Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Microsofts Project Xcloud kan förhandstestas från oktober – inte tillgängligt i Sverige

Microsofts Project Xcloud kan förhandstestas från oktober – inte tillgängligt i Sverige

Från och med oktober kommer Microsofts servrar att strömma spel till Android-enheter enligt speltjänsten Project Xcloud. De första publika testerna görs dock bara i tre länder.

Läs hela artikeln här

Känns det inte konstigt att man måste använda bluetooth? Det kommer bli högre latency än om man kör med kabel till mobilen...

Är det inte lite konstigt att man inte kan köra det på Windows eller Xbox? Nog för att det bara är ett test men det är ju lite lustigt då Sony t.o.m har en Windows app för sin streaming tjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Xcloud verkar ligga en bra bit efter Google Stadia, både tidsmässigt och när det gäller funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

FPS känns ju helt fel spel att börja med om man vill övertyga en publik. Latensen kommer alltid finnas där oavsett teknisk lösning. Eller tror man att "de köper ju 15-20 FPS så länge de får ögongodis så då köper de latens vid input också"?

Skickades från m.sweclockers.com

Senast redigerat 2019-09-25 09:07
Skrivet av twk:

Xcloud verkar ligga en bra bit efter Google Stadia, både tidsmässigt och när det gäller funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske inte gör något - eller är medvetet.
Tekniken kanske inte är helt klar och då kan Google ta de första smällarna för barnsjukdomar och Microsoft sedan se och lära sig utav deras missar och slippa det arbetet...

Eller så bara tänker jag väldigt högt 😜

.. Och att Sverige inte var med på någon förhandstest eller first wave -release var väl nästan väntat ? Hela vårt land huserar väl mindre befolkning än i London ?

@talonmas: latens vid streaming kommer man ju inte ifrån.
Sen att Bluetooth har högre latens än trådad, är tvivelaktigt.. det här är den bästa källhänvisningen jag hittade så här snabbt, men har sett liknande angående trådad vs trådlös mus.

https://m.youtube.com/watch?v=Cv-OOn7iYio

Skrivet av andreas_dock:

Kanske inte gör något - eller är medvetet.
Tekniken kanske inte är helt klar och då kan Google ta de första smällarna för barnsjukdomar och Microsoft sedan se och lära sig utav deras missar och slippa det arbetet...

Eller så bara tänker jag väldigt högt 😜

Grejen är att Microsoft och Sony nog gärna hade velat fortsätta på samma sätt som tidigare, dvs att sälja massa konsoler. Det kanske är därför som de verkar annama streaming halvhjärtat.

Lite som skivbolagen när folk började överge CD för tex Spotify.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av andreas_dock:

.. Och att Sverige inte var med på någon förhandstest eller first wave -release var väl nästan väntat ? Hela vårt land huserar väl mindre befolkning än i London ?

Å andra sidan är vi ett folk som är positivt inställda till ny teknik, köpstarka och har bra internetuppkoppling. 🙂

Min uppfattning är att Sverige ofta är med på förhandstester och lanseringar. Men det är samtidigt inte konstigt om vi inte är det, då vi är en liten marknad globalt sett.

Skickades från m.sweclockers.com

Tekniker som igen kommer ta makten från konsumenten och ge den till företagen.

Likt spotify, som nämnts tidigare i tråden, så kan MS/Google/apple/etc närhelst de vill ta bort ett spel ur utbudet så ingen längre kan spela det.

Har du mp3'or, skivor eller spelet i din fysiska ägo (på en CD, dvd, hårddisk eller dylikt) kan du spela det för alltid.

Citat:

Men det är ju framtiden din bakåtsträvare!

Ja, friheten offras allt oftare på bekvämlighetens altare, jag använder själv spotify.

