Oneplus visar upp Oneplus TV Q1 – 55 tum med 4K QLED och inbyggd soundbar

Permalänk
Melding Plague

Oneplus visar upp Oneplus TV Q1 – 55 tum med 4K QLED och inbyggd soundbar

När Oneplus 7T avtäcktes i Indien passade företaget på att även introducera TV-apparaterna i Q1-familjen. Dessa bjuder på 55-tums QLED-paneler med 4K-upplösning och inbyggd soundbar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt dyrt för en liten LED-tv.

Permalänk
Medlem

Alldeless för små, det minsta jag kan tänka mig att köpa idag är 65". 75" känns mer rimligt.

Permalänk
Medlem

är ni helt hundra på att även den vanliga modellen hade en sliding soundbar? har sett/uppfattat det som att det endast gäller Pro versionen

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem

55" tv känns ungefär 8 år för sent, tyvärr. Nästa kommer vara minst 75".

Permalänk
Medlem

Lite Loewe-vibes över denna!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt prissättningen, om de nu inte gör som alla andra och halverar priset om ett halvår. Man får ju en LG 55" OLED för mer eller mindre samma pengar så varför skulle man välja denna då?

Permalänk
Lego Master

Läste först OLED och blev till mig i byxan. Såg sen att det var QLED och då blev jag ledsen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Väldigt dyrt för en liten LED-tv.

Skrivet av Baxtex:

Alldeless för små, det minsta jag kan tänka mig att köpa idag är 65". 75" känns mer rimligt.

Skrivet av smurfb:

55" tv känns ungefär 8 år för sent, tyvärr. Nästa kommer vara minst 75".

Är ni seriösa? Jag köpte en 55" förra året och det kändes som ett gigantisk uppgradering mot vår gamla 32 tummare. Ni kan ju gå på bio annars om ni vill ha större?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fatmajk:

Är ni seriösa? Jag köpte en 55" förra året och det kändes som ett gigantisk uppgradering mot vår gamla 32 tummare. Ni kan ju gå på bio annars om ni vill ha större?

55 tum har ju mer eller mindre varit standard i över 10 år.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Fatmajk:

Är ni seriösa? Jag köpte en 55" förra året och det kändes som ett gigantisk uppgradering mot vår gamla 32 tummare. Ni kan ju gå på bio annars om ni vill ha större?

Jag tyckte också att 55 tum var gigantiskt från att ha gått från en 42 tum. När jag vande mig blev det "meh", ser fram emot att gå upp till 65 tum vid nästa TV-köp.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

En TV i design som en spelskärm, nej tack!
Bygger ju ett mastadontavstånd till väggen bakom, den är verkligen inte värd priset fastän carbonfiber imit...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Undrar vad Amazon betalade för att få "Prime video"-knappen på fjärrkontrollen. Lika knäppt som Netflix-knapparna.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Är ni seriösa? Jag köpte en 55" förra året och det kändes som ett gigantisk uppgradering mot vår gamla 32 tummare. Ni kan ju gå på bio annars om ni vill ha större?

Vi gick och kollade i butik och jämförde 55 mot 65 tum. Vi kom fram till att vi nog skulle ångra oss med en 55tum. Gick från 42 tum och visst 65 tum var gigantiskt i början men nu är det jäkligt skönt med så pass stor tv. Som vi bor nu och har tvn känns 75tum för stort för just oss. Men allt är ju personligt och hur man har tvn osv.

Men är du nöjd med 55tum så är det såklart bra men det innebär ju inte att det är fel av folk att vilja ha större.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

55 tum har ju mer eller mindre varit standard i över 10 år.

Så här ser den globala statistiken ut i varje fall.
https://www.statista.com/chart/3780/tv-screen-size/

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

nejtack det räcker med att äga deras mobil...
varför ge sig in i tv marknaden ? finns ju betydligt bättre aktörer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

Så här ser den globala statistiken ut i varje fall.
https://www.statista.com/chart/3780/tv-screen-size/

Global statistik är inte applicerbart på Sverige. 42 tum var det i samband med plasmorna, efter det började 55 tummarna komma och det har varit det billigaste alternativet i budgetserierna med samma paneler som dom dyrare hos nästan alla leverantörerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag tyckte också att 55 tum var gigantiskt från att ha gått från en 42 tum. När jag vande mig blev det "meh", ser fram emot att gå upp till 65 tum vid nästa TV-köp.

Att det inte finns nån övre gräns för storlek på skärmar är kanske inte så konstigt på ett teknikforum som Sweclockers Personligen är jag mycket nöjd med min 55" TV och hade inte velat ha större då jag har ett ganska litet vardagsrum. Större tar TV:n över för mycket och rummet blir till ett biorum (subjektiv åsikt).

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@issue: det stämmer, den vanliga modellen ser ut att ha en statisk soundbar medan Pro-modellen har den motoriserade nedfällbara varianten. Har uppdaterat nyheten med korrekt information.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

55 tum har ju mer eller mindre varit standard i över 10 år.

Har varit så i över 15-år och kommer att vara det även dom kommande 15-åren, 55" är en sweet spot för den vanliga konsumenten, en TV är för dom flesta en del av möblemanget såvida dom inte är tekniknördar.

Skillnaden då och nu är upplösning och färgdjup i kombination med ett lägre pris, priset är nog den enda faktorn som kan motivera en vanlig konsument att gå upp i storlek om dom nu har utrymmet för en större TV.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Global statistik är inte applicerbart på Sverige. 42 tum var det i samband med plasmorna, efter det började 55 tummarna komma och det har varit det billigaste alternativet i budgetserierna med samma paneler som dom dyrare hos nästan alla leverantörerna.

Och samtidigt är det inte ens statistik, utan endast en uppskattning (iaf från 2015-2019).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

50 - 55" lämpliga för oss som har små lägenheter 😊

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Global statistik är inte applicerbart på Sverige. 42 tum var det i samband med plasmorna, efter det började 55 tummarna komma och det har varit det billigaste alternativet i budgetserierna med samma paneler som dom dyrare hos nästan alla leverantörerna.

Nej, det förstår jag. Det finns en regionbaserad statistik på storlekar också men för den krävs tyvärr premiumkonto hos Statista. Men vore kul att se riktig fakta på att 55" varit standard i Sverige i 10 år. Trodde själv att det enbart var dom "intresserade" som köpte 55" redan för tio år sedan. Idag är det ju absolut standard.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag hör säkert till undantaget som skulle köpa 48-49" OLED TV bara det fanns. Använder idag ännu ett 42" plasma TV. 55" är precis gränsfall vad som ryms, för större TV än så ryms det bara mot en sida av vardagsrummet men då skulle det även krävas ny bokhylla och eventuellt lite andra ändringar.

Vore trevligt att ha den lyxen att ha stora rum, speciellt här i Finland på 70-80 talet byggdes det hus där det sportades med att trycka in så många rum som möjligt på en redan begränsad yta. Själv hade gärna möblerat om litegrann men tyvärr finns det ju andra i huset som säger "det är bra som det är" inte behöver vi något monster TV (det klassas som 55" och större hos oss)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Gick från 32" CRT till 42" plasma till 50" plasma. Tänkte hoppa över 65" 4K och gå direkt till 75" 8K nästa gång. Så denna TV känns inte aktuell alls. Kanske kommer en 65" från OnePlus till oss i västvärlden iaf? 55" kanske är lagom i ett indiskt hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag hör säkert till undantaget som skulle köpa 48-49" OLED TV bara det fanns. Använder idag ännu ett 42" plasma TV. 55" är precis gränsfall vad som ryms, för större TV än så ryms det bara mot en sida av vardagsrummet men då skulle det även krävas ny bokhylla och eventuellt lite andra ändringar.

Vore trevligt att ha den lyxen att ha stora rum, speciellt här i Finland på 70-80 talet byggdes det hus där det sportades med att trycka in så många rum som möjligt på en redan begränsad yta. Själv hade gärna möblerat om litegrann men tyvärr finns det ju andra i huset som säger "det är bra som det är" inte behöver vi något monster TV (det klassas som 55" och större hos oss)

Det är en vanesak. Jag har 65" LG OLED C8 i både sov- och vardagsrummet, i vardagsrummet känns den liten och i sovrummet är det kanske 2.5m till TVn och där känns den helt lagom. Hade inte OLED > 65" kostat 50k+ så hade jag definitivt satsat på det istället.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

55"... Hmpff. (skrattar för sig själv och klappar sin Samsung 82")

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Storleken på TV har tenderat att spåra ur, likt storleken på telefoner.
Har 2 vänner som sitter cirka 3 meter från varsin 65" och matar in skitmaterial i form av marksänd TV, Viaplay som verkligen ser för jäkligt ut. Sitter mycket hellre med en något mindre TV och skickar in en bra signal i form av 4K eller åtminstone FullHD på både TV och film, ingen jäkla compressed Netflix-dynga. Men det är min högst personliga åsikt.

Vore kul att veta hur långt ifrån ni sitter som har 65"+ och vad ni matar TV:n med? Har man bra källa hela vägen och sitter på ett rimligt avstånd från TV:n så är det klart att det är en mäktig upplevelse, det skulle jag själv kunna tänka mig. Men tror det är väldigt få som faktiskt har så optimala förutsättningar. Jag kanske har fel?

Permalänk

HDMI 2.0. Eh nej tack. Kom tillbaka med 2.1 och under 10ms input lag. Ljud kan man skippa helt. Det har jag extern ändå.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Storleken på TV har tenderat att spåra ur, likt storleken på telefoner.
Har 2 vänner som sitter cirka 3 meter från varsin 65" och matar in skitmaterial i form av marksänd TV, Viaplay som verkligen ser för jäkligt ut. Sitter mycket hellre med en något mindre TV och skickar in en bra signal i form av 4K eller åtminstone FullHD på både TV och film, ingen jäkla compressed Netflix-dynga. Men det är min högst personliga åsikt.

Vore kul att veta hur långt ifrån ni sitter som har 65"+ och vad ni matar TV:n med? Har man bra källa hela vägen och sitter på ett rimligt avstånd från TV:n så är det klart att det är en mäktig upplevelse, det skulle jag själv kunna tänka mig. Men tror det är väldigt få som faktiskt har så optimala förutsättningar. Jag kanske har fel?

Håller med dig, och du har troligtvis rätt också.

55" 4k känns helt lagom i mitt vardagsrum, lägger hellre pengar på en bra TV än en gigantisk.

Det som oneplus kan ta till marknaden som jag inte sett någon annan tillverkare lyckas med är en android-tv som inte är seg som katten. Idag är det väl mer eller mindre ett krav att koppla in en nvidia shield om man vill ha en något så när ok android-upplevelse på TVn. DET kan jag tänka mig att betala för, men en inbyggd soundbar; det går fetbort.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.