Konstigt ljud från grafikkort(inte coil whine)

Permalänk
Medlem

Konstigt ljud från grafikkort(inte coil whine)

Hej, jag har ett 1080ti som bara är några månader gammalt och det låter lite konstigt från fläkten. När fläkten går runt 50% så låter det som i videon nedan men när fläkten går runt 70% så låter det inte konstigt längre. Om jag knackar lite lätt emot chassisidan så försvinner ljudet under någon sekund och sen börjar det igen.
Är det fläkten som knasar sig eller ligger det något emot fläkten?

https://dignitygaming.se/IMG_2362.MOV

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

säker på att det är grafikkortet? i så fall är det ett lager som är dåligt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara pga ett dåligt lager som vibrerar pga glapp när det når ett specifikt varvtal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

säker på att det är grafikkortet? i så fall är det ett lager som är dåligt.

Yes är ganska säker då den bara låter vid en viss hastighet, när jag manuellt höjer fan speed så försvinner ljudet.

Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara pga ett dåligt lager som vibrerar pga glapp när det når ett specifikt varvtal.

Ah okej, är det lätt att fixa?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frutipro:

Yes är ganska säker då den bara låter vid en viss hastighet, när jag manuellt höjer fan speed så försvinner ljudet.

Ah okej, är det lätt att fixa?

Nja, kanske går det att smörja lagret om kortet inte är så nytt att du kan reklamera det men det förutsätter att det är det som låter, prova att byta läge på lådan för att ändra belastningen på lagret, lägg omkull lådan, ställ den med fronten neråt eller liknade och kolla vad som händer, du kann ju också stoppa fläkten och lyssna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan inte följa länken, men tror jag har samma problem med mitt GTX 780 referenskylare, det gnisslar en massa när jag är i lobbyn på Passmark (med en bild på ett roterande moderkort), men när jag väl kör testen så hör jag inget sånt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja, kanske går det att smörja lagret om kortet inte är så nytt att du kan reklamera det men det förutsätter att det är det som låter, prova att byta läge på lådan för att ändra belastningen på lagret, lägg omkull lådan, ställ den med fronten neråt eller liknade och kolla vad som händer, du kann ju också stoppa fläkten och lyssna.

Ok jag ska testa med olika belastningar på lagret, vad ska jag använda för att smörja lagret och hur smörjer jag det? Jag kan inte stänga av min gpu fläkt för GPU Tweak II låter mig inte dra fläktarna ner under 44% hur jag än gör. Det är lite tråkigt att reklamera 1080ti när det inte finns några kvar på marknaden

Skrivet av Fenrisulvfan:

Kan inte följa länken, men tror jag har samma problem med mitt GTX 780 referenskylare, det gnisslar en massa när jag är i lobbyn på Passmark (med en bild på ett roterande moderkort), men när jag väl kör testen så hör jag inget sånt.

Jag vet inte varför min förra länk slutade att fungera, men här är en ny https://www.youtube.com/watch?v=aMR0IdIsTSk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frutipro:

Ok jag ska testa med olika belastningar på lagret, vad ska jag använda för att smörja lagret och hur smörjer jag det? Jag kan inte stänga av min gpu fläkt för GPU Tweak II låter mig inte dra fläktarna ner under 44% hur jag än gör. Det är lite tråkigt att reklamera 1080ti när det inte finns några kvar på marknaden

Jag vet inte varför min förra länk slutade att fungera, men här är en ny https://www.youtube.com/watch?v=aMR0IdIsTSk

Vad du smörjer med är inte särskilt kritiskt, ta den olja du har eller skaffa nån smörja med partiklar som fastnar och fyller ut lite i ett slitet lager, kanske teflonolja om du ska köpa nått ? https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/smorjmedel-m...

Stoppa en vanlig liten datafläkt för att felsöka kan du göra med fingret eller lossa kontakten, det handlar ju om att stoppa den nån sekund och inte att varvtalsstyra den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har precis samma problem med mitt Asus gtx 970 strix. Blir bättre om man lägger chassit på sidan. Hittar du en lösning får du gärna uppdatera tråden.

Permalänk
Medlem

@Perisonni: Har inte försökt att fixa mitt grafikkort med hjälp av alla tips jag har fått ännu, men jag ska smörja lagret när jag har tid. Vad jag har märkt också är att mitt grafikkort inte låter förnst datorn har gått i typ 10 minuter..

Permalänk
Medlem

@Perisonni: Hej! Mitt ljud ifrån grafikkortet försvann efter att jag hade flyttat datorn efter ett lan med några polare. Vet inte varför. Det bara försvann så jag är nöjd

Permalänk

@Frutipro: Haha grattis! Jag har beställt nytt chassi där grafikkortet är placerat vertikalt. Det är det enda som gör att mitt inte låter.

Permalänk
Medlem

@Perisonni: Okej, hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem

Hur är det med garantin?