Microsoft visar Surface Neo – hybriddator med dubbla skärmar och Intel Lakefield

Permalänk
Melding Plague

Microsoft visar Surface Neo – hybriddator med dubbla skärmar och Intel Lakefield

Årets Surface-event bjuder på många nyheter. En av dessa är avtäckandet av Surface Neo, en ny typ av bärbar dator vars ovansida bestyckas med dubbla 9-tumsskärmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sjukt läcker! Jäkligt sugen, vi får se vart priset landar på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Ser riktigt nice ut, kan mycket väl bli en Neo i framtiden.
Gillar konceptet starkt, kommer bli grymt för att läsa eBooks tex.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför man väljer x86 och Android, känns som det bådar för prestandaproblem med Androidappar. Hade hellre sett Windows on ARM. Undrar om det likt Xbox One blir en hypervisor allt körs på.
Blandade ihop enheterna.

Permalänk
Medlem

Har personligen svårt att se vad för användning jag kan få ut av en sådan här som jag inte redan kan få av min Surface Pro. Kanske om jag gick över till en Surface Laptop då kan jag ha denna vid sidan.

Permalänk
Medlem

Ganska trevligt koncept, dubbla skärmar i ett kompakt format (tycker 2x 10,1" hade varit optimalt personligen men lär ju komma en större "Pro" version senare) med smidig hybrid funktion. Det enda jag oroar mig för är priset, Microsoft har aldrig varit riktigt prispressade med sina prylar direkt.

Passar bra för studerande, ha ena skärmen fylld med uppgifter/text och den andra med anteckningar. Sen överlag är det roligare att läsa ebooks i det formatet.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Dom skrattade åt mig 2010 när jag höll min kära netbook på det viset för att läsa studier i pdf-format. Verkar som att jag var före min tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan man ringa med den så blir det köp!

Permalänk
Medlem

För att läsa eböcker så förderar jag mina dedikerade bokläsare (Kobo i mitt fall). Är dessutom rätt tveksam till att skriva längre tider på touchtangentbord (föredrar fysiska tangentbord).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att skärmarna är i 4:3-format, den totala skärmytan blir då 13" i 3:2-format om jag räknat rätt. Ifall någon annan än jag funderade på hur stor skärmen blir uppfälld

Permalänk
Skrivet av martinot:

För att läsa eböcker så förderar jag mina dedikerade bokläsare (Kobo i mitt fall). Är dessutom rätt tveksam till att skriva längre tider på touchtangentbord (föredrar fysiska tangentbord).

Det är ett fysiskt tangentbord du lägger på ena skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Medlem

Jag gillar konceptet alltså. Uppskattar flexibiliteten!
Det ska bli spännande att se mer av liknande produkter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Torped:

Det är ett fysiskt tangentbord du lägger på ena skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ser dock ut som att det behöver köpas till vilket tål att påpekas, liksom pennan.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt att detta är foldable done right. I och med att du inte behöver böja den faktiska skärmen går det att ha vanligt, starkt glas, (inte så jävla ömtåligt), men du får fortfarande fördelen med att ha dubbla skärmytan. Det är inte lika flashigt, men för allt förutom att kolla på film/spela spel fungerar det antagligen lika bra om inte bättre än att ha en skärm som viks. Tyvärr har du ju kantan i mitten.

Att de dessutom har fått enheterna så jäkla tunna? Det blir inte en tegelsten när man viker ihop den. Jag är faktiskt imponerad över vad Microsoft har fått ihop här.

Det ska bli väldigt intressant att se vad enheterna kommer kosta.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd

Neo och Surface Pro X var helt klart de mest intressanta enheterna igår. Konceptet med Neo är helt rätt och jag skulle misstänka att nästa steg är att utrusta den med ett "Andromeda-gångjärn" av samma typ som visats i olika patent och renderingar av den (Andromeda är INTE samma sak som Surface Duo utan en Core OS-enhet). Detta innebär då tre skärmar, två av edgetyp och en smal skärm på gångjärnet. På så vis kan man ge intryck av en helt obruten skärmyta under rätt förutsättningar.

Det finns ett gammalt Nokiapatent på en enhet med fällbar skärm och tangentbord. Något säger mig att Microsoft troligen kommer att ta fram ett vikbart Type Cover framöver som gör att en Neo-liknande modell kan få ett större tangentbord på ett smidigt sätt.

Jag har en stark känsla av att Microsoft visat en riktigt bra försmak av framtiden med Neo.

Permalänk
Medlem

Ser mycket mer lovande ut än enheter med en sammanhängande vikbar skärm som kan paja när som helst.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Torped:

Det är ett fysiskt tangentbord du lägger på ena skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, missat det. Då är det klart mer intressant.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Otroligt fräckt. Hoppas de gör det hela bra så att det är ett gött fysiskt tangentbord. Hatar typecover som jag har på min surface pro 3. De bör nog dock jobba lite mer på ett göttigare sätt att jobba på 2 skärmar samtidigt med ett tangentbord då det blir konstiga vinklar plus att det är ganska rejäl risk att det faller. Jag väntar nog 1-2 generationer men det ser ju lovande ut!

Visa signatur