Defekt skärm? Vit linje och mörkare bild ut mot kanten.

Permalänk
Medlem

Defekt skärm? Vit linje och mörkare bild ut mot kanten.

Jag fick en gammal, trasig NEC MultiSync PA271W till skänks.

Så värst jättetrasig var den ju inte och felet är inte heller ofantligt irriterande.
För prislappen 0kr fungerar den gott som testskärm hemmahörande på reparationsbordet.

Tänkte dock att jag skulle kolla med er om detta fel är något ni stött på och om det med någorlunda enkla medel är något som går att åtgärda?
Med tanke på hur det ser ut känns det lite spontant som att något kan ha "halkat snett".

Permalänk
Bildexpert 📺

@gothdeus: En LCD-panel består av täta filmskikt och är inget du reparerar. Är som att försöka plocka grus ur en pannkaka. Man gör det inte utan steker en ny pannkaka.

Okey, kanske inte min bästa liknelse, men ungefär så är det. Du lagar inte panelfel utan man byter skärm. Kostnaden för att byta ut en trasig panel är högre än vad en ny skärm och ofta inte ens möjligt.

Men av alla fel du kan ha på en LCD-panel måste säga att det där var det allra minst besvärliga panelfelen av det jag har sett. Så för 0 kronor är det ett fynd.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag tycker att liknelsen är alldeles utmärkt och tydliggörande.
Hade väl inte direkt räknat med att det skulle gå att göra något åt det hela, men att fråga är (oftast) gratis.

Tack för ditt svar!