Permalänk

Det är väl en tävling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag har helt tappat kontrollen och skummar nuförtiden mest igenom mailboxen efter vad som verkar vara mest brinnande för stunden. Jag försöker ha regler på all "allmän" information som skickas till en speciell folder men i övrigt är det "free for all".

För tillfället sitter jag med 389 faktiskt olästa mail.

Skicka hjälp!

Kan du skicka vidare hjälpen om du hittar någon?

På jobbmailen har jag inget oläst och allt i mappar däremot...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jag har totalt 8 adresser för olika syften (1 för forum, 1 för nyheter osv osv).
Min utgångspunkt är att alla mailen ska läsas. Är det något av värde behålls mailen, är det viktigt så flaggas mailet (osv osv). Allt annat raderas.

En siffra på inkorgen betyder ”åtgärd krävs” *pekar med hela handen*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Citat:

Hur gör ni med er inkorg?

Skrivet av Squallie:

Jag behöver nog ett förtydligande här

Permalänk
Redaktion
VD, Geeks 🦏

Jobb eller privat spelar ingen roll. Jag läser och agerar på alla mejl. Är jag i toppform är inboxarna tomma när jag kryper till kojs.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ceEEEEo:

Jobb eller privat spelar ingen roll. Jag läser och agerar på alla mejl. Är jag i toppform är inboxarna tomma när jag kryper till kojs.

Vad är hemligheten? Einstein–Rosen brygga?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Allt ska vara läst och det som inte är aktuellt ska bort. Har två korgar och för tillfället är båda tomma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

kanske inte läser alla men kollar ämnes raden.
all reklam o skit tas ju bort direkt.
kan inte ha något oläst, de är jobbigt.

Permalänk
Medlem

Sitter starkt på en 2500 olästa, gör ont.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Kul fråga. Jag råkade dock rösta fel. Skummade snabbt igenom trådstarten och trodde det handlade om antal meddelanden i inkorgen, inte olästa.

Olästa får enligt mig inte finnas i inkorgen. Alla ska vara lästa och sedan ska de föras över till berörd mapp/kategori eller förkastas. Jag sparar max 5 mail i inkorgen om det är något viktigt att hålla koll på i närtid.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillägg
Permalänk
Medlem

Får ca 25 mejl om dag i inkorgen. Så mycket som sållas bort sedan man börjat använda betald spamfilter.

Plockat bort mejladresser på flera domäner och har bara alias som leder till en enda adress.

Hinner med andra ord läsa allt under dagen som går.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Privata mail hanteras oftast direkt, får notiser i klockan och raderar dem direkt därifrån om de är irrelevanta.

På jobbmailen ser jag till att alltid ha själva inkorgen helt tom innan jag går hem på fredag eftermiddag, så man kan börja om på ny kula nästkommande arbetsvecka. Är det saker jag behöver övervaka eller göra har jag lärt mig att lägga in dem i kalendern istället så att de följs upp ordentligt.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Enric:

Sitter starkt på en 2500 olästa, gör ont.

Har nu rensat, har bara 100 olästa nu

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Använder Gmail (alla andra/gamla mejladresser forwardas hit) och arkiverar mejl direkt de kommer in i stortsett...
- Är det något väldigt viktigt får det en stjärna
- Behöver jag hitta något använder jag sökfunktionen
- Är det något jag behöver handskas med, men inte ids göra det direkt, låter jag den ligga i inkorgen tills det är klart

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jobbmejlen sköter jag. Skummar igenom regelbundet mellan mötena och stjärnmärker det som kräver åtgärd. Försöker svara de flesta mejl inom ett par dar åtminstone (som längst en vecka). Får ca 30 mejl per dag, varav hälften bedöms som viktiga.

Min privata mejl (3st) rensade jag för typ ett år sedan, har efter det inte orkat bry mig. Läser bara det viktigaste. Jag ser det lite som ett arkiv där man söka efter saker

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag avprenumerar från allt som inte är viktigt så jag får bara några enstaka men viktiga mejl i veckan. Har även lite regler för att notifiera på vissa och sortera i mappar.

Permalänk
Medlem

Brukar ha ett gäng olästa men just nu är jag i fas på jobbet. Hur länge det håller i sig är omöjligt att säga. Min privata korg är 99.9% junk i vilket fall så vem bryr sig.

Permalänk
Medlem

Jag ger alltid ut ny address i form av "avsändare@mindomän.io" som dirigerar om till "minriktigamail+avsändare@fastmail.com", vilket ger varje avsändare en egen "inbox" och därav får jag aldrig något i min verkliga inbox.. Dock ser jag till att inget förblir oläst, och är det något jag vill återkomma till sätter jag en pin.

Gillar mitt system förutom när man behöver ge mail i person, typ om man är på nordea och börjar med att säga "nordea@".. sen behöver man förklara att det är ok, jag kommer få mailet ni skickar.. medan flickvännen rullar ögonen åt mig för att jag inte bara kan ha "en vanlig address"..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Har en separat mapp för saker så som faktura, lösenord etc dit saker kopieras om nyckelorden finns i mailet.

Inboxen i sig har jag bara ett öga på om det är något som inte är sorterat, det som ska sparas läggs i en mapp som är typ 'övrigt' Inboxen i sig är i princip en "junk-mail" box. Markerar aldrig som läst om jag inte avser det helt avklarat och verkligen läst genom mailet helt. De flesta mail anser jag helt onödiga.

