Lök i matlagning (Eller: Löktråden, lök a boss)

Permalänk
Moderator
Forumledare

Lök i matlagning (Eller: Löktråden, lök a boss)

Jag är en stor lök-älskare och äter den både rå och tillagad. Det går sällan en måltid utan att jag har lök till.

Som jag förstår det så finns det en hel uppsjö av lök förutom de vanliga röda, gula, vit osv som man (jag) antagligen inte känner till!

Jag vill därför ha tips på era bästa lökrecept och lite mer ovanliga löksorter som är goda

(Passar även på att tagga @bussovic because reasons )

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Om du inte testat black garlic än så är det en rekommendation iaf, dock så smakar det inte riktigt vitlök längre, men det förhöjer absolut typ en mustig gryta.

Annars är jag en fan av rödlök, kan ha det till det mesta.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

@NordhNet: börjar la då! Silverlök, käkat det på burgare ett par ggr, dock så finns denna bara periodvis, då den inte tål att lagras

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@NordhNet: börjar la då! Silverlök, käkat det på burgare ett par ggr, dock så finns denna bara periodvis, då den inte tål att lagras

Håller med. Ett måste på burgare. Lite mildare i smaken men fortfarande "lökig". Lök, mmm..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Charlottenlök är oxå väldigt gott.

Vitlök förstås

Vi försöker odla en hel del lök själva i trädgårdslandet. Jag är oxå lökälskare.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av HenKenny:

Om du inte testat black garlic än så är det en rekommendation iaf, dock så smakar det inte riktigt vitlök längre, men det förhöjer absolut typ en mustig gryta.

Annars är jag en fan av rödlök, kan ha det till det mesta.

Rödlök är den absolut vanligaste löken här i hemmet. Äts till allt! ❤️
Black garlic låter sjukt intressant! Nu när det är gryttider så ska det testas!

Skrivet av Farthinder:

@NordhNet: börjar la då! Silverlök, käkat det på burgare ett par ggr, dock så finns denna bara periodvis, då den inte tål att lagras

Skrivet av Viktorph:

Håller med. Ett måste på burgare. Lite mildare i smaken men fortfarande "lökig". Lök, mmm..

Skickades från m.sweclockers.com

Silverlök har jag helt missat! Är det något som även kan stekas?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Inget direkt ovanligt i detta svar men lite åsikter iaf:
Jag använder en del purjolök till frukost/lunch-omeletten - men även mycket annat. Det är ju en försynt löksmak.
Förutom den är en av mina favoriter scharlottenlök som inte tar över så mycket som annars gul lök gör (enligt mig ofc).
Så jag är nog mer inne på de lite snällare lökarna men är ändå ett fan!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Lök är fantastiskt, speciellt rå. Om jag får glida in på spåret hamburgare så kan jag tycka att det oftast krånglas till det med allt för många ingredienser. Sås, ost, och en redig mängd rå lök är allt som behövs (och kanske lite bacon, om man vill). Mindre är mer, som man säger.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av GreyWilk:

Inget direkt ovanligt i detta svar men lite åsikter iaf:
Jag använder en del purjolök till frukost/lunch-omeletten - men även mycket annat. Det är ju en försynt löksmak.
Förutom den är en av mina favoriter scharlottenlök som inte tar över så mycket som annars gul lök gör (enligt mig ofc).
Så jag är nog mer inne på de lite snällare lökarna men är ändå ett fan!

Purjolök känns spontant som att något jag bör använda mer. Precis sådana tips som behövs! ❤️

Ramslök har jag kört en del men då uteslutande i kryddform. Det ska även finnas någon sorts ogräs som är en god lök? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Fy på dig @NordhNet FY!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

@NordhNet: Tänker på gräslök? Som man har i gräddfilen till sillen?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Kör gärna inläggning eller inkokning med lök: rödlök inkokt i rött vin till köttet, gullök med äppelvinäger till baconburgaren eller fläskbiten. riktigt gott att ha i mycket, kryddsmör osv.

Permalänk
Medlem

Har börjat köpa fryst färdighackad gullök. Får jag vara med i tråden o leka ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Karamelliserad rödlök på burgare, mm...

Och sen bara en sån simpel, men fantastisk sak... lukten när man steker gul lök! <3

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Rödlök är den absolut vanligaste löken här i hemmet. Äts till allt! ❤️
Black garlic låter sjukt intressant! Nu när det är gryttider så ska det testas!

Silverlök har jag helt missat! Är det något som även kan stekas?

Absolut. Jag personligen föredrar då helst rå, men prova att karamellisera den också. Det är helt underbart på hamburgare. Inte alltid man har ork till det dock och då fungerar det givetvis utmärkt att köra rå. Den tappar dock smak om man steker den mycket, kan vara värt att veta.

Black Garlic måste jag också prova. Jag såg att Matgeek provade Johnnys Mayo Black Garlic. Den såg ju inte helt snuskig ut heller att stänka på en burgare.

Åh, nu blev jag hungrig...

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Bussović:

Fy på dig @NordhNet FY!

❤️❤️❤️

Skrivet av GreyWilk:

@NordhNet: Tänker på gräslök? Som man har i gräddfilen till sillen?

