Vad ska man köra för hub?

Permalänk
Medlem

Vad ska man köra för hub?

Hejsan,
Har tänkte på det här ett bra tag men kommer ej fram til något. Jag vill köra smart belysning i hela lägenheten. Har faktiskt landat på Philips hue. Men jag vill också ha water leak sensor i köket, rörelsesensor i hallen där jag kan styra t.ex om rörelser blir detekterad mellan kl23 till 04 tänds hallens belysning men low brightness styrka.

Vad jag förstår så borde Philips hue kunna greja de här, men hur gör jag med leakage sensors? Om jag köper till aqara hub eller Samsung smarthings hur samkör man allt de här? T.ex. Sensor 1 triggas som är på aqara hubben, men lampan på Philips hue som är kopplad till hue hubben ska tändas och ha färgen blå.

Är det bara homey(eller något annat) som gäller då? Hur funkar google assistant om man har flera ekosystem?
Kör man tredjepart hubb behöver jag de andra?
Hur har ni löst det? Varför valde ni just eran lösning? .

Sen så funderar jag, ska jag skippa Phillips och köra yeelight istället om de börjar bli för komplicerar.

Plz help

Permalänk
Medlem

Homey och Smartthings är användarvänliga och sväljer det mesta vilket gör att du inte behöver en massa olika hubbar.

Personligen kör jag med en Hubitat Elevation för ren lokal kontroll : https://www.sweclockers.com/forum/trad/1537902-hubitat-elevat...

Smartthings och Hubitat kan du länka med Hue bridge.
T.ex om du väljer att börja med Philips Hue sådan för att sen bygga ut med andra enheter.
Fördelen med icke märkes-specifika hubbar är att de sväljer en större variation av enheter mellan olika tillverkare och olika protokoll. M a o större valmöjligheter.

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en SmartThings hub. Jag har kopplat fyra uttag och typ 7 av Ikeas trådfri-lampor till den.
Tyvärr har jag inte lyckats para ihop mina aqara-sensorer med den - så dom får jag nog lämna tillbaka och köpa kompatibla sensorer istället.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem

Hmm, OK.
När det gäller läckage sensor. Vilket funkar med Philips hue?
Hur kan jag koppla samman Philips hue hub och aqara hub?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns inga sensorer som fungerar med Philips hue -hubben.
Som sagt redan så måste du ha någon mellanhand. Såsom Homey eller Smartthings.
Du kan även kolla på att skaffa en Rpi och lägga "Homeassistant" på den.
Men då krävs en del kodande och jobb

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manhog:

Köpte nyligen en SmartThings hub. Jag har kopplat fyra uttag och typ 7 av Ikeas trådfri-lampor till den.
Tyvärr har jag inte lyckats para ihop mina aqara-sensorer med den - så dom får jag nog lämna tillbaka och köpa kompatibla sensorer istället.....

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inga sådana sensorer själv, men kika här: https://community.smartthings.com/t/original-aqara-xiaomi-zig...

Permalänk
Hjälpsam

Hemma kör vi Athom Homey som central kopplingspunkt. Den kan prata med allehanda saker, till exempel Hue Bridge, Google Home och Apple Homekit.

I praktiken kan du säga till din telefon (Siri/hey Google) att slå på en strömbrytare, byta färg på en lampa eller sätta igång ett flöde. Den tar kommandot till Homey som i sin tur manipulerar rätt saker oavsett om det är en lampa via Hue Bridhe eller direktstyr en enkel Nexa-brytare.

Input via Homey App eller Homekit | ------- Athom Homey -------- / | \ Hue Bridge Nexa brytare Z-wave sensor

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI