Dynamisk Stepdown konverter ca 20 till 12V AC ?

Permalänk
Avstängd

Dynamisk Stepdown konverter ca 20 till 12V AC ?

Jag har eventuellt ett gammalt Brittiskt modelltåg på gång som jag nu noterade går på 12V, de andra använder 20V AC med treräls system.

Loken drivs alltså av en transformator som ger ca 0-20V AC ut på rälsen (för närvarande kör jag dock en gammal Märklinkloss som ger 16V men loken har egentligen driftspänning på 20V då de använder JEP/Hornbys gamla system, vilket ligger 4V högre än Märklins H0 system.).

Jag behöver dynamisk omvandling av 0-20V AC till 12V AC eller DC, dvs 0-20V måste följa så att det blir 0-12V och inte 12V statisk matning då loket i så fall inte går att manövrera utan bara kommer att kunna köra på max hastighet. (Tror motorn också kan köras på DC även om då reläsystemet inte fungerar utan loket i så fall behöver ställas om manuellt om man använder flera lok på banan)).
(loken är i äldre nollskala så det är relativt gott om plats inuti dem, tror de är från 1930-40 talet tippar jag på).

Finns det någon sådan lösning till vettig penning?

Jag vill helst inte göra ändringar i originalkonstruktionen som inte enkelt går att återställa.

DC-DC konverter fungerar nog inte då rälsen som sagt behöver matas med AC.
(litet osäker på om backreläet fungerar på alla lok om man kör dem på DC då en del av dem är konstruerade för mekanisk omställning med AC puls.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Det skulle för visso gå att bränna av effekt med en mekanisk reostat, men tänkte den stjäl onödigt mycket effekt från matartransformatorn i onödan.
Den har det ganska svettigt ändå då varje tågset med vagnar väger flera kilo även om de är lättare än de Amerikanska loken med metallchassi. Skulle vilja kunna köra över trösklar och annat inne när man testkör på vintern utan att blåsa säkringar på transformatorn.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Skumt att inte den här tråden tog mer fart.

Har du någon aning om hur många Ampere ditt lok kommer vilja ha?

Nu drar jag bara något ur baken men skulle denna kunna fungera om du byter stickpropp?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!