Musik i badrum med Sonos - Hur svårt ska det vara?

Permalänk

Musik i badrum med Sonos - Hur svårt ska det vara?

Hej allihop!

Jag har köpt Homey och några sensorer från Fibaro. 1st. Dörrsensor och 2st rörelsesensorer.
Nu ville jag göra ett litet program som slår på musik med min Sonos one högtalare som är i badrummet när jag kliver in i badrummet och stänger av när jag lämnar badrummet.

Nu var det här hur krångligt som helst. Det verkar finnas hur många fall som helst som kan uppstå bara av det här lilla önskemålet.
Är det någon av er som har tips eller lyckats få detta att funka?

Tex.

ifall jag går in och ut ur badrummet samt glömmer bort att stänga dörren helt.
eller någon öppnar dörren medan man är i badrummet
eller jag kliver in i badrummet men stänger inte dörren
eller jag går in och ut inom en kort intervall.
eller jag är i badrummet men rör mig inte tillräckligt mycket för att rörelsensorerna ska känna av.

Jag vill inte ha en tråkig tidsbestämd sensor som stänger av när ingen rörelse finns i badrummet. Vill inte ha musik på när ingen är i badrummet. Hoppas någon duktig programmerare kan hjälpa till med alla möjliga fall som kan uppstå.

Tack i förhand.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600@3.0GHz | Asus P5B Deluxe | Corsair XMS2 PC6400 4GB | XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB GDDR3 |Seagate Barracuda 500GB NCQ 16MB SATA2 | Seagate Barracuda ES.2 1TB SATA2 32MB 7200RPM | Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM |
Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty | Eizo 24'' S2431WK | iPower 600 Watt Extreme edition | Windows Vista Business 64 Bitar SP1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goliath2000:

Hej allihop!

Jag har köpt Homey och några sensorer från Fibaro. 1st. Dörrsensor och 2st rörelsesensorer.
Nu ville jag göra ett litet program som slår på musik med min Sonos one högtalare som är i badrummet när jag kliver in i badrummet och stänger av när jag lämnar badrummet.

Nu var det här hur krångligt som helst. Det verkar finnas hur många fall som helst som kan uppstå bara av det här lilla önskemålet.
Är det någon av er som har tips eller lyckats få detta att funka?

Tex.

ifall jag går in och ut ur badrummet samt glömmer bort att stänga dörren helt.
eller någon öppnar dörren medan man är i badrummet
eller jag kliver in i badrummet men stänger inte dörren
eller jag går in och ut inom en kort intervall.
eller jag är i badrummet men rör mig inte tillräckligt mycket för att rörelsensorerna ska känna av.

Jag vill inte ha en tråkig tidsbestämd sensor som stänger av när ingen rörelse finns i badrummet. Vill inte ha musik på när ingen är i badrummet. Hoppas någon duktig programmerare kan hjälpa till med alla möjliga fall som kan uppstå.

Tack i förhand.

Som du märker så är det inte ett skitlätt att få till en regel/flow som gör det enkelt att avgöra om en närvaro finns i rummet.
Och skulle säga att det är nästintill omöjligt att täcka upp för alla scenarion med de sensorer/brytare du har utan att arbeta med tidsfördröjningar med dina rörelsesensorer.
Jag har gjort så att vid situationer där en vilskit går över tiden sen senaste rörelsen så går dimras belysningen ner stegvis (så säg t.ex om regeln säger att det ska släckas efter 5min av inaktivitet så görs det i två steg, full belysning i 3min och sen halva styrkan efter 2min och sen helt av). Det gör att det inte blir totalsvart direkt utan man får lite förvarning så kan man vifta lite med handen så tänds det till fullt igen och timern startas om.

Man kan ju göra något liknande med volymen på musiken så det inte bara stängs av vilket förmodligen skulle va sjukt irriterande.

Kolla o se om BLE beacons kan vara något, det förutsätter dock att du har telefonen på dig konstant. Men det är väl det närmaste man kommer lokalisering per rum.

Annars så är det väl att bygga en dubbel ljusridå som kan avgöra vilken riktning du rör dig åt, sen en logik som räknar antalet objekt som går in och ut genom dörren för att hålla ljud/ljus igång eller stänga av.

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk

@Broberg: Tack för tipset! Intressant det där med BLE beacons, det ska jag verkligen läsa mer om.

Jag har nu fått till det med lite räknare som tickar uppåt och dubbla röreslsesensorer i badrummet. Jag har täckt alla möjliga fall som kan uppstå förutom då när man sitter på toa och någon råkar öppna dörren (ifall dörren har varit olåst) och stänger dörren kort därefter. Då stängs tyvärr ljudet av ifall den händelsen inträffar.
Har inte kommit på hur jag ska komma runt det än.

I övrigt så är jag hyfsad nöjd just nu. Det blev många flöden (totalt 8 st) och jag fick verkligen ha tungan rätt i mun för att inte motverka olika flöden med varandra.

1. första flöden räknar antal ggr badrumsdörren öppnas
2. andra flöden räknar antal ggr badrumsdörren stängs
3. Flöde 3, Musik PÅ När dörren öppnas första gången
4. Flöde 4, Musik AV När dörren stängs
5. Flöde 5, Musik PÅ när dörren är halvöppen
6. Flöde 6, Musik AV när dörren är halvöppen
7. Flöde 7, Musik AV när dörren har varit öppet
7. Flöde 8, Musik AV när alla sensorer är inaktiva och alla räknare är nollställda.

Men det här gör jobbet rätt galant nu. Vi får se om jag kan täcka sista fallet också. Om någon har bra tips får ni gärna säga till.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600@3.0GHz | Asus P5B Deluxe | Corsair XMS2 PC6400 4GB | XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB GDDR3 |Seagate Barracuda 500GB NCQ 16MB SATA2 | Seagate Barracuda ES.2 1TB SATA2 32MB 7200RPM | Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM |
Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty | Eizo 24'' S2431WK | iPower 600 Watt Extreme edition | Windows Vista Business 64 Bitar SP1