Asus lanserar ROG Crosshair VIII Impact – kompakt X570-moderkort för AMD Ryzen

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar ROG Crosshair VIII Impact – kompakt X570-moderkort för AMD Ryzen

Med ROG Crosshair VIII Impact ger Asus AMD-entusiaster åtta faser för VRM-enheten i ett kompakt format. Moderkortet följer formatet Mini-DTX, ett aningen längre Mini-ITX.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är dock inte 8 faser utan 4. Det är två power stages per fas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fläskigt värre, hade suttit fint på mitt bygge där hemma nu! Men... Tyvärr, för hög prislapp för mig...

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Den var intressant tills jag såg det där om två chipsetkylarfläktar. Redan en är för mycket.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Fläskigt värre, hade suttit fint på mitt bygge där hemma nu! Men... Tyvärr, för hög prislapp för mig...

Trevligt med fler alternativ i DTX-format men med det priset går det också bort för mig.

Jag kör ett äldre DTX i mitt Ncase M1 som för övrigt är framtaget just för DTX-formatet och har funderat på uppgradering.
Får dock 9600K, moderkort och nästan hela kostnaden för minnet för samma summa som detta ROG-kort.

Permalänk
Medlem

Detta skall jag läsa lite mer om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vitsen med DTX är ju att man har förlängt ITX för att man ska få in en andra kortplats.
Hade det varit ett riktigt DTX kort plus haft 4 minnesplatser så ....

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem

Billigt och bra, givet köp!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Synd att M-DTX inte passar i Loque Ghost S1

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Inofficiell ambassadör

OK, men finns det några vettiga DTX-chassin ute då? Känns ju onödigt att köpa detta och kasta in det i ett mATX eller ATX-chassi.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

OK, men finns det några vettiga DTX-chassin ute då? Känns ju onödigt att köpa detta och kasta in det i ett mATX eller ATX-chassi.

Det passar i en Ncase M-1 (dem är visserligen slut just nu men ändå)
https://www.sfflab.com/products/ncase_m1

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av INCSlayer:

Det passar i en Ncase M-1 (dem är visserligen slut just nu men ändå)
https://www.sfflab.com/products/ncase_m1

Hade man kunnat knöla in en 2,5-slots GPU så hade det varit en bra kandidat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Nu får väl AMD ändå släppa B550. Ingen vettig människa köper ett moderkort á la 2002 med små vinande 40mm chipsetfläktar allra minst två stycken.

Permalänk
Medlem

Aktiv kylning och endast 1Gbps ethernet. Detta är såååå 2003...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Nu får väl AMD ändå släppa B550. Ingen vettig människa köper ett moderkort á la 2002 med små vinande 40mm chipsetfläktar allra minst två stycken.

Tja, dom har ju PWM styrning á la 2019 som gör att dom 99% av fallen står still 🙄

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Aktiv kylning och endast 1Gbps ethernet. Detta är såååå 2003...

Har fläktarna väsnats mycket i senare UEFI-versioner tycker du? De står ju mest stilla. Här kyler de dessutom den extremt kraftiga VRM-lösningen för en så liten yta så det är inte bara till chipset. Svårt att lösa det på annat sätt tror jag.

Det som dock är tråkigt med X570 är att det är väldigt dyrt och jag tycker att mindre formfaktorer om något borde vara mycket billigare än ATX, inte dyrare. "Här. Det här moderkortet har mindre anslutningsmöjligheter än ATX, men det är dyrare. Bra va?

Eeeh nej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

OK, men finns det några vettiga DTX-chassin ute då? Känns ju onödigt att köpa detta och kasta in det i ett mATX eller ATX-chassi.

Silverstone Raven RVZ01 och 03 har officiellt stöd för mini-DTX. Ett chassi som Fractal Design Node 202 bör funka, man får väl fråga dem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Släpps detta först nu? Wut, har ju hört talas om detta i flera månader redan. Det visades ju upp redan på Computex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Släpps detta först nu? Wut, har ju hört talas om detta i flera månader redan. Det visades ju upp redan på Computex?

Det är väldigt vanligt att koncept och kommande produkter visas upp ganska långt i förväg innan de släpps. Computex är ju ett utmärkt fönster att skylta med kommande grejer och övertyga folk som annars hade köpt konkurrenters produkter att de istället borde vänta för det götta kommer sen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är väldigt vanligt att koncept och kommande produkter visas upp ganska långt i förväg innan de släpps. Computex är ju ett utmärkt fönster att skylta med kommande grejer och övertyga folk som annars hade köpt konkurrenters produkter att de istället borde vänta för det götta kommer sen

Ja jo visst, men det visades ju upp tillsammans med övriga x570 kort som ju släpptes för en bra stund sedan, så var lite förvånad att detta släpptes först nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Fläskigt värre, hade suttit fint på mitt bygge där hemma nu! Men... Tyvärr, för hög prislapp för mig...

Fram tills jag såg priset ångrade jag att jag redan köpt ett itx-kort! Har svårare att acceptera hur stor burk jag måste ha för att noctuan ska rymmas, men orkar inte gå tillbaka till vattenkylning igen..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

OK, men finns det några vettiga DTX-chassin ute då? Känns ju onödigt att köpa detta och kasta in det i ett mATX eller ATX-chassi.

node 304

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Hade man kunnat knöla in en 2,5-slots GPU så hade det varit en bra kandidat

Skickades från m.sweclockers.com

Jag lyckades få in ett Asus Strix 1080ti i mitt men det var inte lätt.

Det som funkade "enklast" i monterings väg för det kortet var att lägga i botten av lådan utan något annat i och sedan montera moderkortet och vinkla upp kortet och långsamt sätta i det i pci express slotten medan man rättade upp kortet tills det till slut satt som det skulle.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN