Köpråd surfplatta (eller laptop?)

Permalänk
Lego Master

Köpråd surfplatta (eller laptop?)

Så. Min sju år gamla Asus-laptop har lämnat in (förmodligen bara SSDn som gett upp, men den är ändå lastgammal), sambons har ungarna hällt glitterlim på och iPaden åkte i golvet i vintras.

Så nu tänker vi oss att skaffa nåt nyare som kan tjäna flera syften;

  • Sambon söker jobb

  • Ungarna tittar på Netflix

  • Jag vill nörda runt lite

  • Den ska funka i bilen (vi har wifi i bilen, så 4G är inte nödvändigt)

I stora drag ska den ersätta två olika laptops samt en föråldrad surfplatta i fråga om media, surf, räkningsbetalningar osv.

Vad rekommenderar vi? Vi har inga andra Apple-prylar i hemmet just nu, men jag vet att ungarna använder iPad på skola/dagis emellanåt och är relativt bekanta med konceptet. Annars är det väl nån Android-platta i modernare tappning. Jag har redan bluetooth-tangentbord jag köpte till gamla iPaden, och det bör ju fungera oavsett vad jag skaffar framöver.

Har sneglat lite på nya iPad 2019 för 4300 som släpps nån gång i Oktober. Vad säger ni? Vad är bäst att satsa på?

Eller ska vi skaffa en ny laptop istället, och lära ungarna hur man donar med en sån?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag säger iPad! Jag har blivit galen av all alika andriodversioner som snabburladdar telefonen och där dessutom uppdateringar slutat komma till telefon som knappt använts. Jag använder iPad stor del av dagen. Kommunicerar med server för att spela in olika serier och tv-program på min server, rpi3 där jag är nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master

@Irre:
Ja, jag är nog inne på samma spår...
Jag kör helst Android på mobilen, men just surfplattor har Apple bäst koll på känner jag. Min gamla iPad höll ändå från 2011.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield