Mitt PS4 låter inte som ett flygplan längre!

Permalänk

Den dära kylaren känner jag igen 😆 . Riktigt ball bygge Max 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Cheewie:

@miggedymax:
Nu samlar Zalman:en ännu mer damm i vardagsrummet!

Då behöver jag ju bara städa på ett ställe åtminstone

Skrivet av AndreaX:

Hmm.. antar att du satte tillbaka även originalfläkten, (blev inte riktigt klar över den biten) annars lär nog antingen minnena eller nätdelen haverera rätt så snart.

Senaste Playstationen jag satte en fläkt i var den första. Efter bärgninginsats resulterande av den beryktade slädurspårningen.

Nä den sitter inte i atm, men du har en bra poäng! Antagligen (förhoppningsvis) lär den inte varva upp lika mycket med en extra kylare på. Dock har jag inte fått klart för mig (av alla oändliga trådar jag läst) om PS4:ans fläkt varvar upp pga den faktiska värmen, eller om det är pga den förväntade värmen... Min upplevelse är att så fort jag startar vissa spel så går den upp på högsta varv..

Om det är det sistnämnda så lär den ju låta lika mycket trots mer kylning.

Vad tror du?

Permalänk
Skrivet av Zolektric:

Den dära kylaren känner jag igen 😆 . Riktigt ball bygge Max 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Tack ska du ha! Ja kan du tänka dig, den fick nytt liv igen

Permalänk
Medlem

Har du jämfört temperaturerna före och efter modden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Har du jämfört temperaturerna före och efter modden?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä tyvärr inte :/

Hade varit nice att kunna se temperaturen från operativsystemet, men så vitt jag vet finns inte den funktionen i Sonys system.

Än så länge känner jag på den med handen om något känns orimligt varmt, men ska införskaffa mig en termometer som jag kan sticka in och kolla lite mer noga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miggedymax:

Då behöver jag ju bara städa på ett ställe åtminstone

Nä den sitter inte i atm, men du har en bra poäng! Antagligen (förhoppningsvis) lär den inte varva upp lika mycket med en extra kylare på. Dock har jag inte fått klart för mig (av alla oändliga trådar jag läst) om PS4:ans fläkt varvar upp pga den faktiska värmen, eller om det är pga den förväntade värmen... Min upplevelse är att så fort jag startar vissa spel så går den upp på högsta varv..

Om det är det sistnämnda så lär den ju låta lika mycket trots mer kylning.

Vad tror du?

Min ps4a började varva upp ordentligt i vissa spel och det visade sig att inloppet till kylflänsen hade börjat täppas igen av damm.
Efter en enkel rengöring blev den tyst igen, så fläkten bör styras av temperaturen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kokkelimokk:

Min ps4a började varva upp ordentligt i vissa spel och det visade sig att inloppet till kylflänsen hade börjat täppas igen av damm.
Efter en enkel rengöring blev den tyst igen, så fläkten bör styras av temperaturen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har städat den tidigare, försökt placera den på olika ställen/sätt, ingetdera har resulterat i något lägre varv :/

Permalänk

Men detta förbrukar inte garantin eller?

Permalänk
Medlem

Fantastiskt snygg mod - hatten av!

Törs du svara på vilken PS4 modell detta gäller? Köpte en "Refurbished" PS4 Pro via Amazon och är lite nyfiken om jag kanske har samma elaka kylarlösning som dig.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Tänkte göra detta på min apple watch.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Älskar att se sånt här! Så galet snyggt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivet av galenmyra:

Men detta förbrukar inte garantin eller?

Eftersom jag inte lyckas utröna om det är någon ironi i frågan så vågar jag inte heller svara ironiskt. Jag tror att garantin är helt rökt
Men jag hade inget att förlora. Maskinen är från 2015 så nån garanti fanns nog inte kvar. Så antingen kunde jag låta bli att spela pga det höga ljudet, eller så kan jag låta bli att spela pga att den blir överhettad och någon komponent kraschar

Skrivet av N0tepad:

Fantastiskt snygg mod - hatten av!

Törs du svara på vilken PS4 modell detta gäller? Köpte en "Refurbished" PS4 Pro via Amazon och är lite nyfiken om jag kanske har samma elaka kylarlösning som dig.

