Samsung Galaxy Fold fortfarande bräcklig – klarar inte fingernagel

Permalänk
Melding Plague

Samsung Galaxy Fold fortfarande bräcklig – klarar inte fingernagel

Hållbarhetstester utförda på Samsungs vikbara telefon Galaxy Fold visar att skärmen är ytterst ömtålig, trots den förbättrade konstruktionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Haha men vafan, nu får de väl ge sig?

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Man har blivit bortskämd med glas, kommer inte gå tillbaka till en telefon med plast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Haha men vafan, nu får de väl ge sig?

Varför? Det är plast och såvida inte du har ett betydligt hårdare material som kan böjas lika mycket utan att uppvisa materialutmattning så finns det idag inte mycket att göra åt saken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gillar hela konceptet men den ser inte så skön ut att ha i jeans-fickan :/
25k dessutom, det är ganska mycket pengar för många.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dumbullen:

Varför? Det är plast och såvida inte du har ett betydligt hårdare material som kan böjas lika mycket utan att uppvisa materialutmattning så finns det idag inte mycket att göra åt saken

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker och tänker det är lite löjligt att betala 25 000 kronor (kommer bli betydligt mer i Sverige) när skärmen är så otrolig känslig med samma fel som förra batchen.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Inaktiv

Surt att repa hela skärmen om man har lite hårdare damm partiklar man ska torka av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Varför? Det är plast och såvida inte du har ett betydligt hårdare material som kan böjas lika mycket utan att uppvisa materialutmattning så finns det idag inte mycket att göra åt saken

Skickades från m.sweclockers.com

De kan ju ha glas över de stora ytorna och något annat material vid skarven

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

De kan ju ha glas över de stora ytorna och något annat material vid skarven

Blir en fin skarv när plast/glas möts

Permalänk
Medlem

Kan inte Nintendo och Samsung gå ihop och släppa en ny tappning av Donkey Kong till Folden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Nostalgi xD har den ^

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt meningen med en vikbar iPad. För det är ju ungefär vad detta är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köper att den är otroligt repkänslig och att det kan komma in grus som repar skärmen med denna konstruktion. Jag kan nästan (bara väldigt nästan) köpa att bleeding edge teknologi kostar 25k, men det är helt bortom allt sunt förnuft att det kan komma in grus och damm bakom gångjärnen som sabbar skärmen!

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

De kan ju ha glas över de stora ytorna och något annat material vid skarven

Ja det blir ju en trevlig skarv mitt på skärmen..

Skrivet av eXpander_:

Jag tycker och tänker det är lite löjligt att betala 25 000 kronor (kommer bli betydligt mer i Sverige) när skärmen är så otrolig känslig med samma fel som förra batchen.

Det är ju inte alls samma fel som förra batchen? Förra batchen så dog skärmen av sig själv och både gångjärn och skärmens övre lager var helt exponerade. I det här fallet dog skärmen (halvt) av att han vek, eldade, repade och öste grus på den. Knappast samma sak.
Att den är känslig är för att det just är en vikbar skärm och till dess att den tekniken växer till sig så är det bara så det är. OLED Tvs led av något så in i bomben grova inbränningar när den tekniken var ny också.

Skrivet av MrMacho:

Jag köper att den är otroligt repkänslig och att det kan komma in grus som repar skärmen med denna konstruktion. Jag kan nästan (bara väldigt nästan) köpa att bleeding edge teknologi kostar 25k, men det är helt bortom allt sunt förnuft att det kan komma in grus och damm bakom gångjärnen som sabbar skärmen!

Här har vi iallafall vettig kritik som riktar in sig på en dålig design och inte teknikens begränsningar. Det där gångjärnet borde vara betydligt mycket tätare det är en sak som är säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Jag köper att den är otroligt repkänslig och att det kan komma in grus som repar skärmen med denna konstruktion. Jag kan nästan (bara väldigt nästan) köpa att bleeding edge teknologi kostar 25k, men det är helt bortom allt sunt förnuft att det kan komma in grus och damm bakom gångjärnen som sabbar skärmen!

Håller med om att de bör ha kunnat tätat gångjärnen bättre. Men den är ju förvånande robust, tänker på "böja åt fel håll"-testet

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Ser inte riktigt meningen med en vikbar iPad. För det är ju ungefär vad detta är.

Får du plats med en ipad i fickan?

Tekniken är inte redo men det är helt klart framtiden. Asnajs att ha en stor surfplatta i samma behändiga format som en mobil.
Eller en 6-7 tums mobil i samma fickformat som en 3-4 tums mobil. Osv.

Vore hur najs som helst!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En potentiellt mer funktionell lösning är att göra en vikfunktion som extremt exakt får två separata skärmar att mötas längs en knivskarp kant när mobilen är utvikt. Den skulle fortfarande vara känslig för smuts som kommer emellan, men den kan göras damm- och vattentät och den kan också göras lika reptålig som dagens flaggskeppsmobiler, så den kan göras ren från smuts innan den viks ut.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Jag gillar hela konceptet men den ser inte så skön ut att ha i jeans-fickan :/
25k dessutom, det är ganska mycket pengar för många.

