjuk plast (visst, det går att byta ut regelbundet, men varför ens ha ett?).

Vad som däremot hjälper är något slags skal som går över kanten på skärmen. Ramlar enheten upp och ner eller på sidan tar detta smällen och kan ofta rädda skärmen. Dessutom hindrar det att enheten glider runt när den ligger på t.ex. ett bord, och skyddar baksidan mot repor.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Något slags skal runt är rekommenderat, det tar de värsta smällarna.
Just kantlandningar är den största risken för spräckt glas.

Skärmskydd skyddar mot repor och om enheten skulle råka landa på marken med glaset först.

Visst är det kanske lite trist att behöva bygga in sin nya enhet i en massa skydd, det gör ju enheten något klumpigare och ev mindre estetiskt tilltalande.
Lite som att ha cykelhjälm; om du ramlar med huvudet först vill du ha hjälm (skal), men den känns osmidig och kan påverka frisyren.
Skärmskyddet motsvarar i det scenariot handskar, de skyddar i viss grad mot skrapsår men har inte så stor betydelse vid rejäla smällar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Skärmskydd av den typ som man bara klistrar på ovanpå skärmen är helt värdelöst. Den typen av härdat glas som moderna mobiler/plattor använder är i princip omöjligt att repa, och skärmskyddet förstör kontrast, ljusstyrka och skärpa. Dessutom repas ju själva skärmskyddet då det ofta är i mjuk plast (visst, det går att byta ut regelbundet, men varför ens ha ett?).

Vad som däremot hjälper är något slags skal som går över kanten på skärmen. Ramlar enheten upp och ner eller på sidan tar detta smällen och kan ofta rädda skärmen. Dessutom hindrar det att enheten glider runt när den ligger på t.ex. ett bord, och skyddar baksidan mot repor.

Super

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsin:

Skärmskydd av den typ som man bara klistrar på ovanpå skärmen är helt värdelöst. Den typen av härdat glas som moderna mobiler/plattor använder är i princip omöjligt att repa, och skärmskyddet förstör kontrast, ljusstyrka och skärpa. Dessutom repas ju själva skärmskyddet då det ofta är i mjuk plast (visst, det går att byta ut regelbundet, men varför ens ha ett?).

Vad som däremot hjälper är något slags skal som går över kanten på skärmen. Ramlar enheten upp och ner eller på sidan tar detta smällen och kan ofta rädda skärmen. Dessutom hindrar det att enheten glider runt när den ligger på t.ex. ett bord, och skyddar baksidan mot repor.

Det finns skärmskydd i glas också, de förändrar inga av skärmens egenskaper mer än förstås att glaset blir aningen tjockare. De har räddat mig några gånger där skyddet fått ta smällen och gått sönder medan skärmen klarat sig. Sen hjälper det förstås inte mycket om man tappar enheten med ett hörn ner i stengolv eller liknande, då får man ha något skal med stötdämpning. Spigen har några modeller som skyddar bra utan att vara lika fula och otympliga som otterbox och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fernux:

https://www.teknikdelar.se/ipad-2018-glas-med-digitizer-vit?d...
499kr
IPad 2018 Glas med digitizer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att laga en iPad eller iPhone är helt klart görbart men sjukt tidskrävande och frustrerande. Förutom glas och digitizer behöver man ett mejselkit från iFixit. Däremot tycker jag det är oerhört prisvärt att lämna in på reparation (på en noga utvald verkstad, vissa gör skitjobb med dåliga komponenter för dyrt, vissa ät tvärtom). Du kan ju fortfarande sälja den eller ge till något barn om du vill ha en ny iPad.

Som tidigare sagts, skärmskydd skyddar inte ett dugg utan förstör bara bildkvalitet och touch. För skydd krävs något som omsluter hörnen typ Otterbox defender.

Permalänk
Medlem

Antar att du inte har applecare? Då kostar det runt 500kr att byta hos Apple, vilket kan vara värt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Hade ett skärmskydd på min förra ipad, men det skyddade tyvärr inte mot ett fall i marken.
Nu har jag ett UAG helomslutande.
Kanske inte det snyggaste eller "slimaste" men det har räddat ipaden ett par gånger redan.