Tack!

På rak arm kan jag inte säga det, går kanske att kolla nåt serienummer? (Om jag inte sågat bort det i allt moddande, det var några streckkoder och grejer som fick åka bort ) Men som sagt, inköpt 2015.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miggedymax:

Nä den sitter inte i atm, men du har en bra poäng! Antagligen (förhoppningsvis) lär den inte varva upp lika mycket med en extra kylare på. Dock har jag inte fått klart för mig (av alla oändliga trådar jag läst) om PS4:ans fläkt varvar upp pga den faktiska värmen, eller om det är pga den förväntade värmen... Min upplevelse är att så fort jag startar vissa spel så går den upp på högsta varv..

Om det är det sistnämnda så lär den ju låta lika mycket trots mer kylning.

Vad tror du?

Tror inte den styrs av effektåtgången. Men om så vore fallet skulle maskinens luftgenomströmning inte påverkas alls av yttre faktorer. Alltså inte bry sig om det är mitt i vintern med öppet fönster eller placerad i en helt stängd TV-bänk. Vore nog mer problematiskt än praktiskt antar jag.

Om tempsensorn sitter integrerad i processorn, och eftersom nästan all värme blir centrerad i ett chip, så eskalerar temperaturen såpass raskt att det säkert kan verka som det är så det funkar gissar jag.

Möjligen blåser den där nya fläkten in luft lite i hålet, men genomströmningen blir nog rätt dålig. Kanske kunde det tätas runt mot den så det blir som en luftunnel in i hålet.

Känn efter på baksidan av maskinen, det ska vara en rätt frisk bris där om allt är som det ska.

Skrivet av N0tepad:

Törs du svara på vilken PS4 modell detta gäller? Köpte en "Refurbished" PS4 Pro via Amazon och är lite nyfiken om jag kanske har samma elaka kylarlösning som dig.

Skrivet av miggedymax:

På rak arm kan jag inte säga det, går kanske att kolla nåt serienummer? (Om jag inte sågat bort det i allt moddande, det var några streckkoder och grejer som fick åka bort ) Men som sagt, inköpt 2015.

Detta är en "gammel-PS4" så den går inte att jämföra med pro-modellerna ändå. Även om pro möjligen har mer liknande effektåtgång som de riktigt gamla vanliga maskinerna, så är designen på kylningen mer lik de nyare slim-modellerna.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

Möjligen blåser den där nya fläkten in luft lite i hålet, men genomströmningen blir nog rätt dålig. Kanske kunde det tätas runt mot den så det blir som en luftunnel in i hålet.

Jepp, den blåser in över ett ganska stort område, så den gamla kylflänsen får lite fläktande vind över hela ytan på ovansidan och inte enbart där Zalman-flänsen har kontakt. Därför känner jag mig ganska lugn över minnena som bör få ungefär samma kylning som tidigare. Åtminstone tillräckligt kan jag tycka

Lite mer oroande är väl nätaggregatet då som inte får någon fläktande vind för tillfället.

Skrivet av AndreaX:

Känn efter på baksidan av maskinen, det ska vara en rätt frisk bris där om allt är som det ska.

Jag tror att jag är förbi "the point of no return" för att allt ska vara som det ska Men ska klura lite på genomströmningen!

Permalänk
Medlem

@miggedymax: hm.. en till Zalman på nätagget? #Zalmaneverything

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Skrivet av Farthinder:

@miggedymax: hm.. en till Zalman på nätagget? #Zalmaneverything

Haha, ja vem vet

Än så länge mest kidsen som kollar netflix och inget som känns onaturligt varmt. Får väl se om jag skaffar mig RDR 2 och kör några timmar, då kan det eventuellt bli lite mer kritistk.

Eller Spintires: Mud Runner. Simuleringen av leran är inte nådig. Det är det spelet som jag upplever att PS4:an har kämpat mest med.

Permalänk

I take my hat of for you, nicely done my friend

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

Överhäftigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Riktigt snyggt och maffigt! Har precis plockat isär, rengjort och bytt kylpasta mitt eget. Men blev lite sugen på att modda. 🤠

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DalaMattan:

Riktigt snyggt och maffigt! Har precis plockat isär, rengjort och bytt kylpasta mitt eget. Men blev lite sugen på att modda. 🤠

Skickades från m.sweclockers.com

Nice! Håll mig uppdaterad

Permalänk

Uppdatering - ett år senare

Så, det har gått ca ett år sedan jag först började modda mitt PS4, nu dags för återkoppling!