Gräslök är en av de mest underskattade lökar. Har ofta det i vanlig vitlökssås

Skrivet av kissekotten4:

Kör gärna inläggning eller inkokning med lök: rödlök inkokt i rött vin till köttet, gullök med äppelvinäger till baconburgaren eller fläskbiten. riktigt gott att ha i mycket, kryddsmör osv.

Picklad rödlök är också en sådan sak som jag gärna öser i mig i löjliga mängder!
Rödvin måste jag testa 🤤

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Tipsar om salladslök! Ganska poänglös för tillagning tycker jag, men passar föga förvånande utmärkt i sallader, på mackan och så. Använder den i princip som ersättning för purjo då jag tycker den känns lite lättare och fräschare, både till smak/lukt och utseende.

Permalänk
Medlem

Jag är ett stort fan av vitlöksstjälkar. Köper på asiatisk butik i knippe, och smaken är väl en blandning av gräslök, salladslök och vitlök. Jag äter den rå såväl som topping i grytor osv. Så är man en sån som köper mycket färsk vitlök men inte äter stjälken kan jag rekommendera att börja göra det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av spjakarn:

Jag är ett stort fan av vitlöksstjälkar. Köper på asiatisk butik i knippe, och smaken är väl en blandning av gräslök, salladslök och vitlök. Jag äter den rå såväl som topping i grytor osv. Så är man en sån som köper mycket färsk vitlök men inte äter stjälken kan jag rekommendera att börja göra det!

Skickades från m.sweclockers.com

Ooooh, me like! Detta ska också testas!
Grymma tips allihopa, keep ’em coming! 😍

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in en varning att handel av lök är högst olagligt och det är skamligt att tråden inte blivit borttagen.

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om en sån där vitlökspureare. En bricka som man gnider vitlöken mot för att göra "vitlöksmos". Tar fram smakerna mycket mer än att bara pressa vitlöken. Speciellt i marinad.

Jag har nåt liknande som den här.
https://clayshare.com/garlic-grater/

Permalänk
Medlem

Rostad lök
Räksallad
Korv
Bröd
Senap
Ketchup

Voilà!

Annars tycker jag man kan ha rå/stekt lök av olika sorter till det mesta.

Förresten någon som har tips hur man hackar gullök utan att bli ledsen? 😢

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Vill bara flika in en varning att handel av lök är högst olagligt och det är skamligt att tråden inte blivit borttagen.

https://www.youtube.com/watch?v=-9p--1HNnAQ

Första som dök upp i mitt huvud när jag såg tråden, skrollade ner, och här är den

Slår ett slag för rojkolök.

Permalänk
Medlem

Rostad lök är ju galet nice på hamburgare eller korv. Annars så tycker jag även om att steka lök eller lökringar från burger king och då är det bara vanlig gullök som jag kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Rostad lök
Räksallad
Korv
Bröd
Senap
Ketchup

Voilà!
http://cdn04.devote.se/gallery/big/20140323/4a9ed0c659662a46262b043fdcc6b99b.jpg

Annars tycker jag man kan ha rå/stekt lök av olika sorter till det mesta.

Förresten någon som har tips hur man hackar gullök utan att bli ledsen? 😢

Ser ut som en korv med bröd ska se ut.

Prova matolja på kniven. Eller simglasögon. 😁 Har hört att det ska fungera.

Som den för övrigt mjuka känsliga person man är till det inre så kan det vara skönt att få gråta ut ibland. Det är manligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag är en stor lök-älskare och äter den både rå och tillagad. Det går sällan en måltid utan att jag har lök till.

Som jag förstår det så finns det en hel uppsjö av lök förutom de vanliga röda, gula, vit osv som man (jag) antagligen inte känner till!

Jag vill därför ha tips på era bästa lökrecept och lite mer ovanliga löksorter som är goda

(Passar även på att tagga @bussovic because reasons )

inlagd rödlök i klassisk 1-2-3-lag

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Rostad lök
Räksallad
Korv
Bröd
Senap
Ketchup

Voilà!
http://cdn04.devote.se/gallery/big/20140323/4a9ed0c659662a46262b043fdcc6b99b.jpg

Annars tycker jag man kan ha rå/stekt lök av olika sorter till det mesta.

Förresten någon som har tips hur man hackar gullök utan att bli ledsen? 😢

Easy game, bara ställ dig och hacka den under köksfläkten så slipper man gråt!

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk

Det här receptet kommer att förstöra annan "picklad rödlök" för dig. Den enda picklingen jag fastnat för!

2 Rödlökar
2 dl vitvinsvinäger
½ dl socker
1 msk salt
1 lagerblad
1 färsk chili
1-2msk korianderfrö
1msk vitpepparkorn
1 vitlöksklyfta, tunnt skivad
1 msk rödbetslag/ Tunnt skivad rödkål för färg

(Optional, Färsk ingefära, tunnt slicead)

Skiva lök tunnt
Blanda allt annat och koka upp
Häll kryddlagen över en sil ned i rödlöken
och sjud 30 sek
Häll på burk med några nya vitpepparkorn och korianderfrön och låt svalna
In i kylen!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Moderator
Forumledare

En annan klassiker som fungerar när man vill ha något enkelt:

Finhackad lök (jag föredrar röd)
Turkisk yoghurt eller creme fraiche
Havssalt
Peppar
Lite olja
Blanda

Låt stå en stund i kyl (längre=bättre)

Njuuuut

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Långkokt löksoppa.... mmmm

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|