The Last of Us Part II lanseras 29 maj 2020

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Hört att det inte bara är recensionsbombning på metacritic utan att spelet faktiskt har rätt dåligt berättad story och slut. Stämmer det?

Kortfattat, ja.

Det går inte att ta det långa svaret eftersom SweC inte tillåter de ämnena som krävs för att beskriva hur vidrigt spelet är skrivet.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Ouf, tog 28:36 på hard vilket kändes väldigt långt för en linjär story driven action shooter. Jag gillar gameplayet med alldeles för många generiska combat encounters. Färre med mer prägel hade gjort det intressantare och mer minnesvärt. Också mer attraktivt för omspleningar.

Berättelsen hade sina stunder men över lag upplevde jag story/karaktär/dialog som mest billig och dum. Edgy pretto såpopera kvalite ungefär. Tråkigt när ettan gjorde det så bra. 6/10 roidade överarmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Kortfattat, ja.

Det går inte att ta det långa svaret eftersom SweC inte tillåter de ämnena som krävs för att beskriva hur vidrigt spelet är skrivet.

Okej surt o tråkigt.

Har inte ett PS4 själv så ska kolla på det som "game movie" på youtube o se själv.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@Dizzö: Alla kommer ju tycka olika om en story men hela berättelsen är i min och många andras mening en väldigt lat skriven, icke-originell revenge-plot med ett fruktansvärt otillfredsställande och cliché slut.

Och så hela det här med att de tar det som folk älskade mest med det första spelet och förstör det inom ett par timmar för shock-value.

Det funkade för red wedding i GoT för det fanns massa andra bra huvudkaraktärer att följa, här tvingas man spela som en ny o-omtyckt karaktär som man inte alls är intresserad av.

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Hört att det inte bara är recensionsbombning på metacritic utan att spelet faktiskt har rätt dåligt berättad story och slut. Stämmer det?

Inte enligt mig. Storyn är extremt bra berättad, och röstskådisarna är grymma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde_johan:

Inte enligt mig. Storyn är extremt bra berättad, och röstskådisarna är grymma.

Yes det är ju såklart väldigt individuellt.
Får ta min egen uppfattning sen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hört att det inte bara är recensionsbombning på metacritic utan att spelet faktiskt har rätt dåligt berättad story och slut. Stämmer det?

Även om man inte håller med hur storyn utvecklar sig och valen som författarna tar, så är det inte en 3.4/10 som recensionsbombningarna på metacritic får det att se ut som. Tycker man att spelets story slutar dåligt och slutet är kasst, då ger man den ändå en 5 eller 6 av 10 då allt annat är fantastiskt. Grafiken, ljudet, skådespeleriet, den otroligt höga detaljnivån, i princip allt annat är världsklass. Tydligen spelar det ingen roll övh. för alla som blir helt otroligt förolämpade över att författarna har mage att gå en annan väg än de själva ville, och på det vågar göra drastiska twists som råkar involvera en transsexuell. Samtliga de som satt en 0a eller 1a på spelet har ju uppenbarligen och bevisligen inte varit ens i närheten av att vara objektiva och sansade.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde_johan:

Inte enligt mig. Storyn är extremt bra berättad, och röstskådisarna är grymma.

Jag håller med!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Mithras: mycket vettig inställning 👍 Jag har inte satt igång än på grund av recenserande av andra spel åt FZ och familjetid på annan ort under den gångna veckan, men ser fram emot att själv uppleva berättelsens riktning framöver.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Den där texten var lika objektiv som Fox News .

Vet du om det som står i min bild stämmer? Är det falska uppgifter så tar jag heller bort mitt inlägg, men jag orkar inte kolla upp det själv

Permalänk
Medlem

Överskattat amerikanskt skräp

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Mithras: mycket vettig inställning 👍 Jag har inte satt igång än på grund av recenserande av andra spel åt FZ och familjetid på annan ort under den gångna veckan, men ser fram emot att själv uppleva berättelsens riktning framöver.

https://i.pinimg.com/564x/7a/90/9f/7a909fc41b1ac7889ebc80304131907f.jpg

Akta dig så att du inte ger för mycket beröm - annars kommer sweclockers subgrupp av "anti-SJW" och tangentbordsryttare anklaga dig för att vara en "simp" som tillåter dig bli politiskt använd för att pusha en agenda

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hört att det inte bara är recensionsbombning på metacritic utan att spelet faktiskt har rätt dåligt berättad story och slut. Stämmer det?

