Skadat däck 2:a på besiktning

Permalänk
Medlem

Skadat däck 2:a på besiktning

Tänkte kika med er som är duktiga på bilar eller har lite koll på priser.
Besiktade bilen idag och fick en 2:a på en skada på ett däck.
Vad tror ni det kostar att åtgärda det? För jag antar att om man byter däcket så får man byta dom parvis dvs 2?

Grejen är att jag är student och bara tänkt att ha bilen ett år till eftersom den fick en hel del med bra att veta på besiktningen vilket kommer ställa till det längre fram, samt att jag har studerat färdigt om ett år så då kan det bli att investera i en nyare bil.
Det är en Opel Astra 00 eller om det var en 01:a.
(jag har ringt verkstad men de svarar inte (upptagna))

Permalänk
Medlem

Åk förbi en däckfirma och fråga, det brukar inte vara så dyrt

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Som sagt, fråga en däckfirma.

Vissa skador kan lagas, men inte alla.

Praxis är att byta båda hjulen på samma axel (så att man får samma grepp på axeln) om däcket är väldigt gammalt och slitet.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem

Brukar kunna gå att få tag på 1 begagnat däck för några hundralappar + montering.
Om däcken är lika i omkrets brukar det inte vara någon fara.

Tänk dock på att det ska iaf vara samma dimension!

Opel Astra brukar ha ganska snälla däckdimensioner 14" eller 15"

Framförallt 4-hjulsdrift där olika däck kan bli dåligt.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Åk förbi en däckfirma och fråga, det brukar inte vara så dyrt

Köp ett par begagnade på typ blocket för 500kr, åk och kräng på hos lokal bildäcksfirma för 500kr klart.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Finns även bildelsbasen

Permalänk
Avstängd

Hade du ej tagit mot bes lappen (man kan vägra) och istället lagt på reserven (åtgärdat fel på plats) efter själva besiktningen var klar hade du sluppit 2'an.

Permalänk
Medlem

Som du säger, ja egentligen "ska" man byta parvis för att få rätt slitegenskaper/grepp osv. Men är de ont om pengar så får man göra vad som funkar, vilket är att åka till en däckverkstad och fråga om dom kan slänga på nått begagnat åt dig. Säg som de är att du är student och att de är lite ont om pengar och nytt är dyrt. Vissa däckfirmor kan va lite kinkiga då dom vill sälja. Annars finns alltid skroten, där brukar dom vara mer hjälpsamma när de gäller sånt

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk

Och kör inte till den däckfirma som har den största skylten utan kör runt lite, t.ex. i ett industriområde, så kan du säkert finna någon som ordnar detta för ett par 100 lappar. Om det inte är så att du tycker om att köra rally, eller brukar ligga på motorvägen med familjen i bilen, så kan du nöja dig med att enbart byta däcket som fick en 2:a.

Permalänk
Medlem

Uppföljning till tråden utifall att någon senare skulle få en liknande 2:a eller på annat sätt nyfiken på lösningen.
Lösningen för mig blev att åka till en däckverkstad vid en bilskrot som sålde begagnade däck, däcken jag valde hade typ 7-8mm kvar och kostade 450kr/st med montering och balansering, så totalt 900kr. Vilket känns helt okey och nu är bilen besiktigad ett år till.

Permalänk
Medlem

Sent nu men en annan lösning hade kunnat vara att göra ombesiktning med vinterdäcken då det snart är tid för skifte.
Skjuter på problemet dock iom. att man ändå måste fixa det trasiga däcket i framtiden. Men i framtiden har man kanske
mer pengar

Permalänk

Fint att höra att det inte blev så kostsamt! Sedan angående de där bra att veta noteringarna så kanske det är relativt enkla grejer typ, länkarmar, någon bussning eller slitna delar i bromssystemet. Bredvid bilskroten och däckfirman så finns ju även bilmeken, som oftast är väldigt trevlig och mycket, mycket billigare än om du skulle åka till en auktoriserad bilverkstad. Skojiga och bra tips i tråden i övrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Hade du ej tagit mot bes lappen (man kan vägra) och istället lagt på reserven (åtgärdat fel på plats) efter själva besiktningen var klar hade du sluppit 2'an.

