Asus bekräftar Geforce GTX 1660 Super – kontrar AMD Radeon RX 5600

Permalänk
Melding Plague

Asus bekräftar Geforce GTX 1660 Super – kontrar AMD Radeon RX 5600

Det blåser upp till storm i mellanklassen. Inför AMD:s lansering av Navi i mellanklassen förbereder Nvidia ett nytt Super-kort, som tar Geforce GTX 1660 från 6 GB GDDR5 till 6 GB GDDR6.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Det blåser upp till storm" hoppas detta är sista gången ni använder uttrycket.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Snart finns det 500 kort i mellanklassen, och fortfarande bara ett i topklass..... Priserna behöver komma ner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem

Asså ... hahaha ... detta börjar lite tramsigt. Trodde först att super bara skulle vara på de högre korten. Jag tykcer fan att de borde heta något annat än Super när de nu är Ti/2 eller vad man ska säga. Ett halvt steg upp till Ti från vanliga modellen eller vad man ska säga.

Eller så hade de kunnat lägga till Ti2 som det värsta. Eller ett jävla X så att det passar allt annat.
1660
1660 Ti
1660 TiX

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av sesese:

"Det blåser upp till storm" hoppas detta är sista gången ni använder uttrycket.

Pft! Fint gammalt uttryck. Kommer aldrig dö ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av sesese:

"Det blåser upp till storm" hoppas detta är sista gången ni använder uttrycket.

Jag ska anstränga mig att klämma in det fler gånger framöver! Dock bara för grafikkort, överväger "Spänningen stiger" som lökig inledning på processornyheter.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det här är ännu värre, påminner om det onödiga GTX 560 Ti 448 Cuda kärnor kortet.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Nvidia spelar verkligen schack med AMD. Frågan är om AMD är matt eller kan de kontra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Nvidia spelar verkligen schack med AMD. Frågan är om AMD är matt eller kan de kontra?

De skall alltså släppa ett kort för att kontra mot ett kort som Nvidia släpper för att kontra mot ett kort som AMD ännu inte släppt?

Kanske skall vänta och se hur GTX 1660 Super ställer sig mot RX 5600 först?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Jacob:

Jag ska anstränga mig att klämma in det fler gånger framöver! Dock bara för grafikkort, överväger "Spänningen stiger" som lökig inledning på processornyheter.

Du kan skriva upp "det kärnar upp till krig" för nästa generations Threadripper.

Permalänk
Medlem

Så då har vi

GTX 1660 - 219 USD
GTX 1660 Super - 249 USD?
GTX 1660 Ti - 279 USD? (12% över 1660 i prestanda)
RTX 2060 - 349 USD (29% över 1660 i prestanda)
RTX 2060 Super - 399 USD (47% över 1660 i prestanda)

Siffrorna är tagna från Userbenchmark, vilket inte alls är ett bra verktyg, men fick fungera den här gången. Grovt sett vet jag inte var 1660 Super ska passa in för att inte inkräkta på antingen 1660 eller 1660 Ti. Enda jag kommer på som är vettigt är att ersätta 1660, men då får inte prestandan bli mycket bättre, och det blir ju väldigt förvirrande för en vanlig konsument.

Sen är ju själva grundproblemet också att Nvidia har svårt att konkurera i den här prisklassen. RX 580/590 är inte mycket sämre, men är mycket billigare, medan RX 5700 sen inte är mycket dyrare än GTX 1660 Ti, men presterar närmare RTX 2060 Super.

Jag skulle påstå att Nvidia har kört sig själv in i ett träsk. De måste ändra hela sitt namnschema, men för att göra det vettigt måste de släppa en helt ny serie, vilket inte heller är vettigt, eftersom de fortfarande ligger i topp i övre segmentet. Det blir i så fall en rebranding eller prishöjning högt upp, eller så släpper de en 3000-serie utan toppkort. Det blir också konstigt, för då är de bästa korten RTX 2000-kort, med 3000-kort som är sämre men med högre serienumrering.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hjälpsam

Misstänker en kripplad TU116-400 som grafikkrets, kortet blir en lite sämre variant av GTX1660Ti.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Snacka om mellanmjölk och att suga ut konsumenterna...
Hur mycket kan man vinna prestandamässigt på att dubblera bandbredden på minnet utan att samtidigt ge GPU ett rejält lyft? Är verkligen minneshastigheten en begränsande faktor för GTX 1660?
Jag misstänker att bytet av minne kostar mer pengar än det genererar prestandalyft.
Det är så liten prestandaskillnad mellan 1660 och 1660Ti att ett 1660 Super behöva prestera signifikant bättre än 1660Ti för att ha ett berättigande...

