Permalänk
Medlem

Vilken vriddimmer

Är på jakt efter en vriddimmer som funkar på samma sätt som vanliga "dumma" dimmrar. Det verkar vara rätt skralt på marknaden av någon anledning, men dom jag hittat är:
* Elko Dimmer ESH RF (Zigbee) 1700 SEK
* EcoBright Smart leddimmer (Zigbee / Z-Wave) 140€
* Aurora AU-A1ZB2WDM (Zigbee) £49.50
* Smart Rotary Dimmer från Alibaba (Zigbee) 25 USD

Elko-dimmern verkar enklast då det bara är att gå till Kjell och köpa, men EcoBright har z-wave stöd vilket skulle passa bättre då resten av systemet är z-wave. De övriga två känns mer som en chansning så jag är tveksam. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa eller liknande dimmrar?

Permalänk
Medlem

vad har du för hub?

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

Home Assistant

Jag har Home Assistant, så det borde vara hyggligt öppet med Zigbee eller Z-Wave. Vad jag förstått skulle det även gå att använda Plejd men jag vet inte hur krångligt det blir, det verkar vara en lite ovanligare lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sliftw:

Jag har Home Assistant, så det borde vara hyggligt öppet med Zigbee eller Z-Wave. Vad jag förstått skulle det även gå att använda Plejd men jag vet inte hur krångligt det blir, det verkar vara en lite ovanligare lösning.

Jag har ett gäng ELKO RS och dem funkar klockrent med HA, måste dock läggas in via deconz då phoscon ej har stöd för dessa.
Dem fungerar precis som en vanlig dimmer men som även kan styras via zigbee/HA.