Stulen telefon? Köpt en låst iPhone

Permalänk
Medlem

Stulen telefon? Köpt en låst iPhone

Gjorde igår ett köp av en begagnad iPhone, i absolut nyskick och med alla tillbehör i originalförpackning.

Affären gick smidigt och säljaren verkade reko. Telefonen var återställd och allt verkade i sin ordning.

Saker kom emellan och fick inte tid förrän idag att installera den. Då visade det sig att telefonen är låst, med en skum bakgrund där jag ombeds att kontakta Polisen.

Ringde då omgående upp säljaren, från ett för honom okänt nummer, och någon svarar. Det är säljaren och han är tillbakadragen, men tillmötesgående. Får till sist tillbaka pengarna via Swish. Vi har bestämt träff på söndag där han tar tillbaka telefonen, han menar att den måste låst sig när han återställde den.

Fattar ingenting. Bör jag kontakta Polis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Gjorde igår ett köp av en begagnad iPhone, i absolut nyskick och med alla tillbehör i originalförpackning.

Affären gick smidigt och säljaren verkade reko. Telefonen var återställd och allt verkade i sin ordning.

Saker kom emellan och fick inte tid förrän idag att installera den. Då visade det sig att telefonen är låst, med en skum bakgrund där jag ombeds att kontakta Polisen.

Ringde då omgående upp säljaren, från ett för honom okänt nummer, och någon svarar. Det är säljaren och han är tillbakadragen, men tillmötesgående. Får till sist tillbaka pengarna via Swish. Vi har bestämt träff på söndag där han tar tillbaka telefonen, han menar att den måste låst sig när han återställde den.

Fattar ingenting. Bör jag kontakta Polis?

Ja, om du vill göra rätt för dig bör du kontakta polis. Med största sannolikhet äger inte säljaren telefonen.
Däremot så bryr sig inte polis om bedrägeri gällande belopp under ~5000kr, så det lär inte hända något om inte fler anmäler samma person. Ger iphonen några kontaktuppgifter till den riktiga ägaren?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Gjorde igår ett köp av en begagnad iPhone, i absolut nyskick och med alla tillbehör i originalförpackning.

Affären gick smidigt och säljaren verkade reko. Telefonen var återställd och allt verkade i sin ordning.

Saker kom emellan och fick inte tid förrän idag att installera den. Då visade det sig att telefonen är låst, med en skum bakgrund där jag ombeds att kontakta Polisen.

Ringde då omgående upp säljaren, från ett för honom okänt nummer, och någon svarar. Det är säljaren och han är tillbakadragen, men tillmötesgående. Får till sist tillbaka pengarna via Swish. Vi har bestämt träff på söndag där han tar tillbaka telefonen, han menar att den måste låst sig när han återställde den.

Fattar ingenting. Bör jag kontakta Polis?

Kvitto? du ska alltid kräva kvitto som köpare

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter inte alls som något som händer för att man återställer telefonen.. Jag återställer ett par iphones om dagen och har aldrig varit med om det.

Kan du inte fota hur den låsskärmen ser ut och lägga upp?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Tycker att anonym polisanmälan borde görs. Eftersom kartong mm fanns så kan detta vara del i omfattande brottslighet som polisen borde ta hand om. Vilket de tyvärr nog inte gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag inte bad om kvitto etc var pga att den köptes via ett mindre forum där säljaren hade gott om referenser, så jag kände att det inte behövdes. Men tji fick jag.

Bild på mobilen

Skrivet av sniglom:

Ja, om du vill göra rätt för dig bör du kontakta polis. Med största sannolikhet äger inte säljaren telefonen.
Däremot så bryr sig inte polis om bedrägeri gällande belopp under ~5000kr, så det lär inte hända något om inte fler anmäler samma person. Ger iphonen några kontaktuppgifter till den riktiga ägaren?

Tyvärr är enheten som sagt helt återställd. Jag har dock hans nummer, och han svarar på både sms och samtal, men kan inte riktigt ge en förklaring till varför den är låst.

Skrivet av Aphex:

Det låter inte alls som något som händer för att man återställer telefonen.. Jag återställer ett par iphones om dagen och har aldrig varit med om det.

Kan du inte fota hur den låsskärmen ser ut och lägga upp?

Finns nu i detta inlägg!

Skrivet av Irre:

Tycker att anonym polisanmälan borde görs. Eftersom kartong mm fanns så kan detta vara del i omfattande brottslighet som polisen borde ta hand om. Vilket de tyvärr nog inte gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Får överväga att göra detta.

Blev mest nojig att det handlade om BankID-kapning eller liknande, men så verkar ju inte vara fallet.

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte alls insatt i Apple världen men skulle inte vara förvånad om det skett något mänskligt misstag pga nån Apple säkerhetspolicy som säljaren antingen inte känt till eller glömt bort att beakta.

T.ex. i Android världen har det ju plötsligt, väldigt nyligen smygit in en sån säkerhetsåtgärd att om du nollställer telefonen utan att först ta bort Google kontot, så ombeds du logga in med det konto sen när du ska ta den i bruk som använts på telefonen tidigare. Man måste först komma ihåg att ta bort Google kontot och sen nollställa telefonen. Nu vet jag inte om Apple har något liknande system men ger det bara som exempel på vad som kan ha hänt.

Kanske kan göras på distans också via iCloud isåfall om det är något sånt som spökar, dvs förra ägaren borde gå in och ta bort sin koppling till telefonen eller något sånt, liksom om du har nyckeltal i bruk i en telefon för nätbanken, kopplas ju en viss ägare till en viss telefon t.ex. Detta pga motverka stöld.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

https://discussions.apple.com/thread/8262662

"This happens commonly amongst resellers when the device was not prepared properly prior to reselling it.

You may be able to reach out to them or contact the number provided."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

https://discussions.apple.com/thread/8262662

"This happens commonly amongst resellers when the device was not prepared properly prior to reselling it.

You may be able to reach out to them or contact the number provided."

Typ sånt jepp Tyckte jag hade läst om något sånt fall tidigare.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

https://discussions.apple.com/thread/8262662

"This happens commonly amongst resellers when the device was not prepared properly prior to reselling it.

You may be able to reach out to them or contact the number provided."

Väldigt märkligt, men här har vi nog svaret. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

https://discussions.apple.com/thread/8262662

"This happens commonly amongst resellers when the device was not prepared properly prior to reselling it.

You may be able to reach out to them or contact the number provided."

Trodde TS köpte den av en privatperson, inte en butik som länken handlar om. Säger den att telefonen är stulen så är det för att den antingen inte flaggats som såld eller för att den flaggats som stulen. För en begagnad telefon lär det vara det senare fallet.

Nu för tiden begär den ju dessutom att man inaktiverar spårning osv för att kunna återställa telefonen, just för att det tidigare fanns helt andra problem där man behövde låsa upp den med någons iCloudinloggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Trodde TS köpte den av en privatperson, inte en butik som länken handlar om. Säger den att telefonen är stulen så är det för att den antingen inte flaggats som såld eller för att den flaggats som stulen. För en begagnad telefon lär det vara det senare fallet.

Nu för tiden begär den ju dessutom att man inaktiverar spårning osv för att kunna återställa telefonen, just för att det tidigare fanns helt andra problem där man behövde låsa upp den med någons iCloudinloggning.

Tråden jag länkade handlade om en person som var försteägare, återställde telefonen för att ge till familjemedlem.

Men även om det skulle kunna vara tveksamt i TS fall, så är en anonym polisanmälan väldigt långt bort. Säljaren tog ju tillbaks telefonen, konfunderad, och återbetalade köpesumman. Inget beteende som rimmar med stöld direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Tråden jag länkade handlade om en person som var försteägare, återställde telefonen för att ge till familjemedlem.

Men även om det skulle kunna vara tveksamt i TS fall, så är en anonym polisanmälan väldigt långt bort. Säljaren tog ju tillbaks telefonen, konfunderad, och återbetalade köpesumman. Inget beteende som rimmar med stöld direkt.