Sedan tillkommer frågan var dessa hamnar i förhållande till kommande Navi-versioner, som vi vet väldigt lite om.

Skrivet av MrBjud:

Snart finns det 500 kort i mellanklassen, och fortfarande bara ett i topklass..... Priserna behöver komma ner.

Det är ett rätt stort hopp med massor av alternativ mellan (den ganska lilla) mellanklassen (2000-3500 kr) och toppen (>10000 kr), så hur menar du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

Snacka om mellanmjölk och att suga ut konsumenterna...
Hur mycket kan man vinna prestandamässigt på att dubblera bandbredden på minnet utan att samtidigt ge GPU ett rejält lyft? Är verkligen minneshastigheten en begränsande faktor för GTX 1660?
Jag misstänker att bytet av minne kostar mer pengar än det genererar prestandalyft.
Det är så liten prestandaskillnad mellan 1660 och 1660Ti att ett 1660 Super behöva prestera signifikant bättre än 1660Ti för att ha ett berättigande...

Sedan tillkommer frågan var dessa hamnar i förhållande till kommande Navi-versioner, som vi vet väldigt lite om.

Det är ett rätt stort hopp med massor av alternativ mellan (den ganska lilla) mellanklassen (2000-3500 kr) och toppen (>10000 kr), så hur menar du?

Jag skulle vilja säga att mellanklassen numera är ett jäkla så brett spann. Tittar man på hur NVIDIA mer eller mindre anger mellanklassen i nuvarande generation så blir de ju från GTX 1650 till RTX 2060 Super. Prestandaklassen utgörs idag av RTX 2070 till RTX 2080 Super medans RTX 2080 Ti är ensam i Entusiastklassen. Och Budgetklassen lyser med sin frånvaro. Personligen så tycker jag de här suger.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Snacka om mellanmjölk och att suga ut konsumenterna...
Hur mycket kan man vinna prestandamässigt på att dubblera bandbredden på minnet utan att samtidigt ge GPU ett rejält lyft? Är verkligen minneshastigheten en begränsande faktor för GTX 1660?
Jag misstänker att bytet av minne kostar mer pengar än det genererar prestandalyft.
Det är så liten prestandaskillnad mellan 1660 och 1660Ti att ett 1660 Super behöva prestera signifikant bättre än 1660Ti för att ha ett berättigande...

Sedan tillkommer frågan var dessa hamnar i förhållande till kommande Navi-versioner, som vi vet väldigt lite om.

Det är ett rätt stort hopp med massor av alternativ mellan (den ganska lilla) mellanklassen (2000-3500 kr) och toppen (>10000 kr), så hur menar du?

Jag menar att toppen inte skulle kostat 10k om både NVIDIA och AMD bara hade brytt sig om att göra konkurenskraftiga kort med hög prestanda, då kommer priserna plana ut igen.

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem

Men sa inte Jensen att man är galen i huvudet om man idag köper en GPU utan Ray Tracing? Så varför släpper de fortfarande sådana utan då?

Det här släppet med den löjliga segmenteringen som skapas visar att GPU marknaden definitivt inte är sund idag. Tragisk situation vi befinner oss i. Hoppas på bättre tider i framtiden, så här hoppas jag att det inte fortsätter!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag ska anstränga mig att klämma in det fler gånger framöver! Dock bara för grafikkort, överväger "Spänningen stiger" som lökig inledning på processornyheter.

speciellt för y serien

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Men sa inte Jensen att man är galen i huvudet om man idag köper en GPU utan Ray Tracing? Så varför släpper de fortfarande sådana utan då?

Helt enkelt för att galningar är en tokigt stor grupp

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Hur kul hade det inte varit om Nvidia kallade sina upphottade GTX 16**-kort Crazy istället för Super

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mats42:

Helt enkelt för att galningar är en tokigt stor grupp

Helt sinnessjukt, vilken tokigt stor grup galningarna är

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Pft! Fint gammalt uttryck. Kommer aldrig dö ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Jacob:

Jag ska anstränga mig att klämma in det fler gånger framöver! Dock bara för grafikkort, överväger "Spänningen stiger" som lökig inledning på processornyheter.

Skrivet av JonasT:

Du kan skriva upp "det kärnar upp till krig" för nästa generations Threadripper.

Tråkigt med fantasilösa citat i varje test. Om ni själva har dålig fantasi så finns det andra hårdvarusidor där ni kan hitta inspiration på hur man kan skapa en Aftonbladet rubrik men med andra ord så det inte blir lika genomskinligt.

Men jag bestämmer inte så jag som läsare kan bara skriva en liten text om vad jag tycker.

Glädjande nog så tar ni ibland nya skribenter som lyckas skriva bra inledning utan att använda era gamla utslitna citat

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av sesese:

Tråkigt med fantasilösa citat i varje test. Om ni själva har dålig fantasi så finns det andra hårdvarusidor där ni kan hitta inspiration på hur man kan skapa en Aftonbladet rubrik men med andra ord så det inte blir lika genomskinligt.

Men jag bestämmer inte så jag som läsare kan bara skriva en liten text om vad jag tycker.

Glädjande nog så tar ni ibland nya skribenter som lyckas skriva bra inledning utan att använda era gamla utslitna citat

Glädjande nog är jag ansvarig för nyheterna, så våra slitna citat lever vidare oavsett namn på skribent. Att återanvända "Det blåser upp till storm" handlar inte om brist på fantasi utan att många av våra medlemmar uppskattar och tycker det är roligt. Sen respekterar jag givetvis om du eller någon annan inte håller med om den saken.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Glädjande nog är jag ansvarig för nyheterna, så våra slitna citat lever vidare oavsett namn på skribent. Att återanvända "Det blåser upp till storm" handlar inte om brist på fantasi utan att många av våra medlemmar uppskattar och tycker det är roligt. Sen respekterar jag givetvis om du eller någon annan inte håller med om den saken.

ex på kommande 3950X

AMD går från klarhet till klarhet med Ryzen serien där man nu toppar serien med 3950X som har hela 16 kärnor. Frågan som alla vill har svar på. Är det med denna Cpun som AMD blir nr1 för spel och produktivitet.

låter betydligt intressantare än Det blåser upp till storm

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv

Många dyra skitkort i olika utföranden.. Är det någon som orkar hålla koll?

Lite som att försöka hålla koll på VW polo's olika motoralternativ. 1,0l, 1,2l, 1,2turbo, 1,4l 1,4liter turbo blabla. RTX2060 är nog för att vara ett billkort, sänk priset istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

ex på kommande 3950X

AMD går från klarhet till klarhet med Ryzen serien där man nu toppar serien med 3950X som har hela 16 kärnor. Frågan som alla vill har svar på. Är det med denna Cpun som AMD blir nr1 för spel och produktivitet.

låter betydligt intressantare än Det blåser upp till storm

"Det blåser upp till storm" används inte till att fånga läsarnas nyfikenhet utan att man som läsare är van att läsa det hos Sweclockers. Jag beklagar verkligen att du tycker att det är störande men skippa ingressen eller något.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

ex på kommande 3950X

AMD går från klarhet till klarhet med Ryzen serien där man nu toppar serien med 3950X som har hela 16 kärnor. Frågan som alla vill har svar på. Är det med denna Cpun som AMD blir nr1 för spel och produktivitet.

låter betydligt intressantare än Det blåser upp till storm

nja låter mest ostigt

Visa signatur

Chassi: Silverstone SG-13B | Moderkort: MSI B450I | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | CPU-kylare: Alphacool Eisbaer LT120 (fläktar utbytta till Corsair Premium ML120) | RAM: Crucial Ballistix 3600Mhz CL16 2x8GB | PSU: EVGA G3 1000W | GPU: AMD Radeon 5700 XT | Skärm: Dell U2515h | SSD: Corsair MP510 960GB | HDD: Seagate Firecuda 2TB (2,5")

Permalänk
Medlem

@filbunke: Håller med dig. Det är spel på hög nivå detta!

Permalänk
Hjälpsam

När Zen var på gång, prövade ju vi läsare vår stackars redaktion, med alla usla zen anspelningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Du kan skriva upp "det kärnar upp till krig" för nästa generations Threadripper.

Värför inte damma av den gamla godingen ”kärnornas krig?”

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Ingen aning var de ska placera detta kort. Känns som 1060 - - - > 1660 - - - > 1660 Ti - - - > 2060 redan är fullt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X