Dator som ska drivas av skärmen via usb samt ha ok wi-fi

Permalänk
Medlem

Dator som ska drivas av skärmen via usb samt ha ok wi-fi

Ska sätta upp en övervakingsskärm på jobbet (win eller linux, ska enbart ha en browser i gång som ska visa en dashboard i full hd). Problemet är formfaktorn, brukar köra med NUC, men här är det lite trångt om utrymme så hade velat dölja den bakom skärmen och slippa extra sladdar. Kollade på datorstickor, men alla verkar vara tillverkade senast 2016 och så låter de mycket.

Har utan framgång försökt söka här och googla mig fram till svar, men i misströstan vänder jag mig till er, ni som kan mycket mer än mig om detta Finns det en smidig lösning mitt framför näsan som jag missat? Liten formfaktor, ström via USB och ok wi-fi, går det att lösa vettigt utan en massa arbete och meck?

Tacksam för konstruktiva förslag.

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på hur mycket ström du kan ge från usb'n i skärmen, annars låter ju en raspberry pi som något som skulle kunna passa in

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som om en RPI räcker i så fall med en reservation om att det inte är några antenner till wifidelen som är direkt kraftiga på den.
En låda till den av denna typ så kan du skruva fast den bak på skärmen.
https://www.dustinhome.se/product/5011098718/pi-supply-raspbe...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! En RPI kostar ju inte mycket så det får bli ett experiment och se hur det går. Fortsätter med en följdfråga för att blotta min okunskap lite till. Kan alla strömmatas vis USB om jag har en vanlig skärm med usb hub, typ: https://www.proshop.se/Bildskaerm/HP-23-Bildskaerm-EliteDispl...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bea:

Tack för svaren! En RPI kostar ju inte mycket så det får bli ett experiment och se hur det går. Fortsätter med en följdfråga för att blotta min okunskap lite till. Kan alla strömmatas vis USB om jag har en vanlig skärm med usb hub, typ: https://www.proshop.se/Bildskaerm/HP-23-Bildskaerm-EliteDispl...

Kanske... Det beror på hur mycket ström skärmen kan ge, en ren nätdel eller laddare orkar ofta ge högre ström än en vanlig usbport men det finn ju även skärmar med laddportar så du får väl läsa skärmen manual.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack. Det står inte specifika tal i manualen, men de menar att man ska kunna driva sin laptop den vägen, så tänker att den klarar en RPI.

Klarar alla RPI (3+4) av att ta emot ström via usb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bea:

@mrqaffe: Tack. Det står inte specifika tal i manualen, men de menar att man ska kunna driva sin laptop den vägen, så tänker att den klarar en RPI.

Klarar alla RPI (3+4) av att ta emot ström via usb?

Beroende på modell har de olika krav på effekt från strömmatningen, men alla rpis strömmatas via usb, ja.

rpi3 b+ brukar gnälla om man inte har minst 2.1A ut från strömadaptern

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bea:

@mrqaffe: Tack. Det står inte specifika tal i manualen, men de menar att man ska kunna driva sin laptop den vägen, så tänker att den klarar en RPI.

Klarar alla RPI (3+4) av att ta emot ström via usb?

Ja det är ju den normala strömanslutningen, gpio pinnarna går ju att använda också men då får du skaffa nån egen kabel eller ha nått extrakort som också matar datorn i sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Percis sådant som jag inte vill hålla på med. Köper en Pi4 och hoppas på det bästa Får sätta den i konf-rummet som mediaspelare annars.