Gigabyte Aurous X570, Cpu spread spectrum vart i uefi ?

Permalänk
Medlem

Gigabyte Aurous X570, Cpu spread spectrum vart i uefi ?

Har X570I Pro Wifi och kollat under tweaker och alla flikar men hittar ej denna inställning.

Vart i Gigabyte Bios hittar man detta ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Har X570I Pro Wifi och kollat under tweaker och alla flikar men hittar ej denna inställning.

Vart i Gigabyte Bios hittar man detta ?

Verkar som MSI har tagit bort möjligheten att ändra på det från sitt X570 Carbon (och satt det till av som standard), så det är fullt möjligt att Gigabyte har gjort samma.

Källa:
X570 Carbon Spread Spectrum

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Verkar som MSI har tagit bort möjligheten att ändra på det från sitt X570 Carbon (och satt det till av som standard), så det är fullt möjligt att Gigabyte har gjort samma.

Källa:
X570 Carbon Spread Spectrum

Frågade Gigabyte support och enligt dom ska det finnas under tweaker fast heta Cpu spread control men ser det inte.
@Belzader

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79:
Det är fullt möjligt att det har lagts till i en senare version av UEFI (senaste (F6b) är från 17:e September)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Jonas79:
Det är fullt möjligt att det har lagts till i en senare version av UEFI (senaste (F6b) är från 17:e September)

Den versionen jag använder och det gjorde dom också.

Man måste ange detta på deras hemsida när man berättar info om systemet som Windows 10 1903, ramminnen, moderkort, grafikkort m.m.

Dom hittar inställningen med mitt moderkort och F6B jag gjorde inte det och därav frågan vad har jag missat.
@Belzader

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Frågade Gigabyte support och enligt dom ska det finnas under tweaker fast heta Cpu spread control men ser det inte.
@Belzader

Har du även kollat i undermenyerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Har du även kollat i undermenyerna?

Har kollat alla flikar inklusive undermenyerna på tweaker, är det något man måste aktivera manuellt för att få denna inställning möjlig eller stänga av någon inställning ?

Csm Disable borde inte påverka detta tycker jag men har detta just nu.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Har kollat alla flikar inklusive undermenyerna på tweaker, är det något man måste aktivera manuellt för att få denna inställning möjlig eller stänga av någon inställning ?

Csm Disable borde inte påverka detta tycker jag men har detta just nu.

Hittade en bild här om det du letar efter, men det verkar som det saknas i din meny.
Kan vara att Gigabyte har gömt undan det på något annat ställe.
kanske under menyn Settings och AMD CBS och Overclocking.
Jag har ett Gigabyte X570, kan kolla ikväll om den inställningen finns eller ej.

https://www.overclock.net/forum/11-amd-motherboards/1728360-g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Hittade en bild här om det du letar efter, men det verkar som det saknas i din meny.
Kan vara att Gigabyte har gömt undan det på något annat ställe.
kanske under menyn Settings och AMD CBS och Overclocking.
Jag har ett Gigabyte X570, kan kolla ikväll om den inställningen finns eller ej.

https://www.overclock.net/forum/11-amd-motherboards/1728360-g...

Tackar detta kanske löste mysteriet.

"You have to have CPU Clock Control set to Auto for Spread Spectrum Control to be visible."

Jag har 100 mhz manuellt i mitt bios ska kolla detta.
@thomson

Edit: Kan nu bekräfta efter jag kollade i mitt Bios att sätta Cpu Clock Control till Auto gjorde att Spread Spectrum Control blev synligt och gick att slå av.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Gött det löste sig