För att förtydliga vad jag gjorde vid första modden var att ta bort originalfläkten, och ersätta den med den vackra Zalman-kylaren. Vad jag förstått så har vissa trott att originalfläkten satt kvar i, men så var inte fallet.

Efter modden så blev PS4:an betydligt tystare, men när jag ville spela lite tyngre spel blev det inte helt som jag tänkt mig. Efter ett tag kom det upp en varningsruta där det stod att PS4:an var för varm och att jag behövde stänga av den. När kidsen kollade på Netflix var det inga problem, den blev inte överhettad, men det var ju inte vid Netflix-tittande som problemet med den höga ljudvolymen hade uppstått från början ändå, så att… “Jaja, det var värt ett försök” tänkte jag, och bestämde mig för att montera tillbaka originalfläkten, snart…

Och så var det en helt vanlig dag. Vi hade kommit hem och kidsen ville kolla på film. Drog igång PS4:an och alla var nöjda. Jag låg i soffan bredvid och slumrade lite, när jag plötsligt hörde ett litet klick, eller var det ett litet sprak? Ljudet från filmen försvann och det blev helt tyst. Inte ens Zalman-fläkten lät, blev det strömavbrott?

Jag gick fram för att inspektera PS4:an, och till mitt stora förtret såg jag att sladden till Zalman-fläktens strömförsörjning hade fastnat i fläkten! PS4:an stod alltså och streamade film helt utan kylning, och så sa det poff. Eller vilket ljud det nu var.

Den var stendöd. Jag tryckte på både handkontrollerna och på power-knappen på PS4:an, men utan resultat, inte ett ljud. Jag kände hur en stor besvikelse kom över mig, och jag gick omkring i huset och mumlade om varför jag hade väntat med att sätta in fläkten igen, och så började jag fundera över sparfiler, hade jag sparat dem i molnet?

Okej då - det hade gått ca 20 minuter - ett sista försök innan jag börjar felsöka. Pip! Den gick igång! Jag minns inte helt, men det dröjde inte lång tid innan jag satte in originalfläkten igen.

Så i dagsläget har PS4:an både sin originalfläkt och Zalman-kylaren på. Vad kan jag säga om ljudvolymen? Well, den låter mycket igen när jag kör tunga spel, kanske inte lika mycket som innan modden, men det är svårt att säga. Vore verkligen intressant att jämföra ljudvolym lite mer vetenskapligt mellan en PS4 i originalskick och min moddade. Framtiden får visa om det blir en sån undersökning. Oavsett så har det varit ett kul bygge, jag gillar hur den ser ut, och den funkar

Permalänk
Medlem

Gjorde en liknande grej med en gammal coolermaster 212. Moddade en 120mm noctua så den körs på baksidan av ps4an genom usb i 5v. Gissar runt 600rpm. Interna fläkten körs aldrig över lv1. I sommar tror jag den gick upp ett steg till lv2. Tror interna fläkten har 8-9 lvls? Sågade även hål ovanför originalfläkten och slängde på ett dammgaller eller vad det nu heter. Har kört denna mod i ca: 3 månader. Önskar att jag gjort detta för flera år sedan

https://imgur.com/a/yFoMwfU

Permalänk

haha vilken legend alltså.. Zalman fläkt också x-D

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av tOPO:

Gjorde en liknande grej med en gammal coolermaster 212. Moddade en 120mm noctua så den körs på baksidan av ps4an genom usb i 5v. Gissar runt 600rpm. Interna fläkten körs aldrig över lv1. I sommar tror jag den gick upp ett steg till lv2. Tror interna fläkten har 8-9 lvls? Sågade även hål ovanför originalfläkten och slängde på ett dammgaller eller vad det nu heter. Har kört denna mod i ca: 3 månader. Önskar att jag gjort detta för flera år sedan

https://imgur.com/a/yFoMwfU

Wow, ser coolt ut Men fläkten på ovansidan – är den fastmonterad på PS4:ans kylfläns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av miggedymax:

Wow, ser coolt ut Men fläkten på ovansidan – är den fastmonterad på PS4:ans kylfläns?

