Permalänk
Medlem

Netflix + VPN = Bannad?

Är detta inte rätt plats för tråden så flytta den gärna tack.

Jag får inte rätt på vad som gäller när jag söker.
Jag vill veta om det går att ha en VPN aktiverad när jag ser på Netflix.
Som det är nu så slår jag av den just för att inte bli bannad.

Är det fortfarande så (Var det ever?) att ens konto på Netlix kan bli helt bannat pga VPN?
Jag är inte ensam om att använda detta konto så jag vill inte chansa.

Jag använder Proton vpn. Förslag på bättre gratis vore tacksamt med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Är detta inte rätt plats för tråden så flytta den gärna tack.

Jag får inte rätt på vad som gäller när jag söker.
Jag vill veta om det går att ha en VPN aktiverad när jag ser på Netflix.
Som det är nu så slår jag av den just för att inte bli bannad.

Är det fortfarande så (Var det ever?) att ens konto på Netlix kan bli helt bannat pga VPN?
Jag är inte ensam om att använda detta konto så jag vill inte chansa.

Jag använder Proton vpn. Förslag på bättre gratis vore tacksamt med.

Frågan är just, är det lätt för ett företag att se om en person använder VPN?

Jag tänker såhär, om jag skulle flytta ihop med tjejen i hennes hus i Massachusetts så skulle jag kunna glömma SVT play, men med VPN så fungerar den saken, och om inte SVT kan upptäcka det som verkligen har ett intresse av att spärra sina tjänster i utlandet så borde det vara rätt svårt för Netflix också.

Allt de kan se är ju att din trafik kommer från en server med annat namn än din ISP.
Men för det första så vet de inte vad din ISP faktiskt heter och sedan har jag svårt att förstå varför de skulle bry sig, än mindre då de är ett internationellt företag.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Jag använder ofta Netflix med VPN, ibland byter jag mitt i tittandet också. Har inte haft några problem förutom att utbudet förändras beroende på vilket land du har IP-adress i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Frågan är just, är det lätt för ett företag att se om en person använder VPN?

Jag tänker såhär, om jag skulle flytta ihop med tjejen i hennes hus i Massachusetts så skulle jag kunna glömma SVT play, men med VPN så fungerar den saken, och om inte SVT kan upptäcka det som verkligen har ett intresse av att spärra sina tjänster i utlandet så borde det vara rätt svårt för Netflix också.

Allt de kan se är ju att din trafik kommer från en server med annat namn än din ISP.
Men för det första så vet de inte vad din ISP faktiskt heter och sedan har jag svårt att förstå varför de skulle bry sig, än mindre då de är ett internationellt företag.

/Lifooz

Allt de kan se är ju att din trafik kommer från en server med annat namn än din ISP.
Hoppas detta var ett feltänk...

Företag som Netflix köper tjänster som listar kända och okända VPN och DNS proxy tillsammans med geoblock, så det är relativt lätt ja.
SVT verkar nöja sig med geoblock vilket troligen beror på att de inte har samma incitament som Netflix att kontrollera marknaden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

om du tänker dig att VPNa till usa, så kommer du få det tufft att hitta en VPN som faktist fungerar.
de började banna VPN adresser flitigt för ca 2 år sedan, alltså inte netflix konton, utan adresser som just länkade med vpn för att du inte ska kunna titta på den amerikanska netflix.

jag körde med mullvad vpn, den svenska leverantören, och testade typ 1 år sedan och ingen server genom den funkade att köra vpn till usa netflix.

nu har jag nordvpn, men jag har inte testat köra netflix usa med den, högst troligt att det inte fungerar tanke på att NordVPN just är från usa.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

om du tänker dig att VPNa till usa, så kommer du få det tufft att hitta en VPN som faktist fungerar.
de började banna VPN adresser flitigt för ca 2 år sedan, alltså inte netflix konton, utan adresser som just länkade med vpn för att du inte ska kunna titta på den amerikanska netflix.

jag körde med mullvad vpn, den svenska leverantören, och testade typ 1 år sedan och ingen server genom den funkade att köra vpn till usa netflix.

nu har jag nordvpn, men jag har inte testat köra netflix usa med den, högst troligt att det inte fungerar tanke på att NordVPN just är från usa.

Netflix bannlyser IP-spann som är kända att tillhöra vpn leverantörer. Jag vet inte om dom scannar traffiken för att avgöra om vpn eller proxy används, men det vore en lösning för att slippa hålla reda på IP-adressater.

Jag använde ovpn.com rätt flitigt en period, och där så tror jag att alla deras adresser är bannade.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har PIA (Private Intenet Access) som VPN leverantör, och det lirar inte med Netflix.
Har jag VPN’en igång så går det att gå igenom allt utbud osv på Netflix, men så fort man startar en stream eller vill ladda ner offline-innehåll är det kört.

Tror dock inte du kan bli ”bannad” (?)
Vart har du läst detta isåfall...

Vad de gjort är att aktivt arbeta emot de som använder VPN-tjänster genom att kartlägga deras ip-spann för olika områden/länder och helt enkelt blockera åtkomsten till mediat.
Många VPN-leverantörer har ju nästan det som reklamjinglel; ”Bypass any geo-restrictions!”
... men i detta fallet är Netflix den vassare kniven i lådan.

Men som jag förstår det är det inte förbudet att använda en VPN hos Netflix, utan det funkar bara inte i de flesta fall med stora leverantörer.

En privat VPN som man satt upp själv fungerar dock utmärkt.
Där kan de inte se huruvida det är ”vanlig” uppkoppling eller inte, allt de kan gå på är din ip-adress och är denna en utav de stora VPN-leverantörernas - blockeras du från att se materialet vid det tillfället.

Du riskerar dock inte att bli avstängd etc.
Finns ingenting som skulle strida mot ett användaravtal eller dylikt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag kör med NordVPN och har aldrig haft några problem med att se på Netflix "från olika länder". Däremot brukar jag sällan använda amerikanska IP-adresser pga. låg hastighet ... men tyska, brittiska, franska osv. har funkat utmärkt med Netflix för mig.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en svensk VPN (OVPN) och kör alltid svenskt ip, ibland får jag "using proxy bla bla bla", bara att stänga av VPN eller byta VPN server så fungerar det igen.

Har skrivit till dem och ifrågasatt att jag inte får använda en svensk VPN, och frågat om de inte bara kan låsa mitt utbud till det svenska. En sådan funktion har de dock inte.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Vad Netflix gör är att om det kommer en massa connections från samma IP adress så blockas den IP adressen.
Då sätter VPN företaget upp en ny server som kan användas ett tag till och så håller det på.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag kör inte VPN men eftersom Netflix tycker att jag borde ha VPN med den IP jag har bannar de mig i alla fall. Tack Netflix.

Permalänk
Medlem

@Khers: Haha men vad fan? Vad illa :/
Du kanske skulle skaffa en VPN så du kan se på Netflix?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Nu känns det bättre.
Vore inte så kul att få kontot bannat när fler än mig blir lidande av det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Finns det egentligen gratis VPN som är något att ha? Om inte, hur lågt pris kan en kunna undan med som bäst år/mån?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

ExpressVPN funkar bra med Netflix.

Permalänk
Medlem

Har glömt säga att jag skaffade VPN genom Bahnhof. OpenVPN.
Detta funkar ypperligt. Inget tjafs med Netflix eller annat.

Tack för era svar

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har glömt säga att jag skaffade VPN genom Bahnhof. OpenVPN.
Detta funkar ypperligt. Inget tjafs med Netflix eller annat.

Tack för era svar

Fungerar det att se Netflix USA med OpenVPN eller bara den svenska?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

@Noob I am: Den håller sig i sverige så nej, inte USA.
Det som är bra med den är att den inte stör något alls. Det som är dåligt är att det bara är i sverige.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.