Utöver det så använder jag även nästan samma metod som gibbon_ här över. Där jag endast ger dom mailet med + istället, inte stökat till det med min egen domän där.
Problemet är att vissa system/sidor inte tillåter +, och att det ibland ger konstiga felmeddelanden på sidor, vissa sidor slutar viss funktionalitet att fungera. T.ex. Reddit kan ej verifiera min mail av någon anledning.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Utöver det så använder jag även nästan samma metod som gibbon_ här över. Där jag endast ger dom mailet med + istället, inte stökat till det med min egen domän där.
Problemet är att vissa system/sidor inte tillåter +, och att det ibland ger konstiga felmeddelanden på sidor, vissa sidor slutar viss funktionalitet att fungera. T.ex. Reddit kan ej verifiera min mail av någon anledning.

Egen domän är väl inte att stöka till det.. Det är just det som låter mig ge ut addresser som nordea@mydoma.in och slippa problem med kassa formulär som inte accepterar +.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Privat Gmail:

Öppnar det som känns relevant. Markerar mycket skit som skräppost. Är inte intresserad av "erbjudanden" utan kollar runt efter joggingskor när det är dags att köpa nya t ex. Men Googles "Kampanjkorg" funkar bra. Tycker det blivit OK ordning på inkorgen där nu, det är mest mail av privat karaktär och fakturor som lägger sig i inkorgen. Men det har hänt att jag fått leta i skräpkorgen efter mail jag borde ha fått.

Jobbmail Outlook:
Brukar klicka till snabbt på kampanjmail eller markera som läst för att aldrig ha något med status oläst. Tyvärr har en konsult lyckat med att 2 ggr göra ett massutskick på ett par hundra kopior av samma mail. Det har lett till att jag fått kalibrera om mig till att 232 mail i inkorgen = 0 på min jobbtelefon. Får ta tag i det.
Alla mail som direkt berör arbetet läser jag naturligtvis i sin helhet.

Permalänk
Medlem

Min privata inkorg är ett monster med säkert 20k olästa meddelanden. Vågar inte radera dem eftersom det kan dölja sig något viktigt där, men att gå igenom dem är otänkbart.

Vill minnas att det fanns någon slags ordning där för 6-7 år sedan, men sedan var jag offline en helg... och finns det någon som har karaktär nog att radera unsubscriba all skit som kommer under en hel helg? Inte jag i varje fall!

Skummar numera bara igenom dagligen för att se om rubrikerna verkar viktiga.

Jobbmailen då? Den är ett ännu värre träsk. Där har jag ett filter som ser till att mail från chefen och närmaste kollegan kommer fram. Resten ligger tills utrymmet tar slut (får dagligen ett femtiotal automatiserade rapporter varav de flesta helt saknar relevans för vad jag gör... men eftersom rapporterna skickas genom en hårdkodad algoritm skulle det krävas konsulttimmar för att unsubscriba mig... så, well.

Behöver jag säga att jag avskyr e-post? Skulle gärna se att varje mail kostade 5 öre att skicka. Då skulle folk bli mer sparsamma med vilken skit de skickar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt flitig på att rensa vilka som får skicka mejl till mig, tex avprenumerera mig på diverse nyhetsbrev. Så det brukar kanske bli 5 mejl om dagen eller något sådant och det hinner jag med. Jag brukar markera extra viktiga mail som kräver att jag ska agera på något sätt som olästa så att de ligger kvar högst upp, tex räkningar eller försäljningar.

Brukar ofta finnas en "Avregistrera från nyhetsbrev" på diverse skräpmail. Prova den vetja.
Företag som börjar spamma ryker direkt. Tex skrev jag upp mig på humble bundles nyhetsbrev men de skickar mail för ofta och då ryker dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har bara nya mail och mail jag "jobbar" med i min inkorg, några olästa är inget jag kastar mig över men läser det överlag inom 1-2timmar men oftast snabbare från det att jag får det. Sen när det är klart så hamnar det i en "avklarat-mapp" (i min privata mail så bara i en mapp märkt med år (2018, 2019 etc).
Jobb mailen har jag massa extra mappar för att styra mail som är mindre intressanta som man kan läsa när det passar.
Har överlag aldrig över 10-15 mail direkt i inkorgen (varken privat ellet på jobb).
Får panik när man kollar sambons telefon och ser att hon har +100 olästa mail.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De jag hinner läsa direkt och kanske inte behöver agera nämnvärt på markeras som lästa. Men de som kräver mer från min sida än vad jag har tid med då lämnas olästa för att jag ska komma ihåg dem vid ett senare tillfälle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Läser alla mail direkt när de dimper ned. Avskyr själv när man skickat mail som man vill ha svar på så fort som möjligt, men som det tar mottagaren flera dagar att läsa och svara på.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Inbox 0.

Ligger det i Inkorgen är det inte hanterat än. Varje mail flyttas till mappar efter ämne, ett fåtal saker tas bort (spam).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Jag är lite sugen på att fråga om dina utkast. Är det 188 personer som väntar på mail från dig eller är det så att du t.ex. skriver anteckningar och sparar dem där?

Permalänk

Zero inbox sen semestern!
Alla mail arkiveras till en separat mapp och markeras som lästa, för spårbarhets skull.
Sen är inboxen enkel; Läs & radera, Todo under dagen, läsa senare eller delegera/vänta på svar.
Så otroligt tillfredsställande att radera mail efter mail som jag inte behöver ta action på!

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem

Min strävan är tom inkorg på alla personliga mailadresser och endast olästa mail i spamkorgen. Tyvärr är det förstnämnda något jag har slarvat markant med det senaste året, så nu har jag väl - efter en mindre rensning igår - "bara" 400 mail kvar i min primära privata inkorg. Sedan har jag väl ett tusental i inkorgen på den mest frekvent använda jobbmailen som jag inte hunnit göra något åt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8