Skadat däck 2:a på besiktning

Permalänk
Medlem

Skadat däck 2:a på besiktning

Tänkte kika med er som är duktiga på bilar eller har lite koll på priser.
Besiktade bilen idag och fick en 2:a på en skada på ett däck.
Vad tror ni det kostar att åtgärda det? För jag antar att om man byter däcket så får man byta dom parvis dvs 2?

Grejen är att jag är student och bara tänkt att ha bilen ett år till eftersom den fick en hel del med bra att veta på besiktningen vilket kommer ställa till det längre fram, samt att jag har studerat färdigt om ett år så då kan det bli att investera i en nyare bil.
Det är en Opel Astra 00 eller om det var en 01:a.
(jag har ringt verkstad men de svarar inte (upptagna))

Permalänk
Medlem

Åk förbi en däckfirma och fråga, det brukar inte vara så dyrt

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Som sagt, fråga en däckfirma.

Vissa skador kan lagas, men inte alla.

Praxis är att byta båda hjulen på samma axel (så att man får samma grepp på axeln) om däcket är väldigt gammalt och slitet.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem

Brukar kunna gå att få tag på 1 begagnat däck för några hundralappar + montering.
Om däcken är lika i omkrets brukar det inte vara någon fara.

Tänk dock på att det ska iaf vara samma dimension!

Opel Astra brukar ha ganska snälla däckdimensioner 14" eller 15"

Framförallt 4-hjulsdrift där olika däck kan bli dåligt.

Visa signatur