Ja, men han hade köpt den från en “lokal butik” då det inte fanns officiell Apple support där han bodde, dvs gissningsvis en gråimport och de hade gjort något fel när de sålde den så den inte aktiverades korrekt hos Apple (eller så var den stulen innan den såldes av butiken). Det här är alltså inget som kommer av att privatsäljaren har gjort något fel vid återställning. Det låter väldigt osannolikt att det skulle vara det som hänt här då de flesta telefoner går via auktoriserade återförsäljare.

Vad jag hört kan det även vara något som kommer upp när man köpt telefonen på återbetalning via operatör och sen slutar betala för den. Är ganska vanligt att folk gör så för att få ut cash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Tråden jag länkade handlade om en person som var försteägare, återställde telefonen för att ge till familjemedlem.

Men även om det skulle kunna vara tveksamt i TS fall, så är en anonym polisanmälan väldigt långt bort. Säljaren tog ju tillbaks telefonen, konfunderad, och återbetalade köpesumman. Inget beteende som rimmar med stöld direkt.

Aldrig tal om stöld i ett sådant läge, snarare bedrägeri. Säljaren har ju inte olovligen tagit pengarna från TS. Dock kan TS göra sig skyldig för häleri också. Dock krävs mer info, kan vara ett ärligt misstag från säljaren, samt att TS kanske också är på rätt sida lagen.

Permalänk
Avstängd

Den kan vara stulen i butik under ett av alla dessa ”köra in en grävskopa hos elektronikhandlaren” typen och butiken har spärrat telefonen från serienummer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Kolla med polisen om IMEI nr är anmält som stulet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Nu är jag inte alls insatt i Apple världen men skulle inte vara förvånad om det skett något mänskligt misstag pga nån Apple säkerhetspolicy som säljaren antingen inte känt till eller glömt bort att beakta.

T.ex. i Android världen har det ju plötsligt, väldigt nyligen smygit in en sån säkerhetsåtgärd att om du nollställer telefonen utan att först ta bort Google kontot, så ombeds du logga in med det konto sen när du ska ta den i bruk som använts på telefonen tidigare. Man måste först komma ihåg att ta bort Google kontot och sen nollställa telefonen. Nu vet jag inte om Apple har något liknande system men ger det bara som exempel på vad som kan ha hänt.

Kanske kan göras på distans också via iCloud isåfall om det är något sånt som spökar, dvs förra ägaren borde gå in och ta bort sin koppling till telefonen eller något sånt, liksom om du har nyckeltal i bruk i en telefon för nätbanken, kopplas ju en viss ägare till en viss telefon t.ex. Detta pga motverka stöld.

Android device protection har existerat sedan 5.2 så nyligen är väl lite att ta i 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara att säljaren råkat klicka på ”Radera iPhone” i iCloud, vilket låser telefonen och visar ett meddelande. I övrigt kan du gå till en Apple Premium Reseller och be dem kolla om IMEI är låst, eller säkert kontakta polisen direkt. 🤷🏻‍♂️

EDIT: Har även varit med om att kunder kommit in i butiken med telefoner de köpt av privatpersoner som fortfarande var inplastade när de köpte dem. Trots det är de IMEI-låsta och fungerar inte. Troligen (och jag gissar bara här) så har säljaren köpt telefonen billigt via nån operatör med målvakt/stulet den/köpt den stulen billigt, sålt den, anmält den stulen och sen plockat ut försäkringspengar via sitt försäkringsbolag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Aphex:
Om "Lock and track" är på får man efter mjukvaru återställning frågan att fylla i ditt gamla Apple ID. Händer inte om man bara raderar telefonen.
https://support.apple.com/kb/ph19299?locale=en_US

Vissa säljare fular sig och går in på Apples hemsida och låser telefonen, bara för att vara elaka. En annan klassiker är att personen i fråga har glömt vad det var för lösen på telefonen. Kan ha legat i byrålådan ett tag. År eller månader.