Skrivet av Wyver:

@talonmas: latens vid streaming kommer man ju inte ifrån.
Sen att Bluetooth har högre latens än trådad, är tvivelaktigt.. det här är den bästa källhänvisningen jag hittade så här snabbt, men har sett liknande angående trådad vs trådlös mus.

https://m.youtube.com/watch?v=Cv-OOn7iYio

Ja frågan är om latensen vid streaming kommer bli en dealbreaker eller inte. Kolla ps3-eran, spel kom knappt upp i 30fps och folk spelade på tv-apparater utan något game-mode med 100ms i inputlagg, den upplevelesen går absolut att toppa med en streaminglösning med hög fps och minimerat inputlagg i kjedjan. Visst det kommer aldrig bli lågt nog för att jämföras med en "pc-gaming" setup, men det kan nog bli absolut bra nog för att inte vara störande i soffan med en handkontroller (vad krävs för detta? 100ms i totalt lagg?).

Skrivet av twk:

Grejen är att Microsoft och Sony nog gärna hade velat fortsätta på samma sätt som tidigare, dvs att sälja massa konsoler. Det kanske är därför som de verkar annama streaming halvhjärtat.

Lite som skivbolagen när folk började överge CD för tex Spotify.

De tjänar ändå inte så mycket på själva konsollerna oftast, om något alls, så en lägre instegströskel (ingen, eller billigare hårdvara) för konsumenten ger en betydligt större kundbas.

Å andra sidan, det är kanske den de facto enda betalmodell (Google kommer förvisso att "sälja" enskilda spel fortfarande) som kommit av det som gör att de ändå inte är så intresserade. Hade spel kunnat kopieras lika lättvindigt som musik och film hade streaming redan varit det enda alternativet.

Musikolagen svalde till sist helt enkelt förlusten av massiva återkommande intäkter på storsäljande artister och fick acceptera ett lägre (per artist) men stadigare inflöde från helheten. Förlorarna blev dock ironisk mindre artister som får kompensera inte bara helheten, utan även de etablerade med bättre villkor.

Så det blir intressant att se hur streamingframtiden (som i prenumerationer främst) kommer slå mot indieutvecklare i det långa loppet. Och vad det kommer betyda för kvalitén från de som redan är inne i värmen.

Skrivet av sKRUVARN:

Ja frågan är om latensen vid streaming kommer bli en dealbreaker eller inte. Kolla ps3-eran, spel kom knappt upp i 30fps och folk spelade på tv-apparater utan något game-mode med 100ms i inputlagg, den upplevelesen går absolut att toppa med en streaminglösning med hög fps och minimerat inputlagg i kjedjan.

Det där hänger ju också mycket på bilduppdatering i själva spelet, och vad det är för typ av spel. 100ms kommer kännas mindre med 60bps än 30bps. Kamerapanoreringar i tredjeperson kommer kännas mer fördröjda än i förstaperson eftersom den relativa förflyttade distansen oundvikligen är mycket större.

Med både lokal och över nätet streaming från PS4 så funkade det helt ok för de flesta spel. Bloodborne var dock bland de mest kännbara tappen pga faktorerna ovan. Testade även med PSTV, och Vitans direktare skärm har fördel. Monitor-läge på TVn hjälper en hel del dock.

Skrivet av twk:

Å andra sidan är vi ett folk som är positivt inställda till ny teknik, köpstarka och har bra internetuppkoppling. 🙂

Min uppfattning är att Sverige ofta är med på förhandstester och lanseringar. Men det är samtidigt inte konstigt om vi inte är det, då vi är en liten marknad globalt sett.

Testmarknader kan väljas på många olika basis. Max intresse, minimal skada av misslyckande, typ av kunder, etc.

I det här fallet är det uppenbart helt enkelt marknader där Xboc är populärt. USA hade varit givet oavsett naturligtvis. England är det enda land i Europa där den går bra, ev bättre än PS4. Samma med Korea, förutom hyfsad nätstandard, så är asiatiska områdets också den bästa marknad för både boxen och MS rent generellt.