Vilken hårddisk/lagringsenhet har längst hållbarhet?

Permalänk
Medlem

Vilken hårddisk/lagringsenhet har längst hållbarhet?

Hej!
Hade tänkt att sätta ihop en workstation/speldator inom det närmsta året. Jag undrar vilken hårddisk som tål mest skrivning under en lång period (5-10 år) utan underhåll och inte har någon/extremt låg risk att förlora data under perioden? Har gjort en del research men hittar mest att SLC tål mer än MLC,TLC och QLC. Är det någon som vet vilken lagringstyp som är mest robust för långtidslagring?

Permalänk
Medlem

Backup är en typiskt bra lösning om man ogillar att förlora data. Hur noga du än väljer lagringsmedium behöver du ändå ordentlig backup om du inte vill riskera att förlora data, så börja i den ändan istället.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Backup är en typiskt bra lösning om man ogillar att förlora data. Hur noga du än väljer lagringsmedium behöver du ändå ordentlig backup om du inte vill riskera att förlora data, så börja i den ändan istället.

Jag menade mer vilken typ av hårddisk men går det att ha en nas backup som kopierar datorns hårddisk automatiskt?

Permalänk
Medlem

Köp HD som har minst fem års garanti. Bra backup är livsviktigt för att gardera sig mot egna tabbar, strömavbrott som förstör det mesta, och rena hårdvarufel. Jag kör alltid komprimerad image-backup av system, och rsync till externa USB-diskar av all övrig data. En uppsättning spar jag hos en bekant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xWeender:

Jag menade mer vilken typ av hårddisk men går det att ha en nas backup som kopierar datorns hårddisk automatiskt?

Ja, man kan automatiskt kopiera data till en NAS eller vad som helst annat.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Köp HD som har minst fem års garanti. Bra backup är livsviktigt för att gardera sig mot egna tabbar, strömavbrott som förstör det mesta, och rena hårdvarufel. Jag kör alltid komprimerad image-backup av system, och rsync till externa USB-diskar av all övrig data. En uppsättning spar jag hos en bekant.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för skillnad på dom med 5 och 2/3 års garanti? Hur ska man göra om huset t.ex. börjar brinna om man inte vill åka till en bekant och lägga datan där pga datan ändras ofta på den?

Permalänk
Medlem

@xWeender:

Skillnaden på dom med 5 och 2/3 års garanti är exakt som det låter, plus att dom med 5år garanti är oftast lite dyrare.

Och scenariot som du skriver om, det skrivs ofta till en disk och att huset brinner ner, det är svårt, men det finns ju molnlagring.

Som flera andra skrivit, så är det bäst att göra backup på flera ställen på flera diskar.

Det kvittar vilken hårddisk du väljer, alla kommer att krascha för eller senare.

En NAS med en RAID lösning är fint, men den räddar dig inte för det. T e x om du lägger en fil som är "sönder" eller själv skriver fel, så hamnar den i RAID:en. Så en riktigt noga kollad backup, är alltid bäst.

Så på din fråga, är det faktiskt så att det inte finns någon exakt bra svar.

Det gäller att vara lite klurig i det långa loppet, i alla år framåt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

@xWeender:

Skillnaden på dom med 5 och 2/3 års garanti är exakt som det låter, plus att dom med 5år garanti är oftast lite dyrare.

Och scenariot som du skriver om, det skrivs ofta till en disk och att huset brinner ner, det är svårt, men det finns ju molnlagring.

Som flera andra skrivit, så är det bäst att göra backup på flera ställen på flera diskar.

Det kvittar vilken hårddisk du väljer, alla kommer att krascha för eller senare.

En NAS med en RAID lösning är fint, men den räddar dig inte för det. T e x om du lägger en fil som är "sönder" eller själv skriver fel, så hamnar den i RAID:en. Så en riktigt noga kollad backup, är alltid bäst.

Så på din fråga, är det faktiskt så att det inte finns någon exakt bra svar.

Det gäller att vara lite klurig i det långa loppet, i alla år framåt.

Går det inte att ha en nas där varje ändring kan återställas inom 30 dagar t.ex.?