Du får inte avbryta en besiktning när den väl har startart. Avbryts besiktningen endå så skall de fel man hittat endå rapporterats och sen ska en text läggas in med avbruten besiktning och vilka kontroller vi ej kunnat kontrollera.

För att komma tillbaka till topic, är däcken nästan slut så är det nog bara att köpa 2 nya/bättre begagnade. Är det andra däcket som inte var skadat fortfarande bra mönster i hade jag köpt bara ett nytt/begagnat för att spara lite pengar. Och när det gäller däck så kan du köpa däck för 2000kr styck och däkk för 200kr styck beroende på modell osv.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Däck är en av dom delarna jag inte tycker man ska snåla på. Det påverkar ju allt från bromssträcka till hur bilen uppför sig på vägen.
Mönster är självklart viktigt men däck är även lite utav en färskvara, så kolla datum och om t.ex. däcket har sprickor osv.

När man väl måste panikbromsa för älgen eller 3 åringen som springer ut i gatan så är både föräldrarna till barnet och du tacksam att vi spenderade några kronor extra bra däck.
Detta förutsatt att bilen i övrigt är helt ok (bromsar, stötdämpare osv).

Permalänk
Medlem

Det billigaste (beroende på vad för däckskada det är) är nog köpa begagnat på blocket och kränga på själv, tar ju ingen lång stund (även om man inte gjort det innan). Alla verktyg som behövs har du vid reservhjulet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Däck och bromsar är det sista man ska spara på!
Däcken är det ända som håller dig på vägen och ser till att du klarar inbromsningar, kurvor etc.
Du är student idag och jag gissar att du vill kunna nyttja din utbildning senare i livet? Då slarvar man inte med däcken. Snåla istället med något annat.
Byt båda däcken på den axeln. Ett billigare alternativ kan vara att köpa två bättre begagnade däck med fälg på blocket, men se då till att du vet vad du köper.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puoti Pelkonen:

Fint att höra att det inte blev så kostsamt! Sedan angående de där bra att veta noteringarna så kanske det är relativt enkla grejer typ, länkarmar, någon bussning eller slitna delar i bromssystemet. Bredvid bilskroten och däckfirman så finns ju även bilmeken, som oftast är väldigt trevlig och mycket, mycket billigare än om du skulle åka till en auktoriserad bilverkstad. Skojiga och bra tips i tråden i övrigt!

Det som är bra att veta är
Stomme sidobalk, yttre, båda sidor rostskadad
stötdämpare, bak, båda sidor, läckage
fjäder, fram, båda sidor, brusten

Så för mig låter det iaf som något som är dyrt att fixa sett till värdet på bilen.
Iaf så är den besiktigad ett år till nu så jag har fram till November 2020 på mig att antingen byta bil eller så besiktar jag den nästa år och ser vad som går från bra att veta till krav på åtgärd. Förhoppningsvis har jag ett jobb och inkomst till sommaren eller efter sommaren så då blir det säkert ett bilbyte förutsatt att lönen är trevlig. Vi får se. Tack för hjälpen och tipsen alla iaf.

Skrivet av upaflsh:

Sent nu men en annan lösning hade kunnat vara att göra ombesiktning med vinterdäcken då det snart är tid för skifte.
Skjuter på problemet dock iom. att man ändå måste fixa det trasiga däcket i framtiden. Men i framtiden har man kanske
mer pengar

Kan knappt med att erkänna men det var 2 vinterdäck jag köpte, förra våren när jag hade vinterdäcken på så fick jag punka på ett så då bytte jag till sommardäck för att snabbt lösa problemet. Så nu vart jag fast med en 2:a på sommardäcket och punka på vinterdäcket. Så nu har jag fixat vinterdäcken. Så nästa problem kommer till våren istället ^^. Men får väl göra samma fix då, ta med 2 sommardäck till samma firma så lär det säkert kosta runt 900kr igen eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hablam:

Du får inte avbryta en besiktning när den väl har startart. Avbryts besiktningen endå så skall de fel man hittat endå rapporterats och sen ska en text läggas in med avbruten besiktning och vilka kontroller vi ej kunnat kontrollera.

För att komma tillbaka till topic, är däcken nästan slut så är det nog bara att köpa 2 nya/bättre begagnade. Är det andra däcket som inte var skadat fortfarande bra mönster i hade jag köpt bara ett nytt/begagnat för att spara lite pengar. Och när det gäller däck så kan du köpa däck för 2000kr styck och däkk för 200kr styck beroende på modell osv.

Jag har avbrutit besiktning när en besiktningsman hittat på en massa saker (han verkar hata japanska och franska bilar men gillar amerikanska).

Så min mazda gillade han inte alls och när hans lista med mestadels påhittade fel var över 2 A4 så åkte jag därifrån, behövde faktiskt inte betala heller.
Besiktade på ett annat ställe och fick endast 1 anmärkning på lite rost på en tvärbalk.

Nåt år senare åkte jag till samma besiktning men min chevrolet (de var billigast och hade hört rykte att de gillade jänkare), bilen innan min var någon liten renault som inte såg speciellt gammal ut som ägdes av en äldre herre, hörde hur besiktningsmannen pratade om att den var helt slut och hela framvagnen måste bytas och det är bättre att skrota bilen, och gubben som ägde den såg förtvivlad ut.
Sen när han rullade in min gamla chevrolet med rosthål i trösklar och annat så pratade han bara om hur amerikanare minsann kan bygga riktiga bilar, och hur bra de går och låter etc etc, och den gick igenom med blankt papper.

Drev lite OT kanske, men ibland kan det faktiskt vara motiverat att avbryta en besiktning och har själv gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Brukar kunna gå att få tag på 1 begagnat däck för några hundralappar + montering.
Om däcken är lika i omkrets brukar det inte vara någon fara.

Tänk dock på att det ska iaf vara samma dimension!

Opel Astra brukar ha ganska snälla däckdimensioner 14" eller 15"

Framförallt 4-hjulsdrift där olika däck kan bli dåligt.

Det är en dålig idé att ha två olika däck på samma axel, eller ens två likadana däck av olika ålder eller slitning. Byt alltid parvis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Det som är bra att veta är
Stomme sidobalk, yttre, båda sidor rostskadad
stötdämpare, bak, båda sidor, läckage
fjäder, fram, båda sidor, brusten

Så för mig låter det iaf som något som är dyrt att fixa sett till värdet på bilen.
Iaf så är den besiktigad ett år till nu så jag har fram till November 2020 på mig att antingen byta bil eller så besiktar jag den nästa år och ser vad som går från bra att veta till krav på åtgärd. Förhoppningsvis har jag ett jobb och inkomst till sommaren eller efter sommaren så då blir det säkert ett bilbyte förutsatt att lönen är trevlig. Vi får se. Tack för hjälpen och tipsen alla iaf.

Kan knappt med att erkänna men det var 2 vinterdäck jag köpte, förra våren när jag hade vinterdäcken på så fick jag punka på ett så då bytte jag till sommardäck för att snabbt lösa problemet. Så nu vart jag fast med en 2:a på sommardäcket och punka på vinterdäcket. Så nu har jag fixat vinterdäcken. Så nästa problem kommer till våren istället ^^. Men får väl göra samma fix då, ta med 2 sommardäck till samma firma så lär det säkert kosta runt 900kr igen eller liknande.

Var de dubbfria så kan du köra på dem året runt. Ger inte det bästa greppet vid varmare väder och så förstås, men det funkar och är lagligt. Det är ganska standard om man har billigare, lite äldre, bilar. Flertalet begagnade bilar jag köpt har haft m+s märkta däck även från större handlare och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Var de dubbfria så kan du köra på dem året runt. Ger inte det bästa greppet vid varmare väder och så förstås, men det funkar och är lagligt. Det är ganska standard om man har billigare, lite äldre, bilar. Flertalet begagnade bilar jag köpt har haft m+s märkta däck även från större handlare och så.

Det är dubb på dom. Om man är riktigt snål eller pank så kan man dubba ur dubbdäcken och använda dom året runt. Jag har för mig att man får köra dom året runt om man dubbar ur dom.
Jag har dock inte tänkt att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Jag har avbrutit besiktning när en besiktningsman hittat på en massa saker (han verkar hata japanska och franska bilar men gillar amerikanska).

