Yoga Book C930 - vad gör man?

Permalänk

Yoga Book C930 - vad gör man?

Jodå, jag köpte en sån där långsam och relativt dyr apparat för ett tag sedan. Den enda orsaken till köpet är att jag är ganska mobil och behöver ha en bra skärm i låg vikt och litet skal. Där passar C930 bra.

Men den är lite vek och att använda den portabelt med tillkopplad hub för USB känns inte riktigt bra. Den lilla c-kontakten utsätts för brytningar som redan resulterat i sporadiskt glapp. Så jag "förbättrade" den detaljen genom att skriva ut ett litet stöd i PLA och sedan la jag en droppe CA-lim (eller om det var en halv droppe) på plasten för fästa den vid bottenplattan.

Givetvis sögs lite CA in i startknappen och sen var det slut på labbandet. Provat CA debonder, aceton och en massa andra grejer som alla försäkrade skulle fungera. Men i den smala spalten mellan knappen och lådan fungerer det ikke.

Min första fråga: Hur kan jag, som är så smart, göra något sådant?
Andra frågan: Vad kan jag göra för att komma igång med maskinen igen?
Tredje frågan: Hur fanken öppnar jag burken? Även om jag inte kan rädda knappens funktion så tänker jag mig att det bör finnas plats för ett minimalt reedelement någonstans så att jag kan lägga det parallellt med ordinarie switchen och aktivera med en liten magnet utifrån. Då får jag en liten fördel, faktiskt: Ingen, som inte vet var magneten ska placeras, kan starta den. Lite av ett kodlås på startknappen.

Jag har allt som behövs för själva operationen. Men hittar inget sätt att så att säga skära upp patienten.

Permalänk
Inaktiv

Den är limmad
https://www.youtube.com/watch?v=qHpXzsvEOaA

Är du säker på att du vill fortsätta peta på maskinen? Tycker du bör lämna in den på reparation. Lär bli billigare

Permalänk

Exakt vad jag sökte!

Tack, Berrahub.

Det var ett komplett svar på frågan. Med avlödningsstation som kan ställas mellan rumstemperatur och 400 C (ser ut att vara samma som används i videon) och rätt så mångårig erfarenhet av konstruktion och montering av elektronik så tror jag att jag gör ett försök. Jag har blandade erfarenheter av supporten och det tar lite tid också när man inte bor i Östra Mälardalen. Med "klister" som ger sig vid 60-70 C känns det inte så riskabelt.

Videon säger allt jag behöver veta. Perfa!

Permalänk

CA-lim i C930, feedback

Tipset, att värma till 60 - 70 C och ta isär burken med en sugkopp kändes OK. Jag hade för säkerhets skull tejpat fast några NTC på bottenplattan och använde en sugkopp för ett GPS-fäste att dra med.

Vid 70+ C hade inget rört sig och med tanke på att batterierna kan bli rejäla bomber vid värme så vågade jag inte fortsätta på den vägen.

Tog istället Dremeln med ett fräsverktyg och fräste dike runt den orörliga knappen (hade testat med CA debonder, aceton och annat några gånger tidigare). Det kändes inte som den bästa vägen att gå men sedan jag fått ner väggen mellan gods och knapp så pass att det gick att pilla bort magnesiumet runt om och bända med smalt skalpellblad så fick jag loss den. Och datorn gick snällt igång.

Lite fult blev det. Men eftersom jag ska använda Yogan i fält så skadar det inte med lite krigsskador. Och skulle det bli diskussion om vems den är så tror jag att "märkningen" är tydlig nog.