Storyn är knepig att prata om. Om man bara läser den och inte spelar den själv så låter den helt tokig och man vill inte spela spelet. Men sen när man väl spelar det så flyter det på och är ganska coolt hur det hänger ihop... tyckte jag iaf.

Om man är väldigt emotionellt investerad i 1an kan det vara ett svårt piller att svälja dock.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Överskattat amerikanskt skräp

Ehm, är problemet att det är amerikanskt eller vad vill du säga?

Permalänk
Inaktiv

Precis börjat spela, felgiganten levererade tillslut. Folk verkar inte uppskatta spelet så intressant att se vad jag själv tycker. Hör till de som tyckte FF7R var medioker så kanske jag gillar denna. Originalet tvivlar jag på att Part 2 når upp till.

Glorious 30FPS eller vad det nu är, hade gärna sett ett prestanda läge för spelet.

Permalänk
Medlem

Tjejen var rar nog (välsigna henne!) att överraska mig med spelet trots att jag hade bestämt mig för att inte skaffa det, inte för den upprörda tongången om ett "PK narrativ" utan helt och hållet för Sonys DMCA korståg mot människor som ens pratade om att Sony DMCA:de som de som läckte plotten. Oh well, tänkte jag, låt oss ge spelet en rättvis chans nu under helgen men nu när jag har klarat spelet ett tiotal timmar senare så känns The Last of Us Part 2 mer som en onödig remake typ 2011 remaken av John Carpenter's The Thing från 1982 med samma namn.

I mina ögon så tror jag att spelet hade stått sig bättre om det var en spin off som fokuserade på Abby istället för en rörig soppa som blev allt mer som en kass B-film om hämnd som tiden gick.

Dold text
Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vet du om det som står i min bild stämmer? Är det falska uppgifter så tar jag heller bort mitt inlägg, men jag orkar inte kolla upp det själv

Njae, Stämmer och stämmer, författaren väljer (förmodligen medvetet) bort detaljer från Abbys historia och presenterar sin subjektiva synvinkel på Abbys och Ellies känslor och motivationer som om det vore objektiva fakta.

Folk är mycket upprörda över hur deras favoriter från originalet porträtteras i uppföljaren och det får dom (i mitt tycke) att överanalysera och hitta på egna tolkningar över varför karaktärerna gör som dom gör.

Jag såg helt enkelt inte det författaren påstått sig sett i Abbys karaktär och tolkar spelet annorlunda.

Låt det stå kvar för all del, när folk här spelat det kanske det finns dom som håller med och dom som förmodligen inte gör det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ehm, är problemet att det är amerikanskt eller vad vill du säga?

Review media har typ alltid gett amerikas darling höga betyg. Dont believe the hype.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av SectionX2:

Review media har typ alltid gett amerikas darling höga betyg. Dont believe the hype.

Vad tyckte du om spelet då?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Jag kände att reaktionerna över läckorna var för stora att jag inte kunde låta bli att spoilas och det var nog lika bra för berättelsen verkar vara helt meningslös. Efter Skillup's recension kändes mitt tvivel mer befogat och jag tror fler av mina favoritrecensenter också kommer att vara kritiska. Jag får se om jag låter min resa stanna vid första spelet eller om sambon vill att vi drar igenom det tillsammans precis som med det första. Personligen tycker jag att TLOU ändå aldrig behövde en uppföljare.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Fick en kopia av en polare... drog igenom hela i helgen...
Kan bara säga att jag är jävligt glad att jag inte la några pengar på skiten...
Att den fått 10/10 av alla stora reviwers fattar jag inte. Det är ett väldigt mediokert spel.
Sen håller jag inte med user Reviews att de har 3.6 i betyg.. men kanske 5/10.
Det är snyggt som tusan, men combat e gammalt, det är riktigt repetitivt och storyn är faktiskt en skymf mot originalet, som gav en riktig karaktärsstory där man faktiskt kände någon för sina protagonister ...

Ush säger jag bara...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Mithras: jag spelar och uppskattar spel som faller mig i smaken och narrativ som passar min berättelsefokuserade spelhjärna, invändningar som en grupp individer fått mot en berättelse som inte faller dem i smaken eller invändningar mot könsroller kan jag med lätthet ignorera Får se vad jag tycker, men utifrån det jag sett i videos tycker jag allt ser väldigt lovande ut.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Mithras: jag spelar och uppskattar spel som faller mig i smaken och narrativ som passar min berättelsefokuserade spelhjärna, invändningar som en grupp individer fått mot en berättelse som inte faller dem i smaken eller invändningar mot könsroller kan jag med lätthet ignorera Får se vad jag tycker, men utifrån det jag sett i videos tycker jag allt ser väldigt lovande ut.

Jag hade inget emot könsrollerna eller den väg ND ville gå, men nr man sätter upp en sory, och man ska relatera till folk där man inte får någon som helst backstory, så blir det ganska lätt att man (i detta fall, jag.) inte bryr sig ett dugg i vissa karaktärer. Hade de bara byggt det på ett annat sätt så hade det nog kunnat fungera. Men här förväntas man bara att svälja allt och bara följa strömmen.
I ettan så byggdes det upp en backstory och man blev själv involverad i karaktärerna, och man förstod varför de var som de var och hur de agerade...

Ska inte säga mer om du inte spelat det än...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Akta dig så att du inte ger för mycket beröm - annars kommer sweclockers subgrupp av "anti-SJW" och tangentbordsryttare anklaga dig för att vara en "simp" som tillåter dig bli politiskt använd för att pusha en agenda

Så du menar att alla som inte gillar spelet går under dessa "klassifikationer"?
Kanske en del inte gillade spelet bara för att det just inte var ett mediokert spel? Ganska lätt att dra på sig offerkoftan om man hela tiden kan skrika detta så fort någon har en annan åsikt, eller?

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Fick en kopia av en polare... drog igenom hela i helgen...
Kan bara säga att jag är jävligt glad att jag inte la några pengar på skiten...
Att den fått 10/10 av alla stora reviwers fattar jag inte. Det är ett väldigt mediokert spel.
Sen håller jag inte med user Reviews att de har 3.6 i betyg.. men kanske 5/10.
Det är snyggt som tusan, men combat e gammalt, det är riktigt repetitivt och storyn är faktiskt en skymf mot originalet, som gav en riktig karaktärsstory där man faktiskt kände någon för sina protagonister ...

Ush säger jag bara...

Bra sammanfattning men tråkigt att spelet var mediokert. Måste ju ändå ses som ett totalt misslyckande då första var så bra och tvåan nu hypades upp väldigt mycket.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@Dizzö:
Ja, det som irriterade mig mest, är att AIn var så otroligt korkad, samt att om man spelar med sin kompanjon, så är denna helt osynlig för motståndarna, hon kunde stå helt framför en AI och denna står 1 meter från henne i full syn och hon blev helt ignorerad.
Om man har ett spel där stealth är en stor del av spelet, så vill man att AIn ska vara någorlunda smart.. (och jag spelade på Hard)

Men ja, nu ska jag sluta prata om det.. och lägga detta bakom mig...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Så du menar att alla som inte gillar spelet går under dessa "klassifikationer"?
Kanske en del inte gillade spelet bara för att det just inte var ett mediokert spel? Ganska lätt att dra på sig offerkoftan om man hela tiden kan skrika detta så fort någon har en annan åsikt, eller?

Ja, jag menar att alla som inte gillar spelet är sådana. Precis exakt vad jag skrev. Det var därför jag specifierade en liten subgrupp av människor vars anledning att inte gilla spelet är politiskt och skrev att jag förstår de som inte gillar storyn för att den helt enkelt inte faller dem i smaken.

Fucking genious.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Mithras:

Du får gärna läsa allt jag skrev. Det är inget problem för mig övh, det är bara lite ologiskt för mig hur man kan vara en transsexuell i en sådan värld där man inte ens har tillgång till sådan utrustning eller expertis. Lägg märke till att jag pratar om de som är alltså opererade, inte de som känner sig felplacerade. Sådana har det alltid funnits och kommer alltid finnas, oavsett hur världen ser ut. Jag tycker bara personligen att det var en rolig tanke att någon som lever i en dystopisk värld ändå tog sig tiden att könskorrigera.

Eller för att prata på ett språk du förstår:
Är det ett problem? Nej.
Är det lite roligt? Ja.
Är det något att gnälla om? Nej.
Är det något att fnissa åt? Ja.

För övrigt tycker jag att det är rent utsagt löjligt att den amerikanska mentaliteten har spridit sig till Sverige där vi nu ser kommentarer som "anti-barn" och "anti-familj" från exakt samma person som först gnällde över hur PK spelet är. Finns väl inget mer PK att än att gråta över att man dödar ett barn eller en familj i ett spel, herregud.

Du missförstår. Allt efter "Anyhoo" var inte riktat direkt mot dig, utan mer mot själva PK-jiddret i allmänhet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja, jag menar att alla som inte gillar spelet är sådana. Precis exakt vad jag skrev. Det var därför jag specifierade en liten subgrupp av människor vars anledning att inte gilla spelet är politiskt och skrev att jag förstår de som inte gillar storyn för att den helt enkelt inte faller dem i smaken.

Fucking genious.

Varför är det ett problem för dig om människor väljer att inte gilla spelet av "politiska skäl"? Jag är inte heller direkt förtjust i karaktären 'Abby', inte för att hon är "transsexuell" eller karaktären ser ut som bara en "biffig man" utan för att karaktären är rentav dåligt skriven. Att hon sedan kan slå ner motståndare som är större än henne, men bara bära på max nio skott gör ju karaktären till ett skrattretande meme.

Man får anta att du hade även haft en del sura synpunkter på människor som hade klagat över allt våld.

Slutligen, när man läser ditt föregående inlägg så blir man lite fundersam för det låter som (på dig) för även om man inte tycker spelet är bra så är det fortfarande en femma eller en sexa, vilket är fortfarande bra. Citerat nedan:

Skrivet av Mithras:

Även om man inte håller med hur storyn utvecklar sig och valen som författarna tar, så är det inte en 3.4/10 som recensionsbombningarna på metacritic får det att se ut som. Tycker man att spelets story slutar dåligt och slutet är kasst, då ger man den ändå en 5 eller 6 av 10 då allt annat är fantastiskt. Grafiken, ljudet, skådespeleriet, den otroligt höga detaljnivån, i princip allt annat är världsklass. Tydligen spelar det ingen roll övh. för alla som blir helt otroligt förolämpade över att författarna har mage att gå en annan väg än de själva ville, och på det vågar göra drastiska twists som råkar involvera en transsexuell. Samtliga de som satt en 0a eller 1a på spelet har ju uppenbarligen och bevisligen inte varit ens i närheten av att vara objektiva och sansade.

Jag hade garanterat inte gett TLOU Part 2 en femma eller en sexa. Det är på sin höjd en fyra men mer troligt en trea för det är ett mediokert spel på alla fronter.

Att Druckmann valde att gå en annan väg är en sak och det är faktiskt okej. Jag håller inte med men det är inte min berättelse så det är okej. Men som konsument så vill jag alltid ha mest valuta för mina pengar och för min del så finns inte den valutan i TLOU Part 2, för (återligen) allt är så mediokert. Helt enkelt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Varför är det ett problem för dig om människor väljer att inte gilla spelet av "politiska skäl"? Jag är inte heller direkt förtjust i karaktären 'Abby', inte för att hon är "transsexuell" eller karaktären ser ut som bara en "biffig man" utan för att karaktären är rentav dåligt skriven. Att hon sedan kan slå ner motståndare som är större än henne, men bara bära på max nio skott gör ju karaktären till ett skrattretande meme.