Ooo.. är du glad å se mig?
ahhh....de va bara mobilen som stack ut.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara koppla ihop en platta med telefon liksom, för dom som behöver båda.

Permalänk
Medlem

Jättetrist att skärmen är så känslig som den är, för detta var verkligen en teknik som jag såg fram emot. Klart den kommer förbättras med tiden, men med tanke på skärmens begränsningar idag så känns det som att det kommer bli närmast omöjligt att erbjuda en vikbar skärm som blir lika tåliga som dagens telefoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Även om de första modellerna kunde komma att vara klumpiga och ha en del kompromisser så hoppades man att detta skulle fungera och vara något som med tiden kunde bli ett coolt tillägg där man kunde ha en mobil i stil med en S9 och när man åker långt få en större skärm för att kolla en film tex.

Detta test, även om det är ett tortyrtest, visar något som är ljusår värre än jag hoppades på. Och att Samsung tar 25.000 för detta... Detta kommer nog skapa en hel del missnöjda kunder efter en stund på marknaden eller en massa pengar på att byta ut mobiler på good-will.

Känns lite som att Samsung hade bestämt sig för att göra detta, pratat om det för mycket och när det blev uppenbart att det i nuläget var en dum idé så körde de bara vidare på det ändå.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lordsqueak:

Kan man inte bara koppla ihop en platta med telefon liksom, för dom som behöver båda.

Är ju just därför den här modellen av telefon är så bra, för att man har båda i samma enhet.
Samsung visar dock ganska tydligt att tekniken inte är riktigt mogen än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Jag tycker och tänker det är lite löjligt att betala 25 000 kronor (kommer bli betydligt mer i Sverige) när skärmen är så otrolig känslig med samma fel som förra batchen.

Ja för 25 000 förväntar man sig att den ska iaf ha samma tålighet som en 5000 kr telefon.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

OK så när man gör det som Samsung säger att man ska ge fan i, så skadas telefonen? Det är ju inte så konstigt för om det inte var så så skulle de inte skriva så. Sedan att designen är så dålig så att det faktiskt blir så är ju skrattretande i sig, men ja.. Jag vet inte. Känns inte särskillt premium alls när det skall vara såhär. Jag tänker att de som nu kanske vill köpa lär ju inte bli mer positiva av det och det är ett gyllene tillfälle för konkurrenter att lansera bättre modeller utan den löjliga kravlistan, med tillhörande reklamkampanjer som gör narr av Samsung, så produktlanseringen är bara rakt igenom illa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Grattis till köpet av vår kvalitetsprodukt, det uppskattar vi.

Viktigt!
Daglig normal användning kan vara skadlig för produkten, bäst är att undvika användning!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Bara att inse vikbar skärm funkar inte ännu tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Är det samma idioti människor lider av när de köper dyra kläder, t.ex. läderjacka och brudklänning: varför går den här dyra skiten sönder när jag ristar med nycklarna på det, men på mina bauhaus-arbetsbyxor händer inget!!!

Är ni för små för att minnas hur sketna första iPhone var, sprack av bara kolla på dom nästan. Det är en ny produkt, man kan inte använda samma metoder eller glass som blivit avsevärt förbättrat senaste 10 åren. Jag tror som några andra att de släpper skiten för det är ett prestigeprojekt, och de som har råd med 25k bryr sig inte, för man vill bara inte att Joe Schmo ska köpa dessa för 2k och sen med sina klåparfingrar ha sönder skiten. De som pyntar 25k är helt enkelt troligtvis lite mer försiktiga med dom. Hur många bärbara datorer klarar t.ex. upp och nedstängning konstant 100 gånger om dagen. Eller att nycklar ligger mellan skärm och tangentbord... Jag personligen är inte intresserad av denna variant även om den varit 8k, för mig är det viktigare med säkerhet och funktionalitet, därför jag aldrig var först med mp3-mobil, kamera-mobil, etc. då de allt har varit för mycket kompromisser (barnsjukdomar), samma sak här jag skaffar en sådan mobil först när alla andra testat dom (och om de nu säljer så dåligt att de slutar med vikbara, då får det vara så).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Kan man inte bara koppla ihop en platta med telefon liksom, för dom som behöver båda.

Det fanns telefoner man kunde det på men det slog inte igenom.

Permalänk
Medlem

This is not just years, but light years away.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

This is not just years, but light years away.

Ljusår är dock en enhet för att mäta avstånd, inte tid Men du kanske menar att intelligent liv på en annan planet ljusår bort har lyckats med det som Samsung uppenbarligen inte lyckats med?

On topic så är det bra fånigt att hänvisa till att det är en an skrytprodukt och ingen man ska använda. Finns väl bra mycket coolare saker att "skryta med" för 25 000 än en telefon som inte kan användas till det den är tänkt för?

Tänk om det var så med typ Rolex, dyra sportbilar och annat, typ "kör inte på vägen om det inte är nylagd atsfalt för då blir det snabbt slitage på däcken, och öppna inte dörren för då repar du lacken. Tror inte många köpare av sina nya lyxbilar skulle acceptera sådanna premisser. Men tydligen så är samma princip OK bara för att det råkar vara en telefon.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.