Tack. Nej den är inte monterad på något vis, den bara står där med lite kylpasta. Funderade på att montera men den står så bra där samt att jag inte har någon/något hemma som skulle kunna sabotera

Permalänk

https://ibb.co/3c0Sq7f

https://ibb.co/zbyP3Hc

https://ibb.co/YLqpNRR

Här är min modd. Fick inte bilderna inbäddade. Kom sig av att sambon inte gillade ljudet av en hårfön när jag spelade sent. Är även bra nu med småbarn då man kan stänga mediaskåpet och fortsätta spela även om det blir mycket varmare och låter mycket då.

Kör icke ledande skruv och mutter i nylon för att kunna montera fästena utan lim. Kylare en dark rock low profile med be quiet silent fläkt. Har nyss bytt till arctic silver då jag körde med stock kylpastan sedan installation men behövde montera av allt nu för att byta en bluetoothkabel som skadats då jag kör utan yttre case för lite extra värmeavledning, och nog råkat stöta till den när jag lagt kontroller ovanpå. Fläkten drivs med en typ av kabel som gör om till 12v.

I bakgrunden syns några billiga arctic som jag kör på 5V via USB-kablar. Snurrar tillräckligt för blodvite om man rör dem men så är de ganska vassa iofs.

Skulle väl inte rekommendera modden om man inte måste. Jag skulle t ex inte kunna uppgradera till PS5 nu och kunna spela tyst och kan inte flytta konsolen, så den här lösningen har speciellt use case för mig. Annars bättre bara göra rent, byta kylpasta eller sälja/uppgradera. Men eftersom jag köpte min begagnat billigt så låg det närmre till hands med ingreppet som gör viss skillnad om man lär sig hantera det.

T ex inte spela för länge med stängt skåp då man inte kommer ikapp med kylningen på ett tag. Sen kan man testa olika riktning på fläkten så att den inte suger bort luften från den integrerade osv. Köpte en kontroller för att reglera hastigheten men kör på max utan att det låter, så kunde eg modda in den kontrollern på den interna fläkten men glömde göra det sist jag skruvade. På så sätt skulle man kunna minska den interna fläkten med säg 2-3 steg om den stegrar då den ändå klarar sig eftersom den annars stegrar ytterligare med marginal.

Permalänk

@Bitstream

Haha, now we're talking Coolt!

Permalänk

Bytte ju kylpastan nyss i samband med att jag ändå skulle skruva lite. Bredde på arctic silver som jordnötssmör ungefär. Spände tight när jag monterade kylaren.

Tystare än någonsin nu. Man hör ju ett väldigt lätt sus av vinden i skåpet och har inte stängt av interna fläkten. Men den är nog på lägsta just nu. Har spelat rätt många timmar Cyberpunk utan att den stegrar ett enda steg.

Kört lite med helt stängd lucka till mediaskåpet också. Förut kunde systemet kvävas lite av att värme samlades och draget från skåpsfläktarna och hålen i botten var inte tillräckligt för att få bort värmen trodde jag.

Men kört en stund med stängd lucka på kvällarna nu när barnet är uppe och springer i vardagsrummet och den interna fläkten har inte stegrat än eller om den gjort det har det inte hörts iaf. Låter ju ännu mindre pga att man stänger inne ljudet. Så det var nog tillräckligt bra genomströmning trots allt, för att få ut värmen ur utrymmet alltså.

Enda skillnaden mot förut är tjockt lager arctic silver ist för fabrikspastan och att jag kör helt utan plastkåpor nu. Hade kvar den undertill tidigare men får lite extra kylning utan den. Allt står på några icke ledande espressomuggar i porslin för att ge höjd till lufthålen i botten och få bättre luftcirkulation.

I samma fack har jag annan elektronik, typ router, Raspberry Pi osv igång samtidigt.

Kul att det funkar hyggligt även dagtid med stängd lucka just med småbarn som röjer överallt. Men det är många variabler som behöver grejas med så jag rekommenderar inte det om man inte absolut måste ha konsolen i ett skåp som är mitt huvudsyfte.