PLZ Help: RAM spökar efter BIOS upgradering.

Permalänk
Medlem

PLZ Help: RAM spökar efter BIOS upgradering.

Hej!

Har haft lite otur med RAM minnet och Asus CH6 bios.
Söker främst en permanent lösning, då jag vill uppgradera burken.

Även om jag kör minnet i 1333, 2133, 2400 etc, (icke xmp) så spelar det ingen roll, oberoende på timings. Får alltid minnes fel och blåskärmar. Även testat att köra minnet på "lägsta" XMP som ramminnet har i JEDEC.

TL;DR Specs.
Ryzen 1700X
Asus Crosshair Hero VI AM4
32GB, 4X 8GB 3200mhz Cl 16 (XMP)
Corsair Vengeance LPX White 32GB (4x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 / CMK32GX4M4B3200C16W
Bios:
Just nu använder jag bios CROSSHAIR-VI-HERO-ASUS-7501.CAP
Sista som jag inte haft stora problem med är CROSSHAIR-VI-HERO-ASUS-6201.CAP
Testat CROSSHAIR-VI-HERO-ASUS-7002.CAP som felade också.

Bios som jag ej haft dessa problem, vissa har ju dock haft helt andra, galna problem:
CROSSHAIR-VI-HERO-ASUS-0902.CAP
CROSSHAIR-VI-HERO-ASUS-1001.CAP
CROSSHAIR-VI-HERO-ASUS-1002.CAP
CROSSHAIR-VI-HERO-ASUS-1107.CAP
CROSSHAIR-VI-HERO-ASUS-1201.CAP
CROSSHAIR-VI-HERO-ASUS-1403.CAP
CROSSHAIR-VI-HERO-ASUS-1701.CAP
CROSSHAIR-VI-HERO-ASUS-3008.CAP

Provat "superlångsamma" 2100 mhz med följande timings/volt med bios 7002 och 7501
1037(x2 för ca 2100 mhz)
14 CAS
14 RAS to CAS
15 RAS Precharge
35 TRAS
49 tRC
1.20 & 1.35 Volt

1600(x2 för 3200 mhz)
16 CAS
18 RAS to CAS
18 RAS Precharge
36 TRAS
54 tRC
1.35 Volt

Planen är nämnligen att slänga in en 3900x alternativt 3950x då 1700x inte dugergör mig sne pga brist på prestanda i vissa workloads.

Uppgraderingen har skett via Bios verktygen EZ flash, eller vad den heter. Även testat via online och biosflashback, då min förra nergradering av bios brickade datorn tills jag använde flashback.

RAM minnet spottar ut mer fel än en 4åring som försöker lösa universitets matematik för tillfället, alla stickor, oberoende om det är 1 slot, eller alla slot, oberoende på vilken sticka.

Finns det något i mina händer som jag kan göra för att lösa det här utan att nergradera bios? Har prova många olika bios, resettat alla inställningar till factory, CMOS clear, Ingen CPU OC osv. Kan man "anmäla" det till Asus för att se om det är något fenomen som är känt? Hittade inte mycket på google angående detta bios.

Testat uppgradera AMD's Chipset drivers och alla de olika drivrutinerna som jag misstänker kan ha något med saken att göra.
Har även 2 blåskärms dumpar jag har sparat, och enligt min tolkning så hänvisar de också till minnesfel.
Använt "offline"/bootable USB Memtest för att undersöka Ram minnes fel, och den hänvisar till RAM minnes fel.

https://hcidesign.com/memtest/ & memtest86+-5.01.usb.installer.zip

Även testat ladda ner bios från annan dator och jämfört SHA256&MD5

Tack för er tid, om ni nådde hela vägen ner hit

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Hjälpsam

Skall inte tRC vara minst RAS+TRAS, osäker dock.
Har du testat defaultinställningar?
Funker det inte att ha allt på Auto och enbart minska frekvensen?
Testa att slå av all överklock på CPUn, tyvärr är en del påslaget som standard.

Minnesfel kan också bero på fel på CPU:n, dubbelkolla dess montering, likaså dess strömmatning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

1600(x2 för 3200 mhz)
16 CAS
18 RAS to CAS
18 RAS Precharge
36 TRAS
54 tRC
1.35 Volt

Testa med

1600(x2 för 3200 mhz)
16 CAS
18 RAS to CAS
18 RAS Precharge
36 TRAS
58 tRC
1.35 Volt

Behövs för mina lpx i 3200 MHz utan ständiga BSOD's.

Permalänk
Medlem

Du har 4X8 stickor alltså? Kan vara fel på en sticka, ta ut och testa kör med 2.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skall inte tRC vara minst RAS+TRAS, osäker dock.
Har du testat defaultinställningar?
Funker det inte att ha allt på Auto och enbart minska frekvensen?
Testa att slå av all överklock på CPUn, tyvärr är en del påslaget som standard.

Minnesfel kan också bero på fel på CPU:n, dubbelkolla dess montering, likaså dess strömmatning.

Måste prova att leta reda på om det kan ligga någon dåld oc för CPU i nyare bios som default.
Provat Auto på allt, och ramminne i alla segment av hastighet utan resultat

Tyvärr ej bekant hur tRC ska vara, mest följt manualen
Ska testa det också. Tack!

Skrivet av Wcx:

Testa med

1600(x2 för 3200 mhz)
16 CAS
18 RAS to CAS
18 RAS Precharge
38 TRAS
58 tRC
1.35 Volt

Behövs för mina lpx i 3200 MHz utan ständiga BSOD's.

Ska testa nästa gång jag har energi att flasha upp bios igen, känner tyvärr inte att jag har ork inatt

Skrivet av SectionX2:

Du har 4X8 stickor alltså? Kan vara fel på en sticka, ta ut och testa kör med 2.

Testat alla separat i olika slots, även testat 2 ensamma i slot 1 &3 , och de andra 2 stickorna i 2&4 utan resultat. Misstänker som nämnt bios problematik efter uppgradering. Blir nästan mörkrädd när jag ser min CPU gå upp

Tycker bara hela alltet är lustigt, har inte haft en programkrash/bsod nu efter jag nergraderat till 6201 igen.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.