Man får anta att du hade även haft en del sura synpunkter på människor som hade klagat över allt våld.

Slutligen, när man läser ditt föregående inlägg så blir man lite fundersam för det låter som (på dig) för även om man inte tycker spelet är bra så är det fortfarande en femma eller en sexa, vilket är fortfarande bra. Citerat nedan:

Jag hade garanterat inte gett TLOU Part 2 en femma eller en sexa. Det är på sin höjd en fyra men mer troligt en trea för det är ett mediokert spel på alla fronter.

Att Druckmann valde att gå en annan väg är en sak och det är faktiskt okej. Jag håller inte med men det är inte min berättelse så det är okej. Men som konsument så vill jag alltid ha mest valuta för mina pengar och för min del så finns inte den valutan i TLOU Part 2, för (återligen) allt är så mediokert. Helt enkelt.

Det är ett problem för den enkla anledningen att dessa människor som väljer att inte gilla spelet pga. politiska skäl blir totalt blinda att kunna dömma spelet för vad den är - ett spel - och därmed missar också att döma den utifrån de kriterier som spela ska dömas efter, såsom:

  • grafik

  • gameplay

  • ljud

  • storyline

  • character arcs

  • etc.

Notera att vi såklart endast pratar om de människor som har gått korståg mot spelet och sagt att spelet i sig är världssämst samt reviewbombat den på metacritic med 0/10. De människor som förstår skillnaden mellan "jag gillar inte politiken som skaparen har" och "jag tycker att spelet är dåligt" har jag inga problem med. De människorna kommer inte heller att reviewbomba med 0/10 på metacritic och säga att spelet är uruselt bara för att budskapet och/eller politiken är fel för dem.

Som ett exempel finns det hur många spel som helst som byggger på amerikansk exceptionalism där USA alltid är "den gode" och alla andra är de onda. Inte fan håller jag med om det synsättet eller politiken, likväl tycker jag ändå att samtliga FPS som har denna politiska budskap är otroligt roliga att spela.

Tycker man att karaktären är dåligt skriven, då ingår man inte i de som har en politisk agenda eller hur? Då dömer man faktiskt spelet på de baser som ett spel bör bli dömt på. På den punkten säger jag inget alls, där är varje människa fritt fram att välja själv (och jag håller med dig i din summering av karaktären. Edit: tycker personligen överlag att karaktärerna i TLOU2 är otroligt platta och intetsägande jämfört med ettan).

Ja, jag har en del ganska "sura" åsikter om folk som gnäller över våld i spel.

En femma eller sexa är inte "bra" på en skala på 10, 5/10 blir "medelmåttig" eller "mediokert". Har man en skala på 0-10 så är allt under 5 viktat mot"dåligt" och allt över 5 viktar mot "bra". Det innebär att 5/10 är precis mediokert. Och dömer man spelet utifrån de kriterier ett spel ska dömas efter så har jag svårt att se att den skulle vara "dålig" pga de faktorer jag redan har skrivit (fantastisk grafik, otrolig detaljrikedom, fantastisk skådespeleri, etc) så tycker inte jag personligen att den bör få under 5.

Detta är dock subjektivt, vill man ge den en 3/10 för att man är t.ex någon som endast bryr sig om storyline eller karaktärsarker och dessa var dåliga, då får det vara så och då har man rätten till att tycka det. Men det är absolut inte därför den har blivit reviewbombad med 0/10 av 10 000 personer, eller hur?

Det är däri det stora problemet ligger, folk som hävdar att spelet var dåligt baserat på saker som har absolut inget med vad som gör ett spel bra eller inte att göra. För att inte tala om hur många tusentals personer som gick in på metacritic samma dag den kom ut och gav den 0/10 utan att ha spelat den, eller för den delen ens sett mer än 10 minuters youtube-playthrough.

TLDR:
Säger man att den är dålig för att man inte gillar "politiken bakom" = irrelevant och idiotiskt, säger inget om spelet är bra eller inte
Säger man att den är dålig för att karaktärerna är dåligt skrivna = högst relevant och säger en del om spelet är bra eller inte.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |