Permalänk
Medlem

Problem med ryzen bygge.

Komponenter.
Gigabyte x570 auros elite flashat till senaste bios. (Abba)
Amd ryzen 3700x
Gskill 3600mhz CL14 4x8gb
EVGA Nvidia 1080 SC

Så bygde först systemet i slutet på juli och allt funka, Instalera 2 stickor ram till och systemet fick ingen video ut. Testa allt jag kunde tänka på utan att få någon bild alls på detta moderkort.

Clear cmos, en sticka ram, andra stickor ram, annan processor (2200g), annat grafikkort,

Gjorde tillslut rma på det fick ett nytt moderkort samma modell trycker in ovanståande komponeneter och systemet startar. Gör lite tester kör windows update och ska göra bios uppdateringen så startar om och får ingen video ut igen på moderkort 2 testar ovanståande igen utan resultat.

Ider ? Moderkortet vad jag vet har ingen felkods display och jag har ingen pc speaker.

Permalänk
Medlem

Vad konstaterades det att felet bestod av när RMA-ärendet godkändes och du fick ett nytt moderkort? Kör du RAM-minnet i överklockad hastighet? 3000-serien med tillhörande moderkort är rätt kinkiga när det kommer till RAM-kompatibilitet hos moderkort och ffa BIOS.

Det framgår inte helt tydligt om du faktiskt lyckades genomföra BIOS-uppdateringen? Om du gjorde det och det är den enda gemensamma nämnaren känns det som att det är där felet ligger men det skulle vara märkligt om tillverkaren godkände ett RMA-utbyte p.g.a. det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Testa att byta till en äldre bios. Jayztwocents gjorde en video här om dagen där en av hans datorer blev brickade av nya bios. Dock så va det ett msi kort har jag för mig. Säger inte att det kommer lösa problemet, men det kan fungera.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Vad konstaterades det att felet bestod av när RMA-ärendet godkändes och du fick ett nytt moderkort? Kör du RAM-minnet i överklockad hastighet? 3000-serien med tillhörande moderkort är rätt kinkiga när det kommer till RAM-kompatibilitet hos moderkort och ffa BIOS.

Det framgår inte helt tydligt om du faktiskt lyckades genomföra BIOS-uppdateringen? Om du gjorde det och det är den enda gemensamma nämnaren känns det som att det är där felet ligger men det skulle vara märkligt om tillverkaren godkände ett RMA-utbyte p.g.a. det.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom gav mig ingen orsak alls utan bara ett nytt,
Jag testa det som var med moderkortet när jag fick det vilket var ab redan här upstod problemet efter att jag starta om systemet först gången. Har inte enns hunnit in i bios alls utan den fungerar inte efter att den startat en gång. Har dvs inte enns slagit på någon XMP profil eller inställingar alls av minne. Totalt fungerade detta moderkort lite över en timme instalation av windows samt windows update.

Bios uppdateringen utfördes med qflash plus genom en usb sticka och en knapp på moderkortert med tillhörande led som säger att det funka.

Min teori just nu är att moderkortet har satt pcie till att vara pcie 4 men det är ett pcie 3 grafikkort vilket gör det omöjligt att göra någora inställningar alls.

I morgon ska jag leta reda på en pc speaker jag vet att det finns en någon stanns i päronens källare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Testa att byta till en äldre bios. Jayztwocents gjorde en video här om dagen där en av hans datorer blev brickade av nya bios. Dock så va det ett msi kort har jag för mig. Säger inte att det kommer lösa problemet, men det kan fungera.

Felet upstår på två versioner av bios nu den som kom med i kartonen samt den jag uppdatera till genom qflash plus funktionen på moderkortet.

Vet iofs inte om moderkortet har tagit den nya versionen vilket kan vara värt att kolla exakt hur den väljer bios om det finns någon jumper kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Varför uppdatera BIOS när de funkade innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Varför uppdatera BIOS när de funkade innan?

Problemet uppstod vid första omstart bios har inte blivit uppdaterat alls.

Bios har däremot blivit uppdaterat efter detta i försök att lösa problemet.

Problemet är fortfarande att datorn startar men ger igen bild skärmarna går aldrig ur viloläge.

Inga inställningar är gjorda i bios alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@eXim: aha då förstår jag. Vad har du för kabel till skärmen. Har du testat en ramsticka bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

@eXim: aha då förstår jag. Vad har du för kabel till skärmen. Har du testat en ramsticka bara

Testat DVI samt DP och ja en ramsticka är testat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu testat med en PC speaker och får inget ljud alls inte ens det korta beepet för boot successful

Skickades från m.sweclockers.com