24+ disk rackchassi för unraid?

Permalänk
Inaktiv

24+ disk rackchassi för unraid?

Ska fixa ett unraid bygge som enbart ska vara lagring.
Skulle behöva lite tips på vilket chassi jag ska välja.

Det ska klara som minst 24st 3.5" sata diskar. Och det ska gå gå att stoppa in hårdvara som är kompatibel med unraid. Det ska dessutom vara ett chassi som är rackmonterbart.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

X-case RM424 är slut i lager, väntade svar från 3 olika mailadresser i nästan två veckor utan svar, dom har alltid varit så tyvärr.

Beställ från servercase.co.uk istället - identiskt chassi (alla är oem-tillverkade). Kostade ett par tio pund mer, men fick det levererat på någon dag, avsevärt mycket mer responsiva dessutom och det ser identiskt ut.

Permalänk
Inaktiv

Skulle detta kunna vara något?
http://ggsp.se/supermicro/4318-supermicro-sc846-4u-24x35-2x-e...

Då är det dessutom färdigt så jag slipper (pga tidsbrist) köpa alla delar, plocka ihop allt, testa allt osv..

Eller är det någon del där som inte är kompatibel med unraid kanske? (t.ex raidkontrollern)

Permalänk
Medlem

Nej allt fungerar med unraid - men ett oerhört pris för för dom komponenterna och chassit.

Har två plattformar i samma gen med bättre cpu:er och mer ram att tillgå vid intresse. Bara chassit som behövs.

Det tar inte mer än en timme på sin höjd att skruva i ett moderkort, lägga i cpu:er, montera cpu-kylare och trycka i ram-stickor.

Nu vet jag förvisso inte hur du ska placera din server och om den behöver vara tyst, men det chassit kräver lite moddning för att byta ut screamer-fläktarna (80mm's) liksom PSU:erna till ett ATX-nätagg. Är du inte ljudkänslig så ptjah, den kommer ju göra jobbet i alla fall. Nackdelen med att köpa ett nytt är att det såklart kostar lite mer än att köpa ett beggat, men jag tycker inte det motiverar 8k+500kr frakt för just den setupen.

SC846 chassina är ganska dyra för tillfället generellt sätt, men det är framförallt för att det finns väldigt få ute just nu. För ett år sedan eller så kunde man hitta motsvarande chassi för 2-4k. Satt själv och väntade en månad eller två tills nyligen (i hopp om ett fynd) men slutade med att jag köpte nämnt chassi ovan (https://www.servercase.co.uk/shop/server-cases/rackmount/4u-c...)

EDIT:

För att ge dig ett perspektiv på innehållet i chassit ser marknadspriserna på ebay/servethehome/homelab-reddit ungefär ut enligt följande:
- Moderkort: ~1500 kr beroende på flyt
- CPU:er: 100-200 kr/st
- RAM: 80-150kr/st

Det innebär alltså att du skulle kunna köpa innehållet separat för (max) cirka 3 tkr - men då får du också väldigt trötta cpu:er.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sebbeh:

Har två plattformar i samma gen med bättre cpu:er och mer ram att tillgå vid intresse. Bara chassit som behövs.

Samma plattformar som supermicro chassit? Eller menar du det du länkade längre ner i ditt inlägg? Eller du kanske menar hårdvaran? Är det psuer också? Vad ska du ha? Ålder?

Skrivet av sebbeh:

Det tar inte mer än en timme på sin höjd att skruva i ett moderkort, lägga i cpu:er, montera cpu-kylare och trycka i ram-stickor.

Nej, men då ska jag leta upp/lyckas hitta rätt komponenter som passar till chassi/moderkort osv.

Skrivet av sebbeh:

Nu vet jag förvisso inte hur du ska placera din server och om den behöver vara tyst, men det chassit kräver lite moddning för att byta ut screamer-fläktarna (80mm's) liksom PSU:erna till ett ATX-nätagg. Är du inte ljudkänslig så ptjah, den kommer ju göra jobbet i alla fall.

Inget krav på tyst då allt står i ett rack i ett förråd. Men det är klart att någon övre gräns finns det ju..

Skrivet av sebbeh:

Satt själv och väntade en månad eller två tills nyligen (i hopp om ett fynd) men slutade med att jag köpte nämnt chassi ovan (https://www.servercase.co.uk/shop/server-cases/rackmount/4u-c...)

Där verkar både rails och psu vara slut. Eller åtminstone inte gå att beställa när man köper chassit. Är det chassit tystare än supermicro? Bra kvalité? Dvs inget plastigt skräp som det finns så mycket av för låga fina priser?

Skickades från m.sweclockers.com