Så min mazda gillade han inte alls och när hans lista med mestadels påhittade fel var över 2 A4 så åkte jag därifrån, behövde faktiskt inte betala heller.
Besiktade på ett annat ställe och fick endast 1 anmärkning på lite rost på en tvärbalk.

Nåt år senare åkte jag till samma besiktning men min chevrolet (de var billigast och hade hört rykte att de gillade jänkare), bilen innan min var någon liten renault som inte såg speciellt gammal ut som ägdes av en äldre herre, hörde hur besiktningsmannen pratade om att den var helt slut och hela framvagnen måste bytas och det är bättre att skrota bilen, och gubben som ägde den såg förtvivlad ut.
Sen när han rullade in min gamla chevrolet med rosthål i trösklar och annat så pratade han bara om hur amerikanare minsann kan bygga riktiga bilar, och hur bra de går och låter etc etc, och den gick igenom med blankt papper.

Drev lite OT kanske, men ibland kan det faktiskt vara motiverat att avbryta en besiktning och har själv gjort det.

Jag pratar inte om vad folk gör eller har gjort, tjänstefel kan begås av många. Lagen säger dock att vi inte ska avbryta en besiktning. Och skulle kunden mot all förmåga vägre ge teknikern bilnyckeln eller något liknande så måste hen rapportera felen hen hittat och sen skriva avbruten besiktning på resten. Sen att alla inte tillämpar är en annan sak.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det är dubb på dom. Om man är riktigt snål eller pank så kan man dubba ur dubbdäcken och använda dom året runt. Jag har för mig att man får köra dom året runt om man dubbar ur dom.
Jag har dock inte tänkt att göra det.

Klokt val att inte göra det

https://www.nokiantyres.se/foretaget/nyhetsartikel/kor-du-med...

Ovan en lättläst artikel varför det är dumt att köra med vinterdäck på sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det som är bra att veta är
Stomme sidobalk, yttre, båda sidor rostskadad
stötdämpare, bak, båda sidor, läckage
fjäder, fram, båda sidor, brusten

Får man "bra att veta" på brustna fjädrar?!?! Vad i hela helsike, det är ju katastrofalt att köra med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Får man "bra att veta" på brustna fjädrar?!?! Vad i hela helsike, det är ju katastrofalt att köra med...

Det beror på, på en del bilar händer inte så mycket då man har väldigt djupa fjädersäten/skålar. Medan andra bilar har nästan inga skålar alls (Saab 9-3 för att ta ett exempel) kan inte fjädern ramla ur så händer det faktiskt inte. Kan lova dig att du aldrig skulle märka någon skillnad på en bil där ena fjädern är av ett halvvarv.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Jag har avbrutit besiktning när en besiktningsman hittat på en massa saker (han verkar hata japanska och franska bilar men gillar amerikanska).

Så min mazda gillade han inte alls och när hans lista med mestadels påhittade fel var över 2 A4 så åkte jag därifrån, behövde faktiskt inte betala heller.
Besiktade på ett annat ställe och fick endast 1 anmärkning på lite rost på en tvärbalk.

Nåt år senare åkte jag till samma besiktning men min chevrolet (de var billigast och hade hört rykte att de gillade jänkare), bilen innan min var någon liten renault som inte såg speciellt gammal ut som ägdes av en äldre herre, hörde hur besiktningsmannen pratade om att den var helt slut och hela framvagnen måste bytas och det är bättre att skrota bilen, och gubben som ägde den såg förtvivlad ut.
Sen när han rullade in min gamla chevrolet med rosthål i trösklar och annat så pratade han bara om hur amerikanare minsann kan bygga riktiga bilar, och hur bra de går och låter etc etc, och den gick igenom med blankt papper.

Drev lite OT kanske, men ibland kan det faktiskt vara motiverat att avbryta en besiktning och har själv gjort det.

Det klår inte min Volvo dock, mitt rattlås var ur funktion (inget annat fel). Nytt lås med nyckel kostade 5000kr på Volvo. Var inte så sugen på det då jag betalade 3000kr för bilen, den är 20 år gammal och gått igenom besiktningen utan problem i 3 år trots dåligt rattlås. Tydligen så måste man ha rattlås idag, jag fattar inte varför dock.

Löste det tillslut genom att köra till skroten, ta ett gammalt lås + nyckel från en bil. Skruvade på nya låset på min bil och tejpade fast min gamla nyckel runt cylindern då den inte startade utan startspärren. Körde till en annan besiktnings firma, fick godkänt på 30 sekunder av en snubbe som bara skrattade och trodde jag skämtade, körde hem och monterade dit min gamla cylinder igen.
Total kostnad: Lås + nyckel 200kr, ombesiktning 99kr = totalt 300kr plus några timmars jobb då.

Totalt meningslöst, kör aldrig till Carspect igen, fy fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det klår inte min Volvo dock, mitt rattlås var ur funktion (inget annat fel). Nytt lås med nyckel kostade 5000kr på Volvo. Var inte så sugen på det då jag betalade 3000kr för bilen, den är 20 år gammal och gått igenom besiktningen utan problem i 3 år trots dåligt rattlås. Tydligen så måste man ha rattlås idag, jag fattar inte varför dock.

Löste det tillslut genom att köra till skroten, ta ett gammalt lås + nyckel från en bil. Skruvade på nya låset på min bil och tejpade fast min gamla nyckel runt cylindern då den inte startade utan startspärren. Körde till besiktningen, fick godkänt på 30 sekunder, körde hem och monterade dit min gamla cylinder igen.
Total kostnad: Lås + nyckel 200kr, ombesiktning 99kr = totalt 300kr plus några timmars jobb då.

Totalt meningslöst, kör aldrig till Carspect igen, fy fan.

Detta är ju tyvärr inte carspects fel. Transportstyrleslen säger att bilen måste ha ett mekaniskt stöldskydd och då måste vi ju självklart kontrollera detta. Teknikern som satt felet gjorde faktiskt bara helt rätt och det är fyfan Transportstyrleslen du borde säga egentligen.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Detta är ju tyvärr inte carspects fel. Transportstyrleslen säger att bilen måste ha ett mekaniskt stöldskydd och då måste vi ju självklart kontrollera detta. Teknikern som satt felet gjorde faktiskt bara helt rätt och det är fyfan Transportstyrleslen du borde säga egentligen.

Jo jag vet men det är ändå helt bissart och övriga firmor jag varit hos verkar ju struntat i det. Rattlås är ju knappast något som stoppar en tjuv idag och min bil är inte speciellt stöldbegärlig. Tvärtom försämrades ju mitt stöldskydd om jag hade kört med cylindern från skroten då man kunde starta bilen rätt enkelt med vilken skruvmejsel som helst. (Så det varför därför jag skruvade på mitt gamla igen)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Klokt val att inte göra det

https://www.nokiantyres.se/foretaget/nyhetsartikel/kor-du-med...

Ovan en lättläst artikel varför det är dumt att köra med vinterdäck på sommaren.

Jo, att inte dra dubbarna är nog klokt. Men att en artikel från en däckproducent vill att man ska köpa dubbelt så många däck är inte direkt en överraskning. Lite mer nyanserad bild får man om man läser en riktig artikel som: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/artiklar/201...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jo jag vet men det är ändå helt bissart och övriga firmor jag varit hos verkar ju struntat i det. Rattlås är ju knappast något som stoppar en tjuv idag och min bil är inte speciellt stöldbegärlig. Tvärtom försämrades ju mitt stöldskydd om jag hade kört med cylindern från skroten då man kunde starta bilen rätt enkelt med vilken skruvmejsel som helst. (Så det varför därför jag skruvade på mitt gamla igen)

Ja tyvärr missar nog många den kontrollen så dom som gör rätt får skit vilket är lite tråkigt. Det är en kontroll som lätt kan missas men swedac är på väldigt hårt på att detta skall kontrolleras.

Faktum är att den mekaniska rattlåset med nyckel är 1000ggr bättre än mot nya bilar som är keyless. Stölder på bilar har blivit enklare nu när tjuvar har rätt utrustning för att sända vidare din signal från nyckeln
Gör dom det kan dom ju köra iväg bilen helt utan att göra någon som helst åverkan eller ljud.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!