Tycker att du garanterat ska lämna den tillbaks. Har han användarnamnet och lösenordet kan du låsa upp den via iTunes. Gick förr i alla fall. Lycka till.
Sen lägger du till dig som ägare av mobilen han byter sitt lösenord så du inte kan se hans andra saker. Sen ta bort honom som ägare. Minns inte om det gick att sätta honom som tidig ägare.

Hade snack med Apples mail support efter ett dödsfall tog 1-2 dagar att få svar men tror vi gav ner det hela. Men då var det ett Apple konto som var uppsatt av den framlidna.

Edit:
Borde räcka att personen låser upp telefonen och tar bort den från sitt Apple konto. Då "borde" en system återställning via iTunes räcka och personen kan inte låsa den igen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Ptja, i och med att det inte tjafsades och du fick pengarna tillbaka, hade i alla fall jag låtit bli att polisanmäla om jag vore i dina skor. Det agerandet följer inte blåsgubbemönstret alls. Gissar på att något gått fel när han skulle radera telefonen ur iTunes eller nåt, och att allt är fullständigt i sin ordning.

Att man uppvisar en viss tveksamhet när köparen ringer och bubblar om att telefonen som fungerade dagen innan plötsligt är låst ser jag inget konstigt med. Han misstänkte nog att du hade nåt fuffens för dig. Jag hade nog låtit precis likadant om jag vore som honom.

Inte för att en polisanmälan nånsin skulle leda till något, men det är ändå onödigt att göra honom till föremål för misstankar när du inte är säker på din sak.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CROE:

Anledningen till att jag inte bad om kvitto etc var pga att den köptes via ett mindre forum där säljaren hade gott om referenser, så jag kände att det inte behövdes. Men tji fick jag.

Bild på mobilen

Tyvärr är enheten som sagt helt återställd. Jag har dock hans nummer, och han svarar på både sms och samtal, men kan inte riktigt ge en förklaring till varför den är låst.

Finns nu i detta inlägg!

Får överväga att göra detta.

Blev mest nojig att det handlade om BankID-kapning eller liknande, men så verkar ju inte vara fallet.

På bilden ser det mer ut som en bakgrundsbild med informationen på, inte något från telefonen. Är du säker på att den är låst?

Permalänk
Medlem

Vill poängtera om någon inte gjort det ännu. När man säljer en telefon så räcker det inte med bara en återställning. Du måste manuellt logga ut från ditt icloud-konto. Det tas inte bort även fast du gör en återställning.

Har säljaren glömt logga ut sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Vill poängtera om någon inte gjort det ännu. När man säljer en telefon så räcker det inte med bara en återställning. Du måste manuellt logga ut från ditt icloud-konto. Det tas inte bort även fast du gör en återställning.

Har säljaren glömt logga ut sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu för tiden kan man inte återställa utan att logga ut först, den ber dig göra det för att återställningen skall startas om man gör det från telefonen.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Kan, kan man (DFU-återställning). Gör man det direkt i telefonens menyer går det dock inte.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@Aktsu: Kan, kan man (DFU-återställning). Gör man det direkt i telefonens menyer går det dock inte.

Ja det är klart det går att göra om man vill, men det normala sättet att göra det på fungerar inte så längre.

Permalänk
Medlem

Den telefonen ser ut att vara skyddad av Apple DEP, något som erbjuds till företag med många telefoner i omlopp.
Just denna telefon ser det ut som om det är Tech Data som har sålt luren och prekonfigat DEP.
Brukar vävas ihop men en MDM-lösning oxo, och är garanterat inte något en privatperson har tillgång till.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dixon:

Den telefonen ser ut att vara skyddad av Apple DEP, något som erbjuds till företag med många telefoner i omlopp.
Just denna telefon ser det ut som om det är Tech Data som har sålt luren och prekonfigat DEP.
Brukar vävas ihop men en MDM-lösning oxo, och är garanterat inte något en privatperson har tillgång till.

Ja det här. Kan vara en anställd som sålt sin jobblur eller någon på posten som sprättat paket, knappast köpt i butik.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion